Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by study line "Luokanopettaja, kasvatustiede"

Sort by: Order: Results:

  • Häkkä, Katarina (2023)
    Tavoitteet. Itsetunnolla on keskeinen rooli lasten ja nuorten terveen kasvun ja kehityksen kannalta, ja hyvä itsetunto voi tukea monin eri tavoin oppilaan oppimismahdollisuuksia. Myös nykyisen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus, 2014) korostetaan, että perusopetuksen yksi tärkeistä tavoitteista tulisi olla oppilaan kasvun tukeminen tasapainoiseksi ja terveen itsetunnon omaavaksi yksilöksi. Tämän tutkielman tavoitteena on aiheesta tehtyjen tutkimusten avulla selvittää, vaikuttaako peruskoululaisten itsetunto heidän opintomenestykseensä. Lisäksi tutkielman pyrkimyksenä on ymmärtää, mitkä tekijät selittävät itsetunnon ja opintomenestyksen välistä yhteyttä. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana, narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus kohdistui tieteellisiin artikkeleihin, jotka käsittelivät peruskoululaisten itsetunnon ja opintomenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimusaineisto kerättiin sisäänotto- ja poissulkukriteereitä hyödyntäen kuudesta eri tietokannasta (ERIC, Taylor and Francis Online, Medline, ScienceDirect, ProQuest, Psycinfo). Analysoitava aineisto muodostui lopulta viidestätoista vuosina 2017–2022 julkaistusta vertaisarvioiduista tieteellisestä tutkimusartikkelista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset ja johtopäätökset. Hyvän itsetunnon havaittiin olevan yhteydessä peruskoululaisten parempaan opintomenestykseen. Kirjallisuuskatsauksen tuloksesta jää kuitenkin epäselväksi, onko itsetunto syy vai seuraus opintomenestykselle. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että itsetunnon ja opintomenestyksen välinen suhde on kaksisuuntainen tekijöiden vaikuttaessa vastavuoroisesti toisiinsa. Tutkielman tulosten perusteella näyttää siltä, että oppilaan hyvä itsetunto parantaa hänen opintomenestystään lisäämällä sinnikkyyttä ja sisukkuutta, vahvistamalla kognitiivista ja päättelytaitoihin liittyvää kyvykkyyttä sekä tehostamalla opiskelumotivaatiota. Lisäksi hyvä itsetunto on yhteydessä oppilaan parempaan kykyyn ottaa vastaan opettajalta saatua pa-lautetta. Aikaisempi aiheesta saatu tutkimustieto keskittyy pitkälti korkeakouluopiskelijoihin, minkä vuoksi tulevaisuudessa olisi tarpeellista tehdä lisätutkimusta itsetunnon vaikutuksista oppilaiden opintomenestykseen varsinkin peruskoululaisten kohdalla.
  • Lehtinen, Paula (2022)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen opetus edistää jakolaskujen oppimista. Jakolaskujen oppimista ja osaamista on tutkittu paljon, mutta opettamista koskevaa tutkimusta on tehty huomattavasti vähemmän. Jakolaskua pidetään vaikeimmin opittavana peruslaskutoimituksena, ja tästä syystä on oleellista tutkia, millainen opetus oppimista edistää. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen opetus edistää jakolaskun käsitteellistä ymmärtämistä, sekä yhtäältä jako- ja kertolaskujen käänteisyyden ja toisaalta tehokkaiden jakolaskustrategioiden oppimista alakouluikäisillä lapsilla. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Katsauksen aineisto haettiin Helsingin yliopiston Helka-tietokannasta, ja se koostui kahdeksasta englanninkielisestä julkaisusta vuosilta 2002–2020. Aineisto kuvailtiin ja sen avulla vastattiin tutkimuskysymyksiin, jotka oli muodostettu teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Tulokset ja johtopäätökset. Jakolaskun käsitteellistä ymmärrystä edistävää opetusta käsiteltiin neljässä julkaisussa. Näiden julkaisujen perusteella jakolaskun käsitteellistä ymmärrystä edistää opetus, jossa hyödynnetään havainnollistavia piirroksia. Erilaisista havainnollistamismalleista juuri lukusuoran käyttäminen tukee murtolukuja sisältävien jakolaskujen käsitteellistä ymmärtämistä. Jako- ja kertolaskujen käänteisyyden opettamista koskevia julkaisuja oli tutkimusaineistossa kaksi. Jako- ja kertolaskujen käänteisyyden oppimista edistää yhtäältä se, että näitä laskutoimituksia, silloin kun ne sisältävät vain kokonaislukuja, käsitellään opetuksessa samanaikaisesti, ja toisaalta se, että opetuksessa hyödynnetään konkreetteja välineitä. Tehokkaiden jakolaskustrategioiden opettamista käsiteltiin kahdessa julkaisussa. Opetus, joka sisältää oppilaiden välisiä, tarvittaessa opettajan ohjaamia ja tukemia keskusteluja eri laskustrategioista, edistää tehokkaiden jakolaskustrategioiden kehittymistä.
