Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Erityispedagogiikka"

Sort by: Order: Results:

  • Määttä, Lilli (2019)
    The purpose of this systematized review is to examine reading comprehension of deaf children. It is a well-known fact that the main aim of literacy is to comprehend text. In Finland, the term reading comprehension contains text reading as well as multiliteracy. There is evidence that language and speech development are related to hearing (e.g. Lederberg, A. R., Schick, B. & Spencer, P. E. 2013). Similar results have been found with literacy skills (e.g. Mayer, C. 2007, 411). With this initial information I hypothesize that deaf children will perform with poor success when compared to their hearing peers. I also expect that Cochlear implanted children will do better than children without implants. The data of reading comprehension and related factors was collected between 2000 and 2019. Selection criteria included following terms: profound or severe hearing loss with or without hearing aids, diagnosed congenitally or early childhood, deafness is primary disability, IQ was at least at normal level and learning difficulties have not been found. For instance, keywords included deaf and reading comprehension. In total, 16 studies were included. The present review showed that deaf children seems to be poorer in comprehending text. Despite that, there was still variation between different studies of level of reading comprehension of deaf children. Cochlear implanted children were better than children without implants, as hypothesized. It was also shown that morphological, semantical and syntactical awareness are related to reading comprehension of deaf children. Vocabulary and word identification were separately related to reading comprehension. Due to complexity and limited data of the subject, it should be considered that the subject should be examined further. In addition, it is essential to find out how to support the development of reading comprehension. Therefore, it would also be important to examine how different communication methods and teaching programs are related to deaf children’s reading comprehension.
  • Poutiainen, Amanda (2020)
    Tutkielmani tavoitteena on saada tietoa autismikirjoon kuuluvien opiskelijoiden saamasta tu-esta työllistymiseen yliopinto-opintojensa aikana sekä saada ymmärrystä tuen kehittämisestä heidän toiveidensa mukaiseksi. Tutkielmassani käsittelen lyhyesti eri autismikirjon määritel-miä, Aspergerin oireyhtymälle tyypillisiä piirteitä, tutkimuksia autismikirjon työllistymisestä ja lisäksi eri yliopistojen tarjoamia tukimuotoja työllistymiseen Suomessa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että monet korkeakoulutetutkin autismikirjon ihmiset eivät työllisty valmistu-misen jälkeen esimerkiksi tuen puutteen tai heille vaativien rekrytointimenettelyjen takia. Jos autismikirjon opiskelijat saisivat yliopiston henkilöstöltä oikeanlaista tukea työllistyvyystaito-jen tai työkokemuksen kartuttamiseen, voisi tulevaisuuden työllistyminen olla varmempaa. Toteutin tutkielmani laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin valmiista The IMAGE -projektin tuottamasta haastatteluaineistosta. Projektin päätavoitteena on lisätä päte-vien autismikirjon ihmisten työllistymistä. Haastatteluja on kerätty vuoden 2019 aikana Suo-messa, Iso-Britanniassa, Alankomaissa ja Ranskassa. Tässä tutkielmassa käytän seitsemän suomalaisen opiskelijan aineistoa. Hyödynsin sisällönanalyysissä fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Tutkielmani tuloksia voisi käyttää kehittämään yliopistoissa tarjottavaa tukea työllistymiseen autismikirjon ihmisille. Tutkimukseen osallistuneista autismikirjon opiskelijoista suurin osa ei ole etsinyt itse apua työllistymiseen, vaikka suurin osa onkin kaivannut apua. Osa yliopistoista tarjoaa monipuolista tukea työllistymiseen, mutta sitä tulisi markkinoida näkyvämmin, koska moni ei tiedä näistä tukimahdollisuuksista. Yliopiston henkilöstön tulisi saada lisää tietoutta autismikirjosta, jotta oikeanlaisen tuen tarjoaminen olisi helpompaa. Myös autismikirjon henkilöiden olisi luontevampaa kertoa diagnoosistaan, jos he saisivat siten tarvitsemaansa apua.
