Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Statskunskap med förvaltning"

Sort by: Order: Results:

  • Niemi, Ida (2018)
    Trots att andelen invandrare i befolkningen har ökat är personer med invandrarbakgrund underrepresenterade i riksdagen och i riksdagsval. En heterogen samling representanter från olika grupper i befolkningen vore viktigt med tanke på legitimiteten av besluten. Syftet med studien är att studera andelen invandrarkandidater partierna nominerar för att se ifall andelen stigit i enlighet med ökningen invandrare i befolkningen samt vilka skillnader det finns mellan partierna. Riksdagsvalen i Finland är kandidatcentrerade och stor vikt läggs på kandidaternas personliga egenskaper. I studien undersöks kandidater med invandrarbakgrund i riksdagsval i Finland med hjälp av en kvantitativ metod. Materialet utgörs av en databas över finska riksdagsvalskandidater 1995–2015 som analyseras statistiskt med hjälp av SPSS. Andelen kandidater födda utomlands jämförs mellan sju riksdagsval och mellan de åtta nuvarande riksdagspartierna. Studien testar Downs teori om partier som rationella, röstmaximerande aktörer. Resultaten av analysen tyder på att andelen invandrarkandidater i riksdagsvalen allmänt har stigit i enlighet med ökningen av invandrarna i samhället. Dock finns det som förväntat skillnader mellan partierna då de betraktas separat. Vänsterpartier och värdeliberala partier nominerar invandrarkandidater i högre grad än högerpartier och värdekonservativa, och har även ökat sin andel mer under perioden som studeras. Skillnaderna som hittades mellan partierna är små eftersom andelarna är väldigt låga. Den största skillnaden finns mellan Sannfinländarna och resten av partierna. Det går inte att dra slutsatser om att partierna medvetet strävar efter att öka sin väljarkår till den växande invandrarbefolkningen, utan det kan vara frågan om att ökningen av andelen utlandsfödda kandidater skett naturligt.
  • Bergenheim, Dean (2018)
    Under de senaste 30 åren har välfärdssamhället i Norden präglats av ett kontinuerligt förnyelsearbete i form av strukturreformer, kommunsammanslagningar och försök med frikommuner. Bakgrunden till reformerna och omorganiseringen grundar sig på den ohållbara befolkningsutvecklingen och en kommunalekonomi med minskande skatteinkomster tillsammans med ökande servicebehov. Detta har ändrat på förhållandet mellan staten och kommunerna. Syftet med denna uppsats är att analysera på vilket sätt de nordiska kommunförvaltningarna skiljer sig från varandra efter flera reformvågor på 1990- och 2000-talet. Studien genomförs med hjälp av en analysering av tidigare kommunforskning från etablerade nordiska statsvetare, samt genom en komparativ most similar systems metod. Denna metod används till att jämföra strukturella skillnader mellan ländernas kommunsystem och till att förklara utvecklingstrender utifrån New Public Management-relaterad organisationsfilosofi. För att avgränsa uppsatsens längd jämförs endast Finland och Danmark med det nordiska idealkommunsystemet enligt Anders Lidströms (2003) definition av det nordeuropeiska systemet. Resultatet visar att kommunsystemen är nästan identiska, med endast enstaka grundläggande skillnader. Danmark skiljer sig med borgmästarmodellen och Finland med den irreguljära regionala nivån från de övriga nordiska kommunsystemen. Däremot finns det flera detaljskillnader mellan länderna. I den kommunala utvecklingstrenden efter 1990-talet ser vi att förnyelser har skett genom strävan efter större kommuner och genom partnerskap mellan privata och offentliga aktörer. Sammantaget kommer den kommunala självstyrelsen att både öka och minska samtidigt som kommuninvånarnas roll förvandlas till konsumenter av offentliga tjänster. Utvecklingstrenden tyder på att skillnaderna i kommunförvaltningen blir större mellan storstäderna och periferin.
  • Ålgars, Janina (2018)
    Utvärdering har en framtonad roll i styrningen av den offentliga sektorn idag, till och med så att det talas om utvärdering som ett måste och en tidstypisk ritual (Dahler-Larsen i Hertting & Vedung 2009, 14). Evert Vedung (2004) talar till och med om utvärdering som en megatrend i förvaltningspolitiken, där sätten att utföra utvärdering konkurrerar med varandra och där variationen i utvärderingspraktiken inom den offentliga sektorn är stor. Att förklara och identifiera orsakerna till variationen i utvärderingspraktik i den offentliga sektorn är dock svårt. New Public Management-diskursen är ett av de mest omtalade skedena i utvecklingen av organiseringen av den offentliga sektorn och även en av de faktorer som ses ha påverkat variationen i utvärderingspraktik och användningsändamålen för utvärderingar. Syftet med den här kandidatuppsatsen är att ta reda på om utvärderingspraktiken inom ramen för politiska program och interventioner i social- och hälsovårdssektorn i Finland påverkats av element i NPM-diskursen. Jag utgår ifrån Nils Hertting och Evert Vedungs (2009) teori om att styrningsdoktriner inom ramen för NPM påverkar sättet att utföra utvärdering. De tre idealtypiska styrningsdoktriner de identifierat inom NPM och som de hävdar påverkar utvärderingspraktiken är mål- och resultatstyrning, nätverksstyrning och brukarstyrning. Grunden för den empiriska delen i kandidatavhandlingen är en kvalitativ innehållsanalys av det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården Kaste 2012–2015. Det lagstadgade Kaste-programmet fungerade som ett styrmedel och inleddes med den första programhelheten år 2008 av SHM. En väsentlig del av genomförandet av programmet var utvärderingen av programmet som helhet samt dess olika delprojekt. Enligt resultaten kan flera av de element Nils Hertting och Evert Vedung renodlat ur NPM hittas i Kaste-programmet 2012–2015. Den bakomliggande styrningsansatsen i programmet kan beskrivas som en mångfasetterad helhet, där olika styrverktyg kompletterar varandra. Det här visar sig även som en varierande sammansättning utvärderingssätt. Ett intressant inslag rörande utvärderingssystemet och hur det beskrivs i det skriftliga materialet i Kaste, är att man delvis talar om utvärderingens kontrollerande syfte men samtidigt även om dess främjande och utvecklande syfte. Det här belyser hur betoningen på utvärderingens syfte kan ändras för att utvärderingens resultat ska komplettera den bakomliggande styransatsen. Det stämmer överens med tanken att utvärderingar har politiska implikationer och kan användas som ett styrverktyg i sig själva.
