Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Dima Oliver (2021)
    Tutkimuksen tavoite on selvittää, minkälaisia keinoja opettajalla on tukea luokassaan olevaa ADHD-oireista oppilasta. ADHD on oireyhtymä, joka liittyy aivojen tarkkaavuutta ja vireystilaa säätelevien hermoverkkojen häiriintyneeseen kehitykseen. ADHD:sta löytyy lukuisia aikaisempia tutkimuksia, mutta suomalaiseen tavalliseen luokkahuoneeseen liittyvää aikaisempaa tutkimusta ei kovin paljoa ole tehty. Aihe on hyvin ajankohtainen, sillä monet ADHD-oireiset oppilaat opiskelevat tänä päivänä isossa luokassa ja pienluokkaopetusta on vähemmän kuin aikaisemmin. Tässä tutkimuksessa selvitän, minkälaisia keinoja luokanopettajalla on ADHD-oireisen oppilaan tukemiseen luokkahuoneessa. Tämä tutkimus on tehty kirjallisuuskatsauksena. Analyysimenetelmäksi valittiin narratiivinen kirjallisuuskatsaus, joka antaa avaimet aiheen laajempaan käsittelyyn. Tähän kirjallisuuskatsaukseen sisällytetyissä tutkimuksissa on käytetty sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että keinoja tukea ADHD-oireista oppilasta on lukuisia. Monet keinoista myös ovat hyvin helposti käyttöönotettavissa arkeen, ja ADHD-oireisten oppilaiden lisäksi todennäköisesti tukevat myös muita oppilaita. Ohjeistuksen selkeys ja selvät rutiinit nähtiin useissa tutkimuksissa tärkeiksi. Kodin ja koulun yhteistyöllä nähtiin myös suuria vaikutuksia. Koulunkäyntiavustajan tai muun lisäaikuisen tuki on myös arvokasta ADHD-oireisten oppilaiden toiminnanohjauksen haasteiden tukemisessa.
  • Stahlberg, Micaela (2021)
    Yhteistyön merkitys kouluissa on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana ja yhtenä vaikuttavana tekijänä pidetään inkluusiota, jonka kasvava suuntaus näkyy yhä enemmän lähikoulujenyleisluokissa. Luokat ovat suurentuneet ja yleisluokassa saattaa nykyään olla yhä useampi oppilas, joka tarvitsee erityistä tukea selvitäkseen koulun arjesta. Uusi opetussuunnitelma,joka otettiin käyttöön vuonna 2016, on tuonut mukanaan uuden toimintakulttuurin, joka aiheuttaa opettajille haasteita mutta antaa myös mahdollisuuksia kehittää opetusta. Useat opet- taja kokevat, että työmäärä on lisääntynyt mutta aika-, tai henkilöresurssit eivät ole muuttuneet samassa suhteessa. Tämän vuoksi yhteistyötä koulun kaikkien toimijoiden kesken tulisi lisätä ja koulun toimintakulttuuria muuttaa yksinopettamisesta yhteisopettajuuteen. Tavoitteet Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yhteistyö luokanopettajien ja erityisopettajan kesken käytännössä tapahtuu, kun suunnitellaan ja toteutetaan alakoulun tuen piirissä olevien oppilaiden koulunkäyntiä ja mahdollisia tukitoimia. Halusin tutkimuksessani tarkastella, mitkä olivat ne ilmiöt, jotka syntyivät yhteistyöstä opettajien ja erityisopettajien välillä ja onnistuiko työn suunnittelu niin, että jokaisen osallisen ammattivahvuudet tulee käytettyä oppilaan kan- nalta katsottuna optimaalisella tavalla. Tutkimus antoi myös mahdollisuuden tarkastella, mitä haasteita ja mahdollisuuksia yhteistyöstä syntyy ja miten yhteistyötä voitaisiin kehittää. Menetelmät Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen tieteenfilosofinen lähtökohta oli kerronnallinen eli narratiivinen. Aineiston keräsin puolistrukturoidulla teemahaastatteluina, joihin osallistui yksi erityisopettaja sekä kaksi luokanopettajaa. Litteroitujen teemahaastattelujen analyysissä käytin laadullista sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset Tutkimukseni osoitti, että työn lisääntyminen luokissa ei ole johtunut inkluusiosta vaan nykypäivän lapsista, joilla on paljon keskittymisenvaikeuksia, sekä kolmiportaisen tuen mallin mukanaan tuomasta byrokratiasta. Tänä päivänä mennään selvästi enemmän kohti yhteisopettajuutta mutta muutos tapahtuu hitaasti. Monet opettajat olivat kiinnostuneita kehittämään yhteisopettajuutta mutta haasteeksi muodostui tekijöitä, joihin ei hetkessä saa muutoksia aikaiseksi. Yhteisopettajuuden pitää myös tarkastella koko ryhmän tarpeet huomioon ottaen. Tutkimuksessani haastateltavat olivat kuitenkin tyytyväisiä tämän hetkiseen tilanteeseen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin suhteen.