  • Sonninen, Sara (2022)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää, mitä määritelmiä ja käsityksiä koulukiusaamisesta on tutkimuskirjallisuudessa, sekä miten oppilaiden käsityksiin koulukiusaamisesta vaikuttavat oppilaan ikä, sukupuoli tai aiemmat koulukiusaamiskokemukset. Koulukiusaaminen on ollut ajankohtainen ongelma jo pitkään ja on aiheena hyvin tärkeä. Koulukiusaamisen käsitteen ymmärtämisen kannalta on merkittävää tietää minkälaisia määritelmiä sekä käsityksiä siitä on ja mitkä tekijät näihin käsityksiin vaikuttavat, jotta pystyisimme tunnistamaan ja havaitsemaan koulukiusaamista paremmin. Toteutin tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui sekä suomalaisista että ulkomaalaisista tutkimusartikkeleista sekä tutkimuskirjallisuudesta. Aineiston keruussa käytin erityisesti seuraavia hakusanoja sekä niiden yhdistelmiä: kiusaaminen, koulukiusaaminen, school bullying, oppilas. Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella voin todeta, että koulukiusaamisen määrittelyyn ei ole yhtä oikeaa tapaa ja määritelmiä sille on lukuisia, mutta tässä tutkimuksessa olevassa aineistossa koulukiusaamisen määrittelyssä painottui kaksi kriteeriä: tekojen tahallisuus ja vallan epätasapaino. Katsaukseni antaa myös viitteitä siitä, että oppilaat kokevat käsityksiensä koulukiusaamisesta olevan ristiriidassa opettajien käsityksiin. Kirjallisuuskatsaukseni myös osoitti, että oppilaiden käsitykset koulukiusaamisesta ja sen ilmenemismuodoista saattavat hieman vaihdella riippuen oppilaan iästä ja sukupuolesta. Mitä enemmän oppilaalle karttuu ikää, sitä monipuolisempi käsitys oppilaalla on koulukiusaamisesta ja sen ilmenemismuodoista. Pojat kuvailevat useammin koulukiusaamisen olevan fyysistä, kun taas tytöt kuvailevat useammin koulukiusaamisen olevan sanallista ja henkistä kiusaamista. Aikaisemmalla koulukiusaamiskokemuksella ei tässä tutkimuksessa löytynyt olevan tilastollisesti merkitsevää eroa siihen, minkälainen käsitys oppilaalla on koulukiusaamisesta.
  • Heinonen, Iiristiina (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on muodostaa käsitys siitä, millaisena suomalainen vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaa on käsitetty opetussuunnitelmatutkimuksessa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, näkyykö opetussuunnitelmassa piirteitä saksalaisesta Bildung-opetussuunnitelmatraditiosta. Opetussuunnitelmatutkimukselle haastavia piirteitä ovat opetussuunnitelmakäsitteen määrittely, tutkimusmetodien valinta sekä koululaitoksen sidonnaisuus ympäröivään yhteiskuntaan, politiikkaan ja kulttuuriin. Opettajan autonomia ja itsenäinen harkintavalta on ollut keskeisessä roolissa suomalaisessa koulutusjärjestelmässä, ja opetussuunnitelma on antanut opettajalle paljon vapauksia määritellä omaa opetustaan. Suomalainen opetussuunnitelmatutkimus on ollut kiinnostunut opetussuunnitelman laatimiseen vaikuttavista tekijöistä, sekä opetussuunnitelman käytännön toimeenpanosta. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on saada käsitys siitä, miten aihepiiriä on aiemmin tutkittu ja millainen tutkittavan aiheen teoreettinen viitekehys on. Tarkoituksena ei ole muodostaa uutta tietoa, vaan selvittää, mitä on aiemmin tutkittu. Tutkimuksen tarkastelun kohteena olevat tutkimusartikkelit haettiin tietokannoista määriteltyjä haku- ja poissulkumenetelmiä käyttäen. Hakumenetelmien avulla löydettyjä ja tarkempaan analyysiin valittuja artikkeleita tarkasteltiin tutkimuksen teoreettista taustaa vasten. Vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma käsitettiin eri tavoin. Osa tutkimusartikkeleista käsitti opetussuunnitelman olevan koulun kontrollin väline, kun taas osa näkee opetussuunnitelman tulkinnalle keskeiseksi piirteeksi koulun arjen huomioimisen. Myös opetussuunnitelmakäsitteen epämääräinen luonne nousi keskeiseksi pohdinnan aiheeksi. Kyseiset käsitykset opetussuunnitelmasta ovat olleet keskeisiä näkemyksiä jo pitkään opetussuunnitelmateoreettisessa keskustelussa, joskin samalla on huomioitava kulttuurin ja muun yhteiskunnan vaikutus opetussuunnitelman käsittämisessä opetussuunnitelmatutkimuksen kentällä. Bildung-tradition piirteitä oli havaittavissa opetussuunnitelmaa käsittelevissä tutkimusartikkeleissa. Opettajan autonomian merkitystä korostettiin, ja opettajalla nähtiin olevan merkittävä rooli opetussuunnitelman toteuttajana koulun arjessa. Opettajan katsottiin olevan tärkeässä asemassa opetussuunnitelman toteuttamisessa.
  • Haapanen, Onni (2021)
    Asetin tutkielmani tavoitteeksi tarkastella kaunokirjallisuuden mahdollisuuksia alakoulun kirjallisuuskasvatuksessa sekä luonto- ja ympäristökasvatuksessa. Kaunokirjallisuuden lukeminen on moniulotteista, ja sen perusteella oli kiinnostavaa lähteä tutkimaan asiaa. Ajattelin, että kaunokirjallisuudella olisi mahdollista vastata luonto- ja ympäristökasvatuksen tavoitteisiin. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että kaunokirjallisuutta kyllä luetaan alakoulussa, mutta innostus kaunokirjallisuuden lukemiseen on koko ajan vähenemään päin. Lisäksi lasten- ja nuortenkirjallisuudessa on tutkimusten mukaan runsaasti luonto- ja ympäristöaiheisia teoksia. Tutkielma tarjoaa tietoa kaunokirjallisuuden mahdollisuuksista kirjallisuuskasvatuksessa ja luonto- ja ympäristökasvatuksessa. Lähestyin tutkimuskysymyksiäni kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla, mikä mahdollisti laajan tutkimustehtävän asettamisen ja monipuolisen aineiston keräämisen. Hain aineistoa erilaisilla aiheeseeni sopivilla hakusanoilla. Aineistooni sisältyi monenlaisia tutkimustekstejä, jotka tarjosivat vastauksia tutkimuskysymyksiini. Laaja aineistoni mahdollisti yleiskatsauksen laatimisen niin, että tutkielmani rakentui ajankohtaisen ja monipuolisen tutkimuksen perusteella. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden erilaiset aiheet mahdollistivat ajatusten kehittelyn ja ymmärryksen lisääntymisen. Alakoulussa kaunokirjallisuuden lukemisella oli monenlaisia ulottuvuuksia, joihin kuului lukutaidon kehittymistä, lukukokemuksista nauttimista ja uuden oppimista erilaisilla tavoilla. Lasten- ja nuortenkirjallisuus on ajatuksia ja tunteita herättävää taidetta, jonka tulee innostaa lasta lukuharrastukseen. Eri kirjallisuuden lajien käyttö mahdollistaa kir-jallisuuskasvatuksen toteutumisen tavoitteiden mukaisesti. Kaunokirjallisuudella oli mahdollisuuksia myös luonto- ja ympäristökasvatuksen kontekstissa. Kaunokirjallisuuden lukeminen mahdollistaa omien tulkintojen tekemisen ja kokemuksellisuuden erilaisten luonto- ja ympäristöaiheiden äärellä.