  • Wickström, Carl-Emil Kristian (2018)
    Syftet med denna avhandling är att undersöka hur nättjänsten Granskaupphandlingar.fi bidrar till uppfyllandet av god förvaltning i offentliga upphandlingar. God förvaltning kan anses som en del av en effektiv och välfungerande offentlig förvaltning, således även offentliga upphandlingar. Granskaupphandlingar.fi är en nättjänst skapad av statens upphandlande enhet, Hansel Ab, för att öka transparens i offentliga upphandlingar. I tjänsten finns samtliga statliga upphandlingar öppna för granskning av vem som helst, exklusive sekretessbelagda upphandlingar. Tjänstens information baserar sig på data från statens betalade köpfakturor. Begreppet ”god förvaltning” (eng: Good Governance) kan definieras på flera olika sätt, men ses i detta arbete främst som integritet, avsaknad av missbruk och korruption, samt transparens utåt till samtliga samhälleliga aktörer i den offentliga förvaltningen. Analysen av Granskaupphandlingar.fi görs med hjälp av ett policyinstrument skapat av OECD (Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling): OECD:s principer för integritet i offentliga upphandlingar (eng: OECD Principles for Integrity in Public Procurement). Policyinstrumentet är en rapport innehållande 10 principer som av OECD anses stöda uppfyllandet av god förvaltning i offentliga upphandlingar. Policyinstrumentet innehåller även en del som behandlar den praktiska implementeringen av principerna, samt en del som fokuserar på ett pilotprojekt för implementeringen av principerna. Detta arbete kommer endast att jämföra principernas innehåll och hur deras värden uppfinns i Granskaupphandlingar.fi, och således begränsa sig till användandet av del 1 i instrumentet och själva principerna. Granskaupphandlingar.fi stöder som helhet policyinstrumentets övergripande mål, samt konkret principernas innehåll via att den sparar samt offentliggör information om upphandlingar (konkurrens- och icke konkurrensutsatta), man får via tjänsten insyn i att upphandlingarna för samtliga institutioner är lämpliga för uppfyllandet av deras uppgifter, ett ytterligare lager av översyn i offentliga upphandlingar införs samt genom att skapandet av själva tjänsten skapat en möjlighet och via det intresse för samhället att genomföra en dylik övervakning. De enda principerna som inte på ett betydande sätt stöds av Granskaupphandlingar.fi är principerna 4, 8 och 9, detta eftersom att dessa principer främst gäller saker som tjänsten inte ens ämnar påverka (som t.ex. tjänstemannaexpertis). Tjänstens främsta brist gällande främjandet av god förvaltning är den stora mängden upphandlingar som pga. sekretess lämnats utanför, samt risken för att upphandlingskontona som fakturorna kategoriseras enligt missbrukas
  • Bäck, Roope Oskari Alexander (2017)
    Bolagisering av offentliga tjänster är ett tema som väcker stora känslor såväl hos politiker som hos medborgare. Bolagiseringen grundar sig på New Public Management-tänkandet och meningen är att öka på effektiviteten av den offentliga tjänsteproduktionen genom att skapa ett aktiebolag som inte lider av förvaltningsmaskineriet, som anses vara stelt och byråkratiskt. New Public Management och dess konstadseffektiva organiseringssätt kan dock leda till andra problem som privata företag inte nödvändigtvis behöver ta i beaktande. När offentliga tjänster ges ut i aktiebolagsform tillämpas inte Lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet på den verksamheten. Detta beror på att Aktiebolagslagen ska tillämpas på alla aktiebolag. Aktiebolagens paragrafer gör det möjligt för organisationen att hemligstämpla information som enligt Lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet skulle vara offentlig för allmänheten. I den teoretiska referensramen presenteras teorier kring bolagiseringsfenomenet och governance-teorier, närmare sagt good governance, god förvaltning. Operationaliseringen av den teoretiska referensramen förverkligas genom kriterierna för god förvaltning, som finns nedskrivna i Europeiska unionens vita bok om god förvaltning. För att närmare kunna undersöka fenomenet och de möjliga problemen görs en analys av lagstiftningen på området. Lagstiftningen analyseras utgående från de kriterier som finns nedskrivna i EU:s vita bok om god förvaltning. Slutsatsen av forskningen är att även om bolagiseringen är ett bra sätt att lätta på byråkratin och nå ökad effektivitet skapar den ikraftvarande lagstiftningen en offentlighetsparadox, där offentliga tjänsteutgivare enligt Aktiebolagslagen kan hemligstämpla information som i en annan organiseringsform skulle vara offentlig.