  • Jyrinsalo, Anni (2016)
    The purpose of this thesis is to present how a class teacher recognises the mathematical difficulties of students and advances the possibilities to support students with those difficulties. Since the previous research have not acknowledged one standard definition for mathematical difficulty, there seems to be several ways to define it. Therefore, the tests used to measure mathematical difficulties cannot be compared with each other. As a literature review, this study explores books, articles, and theses that address the issues on mathematical disabilities. Databases like EBSCOhost, Ebrary and Nelli-portal were used to collect relevant literature. Therefore, this study is based on extensive literature review. The findings suggest that, identification of mathematical difficulties can be done by using a technical tool through which mathematical difficulties can be defined and by observing students. As technical tools teachers can use standardised tests, formative assessment during every class and summative assessment, for example, with final test. Furthermore, the mathematical difficulties can also appear through students’ behaviour, and their approach towards mathematics. Student can experience strong emotional feelings towards mathematics and be unwilling to participate in math classes. Students’ emotional feelings and unwillingness can be results of their perception of math being only about patterns and memorizing. One way teachers can support students with mathematical difficulties is by shaping student’s attitude to be more positive, for instance, with math related games. Concreate examples that can bond students’ own life with mathematics assist them to understand numbers and help to create visual visions to support mathematical thinking. By differentiating study material teacher can support each student’s individual learning and keep him or her motivated. It was also found that class teacher’s cooperation with parents and other school staff gives a wide supportive network for students both in school and at home.
  • Karell, Laura (2016)
    Objectives. The purpose of this thesis was to examine how a class teacher can impact on classroom climate. Specifically, I examined this theme from a view of a class teacher’s actions in elementary school because I wanted to obtain practical benefit for a teacher’s job. Classroom climate and communality sustain development and secure growth of a child and create a basis for learning (Salovaara & Honkonen, 2011, s. 42–43). This is the reason why classroom climate is a significant factor in operation of a class and a class teacher. Methodology. This study was implemented as a systematic literature review. The research material consisted of eleven english peer-reviewed articles. The studies were implemented in the U.S., Norway, Belgium and the Netherlands. These articles were published in 2010–2016. I analyzed the data with thematic analysis. Results and conclusions. The results were classified by the themes I developed. The main results of the theme interaction and practice of a teacher were that sosio-emotional skills of a teacher, the relationships between a teacher and pupils, atmosphere that a teacher had created and the support of pupils autonomy enhanced a good classroom climate. The results of the theme discipline were that nonverbal reminder for disruptive behavior improved and exclusionary discipline strategies impaired the classroom climate. The notable results of the theme support for a practice of social skills were the positive impact of practicing the sosio-emotional skills on the climate. The main result of the fourth theme organizing the classroom was that the teacher-determined classroom seating arrangement influenced on likeability of peers. Teacher’s actions, interaction, discipline and organizing the classroom were significant considering the forming of a classroom climate.
  • Ylinen, Vilma (2021)
    Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tarkastella opettajan sijaistamista ja sen vai-kutusta työelämävalmiuksien kehittymiseen. Tutkielmani tutkimuskysymys oli; Millä tavoin luokanopettajan sijaistusten teko vaikuttaa luokanopettajaopiskelijan työelämävalmiuksiin? Opettajan sijaistuksia tehdään paljon ympäri Suomea ja ympäri maailmaa. Vaikka opettaja-opiskelijat tekevät paljon opettajan sijaisuuksia, yhteyttä sijaistamisen ja työelämävalmiuksien kehittymisen välillä on tutkittu hyvin vähän, erityisesti Suomessa. Tehtyjen tutkimuksien mu-kaan sijaistaessa pääsee kokemaan opettajan työtä aidossa ympäristössä ja toimimaan omien taitojen varassa. Tuolloin myös käytännön toimintatavat sekä koulutuksessa opittu teoria yhdistyvät selkeästi toisiinsa. Toteutin tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineisto koostuu neljäs-tä ulkomaalaisesta tieteellisestä artikkelista. Aineiston ollessa hyvin suppea, käytin tukimate-riaalina neljää Suomessa tehtyä pro gradu -tutkielmaa aiheesta. Tieteellisten artikkeleiden määrä on hyvin pieni, koska aihetta ei ole tutkittu juuri ollenkaan. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sijaistamisella on hyvin paljon yhteyttä työelämäval-miuksiin ja niiden kehittymiseen. Työelämätaidot koostuvat monista eri taidon osa-alueista ja autenttisessa työssä sekä työympäristössä toimiminen kehittää jokaista työelämätaidon osa-aluetta. Sijaistaminen on hyvä mahdollisuus päästä kokemaan opettajan ammattia ja kehittä-mään omia työelämävalmiuksia. Sijaisen saama kokemus työstä saattaa olla myös negatiivi-nen, mutta silti sen voi nähdä opettavaisena.
