Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Erityispedagogiikka"

Sort by: Order: Results:

  • Tahko, Sini (2024)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä on tunnesäätely ja millä tavoin tunnesäätelyä tuetaan alakoulussa. Tutkimustarve syntyi halusta selvittää millä tavoin oppilaat saavat tukea tunnesäätelyyn koulussa ja mitä tuen keinoja tai menetelmiä kouluissa on käytössä. Menetelmät. Tämän tutkimuksen menetelmä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimukseen valikoitui tutkimusartikkelien (n=13) lisäksi yksi väitöskirja. Yhteensä aineiston määrä näin ollen oli 14. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen kohteena olevan ilmiön ymmärtämisen lähtökohtana voi olla aiheen tunnistaminen tai vahvistaminen. Nämä olivat tämän tutkimuksen tekemisessä lähtökohtaisesti voimakkaasti läsnä. Tulokset ja johtopäätökset. Tunnesäätelyn kuvaamisessa käytetään usein J.J. Grossin tunnesäätelyn määrittelyä sekä tunnesäätelyn menetelmien prosessimallia. Tunnesäätelynä pidetään edellä mainitussa mallissa niitä prosesseja, joilla yksilö pyrkii vaikuttamaan kokemiinsa tunteisiin, niiden kokemiseen, kokemisen kestoon ja tunteiden synnyttämiin vaikutuksiin. Prosessimalli pohjautuu tunteiden säätelyn neljään erilaiseen strategiaperheeseen, joista kolmessa pyritään vaikuttamaan tunteeseen ennen sen kaikkia vaikutuksia, ja yhdessä strategiaperheessä vaikutusmahdollisuudet rajautuvat tunteen säätelyyn tunteen jo synnyttyä. Tunnesäätelyssä tukemisessa koulumaailmassa kognitiivis–behavioraaliset tai mindfullnessiin perustuvat menetelmät saattavat olla peruskouluikäisille kaikkein tehokkaimpia. Menetelmien tehokkuutta tukee opettajan mallintaminen ja avoin, tunnepuheen salliva ilmapiiri. Tunnesäätely on usein yhdistetty niin akateemiseen menestykseen, kuin psyykkiseen hyvinvointiin.
  • Mäenpää, Elviira (2022)
    Tämän narratiivisen kirjallisuuskatsauksen tavoite oli muodostaa käsitys ammatillisista koulutuspoluista osana toisen asteen koulutuspolkuja. Tutkimuskysymyksillä miten ammatillinen koulutuspolku muodostuu osana toisen asteen koulutuspolkuja ja miten ammatillinen koulutuspolku toteutuu tai jatkuu, pyrin muodostamaan käsityksen tämän hetken tilanteesta muut-tuvalla toisen asteen ja ammatillisen koulutuksen kentällä. Aiemman tutkimuksen mukaan ammatillisen koulutuksen valikoitumiseen vaikuttaa sukupuoli, sosiaalinen luokka, maahanmuuttajatausta sekä koulumenestys. Aineiston hankinta toteutui systemaattisesti pääosin Helsingin yliopiston kirjaston hakupalvelun (Helka) kautta. Aineisto koostui yhdeksästä vuoden 2010 jälkeen julkaistusta vertaisarvioidusta artikkelista sekä vuoden 2017 koulutukseen keskittyvästä Nuorisobarometrista. Tarkoituksena oli koota mahdollisimman tuoretta aineistoa muuttuvassa ammatillisen koulutuksen kontekstissa ja keskittyä pääosin nuorten käsitysten tutkimuksesta Ammatillisen koulutuksen arvostus oli heikko ja sinne osin myös ohjattiin opiskelijoita. Kirjallisuuskatsauksessa tunnistettiin ja nimettiin kolme koulutuspolkumallia nuorten käsityksiin perustuvasta tutkimuksesta. Ne rakentuivat valintojen mukaan, käsitysten mukaan tai kuvitteellisten koulutuspolkujen ja ammatillisten päämäärien mukaan. Aiempien tutkimusten mukaisesti sukupuoli näkyi ammatillisessa koulutuksessa ja sen eri aloissa ja erityisen tuen tarve vaikutti ammatillisen koulutuksen valintaan ja sen kestoon. Ammatillinen koulutus keskeytyi tutkintoon johtavien koulutusten keskiarvoa useammin, tyypillisemmin tytöillä ja yksi viidestä opiskelijasta jäi opintojen ulkopuolelle. Keskeyttämiseen tai opintojen uudelleen suuntautumiseen vaikuttivat yleensä yksittäiset syyt. Ammatillisen koulutuksen valinnalla oli vaikutusta jatko-opintomahdollisuuksiin. Yliopistoon jatkettiin harvoin ammatillisen koulutuksen pohjalta, mutta ammattikorkeakoulussa se oli yleisempää. Kirjallisuuskatsauksen tulokset olivat yhdenmukaiset aiemman tutkimuksen kanssa ilman ristiriitaisuuksia. Kuitenkin työ kokonaisuudessaan herätti paljon lisäkysymyksiä, jotka eivät ratkenneet käytetyn aineiston välityksellä
  • Ahola, Laura (2023)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisilla näyttöön perustuvilla interventioilla ja toimintamalleilla oppilaiden käyttäytymistä voidaan alakoulussa tukea. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitkä asiat näitä interventioita ja toimintamalleja yhdistävät. Käyttäytymisen haasteet koskettavat koulussa kaikkia niin henkilökuntaa kuin oppilaita. Jos haastavaan käyttäy-tymiseen ei puututa ajoissa ja lapsi ei saa tarvitsemaansa tukea, voi sillä olla hyvin pitkäaikaisia ja negatiivisia vaikutuksia oppilaan myöhemmälle kehitykselle ja koulumenestykselle. Aiemmat tutkimukset ovat myös osoittaneet, että opettajat kaipaavat lisää työkaluja ja osaamista haastavasti käyttäytyvien oppilaiden tukemiseen. Tämän tutkimuksen tavoite oli koota tällaisia keinoja yhteen opettajien työn tueksi. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin sähköisitä tietokannoista. Hakua rajattiin tarkkojen hyväksymis- ja poissulkukriteerien avulla, jotta tutkimuksen aineisto vastaisi esitettyihin tutkimuskysymyksiin parhaalla mahdollisella tavalla. Lopulliseen tutkimusaineistoon valikoitui viisi tutkimusartikkelia, jotka oli julkaistu vuosina 2016–2023. Aineiston järjestämisen apuvälineenä käytettiin sisällönanalyysin menetelmin. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti. Tutkimuksen tuloksena löytyi viisi erilaista näyttöön perustuvaa menetelmää, joilla voidaan tukea alakouluikäisten oppilaiden käyttäytymistä. Näitä ovat: Positive Behavior Support yhdessä Check-in/Check-out -intervention kanssa, TCM-ryhmänhallintamenetelmä, Joensuun kasvatuksellinen pienluokkamalli, Aggression portaat -interventio sekä Together at school -toimintamalli. Tutkimusaineistoon kuuluvia tuen menetelmiä yhdistävät seuraavat tekijät: tuen kohdistuminen koko ryhmään, laadukas yhteistyö vanhempien kanssa, sosioemotionaalisten taitojen opettaminen, positiivinen pedagogiikka, systemaattisuus ja johdonmukaisuus sekä käyttäytymisen opettaminen. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että näitä edellä mainittuja keinoja hyödyntämällä, käyttäytymistä voidaan tukea suomalaisessa alakoulussa tehokkaasti ja vaikuttavasti.