  • Pölönen, Mimmi-Emilia (2020)
    Positiivisessa pedagogiikassa tunnistetaan ja nimetään erilaisia luonteenvahvuuksia, joita voidaan kehittää harjoittelemalla. Tämä näyttäytyy tienä onneen ja menestykseen. Kasvatuksen uusliberalistiseen muovautumiseen on aiemmin liitetty yrittäjähenkisyyden ja terapisoitumisen diskurssit. Positiivisessa pedagogiikassa nämä kaksi diskurssia näyttäisivät kietoutuvan yhteen uusliberalistiselle koulutusdiskurssille tyypillisellä tavalla; kilpailu ja tehokkuus sulautuvat parantumiseen ja voimaantumiseen. Tutkimuksen tavoitteena on pohtia positiivisen pedagogiikan käytäntöjä kriittisen vammaistutkimuksen perspektiivistä, pohjautuen Robert McRuerin (2006) pakollisen kyvykkyyden (compulsory able-bodiedness) ja Alison Kaferin (2013) parannuskeskeisen mielikuvituksen (curative imaginary) käsitteisiin. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten ihanteellista kyvykkyyttä rakennetaan Huomaa hyvä! - näin ohjaat lasta ja nuorta löytämään luonteenvahvuutensa -kasvatusoppaan (Uusitalo-Malmivaara & Vuorinen 2016), diskursseissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, millaiset ominaisuudet muovautuvat kirjan diskursseissa ihanteellisiksi. Tutkimus toteutettiin kriittisenä diskurssianalyysina. Aineistona käytettiin Huomaa hyvä! - näin ohjaat lasta ja nuorta löytämään luonteenvahvuutensa -teosta, joka on 232 sivua pitkä. Ideaalia kyvykkyyttä rakennettiin aineistossa hienovaraisin diskursiivisin keinoin. Tutkielmassa aineistosta eriteltiin ja nimettiin kolme ihanteellista kyvykkyyttä rakentavaa diskurssia. Kyvykkyys piirtyi luonnollisen potentiaalin diskurssissa, rajattoman maksimin diskurssissa ja valinnan diskurssissa. Luonnollisen potentiaalin diskurssissa kyvykkyys piirtyi jokaisesta löytyvänä alttiutena, mahdollisuutena kehittyä. Rajattoman maksimin diskurssissa melkein mikä vain oli mahdollista kenelle tahansa loputtomin resurssein. Valinnan diskurssissa korostettiin, kuinka jokainen tekee itse henkilökohtaisen valinnan, hyödyntääkö potentiaaliaan ja mahdollisuuttaan rajattomaan kasvuun. Ihanteellisena näyttäytyivät hyvään kansalaisuuteen liitetyt ominaisuudet, kuten sovinnaisuus ja yhteisten pelisääntöjen noudattaminen. Feministisesti intersektionaalinen (Crenshaw 1989) jatkokehittely voisi laajentaa positiivisen pedagogiikan mahdollisuuksia kasvatustyössä.
  • Greus, Eerika (2018)
    The aim of this study was to examine how children's and adolescents’ mental health is being promoted at schools. The mental health of children and adolescents is topical and has be-come an important societal factor. Health promotion and symptoms’ prevention are often used to describe the same thing. Good mental health is the foundation for positive develop-ment, learning and integration into society. Earlier studies have shown that schools can play an important role in promoting the mental health of children and adolescents. The research was carried out as a systematic literature review. Six peer reviewed scientific articles were selected to this study. They were all written in English and published between years 2010–2016. In this study I concentrate on what kind of interventions have been done at schools and what results they have achieved. I also look at the occurrence of mental health risks and protections in the interventions made. The interventions focused mainly either on improving the literacy of mental health or reducing the mental health symptoms. The results show that mental health interventions have positive impacts on children’s and adolescents’ state of mental health as well as on mental health literacy. Based on a previous study, the promotion of mental health for children and adolescents should be targeted on the area of emotional, social and cognitive development. All interventions in articles included these areas as well. There are many factors that can affect one’s mental health, and these factors are divided in risk- and protective factors. Five factors were repeated among the interventions and they are social relationships and interaction skills, experiences of success, a safe environment, self-esteem and ability to resolve conflicts. The time spent on the intervention was related to the extent of the results. However, all the studies in the articles caused positive results, so the promotion of mental health in schools clearly show results.
  • Nikupaavo, Beeda (2019)
    Lasten kaltoinkohtelu on globaali ongelma, johon puuttuminen on ensiarvoisen tärkeää. Opettajat ovat yksi niistä lapsen kanssa toimivista tahoista, jotka laki velvoittaa tekemään lastensuojeluilmoituksen, kun huoli lapsen hyvinvoinnista herää. Tutkimuksissa on kuitenkin selvinnyt, että puuttuminen kaltoinkohteluun on puutteellista ja se koetaan hankalaksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien näkemyksiä liittyen lasten kaltoinkohteluun puuttumiseen. Tarkastelun kohteena ovat ne syyt, joita opettajat antavat sille, miksi he kokevat kaltoinkohteluun puuttumisen vaikeaksi. Tämän lisäksi tarkastelen niitä kouluyhteisöön, opettajiin ja laajemmin koko yhteiskuntaan liittyviä tekijöitä, jotka voivat tukea opettajia puuttumisen vastuun kantamisessa. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi valikoitui kuusi vertaisarvioitua tutkimusta, joissa selvitettiin lasten kaltoinkohteluun puuttumiseen vaikuttavia seikkoja opettajien kertomana. Lisäksi tutkimuksissa tarkasteltiin mm. opettajien tietämystä lasten kaltoinkohtelusta. Tutkimukset tulivat kuudesta eri maasta ja niissä tutkittavat opettajat työskentelivät joko päiväkodissa, esikoulussa tai alakoulussa. Aineisto kerättiin kirjallisuuskatsauksen periaatteita noudattaen kahdesta eri tietokannasta ja tulokset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Opettajat antoivat vastauksissaan useita syitä sille, miksi kaltoinkohteluun puuttuminen koetaan vaikeaksi. Puuttumista vaikeutti mm. pelko negatiivisista vaikutuksista opettaja-vanhempi-suhteelle, kaltoinkohtelun vaikea tunnistettavuus sekä tuen puute. Opettajat toivat ilmi myös pelon siitä, että ilmoitus on aiheeton, ja he halusivat olla varmoja huolen todellisuudesta ennen kuin tarvittaviin toimiin ryhdyttiin. Kaiken kaikkiaan ilmiö koettiin vaikeaksi kohdata ja omiin taitoihin ei aina luotettu. Tutkimuksissa selvisi, että kaltoinkohteluilmiön kohtaamiseen tarvitaan lisää koulutusta, tukea ja selkeitä toimintaohjeita.
