Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Early Education Teacher"

Sort by: Order: Results:

  • Axberg, Anna (2021)
    I dagens läge stöter vi på digital teknologi vart än vi går och för att klara oss i vårt alltmer digitaliserade samhälle behöver vi utveckla digital kompetens. Den digitala teknologin utvecklas hela tiden och för att vi skall ha en chans att hänga med i utvecklingen behöver undervisning om och med digitala verktyg starta på ett tidigt stadie. Grunderna för läroplanen i förskolan föreskriver att förskolan skall främja barns digitala kompetens. Syftet med denna studie är att ta reda på hurudan digital kompetens förskolelärare anser att barn skall få under förskoleåret, hur de i praktiken gör och om de anser att de själva besitter tillräcklig digital kompetens. Mina forskningsfrågor är: 1.Vilken betydelse tillskriver lärarna inom småbarnspedagogik den digitala verksamheten i förskolan? 2.Vilka digitala metoder/verktyg använder lärarna i verksamheten? 3.Hurudan är lärarnas upplevda kompetens inom det digitala området? Studien är en kvalitativ, semi-strukturerad intervjustudie där fyra förskolelärare intervjuades. Tre av de fyra lärare som deltog i intervjuerna var pedagogie kandidater till utbildningen och en var socionom YH. Tre av informanterna var slumpmässigt utvalda och en av informanterna valdes på grund av sin högre ålder och sin långa arbetserfarenhet. Resultatet visar att lärarna i stort sett var väl insatta i vad digital kompetens skall handla om på förskolan. Lite oklarheter om vad som räknas som digitala färdigheter framkom under intervjuerna. Lärarna ansåg sig besitta tillräcklig digital kompetens men intresset för fortbildning är stort. Metoderna och verktygen på de aktuella förskolorna är relativt lika och alla informanter ansåg att digitala färdigheter är viktiga att lära sig under förskoleåret.
  • Tukiainen, Päivi (2023)
    Tämän laadullisen tutkielman tarkoitus on tutkia draamakasvatuksen merkitystä lasten kokonaiskehitykseen ja tunnetaitoihin varhaiskasvatuksessa. Lisäksi nostan esille draaman monivaltaiset keinot, sekä vaikutukset lasten kaveri-tunnetaitoihin. Miten draamakasvatuksen avulla voidaan ehkäistä syrjäytymistä ja eriarvoisuutta, sekä kuinka kaikilla lapsilla on mahdollisuudet olla osallisena draamakasvatuksessa. Miten varhaiskasvattajan rooli on merkityksellinen taidekasvatukseen kannustajana ja sen mahdollistajana. Tutkimuskysymykseni ovat: Miten lapsen kehittyvää itsetuntoa voidaan tukea varhaiskasvatuksen draaman keinoilla? Millaisia draaman keinoja voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa syrjäytymisen ja eriarvoisuuden ehkäisemiseksi? Millaisena varhaiskasvattajat näkevät oman roolinsa varhaiskasvatuksessa? Tavoitteeni on herättää varhaiskasvattajat näkemään oman roolinsa merkityksen draamakasvatuksen toteuttajana ja havaitsemaan omaa toimintaansa varhaiskasvatussuunnitelmaan nojaten. Lähdeaineistoni nosti esille, miten lasten kehittyvää itsetuntoa voidaan tukea varhaiskasvatuksessa draamakasvatuksen avulla moninaisin keinoin, ja miten kokonaisvaltaista se on. Syrjäytymistä ja eriarvoisuutta voidaan ehkäistä taidekasvatuksen avulla, koska se mahdollistaa kaikkien osallisuuden toimintaan. Aikuisen rooli on olla innostaja ja hänen on ymmärrettävä draamakasvatuksen kokonaisvaltainen vaikutus lapsen kehitykseen. Menetelmät: Tämän tutkielman toteutin laadullisesti käyttäen sekä aineistoa, että teoriaohjaavaa sisällön-analyysia. Aineistoa löysin Google Scholarin avulla, sekä lukemalla kirjallisuutta. Tulokset nostivat esille miten moninaista ja kokonaisvaltaista draamakasvatus on ja kuinka sillä voidaan vaikuttaa lapsen kaveri-tunnetaitoihin ja omaan identiteettiin. Lisäksi draama-kasvatus vahvistaa lapsiryhmää ja lisää myös empatiakykyä toisia lapsia kohtaan. Draama-kasvatukseen voidaan yhdistää musiikkia, kuvataidetta, liikettä, ja se on usein leikin kautta syntyvää ja spontaania toimintaa jossa aikuisen rooli on suuressa osassa. Lapset oppivat myös ongelmienratkaisutaitoja, sekä rohkeutta ilmaista itseään ja tunteitaan vaikeidenkin asioiden keskellä. Draamakasvatuksessa sensitiivisyyden merkitys on tärkeää ja sillä on tar-koitus olla lapselle voimaannuttava ja lapsilähtöinen ilmapiiri. Syrjäytymiseen ja eriarvoisuuteen vaikuttavat varhaiskasvattajan oma tietoisuus miten syrjäytymistä voidaan ehkäistä draamakasvatuksen keinoilla ja, kuinka kaikilla on oikeus osallistua ja tuntea itsensä tärkeäksi. Aikuisten rooli on merkittävää olla kannustajana innostavana ja draamatuokioiden mahdollistaja. Draamakasvatus on sosiokulttuurista oppimista, jossa korostuu kokemuksellinen ja yhteisöllinen rooli. Pohdinnassa Nostin esille draamakasvatuksen merkityksen varhaiskasvatuksessa ja miten olisi hyvä tehdä tutkimuksia erityislasten osallisuudesta draamakasvatuksessa ja mikä vaikutus sillä voi olla lasten kehitykseen?