  • Mether, Cosmo (2019)
    Kommunsammanslagningar har länge varit en del av den politiska vardagen i Finland. Därför är det intressant att studera vilka effekter de kan ha på valdeltagandet och väljarbeteendet. Denna studie undersöker om kommunsammanslagningar har en effekt på uppståendet av röstmagneter. Studien tar fasta på sammanslagningen av Pernå, Liljendal och Strömfors med Lovisa 1.1.2010. Studien är genomförd med data från kommunalvalen 2004, 2008, 2012 samt det extra kommunalvalet för nya Lovisa 2009. Studien består både av en statistisk analys av valresultaten, såväl som en kvalitativ analys av valresultaten. Den statistiska analysen lämnar inte ett signifikant resultat om huruvida kommunsammanslagningar skapar röstmagneter, medan den kvalitativa analysen visar att det finns tydliga tendenser för röstmagneter att tillkomma efter kommunsammanslagningen.
  • Ojutkangas, Aino (2020)
    11. maaliskuuta 2011 Itä-Japanin Tohokun alueella tapahtui massiivinen maanjäristys ja tsunami, mikä aiheutti vakavan onnettomuuden Fukushiman ydinvoimalassa. Fukushiman ydinonnettomuudella oli voimakas vaikutus Saksan julkiseen keskusteluun ydinvoimasta, ja Fukushiman ydinonnettomuuden seurauksena Saksa teki radikaalin poliittisen päätöksen luopua täysin ydinvoimasta. Tutkimuskysymykseni on selvittää, miten politisaatio, depolitisaatio ja hyperpolitisaatio ilmenevät Saksan julkisessa keskustelussa ydinvoimasta Fukushiman ydinonnettomuuden jälkeen. Politisaatio on prosessi, jossa politisoimaton kysymys siirretään yksityiseltä alueelta julkiselle alueelle ja julkiselta alueelta lopulta poliittiselle alueelle. Depolitisaatio on prosessi, jossa politisoitu kysymys siirretään poliittiselta alueelta asiantuntijoiden ja heidän organisaatioidensa ratkaistavaksi. Hyperpolitisaatio on depolitisaation alalaji, jossa tietyt asiat esitetään kiistattomina ja siten mahdottomina kyseenalaistaa. Valtiotieteissä on jo tutkittu ydinvoimalaonnettomuuksien vaikutuksia julkiseen keskusteluun. Sitä vastoin ydinvoiman politisaatiota ja depolitisaatiota julkisessa keskustelussa ydinvoimalaonnettomuuksien seurauksena ei ole juurikaan tutkittu. Tutkimusaineistoni on Deutsche Wellen valitut artikkelit sähköisessä arkistossa aikavälillä 11. maaliskuuta – 31. toukokuuta 2011 hakusanalla nuclear energy. Sain hakusanalla nuclear energy yhteensä 149 tulosta, joista valitsin tutkittavaksi ne artikkelit, jotka käsittelivät Saksaa ja ydinvoimaa. Valitsin aikavälin 11. maaliskuuta – 31. toukokuuta 2011, koska se kattaa reaktiot välittömästi Fukushiman ydinvoimalaonnettomuuden jälkeen. Deutsche Welle on Saksassa toimiva mediatalo ja yksi maailman menestyneimmistä kansainvälisistä medioista, joka tavoittaa viikoittain yli 197 miljoonaa ihmistä eri maissa. Teoreettinen viitekehykseni muodostuu politisaation, depolitisaation ja hyperpolitisaation teoriasta sekä teoriasta kriittisen tapahtuman vaikutuksista julkiseen keskusteluun. Tutkimusmenetelmäni on kuvaileva idea-analyysi. Tutkija, joka käyttää tutkimusmenetelmänä kuvailevaa idea-analyysia, tulkitsee muiden toimijoiden kuvauksia, arviointeja ja toimintasuosituksia saadakseen selville niiden merkityksen. Minun tutkimustavoitteeni on tulkita erilaisten toimijoiden valituissa artikkeleissa esittämiä kuvauksia, arviointeja ja toimintasuosituksia ydinvoimasta.
  • von Essen, Matilda (2018)
    I denna kandidatavhandling granskar jag skillnader mellan gymnasiets och yrkesutbildningens effekt på demokratisynen hos studerande, mot bakgrunden av tidigare forskning om skillnader i kunskapsnivå mellan yrkesskole- och gymnasiestuderande (Elo 2009) och effekten av samhällsläraundervisningens innehåll och upplägg (Xenos m.fl. 2014). Analysen utgår från materialet i Ungdomsbarometern 2013, där jag jämför bredden på demokratisynen hos 15–16- och 18–19-åriga gymnasie- och yrkesstuderande. Mina resultat visar att förtroendet för påverkningsmetoder knutna till den representativa demokratin sjunker under yrkesstudierna. Gymnasiestudierna verkar inte ha någon signifikant effekt på demokratisynen.