  • Vessonen, Terhi (2017)
    In today’s rapidly changing 21st century world, thriving citizens require skills such as critical thinking, reasoning, problem solving, synthetizing of information and metacognition. Studies have shown that today’s school doesn’t necessarily manage to foster these domain-general cognitive skills by teaching only domain-specific information. Cognitive skills refer to the ability to process information, thus, the ability to comprehend and understand information. The aim of the discussion method, philosophy for children (P4C), is to, among other outcomes, foster such cognitive abilities. The aim of this study was to examine the capacity of philosophy for children (P4C) to foster cognitive abilities in the school context. In this study, I will examine what kinds of studies have been conducted regarding the influence philosophy for children has on children’s cognitive abilities. In addition, I will examine and report the studies’ outcomes regarding the types of influences philosophy for children has on cognitive abilities. This research was carried out as a systematic literature review. Six peer reviewed scientific articles were selected as research material. The selected articles reported studies regarding the influence of philosophy for children on children’s cognitive abilities. In the study, there had to be performed measurements before and after or during the intervention lasting at least two months. This research found that the methods of philosophy for children produce a wide range of positive outcomes related to cognitive abilities as well as other abilities. Positive influences were discovered in critical and logical thinking, verbal and non-verbal reasoning and deduction. Additionally, improvements were also found in areas such as self-esteem, reading comprehension and social relationships, dialog within the class, extraversion and honesty. Researches reviewed in this study were conducted with various methods and samples, as well as in a variety of cultural contexts. The results indicate that philosophy for children has the possibility to enhance cognitive abilities in the school world. It is concluded that more research should be aimed at the philosophy for children’s influences on cognitive abilities in a Finnish context, as no such studies were identified in the present review.
  • Eerola, Iida (2020)
    Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö on hyvin yleisesti tunnettu ja paljon diagnosoitu häiriö. Siihen liittyvät oireet vaikuttavat jokapäiväiseen arkeen kuin koulussa menestymiseen. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö näyttäytyy yhdistelminä impulsiivisuutta, ylivilkkautta ja tarkkaamattomuutta. Oireiden syntyminen on pystytty paikantamaan aivotasolle. Varsinkin välittäjäaineiden poikkeava toiminta on tyypillistä aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriössä. Tutkielman tavoitteena oli selvittää liikunnan vaikutuksia aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöön. Tarkoituksena oli tuoda näkyväksi liikunnasta saatavia hyötyjä aivotasolla. Aiheesta on tuoretta tutkimusta heikosti. Tämä tutkimus on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Pyrin löytämään tutkimuksia, jotka tarkastelivat liikunnan yhteyttä aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöön. Tutkimus koostuu viidestä systemaattisesti valikoituneesta artikkelista. Kaikki artikkelit ovat kansainvälisiä ja vertaisarvioituja. Artikkelit noudattavat hyväksymis- ja poissulkukriteereitä ja ovat julkaistu verkossa vuosina 2010-2018. Artikkeleiden tulokset ovat analysoitu ja niistä on muodostettu tämän kirjallisuuskatsauksen tulokset. Tutkimuksen tulosten perusteella, voidaan todeta liikunnan vaikuttavan positiivisesti henkilöihin, joilla on aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö. Artikkeleissa on käytetty erilaisia tapoja mittaamaan aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä ja siinä ilmeneviä pulmia. Kaikissa artikkeleiden tuloksissa todetaan, että liikunta paransi eniten tuloksia. Tuloksissa käy ilmi, että liikunnasta on eniten hyötyä myös verrokkiryhmäläisille, joilla ei ole aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä.