  • Juva, Niina (2022)
    Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 on varhaiskasvatusta ohjaava, ja varhaiskasvatuksen järjestäjiä velvoittava asiakirja. Se ilmentää, mitä yhteiskunnassa halutaan kasvatuksella ja opetuksella saavuttaa, millaisia tietoja ja taitoja pidetään tärkeinä lasten oppia. Opetussuunnitelmatutkimuksella voidaan näitä tuoda esiin. Ekososiaalinen sivistys sisällytettiin uusimpien Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden arvopohjaan. Ekososiaalisella sivistyksellä tavoitellaan kestäviä elämäntapoja ja hyvinvointia. Ekologinen kestävyys nähdään edellytyksenä sosiaaliselle kestävyydelle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 tukee ekososiaalisen sivistyksen edistämistä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymyksiä olivat 1. Miten ekososiaalisen sivistyksen käsite esiintyy Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2018? 2. Mitä ekososiaalisen sivistyksen edistämistä tukevia sisältöjä ja tavoitteita Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista 2018 löytyy? Aineistona tässä tutkimuksessa oli Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018 asiakirja. Tutkimus kuuluu opetussuunnitelmatutkimuksen tutkimusalueeseen ja siinä opetussuunnitelma-asiakirjoja tarkastelevaan tutkimussuuntaan. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastausta laadullisella teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa käytetty analyysirunko rakennettiin ekososiaalista sivistystä käsittelevän kirjallisuuden perusteella. Ekososiaalinen sivistys mainitaan Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa vain kerran varhaiskasvatuksen arvopohjan yhteydessä, jossa se liitetään kestäviin elämäntapoihin. Käsitettä tai sen merkitystä kasvatustoiminnalle ei avata tarkemmin. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet tukee ekososiaalisen sivistyksen edistämistä sosiaalisen ulottuvuuden osalta varsin hyvin, ja kohtalaisesti ekologisen ulottuvuuden osalta. Ekososiaalisen sivistyksen edistämiseen tulkittavia asioita ei kuitenkaan liitetä ekososiaaliseen sivistykseen tai kestäviin elämäntapoihin selkeästi. Myös ekososiaalisen sivistyksen perusajatus ekologisen ja sosiaalisen ulottuuden yhteistarkastelusta jää puuttumaan. Ekososiaalisen sivistyksen edistäminen jää kasvattajien oman tietoisuuden ja ymmärryksen varaan, mikä voi johtaa sen erilaisiin tulkintoihin sekä sitä edistävän kasvatuksen sisältöihin ja toimintatapoihin.
  • Liimatta, Juulia (2022)
    Tavoitteet. Lasten arkeen, kasvuympäristöihin ja lastenkulttuuriin kuuluu media. Lapsilla on saatavilla eri digitaalisia laitteita ja mediasisältöjä. Lasten mediakokemukset ja – suhteet näkyvät ja kuuluvat myös osana esiopetuksen arkea. Kuitenkin mediaan on liittynyt paljon negatiivissävytteisiä ennakkoasenteita, käsityksiä ja näkemyksiä. Tutkimuksessa tarkastellaan esiopetuksen henkilöstön näkemyksiä ja ymmärrystä mediasisällöistä sekä mediasisältöjen mahdollista arvottamista. Aiemmat tutkimukset ovat tuoneet esiin, ettei esimerkiksi ajantasaista tutkimustietoa henkilöstön käsityksistä ja näkemyksistä mediaan ja mediakasvatukseen olla liiammin tehty Suomessa. Menetelmät. Tutkimus oli otteeltaan laadullinen tutkimus, jonka tutkimuslomakkeessa hyödynnettiin visuaalista menetelmää. Tutkimus rajattiin koskemaan esiopetuksen henkilöstöä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kuvallisella E-kyselylomakkeella varhaiskasvatusta koskevan sosiaalisen median kanavalta. Ilmoitus tutkimuksesta ja kyselylomakkeesta laitettiin siellä neljään eri ryhmään. Tutkimuksen kyselyyn vastasi kaksitoista (N=12) vastaajaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysin menetelmää. Tulokset ja johtopäätökset. Tulosten perusteella esiopetuksen henkilöstö kuvasi mediasisältöjen näkyvyyttä lapsiryhmissä samoin kuin aiemmat tutkimukset ovat tuoneet esille ja niitä käytettiin osana toimintaa samoin kuin aikaisemminkin on. Henkilöstö kuvasi median näkyvyyttä ja vaikutusta leikkiin monimuotoisesti. Moni henkilöstöstä koki tuntevansa lapsiryhmässä olevia medioita hyvin. Henkilöstöllä on edelleen ennakkoasenteita ja näkemyksiä tietyistä mediasisällöistä. Lapsiin ja mediaan liitetty huolennäkökulma on edelleen läsnä. Median näkyvyyttä ja vaikutusta leikkiin ymmärretään.
  • Keskinen, Jannika (2022)
    I vårt flerspråkiga Finland är det en stor del av barnen inom småbarnspedagogiken som är tvåeller flerspråkiga. Småbarnspedagogiken har som mål att stödja språkutvecklingen inom alla de språk som barnen pratar och lär sig. Av den orsaken är syftet med min kandidatavhandling att ta reda på vilka metoder och arbetssätt som kan användas för att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn inom småbarnspedagogiken. Undersökningen genomfördes som en systematisk litteraturstudie där åtta vetenskapliga artiklar jämfördes och analyserades för att besvara min forskningsfråga. Den systematiska litteraturstudien kännetecknas av en systematisk genomgång av det utvalda forskningmaterialet. Forskningsfrågan analyserades och besvarades utgående från olika temaområden. Resultaten av min undersökning visade att det finns flera olika sätt och metoder för att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. Ett återkommande dilemma var dock den oro som personalen stundvis kände över hur detta kan göras i praktiken, speciellt då personalen inte upplevde att de hade de behövliga språkkunskaperna. Personalen och deras attityder och förhållningssätt spelade en avgörande roll i vilken typ av stöd barnen fick för att utveckla alla sina språk
  • Leham, Heidi (2022)
    Syftet med denna forskning är att få barnens röst fram och därmed få mer förståelse för hurdan verksamhet och undervisning fungerar och inte fungerar på ett språkbadsdaghem samt hurdana metoder motiverar barnen att lära sig det nya språket. Denna forskning ger läsaren även kunskap om hur 5-åriga barn tänker kring sitt språklärande på ett språkbadsdaghem. I undersökningen deltog nio 5-åriga barn. Studien genomfördes genom en kvalitativ studie och halvstrukturerade individuella intervjuer på ett svenskspråkigt språkbad som är beläget i Nyland. Efter intervjun fick barnen rita den situation de anser vara den mest språkmässigt lärorika stunden under dagen. Barnen intervjuades på finska, dvs. de fick lyssna och svara på frågorna på sitt eget modersmål. Intervjuerna bandades in, transkriberades och därefter analyserades med hjälp av innehållsanalys. Resultatet visar att 5-åriga barn har en relativt svag uppfattning om vad språkbad innebär och varför de går på ett språkbadsdaghem. Därtill hade 5-åringar rätt så svårt att framställa situationer där språklärandet sker. Detta betyder att både pedagogerna och vårdnadshavarna bör i god tid förklara för barnen vad språkbad innebär och därmed får även barnen själv en bredare uppfattning om ämnet och på så sätt kunna beskriva mer omfattande om sitt eget lärande.