  • Mertaniemi, Sonja (2021)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää kiusaamisen syitä yksilöön liittyvien tekijöiden sekä yksilön ympäristön ja ihmissuhteiden näkökulmasta. Kiusaaminen on saanut useita erilaisia määritelmiä ja tämä tutkielma nojasi erityisesti Olweuksen (1993) määritelmään kiusaamisesta. Tutkielma kokoaa kiusaamisen syitä kokonaisuudeksi ja tarkastelussa pääpaino on kiusaamisen uhrissa eli kiusatussa. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineiston hankinnassa hyödynnettiin elektronisia tietokantoja Google Scholar ja Helka. Lopullinen tutkimusaineisto koostui yhdeksästä vertaisarvioidusta artikkelista ja yhdestä väitöskirjasta, joissa oltiin tutkittu kiusaamista. Näistä neljä olivat suomalaisia ja kuusi ruotsalaisia. Tutkielman aineiston analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tämän tutkielman tulosten perusteella suurin syy kiusaamiselle oli kiusatun poikkeavuus. Muita kiusaamisen kohteeksi joutumiseksi olevia syitä olivat myös ulkonäön, käyttäytymisen ja etnisyyden poikkeavuus. Tämän lisäksi kiusaamisen taustalla voi olla erilaisia yksilötekijöitä sekä ympäristöön ja ihmissuhteisiin liittyviä seikkoja. Yksilötekijöistä yleisen kiusaamisen syy oli tässä tutkielmassa kiusatun luonne tai jokin ominaisuus. Vastaavasti yleisin kiusaamisen syy ympäristöön ja ihmissuhteisiin liittyen oli kiusatun yksinäisyys ja perheen heikko sosioekonominen asema. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kiusaamisen syyt voivat olla vaihtelevia ja liittyä niin yksilöön kuin hänen ympäristöönsä. Kiusaamisen syiden ymmärtäminen auttaa hahmottamaan kiusaamista monimutkaisena ilmiönä. Lisäksi kiusaamisen syiden ymmärtäminen voi auttaa kiusaamisen ennalta ehkäisevässä työssä ja herkistää huomaamaan myös vaikeammin havaittavissa olevia kiusaamistapauksia. Tämän tutkielman tuloksista voivat hyötyä erityisesti kouluissa työskentelevät aikuiset, jotka ovat avainasemassa kiusaamiseen puuttumisessa ja ennalta ehkäisyssä.
  • Tasajärvi, Anu (2023)
    Tämän tutkielman tutkimustehtävänä on tarkastella kestävyyskasvatukseen liittyviä kasvatustieteellisiä tutkimusjulkaisuja ja selvittää, miten niissä näkyy opettajan näkökulma. Tutkielman tavoitteena on tutkia sisällönanalyysin keinoin kestävyyskasvatukseen liittyviä tutkimuksia. Tutkielmassa esitellään tutkimusaiheiden painottumista viimeisen vuoden aikana. Tarkastelun kohteena ovat myös tutkimuksen kohteena olevat tutkittavat, sekä se, miten tutkimuksissa käsitellään kestävän kehityksen määritelmän historiallista näkökulmaa. Tällä tutkielmalla on merkitystä siksi, että monet aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että opettajalla on oleellinen merkitys lasten ja nuorten kestävän elämäntavan vahvistamisessa. Tämä on tärkeää nykyisen kaltaisten ympäristöhaasteiden aikakaudella. Tämä tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tutkimusaineiston analyysissa on käytetty DFC-menetelmää. Se perustuu didaktiseen kolmioon, jossa opetuksen perusosat on mallinnettu kolmeen osaan. Sisällönanalyysin avulla tutkittiin julkaisujen fokusten jakautumista ja opetuksessa vuorovaikuttavia osia: sisältöä, opettajaa, oppilasta, sekä niiden suhteita toisiinsa. Tutkimusaineistoon kerättiin 12 tutkimusta pääosin The Journal of Environmental Education ja Kasvatus ja Aika -julkaisuista vuosilta 2022–2023. Tutkielmassa havaittiin, että viimeisen vuoden aikana kestävyyskasvatuksen tutkimukset painottuivat tarkastelemaan opettajien tai opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia kestävän kehityksen tavoitteiden edistämisessä. Lisäksi tutkittiin opettajien käsityksiä oppilaiden toimista kestävyyden tavoitteiden saavuttamisessa, sekä koulun ulkopuolisten tahojen merkitystä kestävyyskasvatuksessa. Kestävän kehityksen määritelmän historiaa ilmennettiin aineistossa suppeasti viittaamalla siihen lähinnä teoreettisessa viitekehyksessä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että viimeisen vuoden tutkimukset painottuvat tutkimaan kestävyyden edistämistä opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsitysten ja toimien lähtökohdista. Oppilaita tai heidän näkemyksiään tarkastelevaa tutkimusta on nähtävissä vähän. Vähäiselle tarkastelulle jäivät myös oppilaiden kestävän kehityksen mukaisen toiminnan pitkittäistutkimus ja koulujen toimintakulttuurien merkitys kestävyyskasvatuksessa.