  • haapaniemi, amanda (2019)
    Suomalaisten liikunta-aktiivisuus on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen selvityksen mukaan polarisoitunut niin, että ne, jotka harrastavat liikuntaa harrastavat sitä aiempaa enemmän, ja ne, jotka eivät harrasta liikuntaa, harrastavat sitä niin vähän kuin mahdollista. Polarisoituminen näyttäytyy Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan eri sosioekonomisten statusten omaavien välillä siten, että mitä matalampi sosioekonominen status on, sitä vähemmän liikuntaa harrastetaan. Sen sijaan korkeasti koulutetut ja hyvätuloiset harrastavat vielä aiempaa aktiivisemmin liikuntaa, ja tämä lisää heidän mahdollisuuksiaan hyvinvoinnin ja terveyden kannalta entisestään. Pitkään on puhuttu psykofyysissosiaalisesti haitallisesta syrjäytymiskehityksestä, joissa etenkin nuoret aikuiset jäävät yhteiskunnan syrjään, syrjäytyvät. Esitän tutkielmassani syrjäytymisen ja pahoinvoinnin tutkimuksen tilalle ja vaihtoehdoksi elämänhallinnan taitojen ja tuen kehittämistä. Tutkimustulosten mukaan liikuntaharrastus voidaan nähdä elämänhallinnan ja syrjäytymisen ehkäisemisen keinona. Lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuuden ja harrastustoiminnan tukemisella pyritään siihen, että myös sosioekonomisissa riskiryhmissä kasvavat lapset innostuvat ja pystyvät harrastamaan liikuntaa. Liikunta-aktiivisuuden lisääminen nuorilla ja lapsilla näyttäisi vaativan monialaisesti tukea sekä kodilta, koululta että kolmannen sektorin toimijoilta. Sekä seuratoiminta että matalan kynnyksen liikuntaharrastustoiminta tarjoavat sosiaalisia suhteita ja iloa tuottavaa tekemistä. Matalan kynnyksen hankkeita tarvitaan kuitenkin lisää, koska seuratoiminta on tilastojen mukaan nykyään liian kallista pienituloisille perheille
  • Makkonen, Kirsi (2018)
    The purpose of this study was to examine the significance of developing learning skills during the year of voluntary additional basic education in Seurakuntaopisto (The Church Training College), Järvenpää. Every student, including those having learning difficulties, will benefit from good learning skills. The knowledge of one’s own learning practices and learning skills helps us in different contexts during our whole life. The research material consisted of empathy-based narratives written by students, two different multiple choice inquiries, and the change of grades of final certificate during school year in 2013-2014. The research target group included 13 students. The evaluation is based on students´s own experience of different methods and tasks used by teachers. In the beginning of autumn 2013, I made a suggestion to other teachers to particularly handle different learning methods on each subject. In the end of spring 2014, I studied how students had experienced their progress. The research material was collected as a part of standard feedback in the college. The method of empathy-based stories was not a good choice because of the scarce texts. Only one student actually wrote the whole story, most students only listed briefly their experiences. The most important newly acquired learning method was ability to make notes both of written and spoken material. Especially the students liked study visits. Based on the grades of the final certificates, the study year was good. The minimum improvement of grades of different subjects was by three grades and maximum by eleven per student. The grade per one single subject was raised at least by one point, in many cases even more. The mean value of whole student group raised by 1.1 (min. 0.58 and max 1.84).
  • Leinonen, Riikka (2016)
    Tekstin ymmärtämisen vaikeudet ovat yleisiä. Ymmärtämiseen vaikuttavat mm. lukijan kielelliset ja metakognitiiviset taidot, työmuistin toiminta, lukijan taustatiedot sekä tekstiin ja lukutilanteeseen liittyvät tekijät. Ymmärtämisen vaikeuksia on pyritty korjaamaan erilaisia interventioita käyttämällä. Luetun ymmärtämisen prosessia on myös kuvattu teoreettisesti esimerkiksi tekstin ymmärtämisen CI-mallin avulla. Tässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa haluttiin selvittää, millä tavoin interventiot tukevat CI-mallin kuvaamaa lukuprosessia. Kirjallisuuskatsausta varten tarkasteltiin useita interventiotutkimuksia. Näiden pohjalta valittin kaksi luetun ymmärtämistä tukevaa strategiaa, resiprookkinen opettaminen ja TEAKKO-strategia, joita verrattiin CI-malliin. Tutkimuksessa selvisi, että resiprookkinen opettaminen ja TEAKKO-strategia tukivat luetun ymmärtämistä ennakkotietojen aktivoimisen ja tekstin makrotason käsittelyn osalta. Molemmat strategiat ohjasivat lukijaa selvittämään vieraiden käsitteiden merkityksiä mutta eivät tukeneet tekstin lausetasoista prosessointia millään muulla tavalla. Lisäksi strategiat kiinnittivät vain jonkin verran huomiota tekstin ymmärtämiseen tarvittavaan päättelyyn. TEAKKO-strategia käsitteli resiprookkista opettamista paremmin käsitteiden välisten yhteyksien muodostamista. Erityisopetuksen näkökulmasta on tärkeää tukea oppilaan kaikkia vaikeusalueita. Tähän voidaan päästä kohdentamalla interventiot vastaamaan oppilaiden erilaisia vaikeuksia tai tukemalla lukuprosessia kokonaisvaltaisesti, jolloin oppilas voi paremmin kompensoida heikkouksiaan vahvuuksiensa avulla.