  • Bosas, Piia-Maria (2021)
    Barn tillbringar en stor del av tiden på daghem och förskola. Därför är det viktigt att personalen har kunskap att stimulera och stöda barns språkutveckling. Daghemmen och förskolan har en viktig roll inom barns språkutveckling. Det stöder och utjämnar barns språkliga utveckling särskilt för dem som pratar ett annat språk hemma eller de som får en mindre språkstimulans hemma. Då är det mycket viktigt att pedagogerna vet vad de skall göra för att stöda den språkliga utvecklingen. Enligt Bjar och Liberg (2003, s. 17) är språket även en viktig del av samhällets utveckling. Syftet med studien är att beskriva olika sätt hur pedagoger kan stöda 1−3-åriga barns språkutveckling med hjälp av olika metoder. I min studie har jag valt att använda mig av systematisk litteraturstudie som metod. Jag ville få en djupare förståelse i ämnet och analysera undersökningar som kommit fram till metoder som verkligen stöder barns språkutveckling. Som material har jag använt mig av åtta vetenskapliga artiklar som blev utvalda med hjälp av sökord samt inklusions- och exklusionskriterier. Resultatet i denna studie visar att det finns olika metoder som pedagoger kan använda sig av när de stöder barns språkutveckling. I studien förekommer det metoder som pedagoger kan inkludera i verksamheten, som högläsning, sång och videor, men också vardagliga metoder som att samtala med barn.
  • Hietikko, Laura (2023)
    Tutkimukseni tavoitteena on selvittää valmistavassa esiopetuksessa työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmia siitä, miten esiopetusikäisten eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten vuorovaikutustaitoja tuetaan valmistavassa esiopetuksessa. Tämän lisäksi selvitän, miten eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen eroaa äidinkieleltään suomenkielisten lasten vuorovaikutustaitojen tukemisesta, sekä mitkä ovat suurimmat kehittämisen tarpeet eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten vuorovaikutustaitojen tukemisessa. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin marraskuussa 2022 haastattelemalla kolmea valmistavassa esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Jokaisella opettajalla oli kokemusta eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten tukemisesta. Heidän jokaisen ryhmästä löytyi myös monia eri äidinkieliä ja kulttuureja edustavia lapsia. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jossa oli kolme selkeää teemaa tutkimusongelmien mukaan; tukeminen, tukemisen erot ja kehittämisen tarpeet. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia ja teemoittelua apuna käyttäen. Tuloksista kävi ilmi, että eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen koettiin erittäin tärkeäksi varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Opettajien käytössä oli monia hyödyllisiä tuen keinoja sekä materiaaleja. Opettajat pyrkivät siihen, että ihan jokainen lapsi sai tarvitsemaansa tukea kielestä tai kulttuurista riippumatta. Kuitenkin eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten tuen tarpeisiin täytyi käyttää enemmän aikaa. Isoimmat kehittämisen tarpeet kohdistuivat aiheeseen liittyvien koulutusten sisältöön, niihin osallistumiseen ja kiinnostuksen määrään. Varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta löytyy siis paljon hyvää materiaalia sekä apuvälineitä eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten vuorovaikutustaitojen tukemiseen. Kuitenkin muun muassa resurssipula, työhyvinvoinnin lasku sekä kiinnostuksen - ja ajanpuute tekevät tuen toteuttamisesta haastava.
  • Mäkelä, Anna (2023)
    Perinteisen ydinperheen rinnalle on lähivuosina syntynyt uusia, erilaisia perhemuotoja. Aikuisten on selvästi välillä haastavaa kohdata ja hyväksyä näitä perhemuotoja. Tietoisuutta lisäämällä ihmisten suhtautuminen uusiin asioihin kuitenkin neutralisoituu. Sosiaalista leimaamista voidaan välttää, kun uusiin perhemuotoihin tutustutaan avoimen rehellisesti jo varhaislapsuudessa. Lastenkirjallisuuden kautta lapsi pääsee tutustumaan erilaisiin perhemuotoihin sopivan etäältä ja lapselle ymmärrettävällä tavalla jo varhain. Varhaiskasvatuksessa opettajien on mahdollista valikoida aihetta käsitteleviä, lapsille sopivia kirjoja ja tutustuttaa lapset niihin. Varhaiskasvatuksessa lapsilla on myös mahdollisuus keskustella uusista ja mahdollisesti vaikeistakin asioista aikuisen kanssa, kun kirja on ikään kuin aloittanut keskustelun. Lapsi voi saada kirjoista lohtua ja vertaistukea sekä oppia ymmärtämään muita ihmisiä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia erilaisia perhemuotoja 2000- luvun realistisissa lasten kuvakirjoissa esiintyy, miten niitä kuvataan niin tekstin kuin kuvienkin muodossa sekä mitä yhteistä erilaisilla perheillä on. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, teorialähtöistä sisällönanalyysin menetelmää käyttäen. Aineistona toimi kymmenen vuosina 2002–2021 julkaistua lasten kuvakirjaa, jotka kaikki käsittelivät erilaisia perhemuotoja tavalla tai toisella. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että nykypäivän monia eri perhemuotoja esiintyy jo kattavasti uudemmassa lastenkirjallisuudessa. Perheet esiintyvät kirjoissa täysin normaaleina perheinä ja kirjojen tarkoituksena onkin selkeästi normalisoida lukijalle ydinperheestä poikkeavia perhemuotoja. Osassa kirjoista tekstissä kävi ilmi asioita perheistä, mutta osassa tieto oli kuvitettu ja jätetty lukijalle tulkittavaksi. Kaikki perheet elävät tutkimuksen mukaan tavallista arkea, viettävät aikaa toistensa kanssa, rakastavat toisiaan sekä huolehtivat toisistaan. Kaikilla perheillä on myös koti, yhteinen kieli perheen sisällä, sekä yhteisiä toimintatapoja.