  • Åström, Amanda (2020)
    Populistiska partier har fått allt mera understöd de senaste 20 åren och de har därmed allt oftare blivit regeringspartier. Vanligtvis får partier som sitter i regering inte lika mycket röster i följande val efter regeringsperioden,. Effekten kallas ”Priset att regera”. Med andra ord kostar det partier valunderstöd att sitta i regering. Det finns skäl att undersöka populistiska partier, eftersom de har vissa speciella egenskaper som inte förekommer i andra partier. Mitt syfte med avhandlingen är att undersöka ifall det finns en skillnad på hur populistiska partier påverkas av effekten ’Priset att regera’ jämfört med hur icke-populistiska partier påverkas. Syftet uppnås genom att besvara forskningsfrågan ”Hur mycket understöd förlorar populistiska partier jämfört med icke-populistiska efter en period i regeringen”? För att svara på denna fråga använder jag statistik från ”Parliaments and governments database”. Forskningen avgränsas till att innefatta västeuropeiska länder med flerpartisystem och proportionella valsystem. Nationella parlamentsval från år 1999 framåt beaktas. Skillnaden mellan röstningsprocenterna före och efter en regeringsperiod jämförs med icke-populistiska partiers röstningsprocenter som suttit i samma regering. Partier klassas som populistiska om de betecknas som populistiska på minst två av följande listor; Pew Research Center, The PopuList, och Inglehart och Norris (2016) klassificering av populistiska partier. Statistikprogrammet R används för att genomföra analysen. T-testets resultat visar på att det inte finns en signifikant skillnad mellan hur mycket valunderstöd populistiska partier förlorar jämfört med icke- populistiska partier efter en period i regeringen.
  • Skoglund, Jenny (2020)
    Finland har länge haft en hög alkoholkonsumtion och i samband med att alkoholskatten sänktes 2004 steg den till rekordhöjder. För att sänka alkoholkonsumtionen och minska på alkoholens skadliga effekter startade regeringen ett alkoholprogram. Programmet startades då programstyrning blev populärt inom centralförvaltningen och användes för att ta tag i omfattande problem som krävde tvärsektoriella lösningar. Kritiken mot programstyrning är däremot att det inte lämpar sig för repetitivt arbete och 2015 då alkoholprogrammet avslutades trädde en ny lag för organiseringen av rusmedelsförebyggande i kraft. Syftet med denna avhandling är att ta reda på i hur stor utsträckning alkoholprogrammet influerade den nya rusmedelsförebyggande lagen, och om programstyrningens ideologi influerat lagens utformning. Dessutom utreds hur ansvaret för alkoholförebyggandet definierades och huruvida det försköts åt något håll i den nya lagen. Metoden som används är textanalys. Den teoretiska referensramen som används är förutom programstyrning också målstyrning. Resultaten tyder på att alkoholprogrammet influerade den nya rusmedelsförebyggande lagen i stor utsträckning och att ansvaret för alkoholförebyggandet försköts något så att Institutet för hälsa och välfärd har fått en större roll.
  • Kunnas, Säde Elsa Mikaela (2020)
    Temat för denna kandidatavhandling är högerpopulistisk retorik. Studien utgår i stora drag från en problematik diskuterad av Duina och Carson (2019), där högerpopulistiska partier uttrycker progressiv retorik för att rättfärdiga sin anti-invandrings-agenda och islamofobi. Med progressiv retorik menas här betonandet av ett eller flera av följande värderingar: jämställdhet mellan könen, homosexuellas rättigheter, religionsfrihet och social välfärd (Duina och Carson 2019). Intresset för studien ligger i att förstå fenomenet i en finländsk kontext. I avhandlingen analyseras hur islamofobiska element kombineras med progressiv retorik i Sannfinländarnas argumentation kring invandring. Studien görs som en deskriptiv argumentationsanalys av Sannfinländarnas migrationsprogram 2019. Resultaten av studien visar att vissa progressiva värderingar, så som sexuella minoriteters rättigheter eller kvinnors rättigheter, betonas framom andra progressiva värderingar. Resultaten visar också att Sannfinländarna, i sin argumentation, starkt betonar kristendomen i samband med den progressiva retoriken. Studien bidrar med en ökad förståelse i vilka verktyg ett av Finlands största partier använder sig av i sin politiska retorik.
  • Joel, Eklund (2018)
    The Candidate Thesis consists of an analysis of four Nordic rightwing-populist parties election manifestos that date between the years 2009-2012. The political parties in question are as follows: Perussuomalaiset (Finland), Sverigedemokraterna (Sweden), Dansk Folkeparti (Denmark) and Fremskrittspartiet (Norway).The chosen method is a qualitative analysis that focuses on three areas. The three areas are the parties view on immigration, the European Union and culture. The four parties have many views that are very similar on the three focus areas with minor differences. Generally Fremskrittspartiet in Norway differs from the others in its party profile.