  • Kiuru, Titta (2023)
    Tavoitteet. Useimmat näkövammaiset oppilaat opiskelevat inkluusion mukaisesti yleisopetuksen ryhmissä. Avukseen he tarvitsevat usein erilaisia apuvälineitä, kuten suurennuslaitteita ja näytönlukuohjelmia sekä yksilöllisiä muutoksia, kuten lisävaloja ympäristöön. Aiemmin on tutkittu oppimisympäristöjen inklusiivisuutta sekä opettajien asenteita inkluusiota kohtaan. Myös koulujen sosiaalista esteettömyyttä sekä kaupunkiympäristön fyysistä esteettömyyttä näkövammaisille on tutkittu. Näkövammaisten oppilaiden vanhempien tarvetta tiedolle ja tuelle on myös tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia koulujen kokonaisvaltaista esteettömyyttä näkövammaisille oppilaille niin fyysiseltä, psyykkiseltä, pedagogiselta kuin sosiaaliseltakin osa-alueelta. Tavoitteena on kerryttää tietoa siitä, kuinka kouluista voidaan luoda esteettömämpiä ympäristöjä näkövammaisille. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta opetusalan asiantuntijaa, jotka tekevät töitä näkövammaisten parissa koulumaailmassa. Kummallakin haastateltavalla on monen vuoden kokemus näkövammaisten oppilaiden kanssa työskentelystä sekä tietoa ja kokemusta yleisesti eri kouluista ympäri Suomea. Haastatteluaineisto litteroitiin tekstimuotoon ja analysoitiin sekä teoria- että aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Litteroitu aineisto luokiteltiin tutkimuskysymysten mukaan. Litteroidut ilmaukset pelkistettiin, teemoitettiin ja luokiteltiin ala- ja yläkategorioihin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tuloksien mukaan oli tärkeää huomioida oppilaiden fyysinen, psyykkinen, pedagoginen sekä sosiaalinen esteettömyys näiden kaikkien osa-alueiden vaikuttaessa oppimiseen sekä ryhmäytymiseen. Opetushenkilöstöllä oli suuri rooli esteettömän ympäristön luomisessa esimerkiksi erilaisten pedagogisten ratkaisujen kautta. Tulosten mukaan myös erilaiset ulkopuoliset hallinnolliset seikat vaikuttavat siihen, kuinka esteettömäksi koulu ympäristönä voi muokkautua.
  • Nenonen, Aino (2022)
    Ihmisen kehitys ja oppiminen tapahtuvat vuorovaikutuksessa. Vuorovaikutukseen liittyvällä osallisuudella viitataan yhteenkuuluvuuden ja joukkoon kuulumisen tunteisiin merkityksellisissä vuorovaikutussuhteissa sekä ihmisen mahdollisuuteen ja tarpeeseen vaikuttaa asioihin ympäristössä ja omassa elämässä. Sairaalaopetuksessa oppilas opiskelee terveydellisten haasteiden vuoksi muualla kuin omassa lähikoulussaan, ja etenkin sairaalan osastoilla opiskelevien oppilaiden vuorovaikutussuhteiden määrä voi olla terveydellisistä syistä vähäinen vaikuttaen siten myös heidän osallisuuteensa. Tästä johtuen halusin tutkia mahdollisuuksia edistää osastolla opiskelevien oppilaiden osallisuutta. Aikaisempi tutkimustieto puoltaa tieto- ja viestintäteknologian käyttöä sairaalaopetuksessa sekä sen mahdollisuuksia tukea oppilaiden koulupolkua haastavissa tilanteissa. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten sairaalan osastolla opiskelevien oppilaiden osallisuutta voidaan edistää ja tukea tieto- ja viestintäteknologian avulla ja mihin osallisuuden osa-alueisiin sen avulla on mahdollista vaikuttaa. Tämän kandidaatintutkielman tutkimus suoritettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena tavoitteena koota yhteen olemassaolevaa vertaisarvioitua tutkimusta vuodesta 2010 alkaen. Aineiston koontia varten suoritettiin tietokantahakuja kolmeen eri tietokantaan ja täydentävänä menetelmänä tutkittiin tutkimusaiheeseen liittyvien artikkeleiden lähdeluetteloita. Hakutulokset seulottiin ja lopullinen aineisto valittiin asetettuihin hyväksymiskriteereihin perustuen. Lopullinen aineisto koostui seitsemästä vertaisarvioidusta artikkelista vuosilta 2011–2020. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä. Tulosten perusteella tieto- ja viestintäteknologialla voidaan edistää osastolla opiskelevien oppilaiden osallisuutta mahdollistamalla ja ylläpitämällä yhteydenpitoa ja merkityksellisiä vuorovaikutussuhteita omaan luokkaan, luokkakavereihin ja opettajaan ja lisäämällä sitä kautta oppilaan vaikuttamismahdollisuuksia sekä ympäristössä että omassa elämässä. Edistämismahdollisuuksien todettiin kuitenkin olevan erilaiset erilaisilla tieto- ja viestintäteknologisilla laitteilla ja sovelluksilla sekä olevan liitoksissa oman luokan opettajan aktiivisuuteen. Lisätutkimuksia suomalaisessa sairaalaopetuskontekstissa tarvitaan tulosten yleistämiseksi suomalaiseen sairaalaopetukseen.