  • Vuorela, Mirva (2021)
    Objectives. According to the Finnish National core Curriculum, one of the objectives of early childhood education and care is to support children's evolving skills of participation and influence, to which the skills of public performing are unequivocally linked. The presence of performance anxiety can be considered a key obstacle in the development of these skills. According to previous studies, performing anxiety can limit an individual's life in many ways, decrease success in studies and lead to challenges in promoting an individual’s working life. The purpose of this study is to find out how much scientific information the personnel in early childhood education and care have at their disposal when planning, evaluating, and further developing the content areas of early childhood education, taking the aspect of performing anxiety into consideration. Methods. This study was started out as a systematic literature review by searching for data from three scientific databases of remarkable importance with suitable search clauses. Based on the definition of concepts relevant to this study, search clauses were formed considering the individual search guidelines for each database. The search results were collected in tables and their relevance to this study assessed accordingly. After analyzing the retrieved data and based on the results obtained, the focus was turned to deeper theoretical cerebration on the phenomenon of performing anxiety in the context of early childhood education. Results and conclusions. Pedagogical attention should be paid to the development and control of performing anxiety during early childhood education in the spirit of the National Core Curriculum of Early Childhood Education. In practice, however, there is little to none scientific data available to early childhood education and care personnel on which to base the practicing of the skills of public performing, taking the aspect of performance anxiety into account.
  • Schildt, Nea (2022)
    Tarkastelen tutkimuksessani esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasten kouluvalmiuksista. Koska kouluvalmiuden tulkinnoissa nähdään usein huomattavia eroja (Stein, Veisson, Õun & Tammemäe, 2018, 1; Linnilä, 2006, 31; Brotherus, Hytönen & Krokfors, 2002, 229), kiinnostuin tutkimaan erityisesti lapsen varhaiseen koulupolkuun vaikuttavien esi- ja alkuopettajien näkemyksiä. Kyseinen aihe kiehtoi minua, sillä Esiopetuksen tai Perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa ei puhuta lasten kouluvalmiudesta lainkaan. Sen sijaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (OPH, 2014b, 100) korostetaan esi- ja alkuopetuksen henkilöstön yhteistyötä erityisesti siirtymävaiheessa. Yhteistyö on välttämätöntä, jotta esi- ja alkuopetus voivat muodostaa lapsen kehitystä tukevan jatkumon. Tätä voidaan vahvistaa esimerkiksi esi- ja alkuopettajien välisillä kouluvalmiuskeskusteluilla. Tämän tutkimuksen tehtävä on selvittää, millaiset kouluvalmiudet ovat opettajien mielestä lapselle tärkeimpiä valmiuksia, sekä millä tavoin ja miksi opettajien näkemykset kouluvalmiudesta mahdollisesti eroavat. Sahinin, Sakin ja Tuncerin (2013) aiempi tutkimus osoitti esi- ja alkuopettajien näkemykset pääosin samankaltaisiksi. Koska nykyään keskusteluissa painotetaan lasten kouluvalmiuksien ohella myös koulun valmiutta (Brotherus ym., 2002, 230; Lamminmäki & Meriläinen, 1997, 19), nostan tutkimuksessani esiin myös osin koulun valmiuden. Kvalitatiiviseen eli laadulliseen tutkimukseeni osallistui kolme esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa sekä kolme alkuopetuksessa työskentelevää luokanopettajaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua, sillä se mahdollisti esittämään haastateltaville heidän vastauksiaan tarkentavia lisäkysymyksiä (Tuomi & Sarajärvi, 2018, 87–88). Haastattelut nauhoitettiin ja videoitiin, jotta pystyin litteroimaan ne tarkempaa analyysia varten. Tutkimukseni analyysimenetelmäksi valikoitui teoriaohjaava sisällönanalyysi, jonka tukena käytin teemoittelua. Aineistoni jakautui seuraavaan kolmeen teemaan: opettajien näkemykset kouluvalmiudesta, valmiuksien harjoittelu ja oppiminen sekä esi- ja alkuopettajien välinen yhteistyö. Tutkimustulokseni osoittivat esi- ja alkuopettajien näkemykset lasten kouluvalmiuksista pääosin yhteneviksi. Tämän tutkimuksen mukaan sosiaaliset taidot olivat selkeästi lapselle tärkein kouluvalmius, sillä niiden merkitys korostui opettajien vastauksissa useasti sekä huomattavasti muita taitoja enemmän. Tutkimuksessani esiintyi kaksi selkeää näkemyseroa esi- ja alkuopettajien välillä, joista toinen ilmeni puhuttaessa lapsen kouluvalmiuden tarpeesta hänen siirtyessään kouluun. Toinen näkemysero osoittautui puolestaan kirjain- ja numerotuntemuksen merkityksessä. Tutkimukseni tärkeä havainto oli myös se, että koulun valmiudesta puhuttiin yllättävän vähän. Vain kaksi kuudesta opettajasta kertoi käyneensä esi- ja alkuopettajien välisessä yhteistyössä keskustelua myös koulun valmiudesta vastaanottaa valmiuksiltaan eritasoisia oppijoita.