  • Mikkonen, Ida (2022)
    Tässä tutkielmassa pyritään kartoittamaan keinoja, joilla opettaja voi tukea oppilaitaan myönteisen kehonkuvan muodostumisessa kouluympäristössä. Kehonkuva koostuu yksilön ajatuksista, tuntemuksista ja näkemyksistä omaa fyysistä kehoaan kohtaan. Kehonkuva alkaa muodostua jo varhaislapsuudessa, ja erityisesti myöhemmin nuoruudessa identiteetin kehittyessä. Tutkielmassa keskeisiä käsitteitä kehonkuvan lisäksi ovat myönteinen kehonkuva, kehonkuvaa osana identiteettiä sekä kehonkuvan ja median suhde. Kaikki nämä elementit vaikuttavat oppilaan kehonkuvan muodostumiseen. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja aineistoa on valikoitu keräämällä tietoa yhteen aiemman aihetta koskevan tutkimustiedon perusteella. Tämän kirjallisuuskatsauksen aineisto koostuu tieteellisistä tutkimuksista ja artikkeleista sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Lisäksi lähdeaineistona on käytetty perusopetuksen opetussuunnitelmaa, sillä tutkielman aihe liittyy keskeisesti alakoulun opetusympäristöön. Kehonkuvaa on tutkittu runsaasti suhteessa painoon ja syömishäiriöiden muodostumiseen. Tämän tutkielman tarkoituksena on tuoda esiin keinoja, joilla opettaja ja koulu voivat toiminnallaan vaikuttaa oppilaan kehonkuvaan myönteisesti ja ehkäistä negatiivisen kehosuhteen kehittymistä. Kehollisuus on läsnä liikunnan lisäksi myös muissakin oppiaineissa, joten on tärkeää tukea oppilaan myönteisen kehonkuvan muodostumista läpi oppilaan koulupolun, osana oppilaan identiteetin kehittymistä. Tutkielmaan kerätyn aineiston perusteella tehokkaita keinoja oppilaan myönteisen kehonkuvan muodostumisen tukemiseksi olivat erityisesti kehollisuuden huomioiminen, kehotunnekasvatukseen keskittyminen sekä oppilaiden kriittisen ajattelun kehittymisen tukeminen.
  • Laine, Tea (2021)
    Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää kirjallisuuden avulla, minkälaisia ajankohtaisia haasteita luokanopettajan työuran induktio- eli alkuvaiheessa ilmenee. Lisäksi tutkielmassa selvitetään, millä tavoin uuden opettajan ammatillista kehittymistä voidaan tukea. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että luokanopettajan ammatti on kompleksinen yhdistelmä tietoja, taitoja, arvoja ja asenteita. Ammatin keskiössä on yhtäaikaisesti sekä opettajan vapaus että velvollisuus työskennellä autonomisesti. Ammatillinen kehittyminen nähdään aiemmissa tutkimuksissa jatkumona, joka alkaa opettajankoulutuksessa, jatkuu uuden opettajan induktiovaiheessa ja kestää koko opettajan uran ajan. Jatkumon mahdollistaminen edellyttää, että siirtymävaihe opinnoista työelämään koetaan onnistuneeksi. Ammatillinen kehittyminen vie tutkimusten perusteella aikaa, joten on tärkeää, että uusi opettaja löytää paikkansa työyhteisössä ja kykenee yhteisön tuen avulla sitoutumaan työhönsä pitkäaikaisesti. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen aineiston valinnassa korostuu tutkimuksen ymmärtämiseen tähtäävä luonne. Aineistoksi valikoitui 10 vertaisarvioitua kasvatustieteellistä artikkelia, jotka käsittelevät luokanopettajan työtä Suomessa. Aineiston analyysissä hyödynnettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoja. Aiempien tutkimusten perusteella voidaan todeta, että luokanopettajan ammatillisen kehittymisen tukeminen on tärkeää paitsi opettajankoulutuksen aikana myös työelämässä. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella luokanopettajien induktio- ja siirtymävaiheen käytännöt ovat Suomessa puutteellisia, ja niihin tulisikin kiinnittää enemmän huomiota tulevaisuudessa. Tutkielman tulosten perusteella luokanopettajan työuran alussa on havaittavissa erityisiä haasteita ja tuen tarpeita. Tulokset osoittavat, että kollegiaalinen yhteistyö ja tuki sekä koettu autonomia ja työhyvinvointi vahvistavat induktiovaiheessa olevan luokanopettajan ammatillista kehittymistä. Aineisto koostuu satojen koulussa työskentelevien henkilöiden, kuten rehtoreiden, aineenopettajien, erityisopettajien sekä opetusavustajien haastatteluista ja antaa täten kattavan kuvan siitä, millaisia ajankohtaisia haasteita luokanopettajan työuran alussa piilee. Tutkielma antaa arvokasta tietoa siitä, millä tavoin luokanopettajien induktio- ja siirtymävaiheiden käytänteitä tulisi kehittää jatkossa.