  • Hietamäki, Minna (2021)
    Tavoitteet. Tässä tutkielmassa selvitettiin, minkälaisia pedagogisia periaatteita ja ratkaisuja universal design -lähestymistavoissa esitetään opiskelijoiden yhteenkuuluvuuden tunteen tukemiseksi. Empiiristä tutkimusta universal design -lähestymistapojen ja yhteenkuuluvuuden tunteen yhteydestä ei toistaiseksi ole saatavilla. Tutkielman johtopäätökset nojaavat tästä syystä voimakkaasti teoreettisesti tunnistettuihin yhteyksiin toisiaan lähellä olevien käsitteiden välillä. Näihin kuuluvat yhteenkuuluvuuden tunteen, inkluusion ja opintoihin kiinnittymisen käsitteet, sekä opinnoissa menestyminen. Tutkielman lähtökohtaisena taustaoletuksena oli, että opiskelijoiden moninaisuuden huomioimista painottavilla universal design -lähestymistavoilla voidaan pedagogisesti tukea opiskelijoiden yhteenkuuluvuuden tunnetta ja näin tukea opinnoissa menestymistä. Tutkimuskysymysten avulla kartoitettiin sitä, millä tavalla universal design lähestymistavat ymmärrettiin tutkimuskirjallisuudessa ja miten universal design -lähestymistapojen käyttämistä perusteltiin suhteessa yhteenkuuluvuuden tunteeseen ja siihen liittyviin käsitteisiin. Lisäksi kartoitettiin pedagogisia keinoja tukea yhteenkuuluvuuden tunnetta universal design -lähestymistavoissa. Menetelmät. Tutkimuksen menetelmänä oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Metodisen etenemisen avulla tutkimuskirjallisuudesta rajattiin katsaukseen yhdeksän tutkimusartikkelia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset jäivät ristiriitaisiksi ja osittain haastoivat tutkielman taustalla olleen perusoletuksen universal design -lähestymistapojen hyödyllisyydestä yhteenkuuluvuuden tunteen tukemisessa ja sitä kautta opinnoissa menestymisessä. Useissa tarkastelluissa tutkimuksissa universal design -lähestymistapaa sovellettiin pääasiallisesti lääketieteellisestä tai diagnooseihin perustuvasta vammaisuuden käsitteestä käsin. Tällöin universal design -lähestymistapa näyttäytyi lähinnä ”erityistä tukea tarvitsevien” opiskelijoiden ”erityisjärjestelyinä”. Toisaalta tutkimuskirjallisuudessa on sekä haastettu lääketieteelliset vammaisuuden määritelmät että esitetty tapoja laajentaa universal design -lähestymistapojen tulkintaa. Myös yksittäisten pedagogisten ratkaisujen hyödyllisyys tai mielekkyys määrittyy lähestymistavan laajemmasta tulkinnasta käsin, eikä minkään yksittäisen pedagogisen ratkaisun suhteesta yhteenkuuluvuuden tunteeseen voitu sanoa mitään varmaa.
  • Krohn, Aino-Maria (2023)
    Tavoitteet. Tavoitteena oli tarkastella pikkukeskosen kielellistä kehitystä lapsen sosiaalisessa kasvuympäristössä. Lähempään tarkasteluun valittiin kiintymyssuhde lapsen ja ensisijaisen hoivaajan välillä. Tutkimuksessa kartoitetaan niitä ensisijaisen kiintymyssuhteen osatekijöitä, jotka suojaavat pikkukeskosena syntynyttä lasta kielellisen kehityksen haasteilta. Tutkimuskysymyksessä 1 tarkasteltiin pikkukeskosena ja täysaikaisena syntyneiden lasten varhaisen kielellisen kehityksen eroavaisuuksia. Tutkimuskysymyksessä 2 paneuduttiin ennenaikaisen syntymän vaikutuksiin äidin ja vauvan kiintymyssuhteessa. Tutkimuskysymyksessä 3 keskityttiin siihen, kuinka ensisijainen kiintymyssuhde suojaa varhaista kielellistä kehitystä haasteilta. Aiemmista tutkimuksien perusteella tiedetään, että lapsen kielenkehitykseen sosiaalisessa kontekstissaan vaikuttaa erityisen voimakkaasti lasta hoivaava aikuinen, johon lapsi muodostaa ensimmäisen kiintymyssuhteensa. Menetelmät. Metodina tutkielmassa käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta, mikä mahdollisti saatavilla olevan aineiston laajan tarkastelemisen. Katsaus toteutettiin aineistolähtöisenä kvalitatiivisena sisällönanalyysina. Aineistoksi tutkielmaan valikoitui kaiken kaikkiaan kymmenen vertaisarvioitua tieteellistä tutkimusta. Tulokset ja johtopäätökset. Pikkukeskosten reseptiivisen ja ekspressiivisen sanaston omaksuminen sekä kieliopillisen osaamisen kehittyminen oli tulosten mukaan täysaikaisena syntyneitä lapsia hitaampaa. Heikon kielitaidon riski vaikutti olevan pikkukeskosilla merkittävästi verrokkeja suurempi. Erokokemus, ennenaikaisen syntymän aiheuttama stressi, äidin ahdistus ja masennus sekä keskosen matala vireystila näyttivät muodostavan riskitekijän äidin ja pikkukeskosen välisen kiintymyssuhteen muodostumiselle. Pikkukeskosten äitien havaittiin kommunikoivan hoivasuhteessa joiltain osin eri tavoin täysaikaisten lasten äiteihin verrattuna. Pikkukeskoset eivät kuitenkaan olleet täysaikaisena syntyneitä lapsia useammin turvattomasti kiintyneitä, mistä voidaan päätellä, että äiti kykenee pääosin sopeutumaan ennenaikaisen syntymän tuomiin muutoksiin. Lisäksi tulokset osoittivat, että äidin mentalisaatio, sensitiivis-responsiivinen kasvatustyyli, positiivinen vuorovaikutus sekä vastavuoroisuus näyttävät suojaavan pikkukeskosen kielellistä kehitystä haasteilta. Kaiken kaikkiaan tutkielma tarjoaa tieteidenvälisyyttä hyödyntävää näkökulmaa keskosten kielelliseen kehitykseen kiintymyssuhdeteoreettisesta näkökulmasta. Erityispedagogisesta viitekehyksestä käsin tarkasteltuna se antaa ammattilaiselle keinoja ymmärtää keskosuuden merkitystä yksilön kielellisen kehityksen näkökulmasta, mikä edesauttaa kielellisten haasteiden ennaltaehkäisyssä, tunnistamisessa ja tukemisessa myös koulukontekstissa.