  • Lehvonen, Jari (2020)
    Denna uppsats syftar till att klargöra huruvida det är möjligt att analysera och mäta demokratiutvecklingen i Afghanistan som år 2002 påbörjade sin demokratiutveckling efter att tidigare ha varit kategoriserad som en misslyckad totalitär stat. Jag belyser detta genom att studera utvecklingen av processer och institutioner samt jämföra dessa mot de demokratikriterier som fastställts för en fungerande demokrati. Den legitima rättsstaten är en av grundstenarna till en fungerande demokrati och för att fastställa rättsstatstillståndet i Afghanistan utreder jag även Afghanistans säkerhetssektorsreform (SSR) i denna uppsats. För att undersöka detta har jag ställt följande forskningsfrågor: Vilka förändringar har, sedan december 2001, skett i den generella demokratisituationen i Afghanistan och i vilken omfattning uppfyller Afghanistan de demokratikriterier som karakteriserar en demokratisk stat? Har säkerhetssektorsreformen i Afghanistan lyckats varvid en, av Linz och Stepan förevisad, legitim rättsstat har uppkommit? För att besvara forskningsfrågorna har jag valt att göra en fallstudie av demokratiutvecklingen och rättsstatssituationen i Afghanistan efter den intervention som utfördes vid årsskiftet 2001–2002 av en internationell koalition. Jag inleder analysen med att jämföra Afghanistans demokratitillstånd mot de demokratikriterier Robert Dahl fastställt i sin polyarkimodell, det är villkor som enligt Dahl skall uppfyllas av en demokrati. Därefter utreder jag förutsättningarna för demokratisk konsolidering enligt den teori Linz och Stepan har utvecklat för demokratisk konsolidering. En väsentlig förutsättning för demokratisk konsolidering är, enligt Linz och Stepan, en legitim rättsstat. Den legitima rättsstaten är en av de fem arenor som fordras för demokratisk konsolidering. Studiens resultat visar att Afghanistan uppfyller, åtminstone på teknisk nivå, de flesta av Robert Dahls uppsatta demokratikriterier. Däremot när dessa kriterier jämförs mot de demokratiindex som mäter demokratinivå, samt klassar världens nationer i demokratiska och icke demokratiska nationer, framkommer det att Afghanistan inte är en verklig demokrati. Som slutsats bedömer jag att Afghanistan uppfyller Dahls demokratikriterier från en minimalistisk synvinkel där den normativa aspekten försummas. Från en maximalistisk synvinkel är praxisen för demokrati i den afghanska kontexten undermålig. Demokratisk konsolidering uppnås enligt Linz och Stepan när demokratin är det "enda spelet i staden", vilket förutsätter samverkan mellan alla fem arenor. Studien påvisar stora brister på samtliga arenor och framförallt på rättsstatsarenan, fastän denna arena mottagit ofantligt mycket internationellt stöd under åren. Resultatet påvisar att Afghanistan inte är en legitim rättsstat. Säkerhetssektorreformen har genererat säkerhetsstyrkor som betjänar ledare som valts av folket. Den institutionella korruptionen är väldigt hög och de medborgarna som söker rättvisa får inte rättvisa ifall de saknar kontakter. Enligt Hippler krävs ekonomisk integration, kulturintegration, politisk centralisering, skapande av gemensamma intressen och demokratisering för att splittrade samhällsgrupper bildar ett gemensamt samhälle. Dessa övergripande faktorer har inte utvecklats på grund av den starka klankulturen och den traditionella synen på makt. Det internationella samfundet har stött säkerhetssektorsreformen, som i sig är en viktig grundsten för en legitim rättsstat, men på grund av förbiseende av merparten av de andra faktorerna Hippler påvisar, utan att ta hänsyn till den starka klankulturen, de decentraliserade maktstrukturerna, den institutionella korruptionen m.m. har det enligt min uppfattning varit omöjligt att åstadkomma strukturer och processer som positivt medverkat till utvecklandet av en legitim rättsstat och en fungerande demokrati.
  • Nysten, Carl (2020)
    Syftet med denna kandidatavhandling är att undersöka hur valframgången av det politiska partiet Rörelse nu i det finska riksdagsvalet 2019 påverkats av partiets politiska möjlighetsstruktur. Partiet lyckades vinna ett mandat och blev följaktligen det första nya riksdagspartiet som inträtt genom riksdagsval sedan år 1999. Detta är överraskande, eftersom partiet deltog i valet som ett oregistrerat parti, vilket jag visar att har försvårat partiets förutsättningar för att ställa upp kandidater. Jag använder mig av en teoretisk referensram som bottnar i begreppet politisk möjlighetsstruktur för att visa hur tidigare forskning i nya partier förklarat valframgång av nya partier. I analysen av den politiska möjlighetsstrukturen fokuserar jag särskilt på faktorer med anknytning till valsystemet. Jag använder mig av data om riksdagsvalsresultatet från Justitieministeriets informations- och resultatstjänst. Utifrån denna data uträknar jag Pedersens nettoväljarrörlighet och den effektiva rösttröskeln. Jag analyserar sedan nettoväljarrörlighetens, de effektiva rösttrösklarnas, distriktmagnitudernas och kandidatuppställningens inverkan på partiets vallistors valframgång på valkretsnivå. Resultaten antyder att Rörelse nus politiska möjlighetsstruktur kännetecknats av en höjd kostnad av att ställa upp i val och en försvårad kandidatuppställning. Min forskningsdesign lyckas inte påvisa eller motbevisa statistiska samband mellan valframgång och faktorerna väljarrörlighet, effektiv rösttröskel och distriktsmagnitud.