  • Väätänen, Anna-Maija (2023)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella opettajien kokemuksia esi-ja alkuopettajien välisestä yhteistyöstä esi-ja alkuopetuksen siirtymävaiheessa. Kirjallisuuskatsauksen avulla halutaan selvittää, minkälaisia yhteistyökäytänteitä esi-ja alkuopetuksessa toteutetaan, mikä tekee yhteistyöstä toimivan ja minkälaisia haasteita yhteistyössä esiintyy. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen on hyvin tärkeä vaihe lapsen koulupolulla. Siirtymävaiheen yhteistyö ja käytännöt kaipaavat kuitenkin kehittämistä. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään siirtymävaihetta esiopetuksesta alkuopetukseen sekä esi-ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä.Tutkimusmetodina käytettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta, jonka avulla voitiin tiivistää aiempien tutkielmien olennainen sisältö.Kirjallisuuskatsauksen aineistoon valikoitui 14 suomalaista pro gradu tutkielmaa, jotka käsittelivät esi-ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä. Aineisto kerättiin elektronisesta Finna-tietokannasta ja se analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aineiston pelkistämisen jälkeen se järjestettiin alaluokiksi, yläluokiksi ja pääluokiksi.Lopuksi se liitettiin tutkielman teoreettisiin käsitteisiin.Tutkielman tulokset osoittivat, että opettajat toteuttivat esi-ja alkuopetuksenvälistä yhteistyötä hyvin monella eri tavalla.Esi-ja alkuopetuksen välinen yhteistyö vaatii pedagogista johtajuutta,suunnitelmallisuutta ja säännöllisyyttä. Opettajat tarvitsisivat myös aiheesta lisäkoulutusta.Opettajien näkemyksien mukaan toimiva yhteistyö syntyi motivaatiosta, johtajien tuesta ja riittävistä resursseista. Yhteistyölle oli myös tärkeää löytää yhteiset mielekkäät tavoitteet. Näitä tuloksia voidaan käyttää hyödyksi, kun suunnitellaan yhteistyön toteuttamista tai kehittämistä esi-ja alkuopetuksen välillä. Olennaista onkin, että yleisimmät haasteet sekä toimivat keinot tunnistetaan etukäteen,kun yhteistyötä aletaan suunnittelemaan. On myös tärkeää tunnistaa sekä oman työyhteisön että toisen osapuolen vahvuudet ja haasteet.
  • Åberg, Carina (2021)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, miten tutkimuksissa ja kirjallisuudes-sa kuvataan esi-ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä, mitä etua tehdystä yhteistyöstä on lasten hyvinvoinnille ja millainen yhteistyö edistää ja tukee lapsen siirtymää kouluun. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella esi- ja alkuopetuksen historiaa, ja opetussuunnitelmien perustei-den määrittelyä yhteistyöstä. Tavoitteena oli myös kartoittaa mitkä tekijät ovat yhteistyön tekemisen esteitä sekä miksi yhteistyö esi- ja alkuopetuksen koetaan usein haastavaksi. Tässä katsauksessa menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Katsauk-seen valikoitui sekä suomalaisia että kansainvälisiä tutkimuksia ja kirjallisuutta. Aineiston haussa käytettiin muun muassa sanoja: esi- ja alkuopetus, esi-ja alkuopetuksen yhteistyö, siirtymävaihe esiopetuksesta kouluun, esiopetus, alkuopetus, esiopetuksen historia, al-kuopetuksen historia. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena huomattiin, että yhteistyö ja siirtymäkäytänteet esi- ja al-kuopetuksen välillä vaihtelevat paikkakuntakohtaisesti, eivätkä eritasoiset menetelmät tue lasten tasavertaisuuden toteutumista ja hyvinvoinnin edistymistä riittävästi. Myöskään yh-teistyötä ohjaavat asiakirjat ja nykyinen pedagoginen johtaminen eivät ohjaa yhteistyön ke-hittymistä riittävästi. Päiväkodin ja koulun ammattilaiset tuntemusta toistensa toimintakult-tuurista ja toimintatavoista sekä yhteistä opetussuunnitelmatyöskentelyä tulisi lisätä raja-vyöhyke toiminnan edistämiseksi sekä relationaalisen asiantuntijuuden kehittymiseksi. Tut-kimustiedon perusteella huomattiin myös, että esi- ja alkuopetuksen välinen yhteistyö edis-tää lapsen oppimista, kehitystä, hyvinvointia sekä kouluun sopeutumista.
  • Laukkanen, Riina (2023)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen kirjallisuuskatsauksen keinoin lasten vertaissuhteita, niiden muodostumista sekä merkitystä lapselle. Jotta kasvattajat voivat tukea lasten vertaissuhteita, on tärkeä tietää tekijöitä, mitkä niiden muodostumiseen vaikuttavat. Tämän tutkimuksen hypoteesina oli, että nykypäivänä tutkimukset ottavat tasapuolisesti huomioon sekä lapsen yksilölliset piirteet että yhteisön ja ympäristön merkityksen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli koota yhteen uusimpia tutkimuksia vertaissuhteista ja analysoida niissä esiintyviä tekijöitä. Tutkimustehtävänä on nostaa esiin vertaissuhteiden muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä sitä, mihin kaikkeen lapsen vertaiskokemukset tai asema vertaisyhteisössä voivat vaikuttaa. Kirjallisuuskatsauksen tyyppinä käytettiin narratiivista, kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jonka keinoin pystyttiin koostamaan useista eri näkökulmista tehdyistä tutkimuksista yhtenäinen teksti. Tutkimusaineistoksi valikoitui kahdeksan vertaissuhteita käsittelevää tutkimusta. Mukana oli enimmäkseen poikittaistutkimuksia, mutta myös yksi pitkittäistutkimus. Analysoidut tutkimukset olivat joko määrällisiä tai mixed methods -menetelmin toteutettuja. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vertaissuhteisiin vaikuttavia tekijöitä on useita. Kirjallisuuskatsauksesta huomattiin, että vertaissuhteet sekä vertaishyväksyntä ovat hyvin merkittäviä lapsen kehitykselle ja hyvinvoinnille. Moni tekijä vaikuttaa vertaishyväksyntään sosiaalisen osaamisen kautta. Esimerkiksi ikä, perhetekijät, kasvatustyyli, kielelliset taidot ja itsetunto ovat tutkimuksen mukaan yhteydessä sosiaaliseen osaamiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiaaliset taidot ovat avainasemassa, kun lapsi harjoittelee luomaan vertaissuhteita, ja siksi niitä on tärkeä harjoitella myös varhaiskasvatuksessa kasvattajien tuella.