  • Paananen, Noora (2021)
    Kandidaatintutkielmani tarkoituksena oli selvittää laadullisen kyselytutkimuksen avulla luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja valmiuksia opettaa mielenterveystaitoja ja mielenterveyteen liittyviä kysymyksiä alakoulussa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että koululla on merkittävä rooli oppilaiden mielenterveyden edistäjänä. Samalla mielenterveyden haasteet ovat lisääntyneet myös lapsilla ja nuorilla. Perusopetuksen opetussuunnitelmaan (2014) on kirjattu uutena asiana mielenterveystaitojen opetus alakoulun puolella osana terveystiedon oppiainetta. Tämän vuoksi kiinnostuin tutkimaan, kuinka luokanopettajaopiskelijat kokevat omat valmiutensa opettaa mielenterveystaitoja. Tutkielmani tutkimuskysymyksiksi muodostuivat seuraavat 1. ”Millä tavoin luokanopettajaopiskelijat kuvaavat mielenterveyttä ja sen opettamista alakoulussa?” ja 2. ”Miten opiskelijat kokevat luokanopettajakoulutuksen valmistavan mielenterveyteen liittyvien asioiden opettamiseen?”. Toteutin tutkielman laadullisena kyselytutkimuksena. Suuntasin kyselyn Helsingin yliopiston luokanopettajaopiskelijoille ja vastauksia sain yhteensä 23 kappaletta. Kyselylomakkeessa oli kolme esitietokysymystä ja viisi avointa kysymystä, joihin opiskelijat pystyivät vastaamaan omin sanoin. Aineiston analyysin toteutin sisällönanalyysin keinoin. Etsin tutkimuskysymysteni pohjalta opiskelijoiden vastauksista toistoa tai säännönmukaisuutta, jotka lajittelin eri ryhmiin analysoinnin helpottamiseksi. Analyysin tulokset muodostuivat lopulta yhdessä teoriataustan kanssa ja sitä hyödyntäen. Tulosten perustella luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset mielenterveydestä olivat hyvinvointia korostavia. Mielenterveys yhdistettiin hyvään elämään ja oppimistulosten parantumiseen. Heidän tietonsa mielenterveystaidoista olivat ajankohtaiset, mutta opiskelijat kokivat lähes poikkeuksetta epävarmuutta opettaa mielenterveystaitoja tai mielenterveyteen liittyviä kysymyksiä alakoulun oppilaille. Opiskelijat kokivat, ettei luokanopettajakoulutus tarjoa nykyisenkaltaisena tarpeeksi valmiuksia opettaa mielenterveystaitoja alakoulun oppilaille. Opiskelijat kaipasivat enemmän käytännön harjoittelua ja aiheen käsittelyä luokanopettajaopintoihin kuuluvilla kursseilla.
  • Halonen, Ville (2017)
    The goals. The goal of this study is to find out how the class teacher students who study at the Helsinki university find the utilisation of social media in schools and what kind of abilities the current class teacher education provides in order for taking advantage of social media as part of teaching. The assumption was that social media would provide added value to teaching and learning, but the education provided by the university wouldn’t provide proper abilities. The research idea stems from the curriculum, which deals with the skills that school should provide pupils. These skills are, for example, interaction with the environment, as well as ability to search for, produce, edit, and share information and ideas. The impressions of those class teacher students who are graduating soon about social media in teaching are partly defining how pupils´ skills develop in the above-mentioned issues. The research methods. This research is carried out as a case study. For the purposes of this study, two class teacher students were interviewed by means of semi-structured theme interview. Both of the students were interviewed once and the interviews lasted around 25 minutes. The interviews were transcribed within two weeks after they had been taken place and after that the material was analyzed by means of data-driven content analysis. The results and conclusions. The results of the study confirmed the notion that social media brings added value to education, in particular by motivating pupils. Still, the class teacher students who participated in this study couldn’t think of concrete ways of working with social media. Results concerning the ability provided by the education were not consistent. One of the interviewees considered that the abilities provided by the education is incomplete, whereas the other felt that they were sufficient.