  • Partanen, Ellen (2022)
    Tutkimuksen tehtävänä on lisätä tietoa koululiikuntatilanteissa syntyneistä kielteisistä kokemuksista ja koululiikuntakokemusten synnystä. Tutkimuskysymykseksi asetettiin: Millaisia kielteisiä kokemuksia oppilaille on syntynyt koululiikuntatilanteissa? Tutkimus on tehty kirjallisuuskatsauksena, jossa on systemaattisen kirjallisuuskatsauksen piirteitä, jotta tutkittavasta ilmiöstä saataisiin mahdollisimman kattava kuva. Tutkimuksen toteuttaminen kirjallisuuskatsauksena antaa myös mahdollisuuden koota kielteisistä koululiikuntakokemuksista jo saatua tietoa tiiviimpään muotoon. Tutkimusaineistoksi valikoituneet yhdeksän tutkimusta ovat kahta lukuun ottamatta laadullisia tutkimuksia, mikä mahdollistaa ilmiön kuvailemisen monipuolisesti. Aineiston analyysi suoritettiin sisällönanalyysinä vertailemalla tutkimusaineistoista saatua tietoa toisiinsa ja luokittelemalla tutkimustuloksia kategorioittain. Tutkimuksessa ilmeni, että kielteisiä koululiikuntakokemuksia oli syntynyt oppilaiden yhdessäoloon liittyvissä tilanteissa, opettajan persoonaan, käytökseen ja opetustilanteisiin sekä oppilaiden pätevyyden kokemuksiin liittyen. Myös sukupuolella ja seksuaalisella suuntautumisella oli osansa kielteisten kokemusten synnyssä, kuten myös ryhmäkoolla ja rakenteella. Tutkimustuloksista on hyötyä lasten kanssa, sekä liikunnan parissa työskenteleville. Tutkimus herätti myös kiinnostuksen jatkotutkimukselle, jolloin voitaisiin selvittää keinoja kielteisten koululiikuntakokemusten ehkäisemiseen ja myönteisten koululiikuntakokemusten luomiseen.
  • Ojanen, Laura (2023)
    Tavoitteet. Yhä harvempi suomalaisoppilas opiskelee osana peruskouluaikaisia opintojaan valinnaisia vieraita kieliä, vaikka niiden osaamisen tärkeys yhä kansainvälistyvämmässä maailmassa on vahvasti korostunut. Pohja tälle vieraiden kielten osaamiselle luodaan Suomessa usein edelleen kouluopetuksessa, jolle raamit antaa yhteiskunnan kehityksen mukaan uudistettava asiakirja, opetussuunnitelma. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (Opetushallitus, 2014) asettaa kieltenopetukselle sisällöt ja tavoitteet, muttei määrittele käytettäviä työtapoja. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä työtapoja nykypäivän vieraiden kielten opetuksessa suomalaisessa perusopetuksessa hyödynnetään, ja millä tavoin käytetyt työtavat mahdollisesti ovat muuttuneet opetussuunnitelmamuutoksen myötä. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi valikoitui Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen, Karvin, oppimistulosraportit englannin, ruotsin, saksan ja ranskan kielessä. Vuoden 2004 POPS:n voimassaoloajalta raporteiksi valikoitui englannin, ruotsin, saksan ja ranskan kielen raportit ja vuoden 2014 POPS:n voimassaoloajalta englannin ja ruotsin kielen raportit. Hakusanoina aineiston haun alussa Google Scholarissa toimivat kielididaktiikka, vieraiden kielten opetus ja kieltenopetuksen työtavat. Näiden hakusanojen perusteella saaduista hakutuloksista ja niiden tekijöiden muita julkaisuja selaamalla löytyivät Karvin raportit, jotka olivat aihetta tällä rajauksella käsittelevistä tutkimuksista ainoita mutta myös otoksiltaan hyvin kattavia. Tulokset ja johtopäätökset. Käytetyimpiä työtapoja vuoden 2014 POPS:n aikana olivat sanakokeet, oppikirjan tekstit ja suulliset pariharjoitukset, jotka olivat käytetyimpiä työtapoja myös vuoden 2004 POPS:n aikana. Muutosta oli tapahtunut merkittävästi itsearvioinnin ja digitaalisen materiaalin lisääntyneessä käytössä. Nykypäivänä vieraiden kielten opetuksessa käytetyt työtavat ovat siis edelleen melko perinteisiä eikä opetussuunnitelmamuutos näytä vaikuttaneen näihin suuresti. Työtavat ovat kuitenkin pääosin opetussuunnitelman ja kielididaktisten näkemysten mukaisia, vaikka esimerkiksi POPS:n peräänkuuluttama työtapojen monipuolisuus voisi toteutua paremminkin.
  • Mikkonen, Anni (2021)
    Opettajan ja oppilaan välillä vallitsee pedagoginen vuorovaikutussuhde, joka on Johan Herbartin didaktisessa kolmiossa esitetty kasvatettavan ja kasvattajan välinen suhde. Tämä määritelmä toimii tämän tutkimuksen pohjana. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet tämän suhteen olevan monisävyinen ja merkityksellinen. Sitä rakentaa monet opettajuuden ominaispiirteet sekä pedagogiset toimintamallit. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selittää opettajan ja oppilaan välisen pedagogisen suhteen luonnetta sekä sen rakentumista. Tutkimuksessa tarkastellaan myös suhteen vaikutusta opettajan ja oppilaan elämän konteksteissa. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tämä tutkimusmuoto antoi mahdollisuuksia valita aineistoa ilman merkittäviä metodisia sääntöjä ja kuvata tutkittavaa aihetta laaja-alaisesti. Aineiston koonnissa hyödynnettiin elektronisia tietokantoja. Lopulta tutkielmaan valikoitui kahdeksan eri opettajan ja oppilaan välistä pedagogista vuorovaikutusta käsittelevää tutkimusta. Aineiston tulkinnassa hyödynnettiin abduktiivista sisällönanalyysiä, jossa teorian muodostumista sekä havaintojen tekoa johtaa jokin johtoajatus. Tässä tutkimuksessa johtolankana toimii opettajan ja oppilaan välinen pedagoginen suhde. Opettajan ja oppilaan välistä pedagogista suhdetta luonnehti luottamus, kunnioitus, kiinnostus sekä aito kohtaaminen subjektien välillä. Pedagogisen vuorovaikutussuhteen merkittäviksi rakennuspalikoiksi nousi opettajan taito toimia kannustavasti, helposti lähestyttävästi, aidosti sekä pedagogisesti perustellusti. Tämän vuorovaikutussuhteen nähtiin vaikuttavan moninaisesti sekä opettajan ja oppilaan elämissä. Voidaan siis tulkita, että opettajan ja oppilaan välinen suhde on tärkeä ja sen laatua sekä rakentumista tulisi tarkastella ja tukea tietoisin keinoin.