  • Roth, Ellimari (2021)
    Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvopohjaan kuuluvat osallisuuden, yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden arvostaminen, jotka ovat osa inklusiivista esiopetusta. Aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että osallisuus ei kuitenkaan vielä toteudu esiopetukselle asetettujen tavoitteiden edellyttämällä tavalla (Venäläinen, ym. 2020) ja että lasten kielelliset ja kulttuuriset taustat otetaan huomioon vaihtelevasti esiopetuksessa (Holappa ym. 2019 s. 14). Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajien näkemyksiä kieli- ja kulttuuritaustoiltaan moninaisten lasten osallisuudesta ja osallisuuteen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuskysymykset olivat näin ollen seuraavat: Millaisia käsityksiä esiopettajilla on osallisuudesta ja mitkä tekijät vaikuttavat eri kieli- ja kulttuuriryhmiin kuuluvien lasten osallisuuden toteutumiseen? Tutkielman tavoitteena on edistää esiopetuksen kehittymistä inklusiiviseen ja moninaisuutta tukevaan suuntaan niin, että kaikkien lasten osallisuutta tuettaisiin nykyistä paremmin esiopetuksen arvoperustan mukaisesti. Tutkielman aineisto koostui kolmen esiopetuksessa työskentelevän opettajan haastattelusta. Haastattelut analysoitiin fenomenografisen tutkimusotteen mukaisesti, jossa tutkimuskysymyksittäin muodostettiin kuvauskategorioita. Tutkielma osoittaa, että opettajien vaikutusmahdollisuudet jokaisen lapsen osallisuuden mahdollistamisessa ja yhdenvertaisuuden toteuttamisessa ovat suuret. Opettajan interkulttuurinen kompetenssi (kts. Jokikokko, 2002; 2010) edistää kieli- ja kulttuuritaistoiltaan moninaisten lasten osallisuutta esiopetuksessa. Erityisen hyvin interkulttuurinen kompetenssi näkyi näiden opettajien kokonaisvaltaisessa suhtautumisessa lapsia ja omaa työtään kohtaan. Opettaja voi myös oppia tunnistamaan niitä tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa osallisuuteen ja toimimaan niin, että jokainen lapsi saisi osallisuuden kautta positiivisen kokemuksen omasta toimijuudestaan. Joskus osallisuudeksi riittää pelkkä läsnäolo ja toisinaan se voi toteutua neuvotteluissa, jotka voivat vaatia lapselta laajoja neuvottelutaitoja.
  • Nyberg, Ringa (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää miten henkilöstö mieltää inkluusion käsitteen ja millä tavalla se on huomioitu esiopetuksen kontekstissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan henkilöstön käsityksiä sekä asenteita monikulttuurisuuskasvatusta kohtaan. Tavoitteena oli selvittää, vastaako esiopetuksen henkilöstön käsitykset inkluusiosta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta aiempia määritelmiä käsitteistä. Tutkimuksessa tarkasteltiin tuen tarpeisten lasten näkökulmaa ryhmässä, joka on yksi inkluusion piirteistä. Aiemmat tutkimukset sijoittuvat pitkälti perusopetukseen, joten tutkimuksen tekeminen esiopetuksen kontekstiin on ajankohtainen. Koulukontekstin tutkimuksista käy ilmi, että inkluusio ei välttämättä toteudu resurssipulan takia. Tutkimuksessa yritetään selventää käsitteiden mahdollista ilmentymistä esikouluissa. Tutkimuksen sähköiseen kyselylomakkeeseen osallistui varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa työskentelevä henkilöstö. Lomakkeessa selvitettiin heidän ikänsä, työvuotensa, koulutustaustansa sekä opetettavan lapsiryhmän ikä. Suurin osa oli opettajina esikouluissa. Lisäksi muutama vastaaja työskenteli alle kuusivuotiaiden ryhmissä sekä yksi vastaajista profiloitui varhaiskasvatuksen hoitajaksi. Lomakkeessa ei selvitetty vastaajien työpaikan sijaintia, joten tutkimuksessa ei tulkittu vastauksia sijainnin näkökulmasta. Tutkimuksen aineistoon käytettiin sisällönanalyysiä, ja vastauksista nostettiin esille tutkimuksen kannalta merkityksellisiä ilmauksia, joita verrattiin teoriaosuuden inkluusion ja monikulttuurisuuskasvatuksen määritelmiin. Tutkimustulokset inkluusion näkökulmasta olivat melko hyvin linjassa teoriaosuudessa käytettyihin inkluusion määritelmiin. Vastaajat näkivät inkluusion suurimmaksi osaksi kaikkien lasten osallisuuden merkityksenä samassa ryhmässä, tukitoimina sekä yhteenkuuluvuuden tunteena. Monikulttuurisuuskasvatus käsitettiin suurimmaksi osin eri kieli- ja kulttuuriryhmiin kuuluvien lasten kasvatuksena, vaikkakin vastauksista kävi myös ilmi jokaisen lapsen arvostaminen taustasta huolimatta. Vastauksista voi päätellä, että yhä edelleen monikulttuurisuuskasvatus nähdään muihin maihin, lippuihin ja ruokiin tutustumisena. Henkilöstön käsitykset ja asenteet nähtiin suurimaksi osaksi positiivisina, mutta yhteistyö vanhempien kanssa tuotti haasteita kielen takia.