  • Saari, Sini (2021)
    Nyky-yhteiskunnassamme on lähes mahdotonta pärjätä ilman sujuvaa lukutaitoa ja etenkin kriittisen lukutaidon merkitys korostuu jatkuvasti. Samanaikaisesti heikon lukutaidon omaavien henkilöiden määrä on kasvanut viidellä prosentilla kymmenessä vuodessa. Erityisen huolestuttavaa on taitotasojen eriytyminen tyttöjen ja poikien välillä. Tästä syystä opettajiin kohdistuu entistä suurempi paine onnistua lukemaan opettamisessa. Kandidaatin tutkielmani päätavoitteena on vastata tähän haasteeseen luomalla parempi ymmärrys luokanopettajaopiskelijoiden kokemista valmiuksista lukemaan opettamisessa. Erityistä huomiota kiinnitettiin opiskelijoiden kokemiin haasteisiin sekä näistä kumpuaviin kehityskohtiin yliopistokoulutuksen näkökulmasta. Toteutin tutkielman empiirisenä tutkimuksena, jonka tueksi tein kirjallisuuskatsauksen. Tutkimusaineistoni muodostui neljästä yksilöhenkilöhaastattelusta, jotka toteutin keväällä 2021. Aineiston analyysitapana käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jota täydensin Gioia-menetelmällä sekä fenomenografialla. Analyysin tuloksena syntyi kolme keskeistä pääluokkaa, jotka kuvaavat tutkimuksen keskeisimmät löydökset. Tulosten perusteella luokanopettajaopiskelijat kokivat vaihtelevia valmiuksia lukemaan opettamisessa. Vaihtelevien valmiuksien taustalla vaikutti muun muassa käytännön kokemuksen puute sekä opintojen vaillinaisuus opetussuunnitelmassa esitettyjen tavoitteiden kannalta. Opiskelijoiden valmiudet lukemaan opettamisessa muodostuivat pääasiallisesti opetusharjoittelun sekä sijaisuuskokemusten kautta. Lukemaan opettamisessa haasteiksi nousivat erityisesti oppilaiden väliset yksilölliset tarpeet, opettajan valmiuksien puutteellisuus sekä käytettävissä olevien resurssien riittämättömyys. Lukemaan opettamiseen keskittyvä opintojakso koettiin yleisesti liian teoreettisena eikä sen siten nähty vastaavan työelämän vaatimuksiin.
  • Meriläinen, Reetta (2018)
    There are multiple ways of defining giftedness. Many researchers have offered their own theories and models to answer the question ”what giftedness is?” Beside the large number of explicit theories made by experts we all have our own implicit theories of giftedness. The aim of this study was to examinate Finnish teacher students’ conceptions of giftedness and to compare their conceptions to Finnish elementary school teachers’ conceptions which was studied recently by Laine, Kuusisto and Tirri (2016). The importance of researching the future class teachers’ conceptions of giftedness lies in the important role of teacher in relation to their students. In school settings teachers are the ones who are supposed to identify giftedness and to decide which kind of support they offer to their students. Teachers’ own conceptions of giftedness can affect whether student is considered gifted or not. There has been a lot of previous studies about students’ conceptions of giftedness, but in Finland the research about teachers’ and especially teacher students’ conceptions of giftedness is limited. A qualitative approach was used with deductive content analyses to answer the research questions. CoPErNicus-project gave me a previously collected data which contained teacher students’ open-ended definitions of giftedness. The data was collected in 2016 in University of Helsinki from first year teacher students (n=80). The background theory in my analyses was a classification made by Laine et al. (2016) in their research of teachers’ conceptions of giftedness. Based on their classification I analyzed, coded and quantified the data. The study found that teacher students defined giftedness via two main categories: giftedness as a phenomenon and characteristics of the gifted person. Giftedness as a phenomenon was mostly described as multidimensional, meaning that giftedness can occur in many different areas. Giftedness was also described as difference from others. The developmental nature of giftedness was often described as fixed quality, but most of the students described both fixed and malleable aspects of giftedness at the same time. Cognitive features were the most referenced category of characteristics of the gifted person main category. Students’ conceptions of giftedness were similar in many ways comparing to teachers’ conceptions. The biggest surprise in the results was how only few students defined giftedness through creative features. More knowledge about teachers’ and teacher students’ conceptions of giftedness is needed. In-depth and mixed-methods research designs could help deepen the understanding about conceptions of giftedness and how students see the developmental nature of giftedness.
  • Heiskanen, Mathilda (2017)
    Aims. The aim of this study was to find out factors connected to elementary teacher students’ mathematics. The other aim was to find out the level of student teachers’ know-how of mathematics. Know-how of mathematics in this study means basic school mathematics. Students’ know-how of mathematics is compared with teachers’ knowledge of mathematics. Earlier studies show that in addition to subject matter knowledge elementary school teacher needs also pedagogical content knowledge. Methods. This study was made as a literary survey. Answers for research questions were searched from earlier studies and literature. Purpose of the literary survey was that many views of the subject would be brought out objectively, focusing on the areas which are essential for this study. Results and conclusions. Results showed that the applicants of teacher school have divergent know-how of mathematics. Gender, extent and grades of high school mathematics and view of mathematics was connected to students’ know-how of mathematics. Students’ know-how of mathematics has been tested in entrance examination and in the beginning of the studies. Results showed that the results the student gets from the mathematical test in entrance examination forecasts success in the exam in the mathematics course. The study shows that students have problems in many areas in the mathematics that elementary teacher needs. From earlier studies was found out that there are many suggestions how elementary teacher students’ group would be more homogenous. For example adding the mathematical test to entrance examination or taking notice of high school mathematics’ grades might make the level of students’ know-how of mathematics better.