  • Toivola, Mette (2022)
    Lasten liikkumissuositukset toteutuvat verrattain heikosti niin kansainvälisellä tasolla kuin Suomessakin. Lapsella on luontainen taipumus tutkia ja liikkua, mutta tarjotaanko nyky-yhteiskunnassa tarpeeksi siihen sopivia ympäristöjä ja mahdollisuuksia? Ulkona opettaminen on viime vuosien aikana ottanut jalansijaa suomalaisen kasvatuksen kentällä, ja myös opetussuunnitelmassa kannustetaan monipuolisten oppimisympäristöjen käyttöön. Tutkielmassa luodaan yleiskuvaa ulkona opettamisesta oppiaineiden, ympäristöjen ja opettajien kokemusten osalta. Lisäksi selvitetään ulkona oppimisen potentiaalia lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla valittua aihetta pystyttiin kuvaamaan laajasti, sen ominaisuuksia luokitellen. Aineiston hakuun käytettiin ERIC-, Taylor & Francis Online-, MDPI-, Helka- ja Frontiers in Psychology -tietokantoja sekä Google Scholarin hakukonetta. Tutkimusaineistoksi valikoitui 16 tutkimusartikkelia tai -raporttia, yksi pro gradu -tutkielma ja yksi lisensiaatintutkimus. Kotimaista tutkimusta aiheesta löytyi verrattain vähän, joten tutkimusaineisto koostui lähinnä englanninkielisistä kansainvälisistä lähteistä. Opettajien kokemukset ja näkemykset ulkona opettamisesta olivat keskenään hyvin samankaltaisia. Oppilaiden innokkuus, kokemalla ja tekemällä oppiminen, moniaistisuus, hyvinvointi, opettaja-oppilas -yhteyden vahvistuminen ja stressin lievittyminen olivat opettajien mainitsemia ulko-opetuksen hyötyjä. Sen sijaan epävarmuus, kokemattomuus, ajan puute, opetussuunnitelman tavoitteet, suuret luokkakoot, turvallisuusriskit, taloudelliset resurssit ja sääolosuhteet koettiin opettajien mukaan ulkona opettamisen haasteina. Ulkona opetettiin useita eri oppiaineita ja käytettiin monipuolisesti erilaisia ympäristöjä. Ulkona oppiminen vaikutti myös positiivisesti oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen koulupäivän aikana. Ulkona oppiessaan oppilaat ottivat enemmän askeleita ja viettivät vähemmän aikaa paikoillaan. Ulkona opettamiseen liittyvät täydennyskoulutukset ja opettajien välinen yhteistyö voivat ratkaista epävarmuuden kokemukset ja asiantuntemuksen puutteen, joita ulko-opetukseen liitetään. Koulujen ja vanhempien myönteiset asenteet sekä taloudellisten resurssien turvaaminen tukevat ulos lähtemistä ja siellä opettamista.
  • Jatakari, Lasse (2023)
    Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet fyysisen aktiivisuuden tukevan oppimista sekä koulunkäyntiä. Fyysisen aktiivisuuden vaikutukset eivät kuitenkaan ole suoraan nähtävissä oppimistuloksissa, vaan vaikutus tapahtuu monien eri tekijöiden kautta. Monissa tutkimuksissa on nostettu esille kognitiivisten taitojen kehittyminen. Tutkimuksen tarkoituksena olikin selvittää, eroaako kognitiivisten taitojen kehitys joukkue- tai yksilöurheilua harrastavien sekä fyysisesti passiivisten kesken. Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa ei ollut tarkoitus tutkia kognitiivisten taitojen kehityksen voimakkuutta, vaan vertailla eroja fyysisen aktiivisuuden muodoissa. Tarkoituksena oli etsiä laajasti erilaisia tutkimuksia, jotta saataisiin mahdollisimman laaja näkymä joukkueurheilun vaikutuksista kognitiivisten taitojen kehitykseen. Valinnoissa painotettiin tuoreita sekä länsimaalaisia tutkimuksia, jotta tuloksia pystyttäisiin parhaiten soveltaa Suomalaiseen kontekstiin. Tutkimuksista etsittiin suuria linjoja sekä loppupäätelmiä ja näitä vertailtiin ja koottiin yhteen. Tulosten perusteella fyysinen aktiivisuus vaikutti kehittävän kognitiivisia taitoja fyysistä passiivisuutta enemmän. Ei ollut kuitenkaan selvää vaikuttaako joukkueurheilu kognitiivisten taitojen kehitykseen yksilöurheilua voimakkaammin. Kognitiivisten taitojen kehitykseen näytti vaikuttavan enemmän se, miten harjoittelee, kuin mitä harjoittelee. Avoimet harjoitteet, joissa harjoittelijan tuli tehdä itse valinta suorituksesta ennusti suurempaa kehitystä kognitiivisissa taidoissa. Lapsia ja nuoria tulisikin kannustaa fyysisen aktiivisuuden pariin ja urheiluvalmentajia tulisi kannustaa suunnittelemaan harjoituksiaan niin, että ne sisältävät mahdollisimman paljon avoimia tilanteita, joissa urheilija joutuu itse tehdä ratkaisun siitä, miten hän seuraavaksi toimii. Tämän tutkimuksen tuloksista hyötyvät ensisijaisesti urheilujoukkueiden valmentajat, vanhemmat sekä opettajat. Valmentajien tulisi suunnitella harjoituksiaan niin, että ne tukevat lasten kokonaisvaltaista kehitystä. Vanhempien ja opettajien tulisi puolestaan ohjaat lapsia fyysisen aktiivisuuden pariin. Jatkossa olisi tärkeää tutkia miten voimakasta kognitiivisten taitojen kehitys on avoimissa harjoitteissa.