  • Jäkkö, Marjaana (2022)
    Tavoitteet. Käyttäytymiseen liittyvät haasteet nähdään toisinaan opetustyötä häiritsevänä kuormitustekijänä. Toivotunlaisen käyttäytymisen opettaminen on kuitenkin osa kasvatusta ja opettajan työnkuvaa, sillä koulun vuorovaikutustilanteissa oppilaat saavat monipuolisia oppi-mistilaisuuksia. Biopsykososiaalisen mallin mukaan käyttäytymiseen vaikuttavat monenlaiset yksilöön ja ympäristöön liittyvät tekijät. Tämä kokonaisuus on huomioitava myös tuen suun-nittelussa. Tutkielman tarkoituksena on osallistua keskusteluun näyttöön perustuvasta käyt-täytymisen tuesta sekä tarkastella, millä tavoin positiivisen pedagogiikan ja ennalta ehkäise-vän laaja-alaisen tuen yleisen tuen periaatteet näkyvät käyttäytymisen tukeen liittyvissä inter-ventiotutkimuksissa. Menetelmät. Tutkimuksen aineistona oli seitsemän kvasikokeelliseen interventioon perustu-vaa tutkimusartikkelia. Artikkelit poimittiin systemaattista kirjallisuuskatsausta raamittavan Finkin (Salminen 2011) mallin mukaan. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimusartikkelien interventioissa positiivinen pedagogiikka sekä ennaltaehkäisevä laaja-alainen tuki olivat keskeisessä roolissa. Opetustyössä ymmärrys ky-seisten ajattelu- ja toimintamallien vaikutuksista olisi tärkeää, jotta sekä henkilökuntaa, että oppilaita kuormittaviin käyttäytymisen haasteisiin voitaisiin saada helpotusta.
  • Sarlin, Riina (2023)
    Tavoitteet. Sosioemotionaalisten taitojen tukemista tarvitsevien lasten määräksi arvioidaan tutkimuksesta riippuen 10–30 prosenttia (Määttä, ym., 2017).  Alle kouluikäisen lapsen kehityksessä sosioemotionaalisten taitojen tukeminen positiivisen vuorovaikutuksen sekä käyttäytymispsykologisten menetelmien avulla on useiden tutkimusten mukaan havaittu olevan yhteydessä itsesäätelyn vaikeuksien lievittymiseen ja sen myötä lapsen kehityksen ja oppimisvalmiuksien kehittymiseen myönteiseen suuntaan (Karhu, ym. 2021). Tutkielma tarkastelee ProVaka-toimintamallin mukaisten käytäntöjen esiintymistä varhaiskasvatusyksiköiden toimintasuunnitelmissa, osana lasten sosioemotionaalisia taitoja tukevaa, posititiiviseen vuorovaikutukseen perustuvaa toimintakulttuuria. Menetelmät. Tutkielma tarkastelee jyväskyläläisten varhaiskasvatusyksiköiden toimintavuodelle 2022-2023 laadittuja toimintasuunnitelmia ProVaka-toimintamallin keskeisten periaatteiden ja käytäntöjen esiintymistä PBS-viitekehykseen nojaten, laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tulokset ja johtopäätelmät. Tulokset osoittivat, että lasten sosioemotionaalisia taitoja tukevia, ProVaka-toimintamallin mukaisia käytäntöjä löytyy toimintasuunnitelmista paljon, mutta vain, jos suunnitelmia tarkastelee kokonaisuutena, yksittäisissä suunnitelmissa em. käytännöt näkyivät huonosti. Varhaiskasvatuksen toimintaa suunnitellessa ja toimintakulttuuria kehitettäessä olisi hyödyllistä niin kasvattajille kuin lasten huoltajillekin lisätä positiivisiin vuorovaikutustapoihin liittyvien käytäntöjen esittelyä.
  • Salmensaari, Maria (2024)
    Oppilaiden haastava käytös on työntekijöitä eniten kuormittava tekijä kasvatusalalla. Työntekijöiden lisäksi oppilaan haastava käytös voi kuormittaa vertaisia. Oppilaiden haastavaan käytökseen on siten työntekijöiden, toisten ryhmän oppilaiden, kuin oppilaan itsensä kannalta tärkeä puuttua. Tässä kandidaatin työssä esitellään kaksi interventiomenetelmää, joiden tarkoitus on puuttua haastavaan käytökseen ja vähentää sitä. Interventiomenetelmiksi on valittu Check in, check out (CICO) -toimintamalli ja työrauha kaikille -toimintamalli. Tavoitteena on tutkia, toteutuuko interventiomenetelmissä itsemääräämisteorian psykologiset tarpeet, koska tutkimukset ovat osoittaneet teoriaan pohjautuvien menetelmien olevan toimivia ongelmakäyttäytymisen vähentämiseen. Kandidaatintyön tutkimuskysymykset ovat: Ottaako CICO- ja työrauha kaikille- toimintamalli huomioon itsemääräämisteorian kolme psykologista tarvetta? Nouseeko interventiomenetelmissä esille jokin toistuva teema, jonka tarkoituksena on parantaa oppilaan motivaatiota, mutta joka ei ole itsemääräämisteorian mukainen psykologinen tarve? Kandidaatintyö toteutettiin teorialähtöisenä sisällönanalyysinä. Ensimmäinen tutkimuskysymys luokitteli aineistoa itsemääräämisteoriasta johdettujen teemojen avulla. Teemoja olivat: ”pätevyys”, ”autonomia” ja ”yhteenkuuluvuus”. Teemat jaettiin alateemoihin. Analyysirungon ulkopuolelle jääneet asiat muodostivat uuden luokan induktiivisen sisällönanalyysin periaatteella. Tätä luokkaa tutki toinen tutkimuskysymys. Aineistona oli kaksi eri opasta kahden eri interventiomenetelmän käyttöön. Aineisto 1 on: ”Työrauha kaikille: tukimalli yläkoulujen työrauhaongelmiin” on tarkoitettu oppaaksi ohjaajalle, ja se on julkaistu Niilo Mäki instituutin sivuilla vuonna 2012. Aineisto 2 on Niilo Mäki instituutin vuonna 2018 julkaisema materiaali: ”Check in, check out! -toimintamalli käyttäytymisen yksilölliseen tukemiseen”. Molemmissa interventiomenetelmissä otettiin huomioon itsemääräämisteorian kaikki psykologiset perustarpeet, mutta niiden painotus oli eri. Molemmissa aineistoissa nousi esille palkinnot. Itsemääräämisteorian mukaan palkinnot voidaan nähdä autonomiaa lisäävinä vahvistajina. Tässä tutkielmassa ne muodostivat oman teeman. Aineistosta tehdyissä havainnoissa oli paljon päällekkäisyyttä. Tämän kandidaatintyön analyysi on linjassa aiheesta tehdyn muun tutkimuksen kanssa. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia opettajan kokemusta eri interventiomenetelmiä käytettäessä, koska keskeistä intervention onnistumisen kannalta on opettajan kokemus. Lisäksi mielekästä olisi tutkia ulkoisen ja sisäisen motivaation kokemuksen merkitystä interventiomenetelmiä käyttäessä.