  • Mansikka, Laura (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia interventiomenetelmiä käytetään luetun ym-märtämisen edistämiseen niiden nuorten opiskelijoiden parissa, joilla on luetun ymmärtämisen vaikeuksia. Tarkoituksena oli lisäksi selvittää, miten interventioita on käytetty ja mitä tuloksia niillä on saatu. Aihe on ajankohtainen, sillä nuorten heikkojen lukijoiden määrä on lisääntynyt viime vuosina Suomessa hälyttävästi. Aikaisemman tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että ne opiskelijat, joilla on luetun ymmärtämisen vaikeuksia, hyötyvät sellaisesta opetuksesta ja tuesta, jonka avulla voidaan kehittää heidän luetun ymmärtämisen taitojaan. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistoksi valikoitui kymmenen artikkelia, joissa tutkittiin eri interventiomenetelmien vaikutusta yläkoulu- ja lukioikäisiin, joilla oli todettu vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Aineisto kerättiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen periaatteiden mukaan. Aineistosta etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin ja tuloksia jäsenneltiin taulukkomuotoon etsien niistä yhtäläisyyksiä ja eroja tuloksia tulkiten ja analysoiden. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että erilaisilla interventiomenetelmillä on mahdollista edistää nuorten luetun ymmärtämisen taitoja, vaikka heillä olisi todettu selkeitä lukemisen vaikeuksia. Kaikki tulokselliset interventiomenetelmät sisälsivät lukustrategioiden opetusta, mutta useimmissa menetelmissä yhdistyi niiden rinnalla myös muiden taitojen opetus, kuten sanaston ja teknisen lukutaidon harjoitukset. Interventiot vaihtelivat kestoltaan huomattavasti, mutta opetuskertoja järjestettiin yleensä ainakin kerran viikossa pienryhmä- tai luokkamuotoisesti. Tutkimuksissa intervention tuloksellisuudesta raportoitiin vaihtelevin tavoin. Pääasiassa interventioryhmiin osallistuneet saivat lopputestauksissa parempia pistemääriä kuin alkumittauksissa ja tulokset olivat parempia kontrolliryhmiin verrattuna. Kaikissa interventioissa luetun ymmärtämisessä ei kuitenkaan tapahtunut edistymistä, mutta selkeää syytä siihen ei ole mahdollista tämän aineiston perusteella päätellä.
  • Mikkelä, Kaisa (2019)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa pyrin selvittämään, millaisia esi- ja alkuopetuksen lukemaan opettamisen interventioita Suomessa on tutkittu 2000-luvulla. Selvitän käytettyjen interventi-oiden luonnetta niiden keston ja interventiokertojen tiheyden osalta sekä sen osalta mitä lu-kemisen valmiuksia niissä on pyritty harjoittamaan. Lisäksi selvitän, millaisia tuloksia inter-ventioilla on saatu. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Sen aineistoksi valikoitui kuusi Suomessa toteutettuja esi- ja alkuopetuksen interventioita koskevaa ver-taisarvioitua tutkimusta. Kaikki tutkimukset oli julkaistu 2000-luvulla. Puolet tutkimuksista oli julkaistu suomen ja puolet englannin kielellä. Tulokset ja johtopäätökset. Yleisimmin tutkimuksissa harjoitetut lukemisen valmiudet olivat kirjain-äännevastaavuus, tavu- tai sanatason lukeminen sekä fonologinen tietoisuus. Kestol-taan tutkimukset vaihtelivat. Kaikkien tutkimusten interventiokertoja pidettiin ainakin kerran viikossa, joissain jopa neljä kertaa viikossa. Interventioilla saatiin tutkimuksissa joko normaa-lia erityisopetusta parempia tai sitä vastaavia tuloksia. Intervention kestolla ei näyttänyt ole-van suurta merkitystä intervention toimivuuteen, mutta harjoituskertojen tiheys näyttää vai-kuttavan positiivisesti oppilaiden tuloksiin. Jatkossa tarvitaankin vielä lisää tutkimusta siitä, mitkä interventiot ovat ajankäytöltään ja vaivaltaan tehokkaimpia.
  • Koivisto, Tuula; Koivisto, Tuula (2020)
    Tavoitteet. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli kuvata lukivaikeusopiskelijoiden opiske-luintoa ja opinnoissa suoriutumista suomalaisissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Tarkoitus oli kuvata tarjolla olevaa lukivaikeuteen kohdistettua tukea korkeakouluopintojen aikana. Lisäksi tarkoitus oli selvittää, onko opiskeluinnolla yhteys lukivaikeusopiskelijoiden suoriutumiseen tai kor-keakoulussa lukivaikeusopiskelijoille tarjottuun tukeen. Opiskeluinto kuvaa myönteisesti opiskelu-hyvinvoinnin tilaa; tarmokkuutta opiskelussa sekä uppoutumista ja omistautumista opintoihin. Tut-kielma syntyi tarpeesta tunnistaa lukivaikeusopiskelijoiden tuen tarpeita ja keinoja opiskeluhyvin-voinnin ja korkeakouluissa suoriutumisen parantamiseksi. Menetelmät. Tutkielmassa käytettiin valmista YTHS:n korkeakouluopiskelijoiden kyselyaineistoa vuodelta 2012, joka saatiin Aila-yhteiskuntatieteellisestä tietoarkistosta. Aineisto muodostui korkea-kouluopiskelijoiden (N = 4403) vastauksista, joiden joukossa oli 149 lukivaikeusopiskelijaa. Tut-kielmassa tarkasteltiin keskeisesti opiskeluintoa, sitä mittaavan OpIntomittarin avulla. Aineisto ana-lysoitiin määrällisen tutkimuksen menetelmin. Tulokset ja johtopäätökset. Lukivaikeusopiskelijat ponnistelivat tarmokkaammin ja uppoutuivat mui-ta opiskelijoita herkemmin opintoihinsa. Lukivaikeusopiskelijoiden ja ei-lukivaikeusopiskelijoiden suoriutumisessa ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa. Noin 70 % lukivaikeusopiskelijoista jäivät vaille lukivaikeuteen kohdistettua tukea korkeakouluopinnoissaan. Suoriutuminen opinnoissa sekä tuen saaminen olivat positiivisesti yhteydessä opiskeluinnon kokemukseen. Tieto lukivaikeudesta ilmiönä korkeakouluissa lisää ymmärrystä lukivaikeuden kanssa opiskelevia kohtaan. Tutkimustieto on väline kehittää oikein kohdistettuja keinoja lukivaikeusopiskelijoille. Tukipalveluiden kehittämi-selle on tarvetta, joilla edistetään korkeakouluopiskelijoiden opiskelukykyä, opintoihin kiinnittymis-tä, opinnoissa suoriutumista sekä opiskeluhyvinvoinnin kokemista. Tuen saaminen lukivaikeuteen opintojen aikana edistää opiskelijoiden hyvinvointia myös tulevassa työelämässä.