  • Mononen, Heidi (2017)
    The aim of this study is to investigate pre-service teachers’ math anxiety and to identify the characteristics of math anxiety. This study investigates as well the influence of math anxiety to formation of pre-service teachers’ mathematical identity and how math anxiety can be reduced during the teacher education. Studies have shown that math anxiety and negative attitude towards mathematics have become more common among of pre-service teachers. Earlier studies support the view how important it is to strengthen the mathematical identity of pre-service teachers and reduce their math anxiety, so that they would not transmit the negative attitude towards mathematics later on their pupils. This study is based on a literature review. Answers for the research questions were diversely search from literature, scientific articles and from central papers of the field. The aim of this study was to create an inclusive view of the field. On the basis of the results of this study, it can be concluded that early negative school experiences and false beliefs about learning and teaching mathematics influenced pre-service teachers’ math anxiety. Math anxiety was found to reduce pre-service teachers’ sense of capability as a mathematics teacher and influenced their teaching methods. The results show that strengthening of mathematical identity increased pre-service teachers’ self-confidence on their own abilities, affirmed positive attitude towards mathematics and reduced math anxiety. This study indicates that significance of teacher education is emphasized in formation of mathematical identity as the mathematics courses during the education are often the first point for the students to reflect more closely their own mathematical identity.
  • Leppänen, Katri (2016)
    This study examines the views on co- teaching of Department of Education students. The aim of this study was to figure out the possibilities to utilize co -teaching in practise. The study was interested in student`s co-teaching methods when teaching to read. The purpose was to figure out what kind of physical learning environments students are willing arrange and how the tasks and responsibilities could be divided betveen the class teacher and the special education teacher. The study was also interested in requirements of functional co-teaching. The research methodology is qualitative and research data was collected using halfstructured questionnaire in the autumn 2012. 18 at least third year students participated in this study. The findings of this study showed that most of the students would form ability groups. Couple of students would form groups in other way and use station teaching. Special education, remedial instruction, paying attention to gifted students and projects was mentioned. Half of the participants thinks that special education teacher should teach weak students. Teacher`s interaction skills, motivation, commitment and planning, flexible timetables, support from the principal, resources and adaptable learning environments was seen as requirements of functional co-teaching.
  • Hirvilammi, Heidi (2023)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa haluan selvittää, millaisena luokanopettajien toteuttama seksuaalikasvatus näyttäytyy nykypäivänä. Selvitän luokanopettajien kokemia haasteita sekä sitä, miten luokanopettajat käytännössä toteuttavat seksuaalikasvatusta. Seksuaalikasvatuksen tarkoituksena on opettaa lapsille ja nuorille niitä tietoja ja taitoja, joiden pohjalta hän pystyy tekemään itselleen parhaita mahdollisia valintoja seksuaalisuuteen liittyen. Seksuaalikasvatus pitää sisällään myös sukupuolikasvatuksen. Sukupuoli ja seksuaalisuus ovat tärkeä osa jokaisen ihmisen identiteettiä. Menetelmät. Käytin tutkielman menetelmänä kirjallisuuskatsausta. Toteutin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Aineistoksi kokosin 11 teosta, joista 2 vertaisarvioituja artikkeleita, 7 pro gradu -tutkielmaa ja 2 muuta tutkimusta. Aineistot on julkaistu vuosina 2013– 2022. Analysoin aineistoa sisällönanalyysin menetelmällä. Tulokset ja johtopäätökset. Suurin syy luokanopettajien kokemiin haasteisiin seksuaalikasvatuksen saralla näytti olevan siihen liittyvän koulutuksen vähäinen määrä ja sen puutteellisuus. Luokanopettajat vaikuttivat kuitenkin yleisesti olevan sitä mieltä, että seksuaalikasvatus on oleellinen osa koulun kasvatustyötä. Toimiva seksuaalikasvatus vaatii avoimen ja luottamuksellisen ilmapiirin oppimisympäristössä. Seksuaalikasvatus aiheena vaatii vielä paljon lisätutkimusta, erityisesti liittyen siihen, miten opettajia jatkossa koulutettaisiin aiheesta.