  • Ekelund, Henrik (2017)
    Den här studien utreder hur känsliga det ungerska samhällets institutioner är till attitydförändringar hos befolkningen. Läget i Ungern är särskilt intressant med tanke på den kritik som riktats mot statsminister Viktor Orbáns styre. Studien utförs genom att granska resultat från Eurobarometer-undersökningar och European Social Surveys från åren 2004, 2006, 2008, 2010, 2012 och 2014. Studien undersöker hur den ungerska befolkningens tilltro till fem olika institutioner förändrats under tidsintervallet. Dessa institutioner är rättsväsendet, politiska partier, parlamentet, regeringen och Europeiska Unionen. De olika årtalen jämförs och utvecklingsmönster för attitydförändringarna kartläggs. Dessutom jämförs de två undersökningarna med varandra. Resultaten analyseras utgående från teorin om anomi och auktoritära karaktärsdrag. Studien kommer till slutsatsen att stora förändringar i befolkningens attityder kan förekomma, men att ungrare under så gott som hela tidsintervallet har väldigt låga nivåer av tilltro till de flesta institutioner. Det blir dock svårt att avgöra huruvida tilltron till de utvalda institutionerna har minskat under tidsintervallet, eftersom resultaten från undersökningarna delvis står i kontrast med varandra. Eurobarometrarna tyder på minskande nivåer av tilltro till samtliga institutioner, medan European Social Survey visar på en liten ökning i tilltron till de flesta institutioner. Ifall ungrarnas attityder till samhälleliga institutioner faktiskt har blivit mera negativa kan det bero på en spridning av anomi i samhället.
  • Tallberg, Max (2020)
    I avhandlingen analyseras den finska klimatdiskussionen förd under Juha Sipiläs premiärministertid. Materialet utgörs av två plenumdebatter förda i september 2017 och mars 2018. Metoden utgörs av diskursanalys, och syftet är att besvara frågan ifall riksdagspartiernas utsagor och sätt att tala om klimatförändringen kan anses utgöra skilda diskurser, samt ifall utsagorna inom varje enskilt parti kan anses utgöra en enhetlig diskurs. Ifall partierna förstår problemet på skilda sätt kan detta ha betydelse då man utvärderar den förda politikens tillräcklighet. I introduktionen framkommer att klimatförändringen är ett tema som lyfts fram allt mer i dagens värld. Genom att analysera de olika partiernas utsagor och jämföra dessa med varandra kan man finna förståelse i ifall problemet tas på ett tillräckligt stort allvar inom den finska politiken. Med ”valence issue”, en central term i avhandlingen, avses en fråga som enhetligt antingen understöds eller ses med motvilja på från väljarkårens håll. Frågan ifall klimatfrågorna kan anses utgöra en ”valence issue” har under den senaste tiden blivit ifrågasatt. Klimatpolitiken kan specifikt kännetecknas av starka motsättningar. I tidigare forskning gällande partiers förhållande till klimatpoltiken framkommer även att socialdemokratiska partier har brukat lyfta fram gröna värderingar kraftigare än konservativa och kristdemokratiska partier. Avhandlingens metod utgörs av diskursanalysen, mer specifikt av Carol Bacchis ”What´s the problem represented to be?”-analys. Analysen fokuserar på problematiseringen av teman, inte på policyn i sig. Problematiseringar anses bestämma vad som anses vara viktigt och vad som lämnas bort. Materialet har i avhandlingen ställts tre frågor, som fokuserar på hur klimatförändringen blivit porträtterad i debatterna och vad som underligger detta, vilket Finlands ansvar i frågan är, och vad som valts att inte lyftas fram. Språket står i centrum av diskursanalysen, och en fokusering på det språkliga kan anses vara motiverat då man analyserar de valda debatterna. I analysen framkommer att regeringspartiet Centern anser att Finland fört en aktiv och ambitös klimatpolitik, samt att klimatförändringen är ett problem som går att lösa. Partiet försöker därtill betona att det i riksdagen råder koncensus angående klimatpolitikens tillräcklighet. Regeringspartiet Samlingspartiet lyfter fram klimatförändringens hot, men gör det inte på ett kraftigt sätt och kritiserar inte den förda politiken. Blå framtid, som utgör det sista regeringspartiet, tar klimatförändringen på allvar, men lyfter fram det egna landets nytta, samt vikten av internationellt rättvisa åtgärder. De Gröna, som tillhör oppositionen, lyfter fram det nuvarande lägets allvar på ett kraftigt sätt samt kritiserar regeringens åtgärder, och tänker att regeringen inte insett situationens allvar. I partiets talturer konkretiseras och kristalliseras klimatkampen, samtidigt som klimatkampen personifieras och det vädjas till känslor. Även Vänsterförbundet lyfter fram situationens allvar och kritiserar de nuvarande åtgärderna, samt anser att klimatkampen handlar om rättvisa både globalt och i hemlandet. Socialdemokraterna ser klimatförändringen som en ödesfråga, och anser att Finland ska föra en aktiv klimatpolitik. Däritll lyfter partiet fram rättvisa och social hållbarhet. Sannfinländarna vill lösa klimatproblemet, men viljan framstår som mindre än hos de andra