  • Stützle, Nina (2022)
    Pyrin kandintyössäni löytämään polkuja maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten erityisluokkasijoitusten yliedustuksen juurille kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Yliedustusta on Suomessa tutkittu kovin vähän, vaikka se on silmin havaittavissa. Tasa-arvoa uhkuvaan koulueetokseemme mahtuu ainoastaan erityisluokkien “lapsen edun” näkökulma, vaikka segregaation ongelmat ovat varsinkin maailmalla laajalti tunnustetut. Katsaukseni aineistossa yhdistävänä tekijänä oli kasvatustieteellinen ote sekä eksplisiittinen rodun – tai rodullistamisen käsitteen käyttö teoria- ja/tai tulkintakehyksenä. Etsin aineistostani viitteitä rodullistamisen prosessin yhteydestä kyvyttömyyden (dis/ability) tuottamiseen. Ableismi oli mielestäni tähän oiva teoreettinen viitekehys. Ableistisissa prosesseissa toisen ihmisen (miksei eläimenkin?) olemista; taitoja, tietoja ja toimintaa arvioidaan suhteessa kuviteltuun kaikkivoipaan ja kyvykkääseen (“able”) ideaali yksilöön tai - yhteisöön (Campbell, 2019), joka Suomalaisessa kontekstissa ja aineistossani määrittyy “suomalaisuudeksi” (Juva, 2019). Prosessissa tuottuu diskursiivisesti ideaalin tavoittamattomille erilaisia “kyvyttömyyksiä” merkiksi ulkopuolisuudesta. Samassa prosessissa kuva ideaalista piirtyy näkyväksi; vasten esimerkkiä, mitä se ei ole. Rodullistamisen ja ableismin teoreettiset yhteydet ovat ilmeiset. Myös analyysini perusteella aineistossani esiintyvillä rodullistamisen prosesseilla tuotettiin sen kohteille vino pino kyvyttömyyksiä nimenomaan suhteessa kuviteltuun “suomalaisuuden” ideaaliin. Pidänkin katsaukseni päätuloksena myös aineistossani tulkittavissa olevan rodullistamisen ja ableismin prosessien selkeää yhteyttä ja sen tarjoamaa mahdollisuutta tutkia myös rodullisuutta nimenomaan kykyjä ja ennen kaikkea kyvyttömyyksiä tuottavana mekanismina.
  • Suominen, Essi (2023)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan selkokielestä annettujen suositusten mukaisten selkomukautusten vaikutusta selkokielen kohderyhmiksi määriteltyjen ryhmien tekstin ymmärtämiseen. Selkokieli on sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä helpommin ymmärrettävää kieltä. Tutkimuksessa tarkastellut mukautukset on jaettu teksti- ja sanatason mukautuksiin sekä visuaalisiin keinoihin, kuten kuvatukeen ja typografiaan. Selkokielen kohderyhmistä tarkastellaan lähemmin neurobiologisista syistä ja kieliympäristöstä johtuen kielen haasteita kohtaavia. Tutkimuksessa pyritään löytämään keinoja, joilla eritystarpeisten ryhmien tekstin ymmärtämistä voidaan tukea etenkin koulutuksen näkökulmasta. Aiemmista tutkimuksista tiedetään, että heikko lukutaito johtaa usein kielellisten taitojen heikkenemiseen suhteessa ikätasoon, heikkoon minäpystyvyyden tunteeseen, tiedonhaun hankaloitumiseen ja siten oppimisvaikeuksien laaja-alaistumiseen, joten ymmärtävän lukutaidon edistäminen on erityispedagogiikan näkökulmasta oleellista. Samalla tuetaan osallisuutta, joka on myös opetussuunnitelmassa asetettu tavoite. Menetelmät. Tämä tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkastellaan kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta selkokielestä sekä sen vaikutuksesta erityistarpeisten ryhmien tekstin ymmärtämiseen. Tutkimuksen aineisto koostuu viidestä vuosina 2019–2021 julkaistusta empiirisestä tutkimuksesta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä, joka perustuu tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen mukaan teksti- ja sanatason mukautusten ja visuaalisten keinojen vaikutuksiin erityistarpeisten ryhmien tekstin ymmärtämiseen. Tulokset ja johtopäätökset. Tekstitason selkomukautus hyödytti kaikkia ryhmiä joiltain osin. Kehitysvammadiagnosoiduilla aikuisilla tekstitason mukautus ei vaikuttanut luetun ymmärtämiseen, mutta selkokielinen teksti tuki lasten kommunikointikykyä tarinasta keskusteltaessa. Lukivaikeusdiagnosoiduilla nuorilla selkomukautus tuki ymmärtävää lukutaitoa. Muulla kuin äidinkielellään opiskelevia lapsia selkomukautus auttoi suoriutumaan paremmin luonnontieteen kokeesta. Visuaalisista keinoista hyötyivät kaikki kohderyhmät: kuvatuki paransi muulla kuin äidinkielellään opiskelevien lasten koetuloksia sekä helpotti etenkin aikaisemmin vähän lukeneiden lukivaikeusdiagnoosin saaneiden nuorten aikuisten lukuprosessia. Selkeä kirjasin auttoi kehitysvammadiagnosoituja oppimaan määrällisesti enemmän uusia sanoja. Selkokieliset mukautukset siis edistivät erityistarpeisten ryhmien tekstin ymmärtämistä, ja ne lisäsivät erityisryhmien osallisuutta ja yhdenvertaisuutta.