  • Leppänen, Katri (2016)
    This study examines the views on co- teaching of Department of Education students. The aim of this study was to figure out the possibilities to utilize co -teaching in practise. The study was interested in student`s co-teaching methods when teaching to read. The purpose was to figure out what kind of physical learning environments students are willing arrange and how the tasks and responsibilities could be divided betveen the class teacher and the special education teacher. The study was also interested in requirements of functional co-teaching. The research methodology is qualitative and research data was collected using halfstructured questionnaire in the autumn 2012. 18 at least third year students participated in this study. The findings of this study showed that most of the students would form ability groups. Couple of students would form groups in other way and use station teaching. Special education, remedial instruction, paying attention to gifted students and projects was mentioned. Half of the participants thinks that special education teacher should teach weak students. Teacher`s interaction skills, motivation, commitment and planning, flexible timetables, support from the principal, resources and adaptable learning environments was seen as requirements of functional co-teaching.
  • Sheikh, Ikra (2019)
    My goal in this study was to find out how environment is defined by researchers and how natural environment enhances learning and skills essential for learning. According to previous studies natural environment has a plethora of different effects on humans. For example, effects have been recorded on self-esteem, self-confidence, academic skills, motor skills and social relations. From an early age, children nowadays are accustomed to sit inside. We require that a 7-year-old child can sit quietly at a desk for a whole schoolday. At the same time we are worried about how little exercise children get and how they spend too much time sitting inside. Even Finland’s newest curriculum states that teaching should happen in diverse environments. This study is and integrative literature review. Material for this study was collected from various databases, including ERIC. I chose five different studies to include in this review. All chosen reviews were peer-reviewed and published after the year 2008. The studies were analyzed using qualitative content analysis based on the collected data. I divided all the recorded environments into three categories: urban, semi-urban and natural. I reported all the outcomes included in semi-urban and natural environment. I divided all the obtained results into two sections: individual and group level. Individual level contains all the results that involve anything related to an individual’s cognitive, physical and academic skills, and motivation. Group level includes the results that relate to social behavior or group dynamics. The results indicate that natural environment enhances several different aspects important to learning such as self-confidence, psychological flexibility, attentiveness, academic skills and communication skills. My results verify results that have been published previously. However, the exact relation of environment and learning abilities was not confirmed in this study. It is not clear whether the results were caused by green environment’s restorative elements or by the different format of outdoor education compared to traditional classroom education. Outdoor education is often more phenomenon-based and stimulating compared to traditional, teacher-directed education.
  • Eerolainen, Emma (2020)
    Tämän tutkielman tarkoitus on kartoittaa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden erityisope-tusta sekä selvittää miten ekokulttuurinen teoria ilmenee maahanmuuttajataustaisten erityis-opetuksessa. Tutkielma toteutetaan kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Aiempaa tutki-musta samasta aiheesta ei ole paljoa. Suomen muuttuessa entistä monikulttuurisemmaksi myös erilaisten monikulttuuristen oppilaiden määrä kasvaa, jolloin monikulttuurisen osaami-sen tarve opettajankoulutuksessa lisääntyy. Perusopetuslain (2014) muutoksen jälkeen myös erityisopetuksen järjestäminen on muuttunut, mikä lisää tiedon tarvetta koulun kentällä. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin kuusi vertaisarvioitua artikkelia, jotka koskevat maahanmuut-tajataustaisten oppilaiden erityisopetusta. Artikkeleista yksi oli Suomen kontekstissa tuotettu, ja loput olivat kansainvälisiä. Aineisto kerättiin luotettavista tietokannoista ja analysoitiin te-maattisen analyysin avulla. Aineiston jaoteltiin erityisopetuksesta nousseiden piirteiden mu-kaan niin, että ne jaottuivat ekokulttuurisen teorian kehyksiin perhettä ympäröivästä ydinym-päristöstä kauempaan, yhteiskunnallisiin asioihin liittyvään ympäristöön. Aineisto jaottui kolmeen osioon. Ydinympäristössä perhe näkyi toimijana, joka tietää parhaiten heille sopivat toimintatavat. Lähiympäristön osassa korostui koulumaailma, perheen kanssa tehtävä yhteistyö sekä erityisopetuksen järjestämiseen liittyvät seikat. Kauempana perheen ydinympäristöstä on erilaiset kulttuuriset näkemykset, opettajankoulutus sekä erityisopetuk-seen liittyvät lait ja säädökset. Vaikka aineisto oli kansainvälinen, voi tuloksia hyödyntää Suomen kontekstissa ohjeellisesti sekä erityisopetuksessa että yleisopetuksessa olevien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kanssa.