  • Tuominen, Juulia (2022)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena on ottaa selvää mitä näkemyksiä opettajilla on inkluusiosta. Lisäksi tavoitteenani on selvittää, millaisia kokemuksia opettajilla on kolmiportaisen tuen toteuttamisesta. Inkluusio on koulumaailmassa paljon puhuttava aihe, joka jakaa mielipiteitä. Kolmiportaiseen tukeen siirtyminen on askel kohti inklusiivista koulua ja näin ollen on tärkeää ymmärtää, miten tukimalliin siirtyminen on opettajien kokemuksien mukaan onnistunut. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytin tutkimusartikkeleita, väitöskirjoja ja pro graduja, joiden pohjalta vastasin kahteen tutkimuskysymykseeni. Tulokset ja johtopäätökset. Opettajat pitivät inkluusiota tavoiteltavana ihanteena mutta suhtautuivat silti inkluusioon usein negatiivisesti. Inkluusion haasteina nähtiin suuret luokkakoot ja opettajien ammattitaidon puute. Kolmiportaisen tuen nähtiin parantavan oppilaiden oikeusturvaa. Tuen asiakirjojen kirjaamisen koettiin varmistavan tuen johdonmukaista toteuttamista. Yhteistyötä koulun henkilökunnan, muiden ammattilaisten ja kodin kanssa pidettiin tärkeänä inkluusion edellytyksenä ja kolmiportaisen tuen toteuttamisessa. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen oli opettajien mukaan haastavaa liian vähäisten resurssien ja tuen tasojen epäselvien rajojen takia. Erityisesti suuremmilla henkilöstöresursseilla ja pienemmillä luokkakoilla pystyttäisiin toteuttamaan kolmiportaista tukea siten, että kaikkien oppilaiden tuen tarpeisiin pystyttäisiin vastaamaan paremmin. Opettajat tarvitsisivat tuen eri tasoilla liikkumiseen ja oppilaiden tuen arvioimiseen selkeämpää ohjeistusta.
  • Vuorisalo, Neea (2023)
    Koulukoiratoiminta on ollut mediassa yhä enemmän esillä. Koulukoirat ovat yleistyneet paljon ja tutkimuksissa on huomattu koulukoiralla olevan positiivisia vaikutuksia lasten oppimiseen. Koiralla on luokkahuoneympäristössä rauhoittava ja ryhmää yhteen sitova vaikutus. Koulu-koiran on havaittu tutkimuksissa nostavan koulumotivaatiota ja auttavan keskittymään. Vii-meisimmässä perusopetuksen opetussuunnitelmassa suunnitelmaan on lisätty uudeksi pa-kolliseksi osa-alueeksi tunnekasvatus. Tunnekasvatuksen tavoitteena on tukea oppilaita tunnistamaan tunteita itsessään ja muissa sekä hyödyntämään näitä itselle ja toisille hyödylli-sellä tavalla. Tässä tutkielmassa on tavoitteena selvittää, miten koira-avusteista pedagogiik-kaa voidaan käyttää apuna tunnekasvatuksessa. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui suomalaisesta ja ulkomaalaisesta kirjallisuudesta sekä ulkomaalaisista tutkimuksista ja artikkeleista. Aineisto on haettu hyödyntäen Google Scholaria, kirjasto Helkan palveluita sekä Googlea. Koira-avusteisella pedagogiikalla on monia positiivisia vaikutuksia kouluympäristössä. Sillä havaittiin olevan vaikutusta oppilaiden kykyyn rohkaistua heittäytymään vieraassa ryhmässä. Havaittiin, että oppilailla oli helpompi tunnistaa omia ja muiden tunteita koiran kautta, sillä sen koettiin olevan ymmärtäväinen ja tuomitsematon. Tutkimusten mukaan koiraa voidaan hyödyntää tunnekasvatuksessa ja sillä on positiivisia vaikutuksia oppilaiden kykyyn kehittää omia tunnetaitojaan. Koiran avulla tunnetaitojen opetus on monipuolista ja oppilaita innostavaa.
  • Voutilainen, Ilona (2023)
    Koira-avusteista pedagogiikkaa on viimeisten vuosien ajan tutkittu lähinnä sen positiivisten vaikutusten ja työskentelytapojen näkökulmasta. Tutkimustyön ulkopuolelle ovat suurelta osin jääneet koira-avusteisen pedagogiikan kohtaamat haasteet kouluyhteisössä. Tutkimuksia siitä, millaisia haasteita koulukoira alakoulussa kohtaa ja mistä nämä haasteet mahdollisesti aiheutuvat on suomen tutkimuskentällä vähän. Erilaisia haasteita on kuvattu lähinnä ripotellen muun informaation lomaan. Koira-avusteisesta pedagogiikasta kirjoitettujen kandien ja maisterintutkielmien määrästä viime vuosina voi kuitenkin päätellä kiinnostuksen koulukoiria kohtaan olevan kasvussa. Kirjalli-suuskatsaukseni tavoitteena on koostaa yhteen koira-avusteisen pedagogiikan kohtaamia haasteista alakoulussa. Lisäksi esittelen niihin kehitettyjä ratkaisuja sekä toimintamalleja. Tavoitteena on, että kirjallisuuskatsaukseni luettuaan opettajalla olisi paremmat lähtökohdat koira-avusteisen pedagogiikan toteuttamiseen ja yhä useampi oppilas pääsisi hyötymään koira-avusteisuudesta koulupolullaan. Päädyin kirjoittamaan kuvailevan narratiivisen kirjallisuuskatsauksen, sillä se tuki laajaa tutkimuskysymystäni. Lähdin aluksi liikkeelle tutkimuskysymysten asettamisesta sekä aiheesta kirjoitettujen tutkimusten suurpiirteisestä läpikäymisestä. Seuraavaksi valitsin sisäänottokriteerit, joilla lähdin suorittamaan tarkempaa aineiston hakua päätyen lopulta kymmenen teoksen aineistoon. Tutkimusaineistoni koostuu useammasta tutkimuksesta, mutta mukana on myös oppaita sekä yksi pro gradu -tutkielma. Aineistostani ilmeni, että koira-avusteinen pedagogiikka tosiaan kohtasi monenlaisia haasteita kouluympäristössä. Haasteita aiheutui niin koulun sisäisistä kuin ulkoisistakin tekijöitä. Voidaan kuitenkin todeta, että näihin haasteisiin on löydetty myös huomattava määrä ratkaisuja, joita opettajat ja koulut ovat kehittäneet yhdessä koiraavusteisen pedagogiikan mahdollistamiseksi.