  • Kanerva, Salla (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia erilaisia sovellettuun käyttäytymisanalyysiin perustuvia interventioita (ABA-interventiot) ja niiden keskeisiä opetusmenetelmiä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet sovelletun käyttäytymisanalyysin vaikuttavuuden opetus- ja kuntoutusmenetelmänä lasten, joilla on autismikirjo, kuntoutuksessa. Sosiaalisiin taitoihin liittyvät haasteet ovat keskeinen osa autismikirjon häiriöön liittyvää käyttäytymistä. Tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä siihen, mitä sosiaalisia taitoja ABA-interventioiden avulla opetetaan lapsille, joilla on autismikirjo ja millaisia opetusmenetelmiä interventioissa käytetään. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Katsauksen aineistohaku tehtiin Helsingin yliopiston Helka-tietokannasta. Aineistohaun kriteerit dokumentoitiin erilliseen taulukkoon. Kirjallisuuskatsauksen tutkimusaineisto koostui kahdeksasta vuosien 2010–2023 välillä julkaistusta englanninkielisestä vertaisarvioidusta artikkelista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä soveltaen. Analyysin perusteella muodostetut luokat ja niihin sisältyvät ilmaisut on raportoitu erillisessä taulukossa. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että interventioissa käytetään useita sovelletun käyttäytymisanalyysin keskeisiä opetusmenetelmiä. Näitä olivat muun muassa erillistaitojen opettaminen, virheenkorjausmenetelmä sekä toivotun käyttäytymisen ja toiminnan vahvistaminen. Tutkimuksessa tunnistettiin myös ABA-menetelmiä soveltavia ja yhdisteleviä opetusmetodeja. Menetelmien avulla onnistuttiin myös opettamaan useita sosiaalisia taitoja lapsille, joilla on autismikirjo. Kommunikaatioon, kieleen ja leikkimiseen liittyvät taidot nousivat erityisesti esille useista aineistoista.
  • Viljanen, Terhi (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia sukupuolen yhteyttä matematiikka-ahdistukseen ja sitä, ilmeneekö matematiikka-ahdistus eri tavoilla eri sukupuolilla. Lisäksi kiinnitettiin huomiota siihen, ilmeneekö eri kulttuureissa toteutetuissa tutkimuksissa eroja matematiikka-ahdistuksen ilmenemisen suhteen. Matematiikka-ahdistus vaikuttaa merkittävästi yksilön suoriutumiseen matematiikkaa vaativissa jokapäiväisissä tilanteissa ja tehtävissä. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että eri sukupuolilla matematiikka-ahdistus ilmenee eri tavoin ja tässä tutkimuksessa oli tarkoitus tarkentaa näitä eroja ja niiden mahdollisia syitä ja seurauksia. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käsiteltävät artikkelit haettiin Helsingin yliopiston Helka-tietokannasta. Aineiston haku ja valitut artikkelit on dokumentoitu tutkimuksessa. Aineisto muodostuu kahdeksasta vuosina 2012–2023 julkaistusta, englanninkielisestä ja vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa havaittiin, että matematiikka-ahdistuksella ja sukupuolella oli yhteys. Erot ilmenivät niin ahdistuksen raportoinnissa ja kokemisessa, sen vaikutuksissa suoriutumiseen, minkälaisissa tilanteissa matematiikka-ahdistusta koettiin ja siinä, minkälaiset tekijät vaikuttivat matematiikka-ahdistuksen syntymiseen. Tytöt raportoivat sekä enemmän että korkeampaa matematiikka-ahdistusta, mutta tyttöjen ja poikien suoriutumisessa ei havaittu suuria eroja. Eri maissa ilmeni pieniä eroja matematiikka-ahdistuksen suhteen, mutta pääpirteissään tulokset olivat kaikissa artikkeleissa saman suuntaisia. Sukupuolen määrittely vaikutti tutkimuksissa kapealta ja matematiikka-ahdistuksen tutkimuksessa on katvealue myös kehittyvien maiden tutkimuksessa.
  • Kantinkoski, Elena (2023)
    Tavoitteet: Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitä suomalaiset opettajina työskentelevät opetusvaikuttajat julkaisevat Instagramissa ja kuinka heidän luomaansa sisältöä voidaan luokitella. Menetelmät: Tutkimuksessa tarkasteltiin neljän opetusvaikuttajan kuva- ja videojulkaisuja, jotka oli julkaistu Instagramissa elokuun 2022 ja maaliskuun 2023 välillä. Analyysin kohteena olivat julkaisuista kerätyt kirjalliset kuvaukset julkaisun sisällöstä ja kuvatekstistä. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teema-analyysin menetelmin. Teema-analyysin tavoitteena oli löytää julkaisuille yhteisiä aiheita ja teemoja, joiden perusteella julkaisuja on mahdollista luokitella. Tulokset ja johtopäätökset: Opetusvaikuttajien tekemät julkaisut voitiin luokitella seitsemän pääteeman alle: pedagogisten menetelmien ja työtapojen suosittelu, vuorovaikutus yleisön kanssa, kaupallinen sisältö, oma työarki, työhyvinvointi, henkilökohtaiset asiat ja kantaaottaminen. Suurin osa julkaisuista sisälsi useamman kuin yhden teeman mukaista sisältöä.