  • Pietarinen, Olli (2017)
    Objectives. The purpose of this study was to find out how Finnish class teachers think spiritual education (in this abstract the term spiritual education is used to describe both religious and moral education) should be executed in elementary schools. The study stems from the active discourse in Finland in the last few years on religious education in schools. Several ways to execute spiritual education have been presented in literature on education. In addition to these, this study views how spiritual education is executed in other European countries. The views of class teachers are examined by finding out how important they regard the different study contents of Evangelical Lutheran religion for grades 1–5 in the Finnish lesson plan and what they feel is the best model for spiritual education. Methods. The data was gathered by sending an online questionnaire to 1200 Finnish class teachers. 175 teachers around the country replied. The data was then analysed quantitatively by using SPSS analysing program. Two distinct binned variables were created from the lesson plan’s study contents, secular and religious contents. In the analysis, the background variables of the respondents were compared to their answers on the importance of the study contents and to their choice of the best way to execute spiritual education. In addition, their answers to the importance of the study contents were compared to their spiritual education model of choice. Results and conclusions. The only background variable that had a connection to the other examined variables was the length of the respondents teaching career. Based on the results, a longer career meant holding religious contents more important. The teachers who supported the spiritual education model in Finland today considered the secular and religious contents almost equally important. The teachers who supported the model of a singular school subject with no religious ties considered secular contents to be more important. Overall the respondents considered secular contents to be more important. Most of the class teachers felt the best spiritual education model was the one where every student participated in only a single spiritual subject with no religious ties. The second most popular choice was the model Finnish schools are using now
  • Salokangas, Tiia (2016)
    According to the national core curriculum for basic education teachers should not take pupils person, temperament or other personal features into account in school assessment. However, previous studies have shown that pupils temperament effects on the marks given by the teacher. Since the school experience affect the development of the pupils and the school achievement has a far-reaching consequence in their lives, it is important to research and develop the feedback that pupils get from the school. The purpose of this study was to examine how teachers experience temperament and take it into account in a daily basis when it comes to teaching and assessing the pupils and how essential thing they think it is that teachers are aware of temperament in their work as teachers. Two class teachers from Helsinki were interviewed for this study. The interview was semi-structured interview and before it the teachers red a fictional frame story. Data based content analysis was made to the collected data and points of view that were recognized repeatedly in the data were then thematized. There were three themes that rised from the interviews: thoughts about temperament, temperament affecting on teaching and temperament affecting on student assessment. Class teachers’ thoughts about temperament were mainly in line with the earlier research. Teachers thought that temperament effects on the school lessons and student assessment. There were also some remarkable differences in their thoughts and feelings about how the temperament should be taken into account during the classes and pupil assessment. Research results support the idea that the way temperament effects on pupils’ studies and the assessment the teachers do is a complex process. On the other hand, teachers thought that it is important that a class teacher is aware of temperament and on the other hand they thought that it is only a one background among others. Results provoke thoughts about how appropriate the current assessment practice, where the student learning process and lesson activity have a big role, actually is. Some significant differences in the teachers’ thoughts about pupil assessment also refer that there is demand for some kind of guidance of how the pupil assessment should be executed.
  • Niittynen, Saara (2021)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien asenteita teknologian käyttöön Suomessa ja selvitetään tekijöitä, jotka vaikuttavat luokanopettajien asenteisiin sitä kohtaan. Tutkimuksessa taustoitetaan ensin aihetta kertomalla millaista teknologian käyttö opetuksessa on Suomessa. Lisäksi erittelen siihen liittyviä esteitä, kerron luokanopettajien teknologiataidoista ja -tiedoista sekä niiden kehittämisestä. Taustoittaminen on tärkeää, jotta ymmärretään aiheen viitekehys ja merkityksellisyys. Tämän jälkeen lähdetään tutkimaan tekijöitä, jotka vaikuttavat teknologian käyttöön. Tutkimuksen taustalla on teknologian käytön ja hyväksymisen yhdistelmäteoria (Unifed Theory of Acceptance and Use of Technology) eli UTAUT-teoria, jonka mukaan teknologian käyttöön vaikuttavat mahdollistavat olosuhteet, vaivattomuusodotukset, suorituskykyodotukset ja sosiaalinen vaikutus sekä opettajien taustatekijät, kuten ikä, sukupuoli, työkokemus sekä käytön vapaaehtoisuus. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistoksi valikoitui 11 artikkelia, jotka kävivät läpi tarkan seulonnan. Artikkelit kerättiin Helkasta ja ERIC:istä. Artikkeleja tutkittiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa analyysiä ohjasi teknologian käytön ja hyväksymisen yhdistelmäteoria eli UTAUT. Tulokset ja johtopäätökset. Teknologian käytön ja hyväksymisen yhdistelmäteoriasta nousevat tekijät näkyivät aineistossa epätasaisesti. Mahdollistavien olosuhteiden merkitys asenteeseen korostui kaikissa paitsi yhdessä aineistoon kuuluvissa artikkeleista. Vaivattomuusolosuhteet näkyivät yli puolessa artikkeleista ja suorituskykyodotukset sekä sosiaalinen vaikutus vain noin kolmasosassa artikkeleista. Tämän johdosta jäin pohtimaan jätetäänkö suorituskykyodotusten ja sosiaalisen vaikutuksen merkitys systemaattisesti huomioimatta. Pohdin myös, voitaisiinko ne huomioimalla parantaa opettajien asenteita, sillä niiden merkityksellisyys on huomattu joissain aikaisemmissa tutkimuksissa. Opettajien taustatekijöiden merkityksestä heidän asenteisiinsa saatiin ristiriitaisia tuloksia, mutta taustatekijöiden merkitys vastasi kuitenkin melko hyvin aikaisempia tutkimuksia. Analyysistä heräsi myös kysymys kulttuurin tai maan vaikutuksesta opettajien asenteisiin. Esiin nousi myös huoli eri Suomen alueiden välisestä eriarvoistumisesta ja tätä aihetta tulisi tutkia jatkossa.