  • Tiikasalo, Isa (2022)
    Tämän kandidaatintyön tehtävänä on selvittää minkälaiset koira-avusteisen pedagogiikan menetelmät auttavat tukea tarvitsevaa oppilasta koulun toimintaympäristössä. Tarkoituksena on käsitellä koulukoiran toimintamahdollisuuksia koulukontekstissa sekä tuoda esille koira-avusteisuuden merkitystä tukea tarvitsevalle oppilaalle sosiaalisen ja emotionaalisen tuen, käyttäytymisen sekä kognitiivisen kehityksen ja oppimisen kautta. Tarkastelun kohteena on myös koira-avusteisen pedagogiikan perusedellytykset sekä ongelmakohdat. Kiinnostus koira-avusteista pedagogiikkaa kohtaan on nousussa ja tähänastiset tutkimukset osoittaisivat kyseisen pedagogiikan olevan hyvin perusteltu ja positiivinen lisä luokkahuoneisiin. Tämä tuore pedagogiikan muoto tarvitsee kuitenkin yleistyäkseen vielä lisää tutkimusnäyttöä suomalaisessa koulumaailmassa sekä esimerkkejä käytännöntyöstä. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tuoda aiemman tutkimustiedon valossa uutta tietoa koira-avusteisesta pedagogiikasta ja sen tarjoamista vaikutuksista tukea tarvitseviin oppilaisiin. Kandidaatintutkielma toteutettiin systemaattisena, kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jolloin tutkielma pohjautui jo tutkittuun tietoon. Aineistoina käytettiin sekä kansainvälistä että kotimaista alan kirjallisuutta aiheesta. Aineistonkeruu tehtiin Helka-tietokannasta sekä Google Scholarista erilaisten hakusanayhdistelmien avulla manuaalisesti. Tutkimustulokset osoittivat, että koira-avusteinen pedagogiikka on yksi tuore ja ainutlaatuinen tukimuoto koulun toimintaympäristöön mahdollistamaan oppilaiden hyvinvoinnin ja kehityksen tukemisen. Kirjallisuuskatsauksen mukaan koulukoira mahdollistaa opetuksen laajat toteuttamistavat, joita on myös helppo varioida eri oppiaineisiin. Koulukoirien läsnäolon vaikutukset olivat tutkimuksen mukaan hyvin monipuolisia oppilaan sosioemotionaalisille taidoille, oppimiselle sekä käyttäytymi- selle. Koira-avusteinen pedagogiikka voi auttaa lasta saavuttamaan esimerkiksi tunne- ja vuorovaikutustasolla sellaisia asioita, joihin ei kenties päästäisi ilman suvaitsevan ja viattoman koirakaverin apua. Aihe vaatii kuitenkin lisää kotimaista tutkimusta, jotta koira-avusteisesta pedagogiikasta saadaan lisää näyttöä juuri suomalaisessa koulukontekstissa ja näin saadaan lisättyä koira-avusteisen pedagogiikan hyötyjen luotettavuutta.
  • Punakorpi, Markus (2021)
    Mål. Målet med avhandlingen var att lyfta fram klasslärarstuderandes upplevelser kring ämnet mobbning, och diskutera huruvida utbildningen vid Helsingfors universitet erbjuder tillräckligt med verktyg att ingripa och förebygga mobbning i läraryrket. Utöver det var syftet även att få fram hur studeranden upplever sin kompetens i ämnet. Den fråga som besvaras är: Hur upplever klasslärarstuderande, som är i slutet av sina studier, sina färdigheter att ingripa i och förebygga mobbning? För att läraren skall kunna ingripa i och förebygga mobbning måste hen vara medveten om förekomsten och möjliga orsaker. Därför har jag valt att använda mig av Granströms förklaringsmodeller ur boken Utstött – en bok om mobbning (2007) till varför mobbning sker i klassrummet. Metoder. I avhandlingen användes en frågeenkät som skickades till klasslärarstuderanden vid den svenskspråkiga utbildningen vid Helsingfors universitet, som examineras under år 2021.I enkäten fanns det fem frågor. Resultat och slutsatser. På basen av de svar som respondenterna gett, går det att tolka att studeranden vid den svenskspråkiga klasslärarutbildningen vid Helsingfors universitet inte upplever att utbildningen erbjuder tillräckligt med verktyg för att ingripa i och förebygga mobbning i klasslärararbetet. Upplevelsen bland deltagarna, huruvida de har kompetens i att ingripa i och förebygga mobbning i klassrummet var i denna forskning splittrad. För att kunna få en mer tydligare uppfattning av situationen bör man forska i ämnet ytterligare. Avhandlingens syfte är att fungera som en grund för den större, fortlöpande och framtida forskningen kring ämnet. Syftet var inte att lösa problemet mobbning i sin helhet. Istället skapa ytterligare en ingång i ämnet samt försöka visa lärarstuderandes perspektiv kring ämnet.