partierna, eftersom partiet väljer att prioritera Finlands egna intresse och lyfta fram vikten av en internationellt rättvis fördelning av klimatåtgärderna. Svenska folkpartiet anser klimatförändringen vara ett faktum och att det är bråttom med åtgärderna, samtidigt som partiet anser att mycket tyder på att lägets allvar inte insetts. Kristdemokraterna både prisar och kritiserar den förda politiken, och använder sig samtidigt av ett språk som inte är särskilt känsloladdat. I resultatdelen framkommer att alla partier anser klimatförändringen vara ett faktum som kräver åtgärder, vilket tyder på att alla ser det som ett hot. Det kan motiveras att partierna skiljer sig i sina sätt att tala om klimatförändringen, särskiljt i det som lyfts fram och i hur de förhåller sig till regeringens politik. Alla partier delar samtidigt ändå på en grundläggande förstålse om att klimatförändringen håller på att ske. Därför är det inte befogat att tala om skilda diskurser mellan partierna, åtminstone när det kommer till denna centrala förståelse. Ifall detta inte beaktas, går det att finna skilda diskurser mellan partierna. Det är därtill svårt att finna skilda diskurser inom de enskilda partierna. I diskussionsdelen lyfts det fram att klimatförändringen kan utgöra en ”valence issue” i de analyserade debatterna, men att klimatåtgärderna och deras ambitionsgrad inte är det. Analysen stöder därtill den tidigare forskningen om att gröna- och vänsterpartier lyfter klimatfrågorna kraftigare fram än andra partier.
  • Pihlström, Algot (2018)
    Tiedekunta/Osasto – Fakultet/Sektion – Faculty Laitos – Institution – Department Svenska Social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet Tekijä – Författare – Author Algot Pihlström Työn nimi – Arbetets titel – Title Skillnaden mellan presidentiella och parlamentariska system Oppiaine – Läroämne – Subject Statskunskap med förvaltning Työn laji – Arbetets art – Level Kandidatavhandling Aika – Datum – Month and year 14.6.2018 Sivumäärä – Sidoantal – Number of pages 32 Tiivistelmä – Referat – Abstract Det har forskats mycket i skillnaderna mellan parlamentarism och presidentialism. Men vilka socioekonomiska och politiska följder får de två styrelseformerna för ett land på längre sikt? Avhandlingen försöker svara på bland annat denna fråga genom att jämföra det nuvarande politiska systemet i Honduras som är ett presidentiellt land och i Danmark som är ett parlamentariskt land. Dessutom berörs skillnaderna mellan de båda systemen i fråga om dimensioner som regeringsbildning, maktfördelning, partikonkurrens, kontroll (insyn i statens olika grenar) och ansvarsutkrävning. I alla dessa dimensioner skiljer sig de båda systemen åt i mycket stor utsträckning. Regeringen bildas på mycket olika sätt inom parlamentariska och presidentiella system. I presidentiella länder kallas regeringen inte ens för regering utan ministrar fungerar huvudsakligen som presidentens rådgivare. Vid betraktande av dimensionen maktfördelning kan man iaktta att en parlamentarisk styrelseform främjar demokrati och ansvarstagande bland politiker. Politiker, i synnerhet premiärministrar, i parlamentariska system brukar avgå om de inte infriat sina löften eller om de vållat missnöje, gett upphov till kriser eller inte kunnat hävda sig politiskt. I motsats till detta kan politiker eller presidenter i presidentiella system sitta kvar länge eller till och med hela mandatperioden trots kriser. Även polariserande personer kan i presidentiella system väljas till president vilket inte bidrar till att stärka folkets tilltro till politiken. En paradoxal påföljd av detta är att en president som förlorat folkets förtroende kan sitta kvar hela mandatperioden. Detta trots att folket i val kan utkräva ansvar både av den lagstiftande församlingen och den verkställande makten. I ett parlamentariskt system kan däremot parlamentet fälla en regering som förlorat dess förtroende. Regeringen motsvarar alltså den exekutiva makten i presidentiella system. Utmärkande för många presidentiella system är ett så kallat ”checks and balances” system som skall försäkra att kontrollen mellan statens olika grenar fungerar. Kontrollen mellan domstolsväsendet (den dömande makten), regeringen (den verkställande makten), och riksdagen (den lagstiftande makten) fungerar generellt bättre i parlamentariska system är i presidentiella. Avhandlingen belyser detta genom att granska det dagsaktuella läget i Honduras. Kontrollen mellan de olika makterna skulle i teorin förhindra maktfullkomliga presidenter. Avhandlingen berör även flyktigt en tredje styrelseform, nämligen semipresidentialism. Utmärkande för semipresidentiella system är en slags dualism mellan president och premiärminister. Styrelseformerna parlamentarism, presidentialism och semipresidentialism uppträder i mycket olika skepnad i länder som representerar de tre systemen. Alla länders system är unika. Avhandlingen dryftar även frågan om vilket av de två systemen kunde betraktas som ”bättre”, presidentialism eller parlamentarism. En artikel som i detalj gått igenom fördelarna och nackdelarna mellan de två systemen citeras. I en mängd olika variabler såsom BNP och förväntad livslängd brukar parlamentariska länder klara sig bäst. Det gäller även Honduras och Danmark. Den komparativa teorin ”most different systems design” stöder sig på dessa iakttagelser. Den oberoende variabeln är styrelseform och den beroende variabeln till exempel BNP. Skillnaderna mellan Honduras och Danmark i till exempel BNP beror i stor utsträckning på skillnaden i styrelseform. Parlamentarism skapar strukturer som är gynnsamma för variabler som barndödlighet, graden av demokrati och BNP. Avainsanat – Nyckelord – Keywords parlamentarism, presidentialism, maktfördelning, ansvarsutkrävning, regeringsbildning, presidentval, partikonkurrens