  • Ahola-Olli, Jasmine (2016)
    Goals. The theoretical framework for this research is the model of intercultural competence. Attitudes are one of its four dimensions. In this research, intercultural competence refers to those transferable skills that the teacher needs in functioning cooperation with immigrant backgrounded parents. This research aims to find out what attitudes and transferable skills class teachers have to encounter immigrant backgrounded parents. Methods. The research was done by using the qualitative study in questionnaire research. The questionnaire contained open questions that were answered by six class teachers. The answers were gathered by electronic questionnaire form from one primary school from Southern Finland and from few class teachers who were chosen by sporadic sampling. The material was analysed using material-led content analysis by categorizing it to two themes: class teacher’s attitudes to encounter immigrant backgrounded parents and class teacher’s transferable skills to encounter immigrant backgrounded parents. Results and conclusions. The research found out that some teachers felt that the lack of Finnish skills among immigrant backgrounded parents was a challenge for functioning cooperation. However, by most part, the class teacher’s attitudes were shown to be mostly positive towards encountering parents with immigrant background. Many teacher felt the cooperation with immigrant backgrounded parents the same as with other parents. The importance of teachers’ open attitudes was highlighted especially then when there were differences in parties’ cultural views. Teachers diversely aimed to create conditions for the functioning and reciprocal cooperation with immigrant backgrounded parents.
  • Kuitunen, Henni (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoite on selvittää luokanopettajien kokemuksia etäopetuksesta. Eten-kin tilanteen yllättävyys ja nopea siirtyminen etäopetukseen saivat minut kiinnostumaan ai-heesta. Tutkimuskysymykset olivat, että miten opettajat ovat kokeneet etäopetuksen järjes-tämisen koronavirustilanteen aikana, miten opettajat ovat järjestäneet etäopetusta ja millaisia mahdollisia haasteita etäopetuksessa on ollut. Etäopetusta on tutkittu suomessa jonkin verran, mutta alakoululaisten osalta aihetta on tutkit-tu hyvin vähän. Nummenmaa (2012) on aiemmin tutkinut opettajien suhtautumista etäope-tukseen. Laadukkaasta etäopetuksesta oli paljon määritelmiä tutkimuskirjallisuudessa ja yh-deksi merkittäväksi tekijäksi tutkimuskirjallisuudesta nousi vuorovaikutuksen mahdollistami-nen etäopetuksen aikana (Saarinen, 2002). Tutkimuskirjallisuudesta nousi esille myös min-kälaisia haasteita etäopettaminen tuo opetukseen. Esimerkiksi oppilaiden ikä (Nummenmaa, 2012, s. 29), oppilaiden sosioemotionaaliset taidot (Lallimo & Veermaans 2005, s. 11) ja oppi-laiden itseohjautuvuustaidot (Kalliala, 2003 s. 14). Hyödynsin työssäni myös mediakeskustelua, koska mediakeskustelua etäopetuksesta käy-tiin runsaasti etenkin alussa oppilaiden siirtyessä etäopetukseen. Mediassa nousi huolta siitä, että onko etäopetus laadukasta ja miten oppilaat pärjäävät etäopetuksessa. Tutkimustulokset käytiin läpi käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimukseen osal-listui neljä henkilöä, joista jokainen on valmistunut luokanopettajaksi kasvatuspsykologian opintosuunnasta. Aineisto kerättiin sähköpostihaastattelulla. Tutkimustuloksista selvisi, että nopea siirtyminen etäopetukseen koettiin haastavaksi. Haastavan alun jälkeen opettajat kuitenkin kokivat, että etäopetus lähti sujumaan hyvin huolellisen suunnittelun jälkeen. Haastateltavat kertoivat myös etäopetuksen positiivisia puolia ja etenkin yhteisopettajuus ja yhteistyö kollegoiden kanssa koettiin voimavaraksi. Etäopetusta järjestettiin monipuolisesti erilaisia digitaalisia alustoja käyttäen. Etäopetukseen liittyi myös paljon haasteita. Haastavia tekijöitä oli mm. yhteysongelmat, oppilaiden tavoitettavuus ja opettajat kantoivat huolta oppilaista, jotka tarvitsevat enemmän tukea oppimisessa.