  • Peltokorpi, Enni-Greta (2016)
    Tavoitteet. Kansainväliset oppimistulokset ovat osoittaneet maahanmuuttajien menestyvän kantaväestöä heikommin etenkin lukemisessa, kirjoittamisessa ja matematiikassa. Suomessa maahanmuuttajien oppimisvaikeudet ja puutteelliset arviointivälineet ovat johtaneet maahanmuuttajien yliedustukseen erityisopetuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia oppimisen haasteita maahanmuuttajalapsilla ilmenee ja millaisia keinoja koulujen erityisopetuksessa on tunnistaa ja tukea niitä. Tutkimuksen erityisenä kiinnostuksen kohteena olivat ala-asteikäiset ensimmäisen ja toisen polven maahanmuuttajalapset. Maahanmuuttajien oppimisvaikeuksista on tehty runsaasti aiempaa tutkimusta sekä Suomessa että ulkomailla, mutta aihetta ei ole juurikaan tutkittu erityisopetuksen näkökulmasta. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti haastattelemalla neljää (4) Helsingin alueella työskentelevää laaja-alaista erityisopettajaa. Kaikki haastateltavat opettajat toimivat laaja-alaisina erityisopettajina peruskoulun alaluokilla. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä tematisoimalla aineisto tutkimuskysymysten mukaisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan maahanmuuttajaoppilaiden koulunkäyntiä vaikeuttivat heikko kielitaito ja haasteet sosiaalisissa suhteissa. Heikon kielitaidon nähtiin vaikeuttavan sekä oppimista että oppimisen arviointia. Maahanmuuttajien oppimisvaikeuksien tunnistamiseen ei ollut käytössä vakiintuneita testejä, vaan opettajat käyttivät työkaluinaan erilaisia sovellettuja testejä ja aiempaa kokemustaan. Maahanmuuttajalasten oppimisvaikeuksia tuettiin osa-aikaisessa erityisopetuksessa pienryhmäopetuksen, samanaikaisopetuksen, ekstraopetuksen ja yhteistyön avulla. Näistä tärkeimmiksi nähtiin yhteistyö koulun sisällä sekä yhteistyö vanhempien ja muiden tahojen kanssa. Kaikki opettajat kokivat maahanmuuttajien olevan mahdollisuus ja rikastuttavan koulun kulttuuria. Maahanmuuttajien opetus koettiin kuitenkin vielä keskeneräiseksi. Tutkimukseen osallistuneet opettajat kritisoivat etenkin resurssien puutetta, maahanmuuttajaoppilaille soveltumattomia testistöjä ja valmistavaa opetusta. Osa opettajista ilmaisi myös tarpeensa lisäkoulutukselle.
  • Riuttanen, Juulia (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin maahanmuuttotaustaisiin oppilaisiin kohdistuva syrjintä ja rasismi näyttäytyvät ja kuinka niitä tuotetaan ja uusinnetaan suomalaisessa koulujärjestelmässä. Vähemmistöihin kohdistuva syrjintä ja rasismi on ajankohtainen ja merkittävä aihe niin yksilöllisellä- kuin yhteiskunnallisella tasolla tarkasteltuna. Koulun rooli antirasistisen yhteiskunnan rakentamisessa on kehittää oppilaiden arvomaailmaa sekä muodostaa tietynlaista kuvaa yhteiskunnasta ja maailmasta (Antikainen, Koski & Rinne, 2013, luku 5.5 Integraatio yhteiskunnan jäseneksi). Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että syrjinnän ja rasismin tutkimuksessa ja ilmiöstä käytävässä keskustelussa täytyy ottaa huomioon kaikki niiden ilmenemisen osa-alueet (Puuronen, 2011, s. 48-66). Syrjinnän ja rasismin tunnistaminen ja nimeäminen ovat edellytyksiä aktiiviselle rasismin vastustamiselle eli antirasismille (Rastas, 2005, s. 69). Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukseen valikoitui tarkoin rajauskriteerein viisi tutkimusartikkelia vuosilta 2010–2019. Keskityn tutkimuksessani siihen, kuinka syrjintä ja rasismi näyttäytyvät ja kuinka niiden tuottamisen ja uusintamisen prosessit näkyvät suomalaisissa kouluissa. Syrjinnän ja rasismin tunnistamisessa käytän yhdenvertaisuuslain määritelmää syrjinnästä, sekä käsitteitä vanha- ja uusrasismi, avoin- ja piilorasismi sekä rakenteellinen- ja arkielämän rasismi (Puuronen, 2011, s. 48-66). Syrjinnän ja rasismin tunnistamisen ja nimeämisen kautta esitän ehdotuksia siitä, kuinka edistää antirasistista kasvatusta ja koulutusta suomalaisissa peruskouluissa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että syrjintä ja rasismi esiintyvät monitasoisena ongelmana kouluissa. Aineistosta nousi esiin kaikkia tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä esitettyjä syrjinnän ja rasismin osa-alueita. Oppilaat kohtasivat pilkkaamista, ennakkoluuloja, välillistä- ja välitöntä syrjintää, ekskluusiota ja rakenteellista rasismia. Syrjinnän ja rasismin tuottavat ja niitä uusintavat prosessit liittyivät aikaisemman tutkimuksen mukaisesti vähättelyyn, vaikenemiseen ja kieltämiseen (Souto, 2011, s. 69). Aineistosta kävi myös ilmi, että rasismin tunnistamattomuus ja rasismista vitsailu johtivat sen tuottamiseen ja uusintamiseen niin oppilaiden, opettajien kuin muun koulun henkilökunnan toimesta.