  • Moring, Selma (2018)
    Det hävdas att den danska och finska arbetsmarknaden har stora skillnader i graden av flexibilitet på arbetsmarknaden. Samtidigt strävar den Europeiska unionen efter att harmonisera medlemsländernas regleringar på arbetsmarknaderna. Ett av försöken till att göra medlemsländernas arbetsmarknader mera enhetliga är flexicurity-strategin som ska öka flexibiliteten samt säkerheten på arbetsmarknaderna. Mitt syfte är att hitta svaret på vilka skillnader som råder i EU-ländernas arbetsmarknadsregleringar genom att undersöka hur flexicurityn är implementerad i länderna. Eftersom både Danmark och Finland är medlemmar av den Europeiska unionen torde det finnas likheter i arbetsmarknadsregleringarna. Enligt tidigare forskning finns de ändå skillnader i förverkligandet av flexicurity-strategin. Forskningen visar dock att skillnader kring regleringen av arbetsmarknaden finns, men att de inte är så stora som det hade kunnat förväntas på basis av tidigare forskning. Trots att det finns skillnader i regleringarna så kan man konstatera att de inte är så stora att de i sig skulle påverka implementeringen av flexicurity-strategin.
  • Pedersen, Jonatan Toftegaard (2016)
    I denna kandidatavhandling kommer jag att jämföra, undersöka och redovisa för skillnaderna mellan Finland och Sverige i utvärdering av u-landsbistånd i Afrika. Jämförelsen granskar utvalda utvärderingar genomförda under de senaste fem åren i fyra afrikanska länder (Mocambique, Tanzania, Kenya och Zambia). Syftet med utvärderingarna som undersöks är bl.a. att bekämpa korruption och öka effektivitet genom att kontrollera att bidrag och resurser används på rätt sätt och att genom utvärderingen läsa sig hur man i framtiden skall utveckla verksamheten och vad man skall satsa på. Alla fyra länder är långvariga samarbetspartner med både Finland och Sverige. I kandidatavhandlingen framgår det att de två största skillnaderna i finländsk och svensk utvärdering är vem som utvärderar och vilken insats man utvärderar. I Sverige utförs majoriteten av alla utvärderingar av företaget Indevelop, medan utvärderingarna i Finland utförs av en mer blandad skara experter från både privata företag och statlig sida. Den insats man utvärderar är i samtliga finska fall i urvalet det finska landsprogrammet under en viss programperiod medan man i de svenska fallen främst utvärderar mindre ”helheter” som t.ex. elektrifiering i rurala områden. Skillnaderna i utvärderad insats innebär att man i de finländska utvärderingarna får en mer generell bild av biståndsinsatserna i det undersökta landet, medan man i de svenska utvärderingarna går mer i detaljerna.
  • Nouro-Ståhle, Julia (2020)
    Användningen av online-metoder i valkampanjer blir allt vanligare på grund av den teknologiska utvecklingen och väljarnas förändrade valbeteende. Förut röstade väljarna i första hand på basis av parti, numera röstar de i första hand på en specifik kandidat. Ett av sätten att driva online-kampanjer är att vara aktiv på sociala medier, vilket redan mycket används i USA. Tidigare finsk forskning har visserligen visat att finländska kandidater inte är väldigt aktiva på sociala medier trots de goda förutsättningarna som vårt samhälle skulle ha för aktivare online-kampanjer. Mitt syfte med avhandlingen är att studera hur åldern påverkade användningen av sociala medier i förandet av valkampanjer i riksdagsvalen år 2019. Studien vill se ifall det finns en koppling mellan användningen av sociala medier i valkampanjer och ålder, eftersom det kan visa den utveckling som framtida valkampanjer har. Som material användes de nominerade kandidaternas svar från enkätundersökningen ”Finlands riksdagsvalskandidatundersökning 2019” angående användningen av olika sociala medier och hur viktiga plattformarna ansågs vara. Resultaten visade att majoriteten av kandidaterna använde sig av sociala medier i drivandet av valkampanj men de yngre kandidaterna använde sig av flera olika plattformar och ansåg användningen av sociala medier viktigare än de äldre kandidaterna. Detta kan tyda på att valkampanjerna i Finland kommer att se en utveckling mot fler online-kampanjer som är spridda på olika plattformar. Samtidigt är det svårt att förutspå den utveckling som sociala medier kommer att ha och hur det påverkar online-kampanjer.