  • Savisalo, Minna (2023)
    Tämä tutkimus kuvaa ja tulkitsee, miten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 (POPS) yleisessä osassa huomioidaan oppilaiden erilaiset sosioekonomiset taustat ja kulttuuripääomat. Sosioekonomisten taustojen yhteydestä oppimistuloksiin on runsaasti aiempaa ja hyvin tuorettakin tutkimustietoa. Kulttuuripääoman käsite tulee sosiologian tieteenalasta ja selittää koulutuksen periytymistä. Tämä tutkimus kiinnittyy laajaan koulutuksellisen tasa-arvon kysymykseen käsittelemällä yhtä koulutuksen eriytymisen ilmiötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS) ohjaa suomalaisen peruskoulun toimintaa ja pyrkii varmistamaan koulutuksellisen tasa-arvon toteutumisen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena POPSin yleisen osan tekstin sisällönanalyysilla. POPS-tekstistä etsittiin kohtia, joissa tunnistetaan oppilaiden eroja sekä täsmennetysti oppilaiden sosioekonomiseen taustaan tai kulttuurisen pääomaan kytkeytyviä eroja. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Mitä oppilaiden välisiä eroja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 yleisessä osassa tunnistetaan? 2) Mitä oppilaiden välisiä sosioekonomiseen taustaan tai kulttuuriseen pääomaan kytkeytyviä eroja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 yleisessä osassa tunnistetaan? Eroja tai erilaisuutta osoittavat ilmaisut tunnistettiin kiinnittämällä huomiota sanoihin ja taivutusmuotoihin. Ilmaisujen tunnistaminen vaati tutkijan tulkintaa tekstin tarkan merkityksen ja kontekstin suhteen. Löydetyt eroja osoittavat ilmaisut luokiteltiin aineistolähtöisesti. Analyysin tuloksena syntyi 12 luokkaa, jotka kuvaavat oppilaiden yleisiä eroja: 1) yksilöllisyys ja erilaisuus, 2) henkilökohtaiset ominaisuudet, 3) valmiudet, taidot ja osaaminen, 4) tarpeet, 5) oppimisen ja koulunkäynnin haasteet, 6) oppimis- ja koulutuspolut, 7) toimintatavat, 8) maailmankatsomukset, 9) ympäristö, 10) kieli ja kulttuuri, 11) tausta sekä 12) alueelliset erityispiirteet. Kaikkien löydettyjen eroja kuvaavien luokkien taustalla voitiin tulkita olevan oppilaiden taustatekijöiden tunnistamista. POPS siis ohjaa lukijaa huomioimaan oppilaiden taustatekijöiden eroja, mutta tämän näkökulman havaitseminen vaatii lukijalta teoriatietoon perustuvaa tulkintaa.
  • Lisma, Aino (2023)
    Suomen koulutuspolitiikan siirtymä kohti uusliberaalia mallia 1990-luvulta lähtien (Lindberg, 2013) on vaikuttanut myös niihin asenteisiin ja tavoitteisiin, joiden mukaan koulujen toimintakulttuuria muodostetaan. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet poikkeavuuden yhteiskunnallisesta “ideaaliyksilön” normista, voivan johtaa oppilaan käytöksen haastavaksi tai ongelmalliseksi kategorisoimiseen (esim. Brunila & Lanas, 2019, Honkasilta, 2022). Tämän tutkielman tavoitteena oli rakentaa kuvaa opettaja-oppilas vuorovaikutuksen taustalla vaikuttavista toiseuden tuottamisen mekanismeista ja niiden ilmenemistavoista kou-lun arjessa. Lisäksi tutkielma pyrkii tarjoamaan vaihtoehtoisen, yhteiskuntakriittisen, lähes-tymistavan erilaisuuden kohtaamiseen opettaja-oppilas vuorovaikutuksen tukemiseksi. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tarkastelussa ollut aineisto kerättiin ERIC-, EBSCO- ja Google Scholar-tietokannoista helmi-huhtikuussa 2023. Lopullinen aineisto koostuu yhdeksästä vertaisarvioidusta, pohjoismaalaisesta tutkimusartik-kelista, jotka käsittelivät opettaja-oppilas vuorovaikutusta opettajan ja oppilaan, tai oppilaan näkökulmasta. Lisäksi kaikki aineiston artikkelit olivat täysin, tai osin, etnografisin menetelmin tuotettuja. Aineiston analyysi oli narratiivisen tutkimuksen mukaisesti aineistolähtöistä ja isoa kuvaa rakentavaa. Analyyttistä lukemista ohjasi toiseuden tuottamisen prosessin lisäksi La-naksen ja Kiilakosken (2022) kuvaus ”häiritsevästä käytöksestä”, sekä Lanaksen ja Brunilan (2019) esittämä ideaaliyksilön ahdas normi. Tutkielman tulokset osoittivat, että opettaja-oppilas vuorovaiku-tuksen taustalta on mahdollista tunnistaa useampia toiseutta tuottavia mekanismeja. Tutki-muksen artikkeleista esiin nousevia mekanismeja oli heteronormatiivisuus, rodullistaminen, psykiatrisointi, sekä rajoittaminen, joka näkyi myös muiden mekanismien ilmenemistavoissa. Oppilaiden käytöksen ja vapauden rajoittamisen lisäksi toiseuttaminen näkyi käytännössä mm. oppilaisiin kohdistetussa retoriikassa, opettajille vieraiden teemojen välttelynä, oppilas-ryhmien stereotypisointina ja oppilaiden vastuuttamisena.
  • Jänkälä, Niilo (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, miten Touretten oireyhtymä ilmenee koulumaailmassa. Tutkimuskohteeksi valittiin koulussa toteutetut interventiotutkimukset. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuutta haettiin ERIC-tietokannasta ProQuest -palvelun kautta. Lopulliseksi aineistoksi valikoitui 4 vertaisarvioitua tutkimusartikkelia. Tulokset ja johtopäätökset. Interventiotutkimuksissa kuvatut oirekuvat olivat keskenään melko erilaisia, mutta oireilun aiheuttama haitta oli yhdenmukaisempaa. Touretten oireyhtymä oli yhteydessä erityisesti oireileville henkilöille aiheutuvaan sosiaaliseen haittaan.