  • Relander, Annukka (2018)
    The aim of this study was to define how well the personnel in the day care centers know the development of the mathematical skills in early childhood and how they can support it. What is the personnel’s own opinion about the education and knowledge they have about the early mathematical skills and how they identify the children who need more help to improve their mathematical skills and what kind of support do these children receive. According to previous studies about 4-7 % of the children have serious mathematical learning difficulties. It is possible to recognize these difficulties and support children already in the early childhood. Early interventions can help children at risk for mathematical difficulties to get closer to the level of mathematical skills that other children have before the school age. Mixed methods were used in this study and both qualitative and quantitative approaches were combined. The data were collected by sending 160 questionnaires on paper by post to 20 kindergartens in Kymenlaakso area in Finland in the spring 2017. Questionnaires included quantitatively analyzed five-step questions and multiple-choice questions and qualitatively analyzed open questions. In total 60 answers were received and that was 38% of all questionnaires. The quantitative questions were analyzed by SPSS-program and mostly by using cross-tabulation and by calculating means and medians. Qualitative questions were analyzed with content analysis. According to the results of this study the personnel in the day care centers felt, that they had got some or quite little education and knowledge how to improve and support children’s mathematical skills and learning difficulties. Personnel felt, that most of the education they had had, concerned how to improve children’s mathematical skills with the operational methods like plays and games and the least they had got information about the mathematical learning difficulties. The kindergartners experienced, that they need quite a lot more education about this subject and they were very interested in further education. Most of the assessment that the personnel made were qualitative and they described, that they observe the children all the time when they play and do other things with children. In the day care centers there were also several quantitative test batteries to help assessment. Daycare personnel were very well aware about the factors that could, according to previous research, indicate that a child has a risk for mathematical learning difficulties. If the personnel were concerned about the child’s mathematical development, they were talking about the concern in multi-professional, co-operational meetings and with parents and then personnel did a plan how to support child. The most common way to give support was to teach children in a small group and to have the special education teacher in the group. The methods the personnel used to improve the children’s mathematical skills, was to play and have games and to teach children in the everyday situations and with self-made teaching materials. Children played some computer games also. Only few research-based intervention-programs were used.
  • Peltomäki, Satu (2017)
    The teaching materials and the teaching around them is meant to benefit all the pupils equally. For this to be possible, the teaching ought to be studied in a versatile manner from several points of view. There is little research of teaching mathematics for primary pupils with mental retardation. The existing research for the most part emphasizes in teaching addition, subtraction, multiplication and division skills for children with mild mental retardation. There is also not very much finnish research about mental retardation. Mathematics is more difficult for children with mental retardation as opposed to children with normal cognitive abilities. Children with mental retardation need as much support as possible when it comes to core numerical skills to get by in our society, where mathematical problem solving is an everyday necessity. This research presents effective characteristics in the teaching of mathematics for primary school pupils with mental retardation and actualising the characteristics in practice. The research assignment is for studying how the characteristics are actualized and which characteristics emphasize in the partaking class. This research was carried out with the help of structured observation in a class for children with mental retardation. The participants of the research were as follows: a special education teacher, two teaching assistants and five boys from the fifth grade. The research material was gathered together by video recording eight math lessons by different lengths and filling out observation sheets. The observation sheets were made in accordance of theory in the field of this research. Six effective characteristics of the teaching of mathematics were formed by examining different studies. The characteristics were as follows: directions for understanding, teaching step by step, direct and detailed directions, skill level and readiness consideration, meaningful and interesting teaching and immediate feedback. In the observed lessons the most emphasized characteristics were (in order) direct and detailed directions, skill level and readiness consideration and teaching step by step. From all the effective characteristics of teaching, a variety of different application examples were found.