  • Koponen, Anna (2022)
    Tavoitteet. Leikin merkitys lasten kehitykselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille on to- distettu eri tutkimuksissa. Leikistä on tullut yksi keskeisistä varhaiskasvatuksen sekä esiopetuksen pedagogista toimintatavoista, jossa aikuisten osallistuminen lasten leikkiin tunnustetaan arvokkaaksi sekä kehityksen että tasa-arvon näkökulmasta. Lapsen toiminnan ymmärtämiseksi ja sisäisen prosessin arvioimiseksi on tarpeen tarkkailla lapsen toiminnan intensiteettiä, siis sitoutuneisuutta. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata, analysoida ja tulkita esikouluikäisten sitoutuneisuutta leikkiin, mielikuvitukseen ja tarinallisuuteen pohjautuvassa toiminnassa heidän todellisessa arjessansa ja oppimisympäristössä. Sitoutuneisuutta tutkitaan sekä lasten että ryhmän aikuisten näkökulmasta. Tavoitteena on tunnistaa oppimisympäristön tekijät, jotka edistävät tai estävät lasten sitoutumista toimintaan. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto ke- rättiin Sipoon kunnan yhdeltä yksityiseltä päiväkodilta aineistotriangulaatiota käyt- täen. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin sekä lasten havainnointia ja puolistruk- turoitua haastattelua, että aikuisten teemahaastattelua. Havainnot ja haastattelut koskivat kuutta esikoululaista, kolmea poikaa ja kolmea tyttöä. Jotta saataisiin kä- sitys aikuisten näkemyksistä, tutkimusaiheesta haasteltiin myös ryhmän aikuisia. Analyysi toteutettiin sitoutuneisuuden keskiarvon määrällisen laskennan lisäksi pääasiassa abduktiivisena eli teoriaohjaavana sisällönanalyysinä uusien oivallusten ja tulosten saamiseksi. Tulokset ja johtopäätökset. Lasten sitoutuneisuuden määrällinen keskiarvo oli sekä heidän omaehtoisessa että ohjatussa toiminnassa, joka pohjautui leikkiin, mielikuvitukseen tai tarinallisuuteen, suhteellisen korkea. Sekä havainnoinnin että haastattelun perusteella osallisuus, lapsilähtöisyys, vuorovaikutus ja yhdenvertai- suus olivat keskeisiä sitoutuneisuutta lisääviä tekijöitä oppimisympäristössä. Mo- nipuolisesti varusteltu ja rakenteiltaan muuttuva ympäristö sekä vapaa pääsy ma- teriaaleihin ja leluihin edisti lasten osallisuutta ja toimijuutta. Aineistosta nousi myös oppimisympäristöä estäviä tekijöitä. Ne liittyivät pitkälti aikuisten näkemykseen, ymmärrykseen ja reaktioihin lasten toiminnassa. Olennaista tässä oli aikuisten kyky tunnistaa lasten toiminnan taustalla olevia ajatuksia, kiinnostuksen kohteita, mutta myös heidän tarpeitansa. Tähän puolestaan vaikuttivat oppimisympäristön ulkoiset tai rakenteelliset olosuhteet sekä aikuisten tieto toimintatavasta ja omasta roolista leikissä. Stressi, ajan- ja henkilökunnan puute olivat ryhmän aikuisten näkökulmasta syitä siihen, miksi aikuinen nopeammin rajoitti lapsen toimintaa tai tulkitsi toiminnan tarkoitusta eri tavalla kuin lapsi. Lisäksi leikki keskinäisenä toimintatapana on ollut suhteellisen uusi menetelmä ryhmässä ja siksi se on mahdollisesti vaikuttanut aikuisen kykyyn soveltaa toimintoja lapsen aloitteiden ja tarpeiden mukaan.
  • Saksela, Essi (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisilla keinoilla Suomessa tuetaan esiopetuksesta perusopetukseen siirtymävaihetta. Tutkielmassa selvitettiin olemassa olevan tutkimuksen avulla systemaattisesti, mitä suomalaisissa tutkimuksissa kerrotaan esi- ja alkuopetuksen siirtymävaiheesta. Tarkastelu kohdistui tekijöihin, jotka muodostavat hyvän siirtymän. Lisäksi tarkasteltiin esi- ja alkuopettajien välisen yhteistyön tukemisen mahdollisuuksia. Tutkimustehtävänä on tarkastella siirtymävaihetta esiopetuksesta peruskouluun. Esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihetta on tutkittu paljon ja tutkitaan edelleen. Siirtymävaihetta ja sen aiheuttamia haasteita on myös kritisoitu. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Valittu kirjallisuuskatsauksen menetelmä oli luonteeltaan systemaattinen. Aineisto kerättiin ja valittiin erityisen huolellisesti. Muodostettiin selkeät sisäänottokriteerit aineiston rajaamiseksi. Tärkeimpänä sisäänottokriteerinä pidettiin aineiston ja tutkimusten suomalaisuutta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Sisällönanalyysillä saatiin selville kumpaankin tutkimuskysymykseen selkeät pääluokat sekä jokaiselle pääluokalle useampi alaluokka. Tulokset ja johtopäätökset. Hyvää siirtymää esiopetuksesta perusopetukseen tuki erityisesti esi- ja alkuopettajien välinen yhteistyö sekä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö. Esiopetuksen sekä koulun toimintakulttuurien, tapojen ja oppimisympäristöjen yhteneväisyys tuki myös siirtymävaihetta. Tärkeinä seikkoina pidettiin myös opettajien ammattitaitoa, lasten välisten vertaissuhteiden huomioimista sekä ennen siirtymistä tapahtuvaa tutustumista oppimisympäristöön sekä tulevaan opettajaan. Esi- ja alkuopettajien välistä yhteistyötä tuettiin parhaiten ottamalla huomioon yhteistyön eri muodot. Yhteistyön eri muotoja olivat moniammatillinen yhteistyö, yhteisten tavoitteiden asettaminen yhteistyölle sekä työntekijöiden tehtäväkentän selkiytyminen. Lisäksi vertaisvuorovaikutuksella, opettajien ammattitaidolla sekä toisiin tutustumisella oli merkitystä yhteistyön muodostumisessa.