  • Sivonen, Jere (2022)
    Tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitä on positiivinen pedagogiikka ja minkälainen vaikutus sillä oppilaiden kouluhyvinvointiin. Tutkielmassa määriteltiin positiivista pedagogiikkaa ja siihen liitettyjä käsitteitä, kuten positiivinen psykologia ja muutamia teorioita, joita oli esimerkiksi PERMA-teoria. Tutkimuskysymykset muodostuivat oman mielenkiinnon ja aiheen tärkeydestä, joka on tärkeä sekä yhteiskunnallisesti, että itselleni henkilökohtaisesti. Positiivinen pedagogiikka jakaa vaihtelevia mielipiteitä sekä negatiivisia, että positiivisia, mutta uusien ja tutkittujen pedagogisten käytänteiden avulla voidaan koulun perinteisiä toimintamalleja tulevaisuuden kouluissa muuttaa ja saada jopa parempi tuloksia eri osa-alueilla. Erilaisia tutkimuksia aiheesta on tehty jonkin verran, mutta perinteisten koulun käytäntöjen haastajaksi tulemiseksi tarvitaan aiheesta vielä lisää tutkimustuloksia ja käytännön esimerkkejä, miten positiivista pedagogiikkaa voidaan suhteellisen helposti ja käytännöllisesti toteuttaa koulun arjessa. Toteutin tutkielman kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto koostui pääsääntöisesti suomalaisesta kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Lisäksi tutkielmassa käytettiin ulkomaalaisia artikkeleita ja tutkimuksia. Aineiston hankinnassa hyödynsin kirjaston Helkan hakupalvelua, Googlea ja Google Scholaria. Positiivinen pedagogiikka ja sen vaikutusta kouluhyvinvointiin on tutkimuskirjallisuuden perusteella hyvin moniulotteinen ilmiö, jonka sisällyttäminen koulun perinteisten käytänteiden mukaan on myös haastavaa. Yleisesti positiivista pedagogiikkaa voidaan pitää oppilaita vahvistavana ja kouluhyvinvointia nostavana aiheena. Positiivinen pedagogiikka tuo oppilaiden osallisuutta, myönteisyyttä ja luovuutta lähtökohtaisesti enemmän esille. Jokaisen oppilaan potentiaali ja vahvuudet voivat nousta tämän pedagogisen toimintamallin mukana seuraavalle tasolle. Lisäksi ne oppilaat, joiden vahvuudet eivät ole varsinaisesti akateemisissa taidoissa tai joilla on käyttäytymisen ja itsehillinnän kanssa puutteita hyötyvät positiivisen pedagogiikan toimintamalleista keskimääräistä paremmin. Kirjallisuuden perusteella monet eri tekijät, kuten iän ja persoonallisuuden on todettu vaikuttavan positiivisen pedagogiikan toteuttamiseen koulumaailmassa.
  • Mäkinen, Aki-Miikael (2022)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, minkä verran koulukiusaamista ilmeni etäkoulun aikana vuoden 2020 keväällä peruskoulun alaluokilla ja minkälaisia muotoja koulukiusaaminen silloin sai. Aiemman, vuonna 2020, toteutetun Koululaisten koronakevät -kyselytutkimusten mukaan koulukiusaaminen romahti etäkoulun aikana. Menetelmät. Tutkielmani tutkimusongelmaan etsin vastauksia haastattelemalla kahta alakoulun opettajaa, jotka työskentelivät vuonna 2020 etäkoulun aikana alakoulussa luokanopettajan virassa. Haastattelukysymykset muodostin itse omien tutkimusintressieni sekä aiemman koulukiusaamisesta kertovan kirjallisuuden perusteella. Tutkielmani aineistoa analysoin aineistolähtöistä sisällönanalyysin menetelmää hyödyntäen. Tulokset ja johtopäätökset. Tämän tutkielman tuloksena selvisi, ettei varsinaista kirjallisuuden määrittelemää koulukiusaamista juurikaan ilmennyt haastattelemieni alakoulun opettajien luokissa etäkoulun aikana, vuoden 2020 keväällä. Etäkoulun seurauksena koulukiusaaminen väheni merkittävästi ja tämän tutkielman tutkimustulokset ovat samansuuntaisia kuin Koulu-laisten koronakevät -kyselytutkimuksen tulokset, joihin peilasin tutkielmassani omia tutkimus-tuloksiani. Jatkotutkimuksena olisikin mielenkiintoista selvittää, miten oppilaat kokivat itse etäkoulun aikaisen kiusaamisen ja haastatella tätä tutkimusongelmaa varten oppilaita.
  • Sipilä, Iina (2023)
    Koulukoirien määrän kasvamista luokkahuoneissa voidaan pitää koulukoiratrendinä. Koulukoirakeskusteluista nousevat esiin uskomattomat vaikutukset, jotka ovat liitetty koulukoirien läsnäoloon. Eläimien vaikutusta ihmisiin on tutkittu runsaasti ja myös eläinavusteisia menetelmiä on tutkittu jonkin verran esimerkiksi autismikirjon ja ADHD:n tukemisessa. Kuitenkin yleisesti koulukoiriin liittyvää vertaisarvioitua tutkimusta on vielä niukasti saatavilla ja erityisesti suomenkieliselle tutkimukselle on tarvetta. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millä tavoin koulukoiran läsnäolo vaikuttaa oppilaaseen tutkimusten mukaan. Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jonka toteutin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Keräsin tutkimuksessa käytetyn aineiston EBSCO- ja ERIC-tietokannoista sekä Google Scholar -hakupalvelusta. Lopullinen tutkimusaineisto sisälsi 13 vuoden 2000 jälkeen julkaistua vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, ja siihen kuului sekä kvalitatiivisin että kvantitatiivisin menetelmin tehtyjä tutkimuksia. Pääosin tutkimukset olivat englanninkielisiä, mutta joukossa oli myös kaksi suomenkielistä tutkimusta. Tutkimuksissa oli käytetty koiraa 5–17-vuotiaiden lasten ja nuorten kanssa kouluympäristössä. Tutkimukset oli tehty kouluissa Suomessa, Yhdysvalloissa, Australiassa, Isossa-Britanniassa, Saksassa, Itävallassa, Tšekissä ja Italiassa. Etsin tutkimusartikkeleista koulukoirien läsnäoloon yhdistettyjä vaikutuksia, jotka jaoin neljän eri teeman alle. Nämä teemat olivat fyysiset, psyykkiset, sosiaaliset vaikutukset sekä vaikutukset koulunkäyntiin. Kirjallisuuskatsaukseni tulosten mukaan koulukoiran läsnäololla näyttäisi olevan runsaasti erilaisia fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia vaikutuksia oppilaaseen sekä vaikutuksia oppilaan koulunkäyntiin. Havaittuja positiivisia vaikutuksia olivat esimerkiksi käyttäytymisen parantuminen, aggressiivisuuden vähentyminen, tunteiden säätelytaitojen kehittyminen, itsetunnon lisääntyminen sekä asenteiden parantuminen koulua kohtaan. Koulukoiran läsnäololla ei juurikaan koettu olevan negatiivisia vaikutuksia. Vain yksi vaikutus oli tunnistettavissa negatiiviseksi, kun koulukoira mainittiin mahdolliseksi häiriötekijäksi, sillä oppilaat pyrkivät viettämään koulukoiran kanssa aikaa parantaakseen oloaan muiden seurassa.