  • Mustalahti, Johanna (2023)
    Katsaukseni traumojen kohtaamiseen koulussa pohjautui vammaistutkimuksen periaatteisiin ja käsitteistöön, koska vammaistutkimuksen puolella on tutkittu etenkin sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyvää sortoa ja sosiaalisesti aiheutettua hyvinvoinnin heikentymistä. Väitän, että myös traumoja kohdanneet oppilaat kohtaavat edellä kuvattuja ilmiöitä, jos niitä ei huomioida riittävästi tukitoimenpiteitä suunniteltaessa. Lisäksi katsaukseni pohjautui vuorovaikutuksen ekologiseen malliin, joka mallintaa kaikkia niitä vuorovaikutuksen tasoja, joilla traumatietoinen hyvinvointi rakentuu. Tutkimuksessa etsitään keinoja aidomman inkluusion saavuttamiseksi kaikille oppilaille. Näiden teoreettisten lähtökohtien avulla pyrin hahmottamaan, millaiset vuorovaikutukseen liittyvät tekijät vaikuttavat traumatietoisen hyvinvoinnin rakentumiseen kouluissa. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävä on kuvata, analysoida ja tulkita peruskouluihin suunnattuja traumainterventioita ja traumoihin liittyvän tuen järjestämistä peruskoulussa. Etsin vastauksia kysymykseeni tutkimalla, mihin eri traumainterventioiden vaikuttavuuden arviointi perustuu, mikä antaa viitteitä siitä, mitä interventioilla on pyritty muuttamaan. Toteutin tutkimuksen kuvailevana ja narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, koska halusin kuvata ilmiötä mahdollisimman laajasti ja herättää keskustelua. Lähdeaineistoksi valikoitui kuusi peruskouluun suunnattua interventiotutkimusta. Analysoin aineiston teorialähtöisesti sisällönanalyysia käyttäen ja tutkin, miten hyvinvoinnin sosiaalinen rakentuminen on huomioitu peruskouluun suunnatuissa interventiotutkimuksissa. Kirjallisuudesta havaitsin, että yksilökeskeinen lähestymistapa traumoihin oli yleisempi eli traumalla viitattiin useimmiten oppilaiden yksilöllisiin kykyihin tai oireisiin. Ympäristön kehittämisen näkökulma ei noussut kaikissa interventioissa lainkaan esille, tarkasteltaessa intervention vaikuttavuuden arviointiin käytettyjä mittareita. Hyvinvoinnin sosiaalisen rakentumisen ja oppilaiden ympäristön kehittämisen näkökulmat olivat vähemmistössä peruskouluun sijoittuvassa interventiotutkimuksessa traumojen kontekstissa, mikä viitannee kyseisten näkökulmien ylläpitämisen ja oppilaiden ympäristöön kohdistuvien mittarien kehittämisen tärkeyteen.
  • Paappanen, Juliaana (2024)
    Tämän opinnäytetyön aiheena on Turner-tyttöjen ja -naisten sosiaalinen toimintakyky ja itsetunto. Turnerin oireyhtymä on harvinainen tytöillä ilmenevä kromosomipoikkeavuus, jonka esiintyvyys on noin 1:2500. Oireyhtymän pääpiirteisiin kuuluu lyhytkasvuisuus, puutteellinen murrosiän kehitys ja lapsettomuus. Moni Turnerin oireyhtymään liittyvistä tutkimuksista keskittyy Turner-tyttöjen ja -naisten fyysiseen terveyteen, kuten pituuskasvuun, hormonihoitoihin ja murrosiän kehitykseen. Sen sijaan oireyhtymän vaikutuksia psykososiaaliseen hyvinvointiin on tutkittu vähemmän. Kun Turner-tytön vanhemmat saavat tietää diagnoosista, heitä todennäköisesti mietityttää, kuinka oireyhtymä tulee näkymään lapsen arkielämässä ja ihmissuhteissa. Tullaanko tätä kiusaamaan pituutensa tai muiden ulkoisten piirteidensä vuoksi? Tuleeko tällä olemaan haasteita ystävyys- ja seurustelusuhteissa? Miten nämä asiat vaikuttavat lapsen minäkäsityksen ja itsetunnon rakentumiseen? Tämän tutkielman pyrkimyksenä on löytää näihin kysymyksiin vastauksia. Tämä opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus, jossa tutkimusaineistona käytetään aikaisempia tutkimuksia. Tarkoituksena on muodostaa laaja kokonaiskuva Turner-tyttöjen ja -naisten sosiaalisesta toimintakyvystä ja itsetunnosta sekä niihin vaikuttavista tekijöistä aiempia tutkimustuloksia analysoimalla. Aineistoon valikoitui kuusi tutkimusartikkelia, jotka on julkaistu vuosina 2000–2011. Tutkittavien yhteinen ikähaarukka oli 7–61 vuotta, mutta valtaosa tutkittavista oli alle 35-vuotiaita. Tutkimusaineistossa Turner-tyttöjen ja -naisten oma arvio sosiaalisesta toimintakyvystään on varsin positiivinen. Heillä on kuitenkin vaikeuksia ystävyys- ja seurustelusuhteiden muodostamisessa ja kokemuksia koulukiusaamisesta. Lisäksi heidän vanhemmat kertovat heillä olevan tavallista enemmän haasteita sosiaalisissa taidoissa. Tämä voi viitata siihen, että Turner-tytöt ja -naiset peittelevät haasteiden todellista laajuutta tai eivät hahmota niitä itse. Turnerin oireyhtymään näyttää liittyvän myös heikko itsetunto, mutta tiettyjä itsetunnon osa-alueita on syytä tarkastella erikseen. Tämän tutkielman tuloksien mukaan Turner-tyttöjen ja -naisten suoritusitsetunto on vahva, mutta sosiaalinen itsetunto tavallista heikompi. Tulokset viittaavat siihen, että itsetunto-ongelmat ja haasteet sosiaalisissa suhteissa liittyvät Turner-tytöillä ja -naisilla erityisesti murrosiän kehityksen ongelmiin. Pituudella, käytetyllä hormonikorvaushoidolla ja sen kestolla ei sen sijaan näytä olevan vaikutusta kumpaankaan. Tutkimusartikkelien tuloksissa on paljon ristiriitaisuuksia, eikä suoria olettamuksia Turner-tyttöjen ja -naisten psykososiaalisesta toimintakyvystä kannatakaan tehdä. Jokainen Turner-tyttö on yksilö, ja kasvattajan rooliin kuuluu tunnistaa tämän henkilökohtaiset vahvuusalueet ja tuen tarpeet. Näin lapsen henkiselle kasvulle voidaan tarjota paras mahdollinen tuki.