  • Myllykangas, Senni (2024)
    Tavoitteet: Valtakunnallisten PISA-tulosten mukaan lasten matemaattiset taidot ovat Suomessa edelleen heikentyneet. Näiden tulosten taustalla vaikuttaa heikko motivaatio ja kiinnostus matematiikkaa kohtaan. Näitä tekijöitä yhdistää matematiikkakuva, jolla tarkoitetaan tunnesuhtautumista matematiikkaan sekä uskomuksia ja motivaatiota (Hannula & Holm, 2018). Matematiikkakuva alkaa muodostua jo varhaislapsuudessa ja sen tukeminen esiopetuksessa ennen kouluun siirtymää on tärkeää hyvien matemaattisten oppimismahdollisuuksien varmistamiseksi. Voidakseen tukea lasta matematiikassa parhaalla mahdollisella tavalla, tulee opettajan ymmärtää lapsen suhdetta matematiikkaan (Hannula & Holm, 2018). Tämän tutkielman tavoitteena oli saada tietoa esiopetusikäisten lasten matematiikkakuvasta. Tutkielmalla tavoiteltiin lasten omaa kerrontaa ja ajatuksia eikä todellisia matemaattisia taitoja. Matematiikkakuvaa on tutkittu Suomessa ja kansainvälisestikin, mutta aiemmissa tutkimuksissa kohderyhmänä ovat olleet aikuiset tai korkeamman koulutusasteen oppilaat. Esiopetusikäisten lasten oma kerronta puuttuu ja siten tutkimuskentällä on aiheesta aukko. Aiempien tutkimusten mukaan esiopetusikäisten lasten matematiikkakuva on aikuisten kertomana nähty myönteisenä. Tutkielmani hypoteesinani oli, että esiopetusikäisten lasten matematiikkakuva on positiivinen eikä lapsilla esiinny matematiikka ahdistusta. Oletin näin siksi, koska esiopetuksessa toiminta perustuu leikkiin ja lasten mielenkiinnonkohteisiin eikä lapsilla siten pitäisi vielä olla kertynyt merkittävää määrää negatiivisia kokemuksia. Menetelmät. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta esiopetusikäistä lasta eräässä helsinkiläisessä varhaiskasvatusyksikössä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelun teemana oli lasten matematiikkakuva ja kokemukset matematiikasta. Haastattelurungossani käsiteltiin matematiikkaan liittyviä uskomuksia, tunteita ja motivaatiota esiopetuksen ja kodin oppimisympäristöissä. Lapsille on luontaista ilmaista itseään monipuolisesti ja tämän vuoksi haastattelussa oli myös toiminnallinen osuus. Ongelmanratkaisutehtävät mahdollistivat lasten havainnoinnin haastattelun aikana. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysitapa valikoitui, koska matematiikkakuvan osa-alueista ja merkityksestä oli jo olemassa selkeä teoria. Analyysivaiheessa aineisto jaoteltiin ylä- ja alatason teemoihin teoreettisen viitekehyksen mukaan. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielman tuloksissa uskomukset osoittautuivat negatiivisiksi. Tunteet jakautuivat tasaisesti positiivisiin ja negatiivisiin tunteisiin. Motivaatio kallistui enemmän ulkoiseen motivaatioon. Matematiikkakuva on tämän tutkielman mukaan esiopetusikäisillä lapsilla enemmän negatiivinen. Matematiikkakuvan osa-alueet ovat yhteydessä toisiinsa. Kasvattajalla ja ympäristöllä on huomattava vaikutus lasten matematiikkakuvan kehittymiselle.
  • Blommendahl, Riina (2021)
    Tutkielmani tavoite oli kuvata ja analysoida varhaiskasvatuksen etäopetuksen toteuttamista keväällä 2020. Tutkimustehtävänä oli kuvata, analysoida ja tulkita ryhmään kuulumisen ja vertaisvuorovaiku- tuksen tukemiseen liittyviä pedagogisia käytäntöjä varhaiskasvatuksen etäopetuskokemuksista. Aiem- paa tutkimusta etävarhaiskasvatuksesta on vielä hyvin vähän, mutta ne ovat osoittaneet, että verkko- opetus voisi olla mahdollista monivaiheisen suunnittelun, toteutuksen ja reflektion avulla. Tutkimuksessa viitekehyksenä käytin sosiokulttuurisen oppimisen teoriaa. Teorian mukaan lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen tapahtuvat vuorovaikutuksessa sekä yhteisön toimintamalleihin osallistumalla. Sosiokulttuurisista teorioista tarkastelin erityisesti Vygotskyn ja Rogoffin teorioissa esiintyviä käsitteitä; Vygotskyn lähikehityksen vyöhyke sekä Rogoffin ohjatun osallisuuden -käsite. Tämä tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Aineisto on koottu yksilöhaastatteluina puolistrukturoitujen kysymysten avulla. Haastattelurunko sisälsi seitsemän aiheeseen virittävää kysymystä. Haastateltaviksi valikoitui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa yksityisen toimijan varhaiskasvatusyksiköistä. Haastattelut toteutettiin verkko- ja puhelinhaastatteluina, jotka tallennettiin, litteroitiin ja analysoitiin. Analysoinnissa pyrin löytämään aineistosta yhtenäisiä teemoja sekä yksilöllisiä kokemuksia. Analyysi eteni ensin teorian pohjalta ja myöhemmin mukaan tuli aineisto, joka sai vahvistusta teoriasta. Tulosten perusteella etäopetuksessa toteutettiin pedagogisesti painottunutta suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa. Tavoite etäopetuksessa painottui struktuurin ylläpitämiseen, ryhmään kuulumisen ja vertaisvuorovaikutuksen tukemiseen sekä perheiden kanssa tapahtuvan kasvatusyhteistyön jatkamiseen sekä lastensuojeluun. Tuloksissa korostui etäopetustuokioiden antama mahdollisuus osallisuuden ja ryhmään kuulumisen kokemuksille. Tutkimukseni johtopäätöksissä voin todeta, että etäopetuskokemukset antavat toiveita siitä, että etäopetus varhaiskasvatuksessa on mahdollista hyvän suunnittelun, toteutuksen ja reflektion avulla. Tutkimustulokset antavat myös viitteitä siitä, että etäopetusjärjestelyillä voisi olla merkitystä ryhmään kuulumisen tunteen kannattelussa poikkeusoloissa.