Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Silvo, Sofia (2017)
    The aim of this bachelor’s thesis is to investigate the types of coping strategies supporting learning and the advancement of studies [hereafter coping strategies] in higher education students with learning disabilities use during their studies. Research on the topic has been conducted especially by comparing higher education students with and without learning disabilities. Previous studies show that, to some extent, higher education students with learning disabilities use different coping strategies during their studies than other students. The thesis is a systematic literature review, and the data are compiled of six articles and one doctoral dissertation. The data were collected following the principles of a systematic literature review, after which the data were analyzed by categorizing the various learning disabilities and the coping strategies mentioned in the literature. Results from the thesis show that the most common coping strategies for compensating learning disabilities in higher education students are related to the organization of studies and the utilization of study strategies, leaning on the help offered by others, utilize g various tools (e.g. recording of lectures), and modifying environmental factors (e.g. extra time during an examination).
  • Serova, Tais (2021)
    Tavoitteet. Tämän kirjallisuuskatsauksen tehtävänä on selvittää varhaiskasvatuksen oppimisympäristön merkitystä matemaattisten taitojen ja ajattelun tukemisessa sekä opettajan roolia matemaattisten taitojen ja ajattelun tukemisessa oppimisympäristön avulla. Tutkimuksen teoreettisessa taustassa pyritään määrittelemään varhaisia matemaattisia taitoja ja ajattelua, oppimisympäristöä sekä opettajan merkitystä matemaattisten taitojen ja ajattelun opettamisessa käyttäen oppimisympäristöä. Aiemmat tutkimukset ovat korostaneet matemaattisten taitojen ja ajattelun merkitystä varhaiskasvatuksessa sekä oppimisympäristön käyttöä pedagogisesta aspektista. Myös opettajan ammatillisuutta, tietoisuutta ja pedagogista osaamista on korostettu aiemmissa tutkimuksissa. Kirjallisuuskatsauksen avulla tutkittiin matemaattisten taitojen ja ajattelun tukemista oppimisympäristön avulla, hyvän oppimisympäristön piirteitä, miten opettaja näkee matemaattisia taitoja ja ajattelua oppimisympäristössä sekä mitkä tekijät vaikuttivat opettajan oppimisympäristön suunnitteluun, kun pyritään tukemaan lasten matemaattisia taitoja ja ajattelua. Menetelmät. Tutkimus oli toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, johon oli valikoitunut 15 vertaisarvioitua artikkelia (kts. Liite 1). Artikkelit koostuivat matemaattisten taitojen ja ajattelun sisällöistä ja tukemisesta, varhaiskasvatuksen oppimisympäristön tutkimuksista sekä opettajien näkökulmista oppimisympäristöihin ja matemaattisiin taitoihin sekä ajatteluun. Tutkimus oli rajattu tarkastelemaan 3–5-vuotiaita lapsia. Tulokset ja johtopäätökset. Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa näkyi erilaisia keinoja miten matemaattisia taitoja ja ajattelua voitaisiin tukea oppimisympäristöä käyttäen. Tuloksissa tuli ilmi, että opettajan asenne ja kokemukset vaikuttavat siihen, miten paljon opettaja haluaa tuoda matemaattisia taitoja ja ajattelua esille. Tuloksista käy myös ilmi, että oppimisympäristön pedagoginen käyttö ei ollut kaikille opettajille tuttu asia.
  • Tattari, Saara (2020)
    Uusimpien tutkimusten mukaan lasten liikkuminen on lisääntynyt viime vuosien aikana, mutta silti vain puolet lapsista liikkuu päivän aikana riittävästi. Lapset viettävät yhä enemmän aikaa ruutujen ääressä, joka osaltaan lisää heidän päivittäistä paikallaanoloansa. Lähes puolet päivittäisestä paikallaanolosta tapahtuu koulupäivän aikana. Koululla onkin siis mahdollisuus lisätä lasten päivittäistä fyysistä aktiivisuutta lisäämällä liikettä koulupäivään ja etenkin oppitunneille, jotka muuten sisältävät paljon istumista. Aiheesta tehdyissä aiemmissa tutkimuksissa on löydetty yhteyksiä oppituntien aikaisen fyysisen aktiivisuuden ja hyvien oppimistulosten välillä. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella oppituntien aikaisen fyysisen aktiivisuuden yhteyksiä oppilaan ja luokan toimintaan. Tutkielmani on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukseni aineisto koostuu 2000-luvulla julkaistuista, vertaisarvioiduista ja kansainvälisistä artikkeleista. Tutkimusaineistoa hain Helka- ja ERIC-tietokannoista ja Google Scholar hakuohjelmasta sekä aiheeni kannalta relevanttien aiempien tutkimusten lähdeluetteloista. Oppituntien aikaisella fyysisellä aktiivisuudella havaittiin olevan yhteyttä oppilaiden tehtävään keskittymiseen, valikoivaan tarkkaavaisuuteen, koulupäivän aikaiseen fyysiseen aktiivisuuteen, viihtyvyyteen ja sisäiseen motivaatioon. Oppituntien aikaisen fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen välisestä yhteydestä saatiin ristiriitaisia tuloksia. Kahdessa tutkimuksessa näiden väliltä löytyi yhteys, mutta yhdessä tutkimuksessa yhteyttä ei havaittu. Sen sijaan oppituntien aikaisella fyysisellä aktiivisuudella ei aineistossani havaittu olevan suoraa yhteyttä luokan toimintaan. Aineistooni ei sisältynyt tutkimuksia, jotka olisivat kohdistuneet vain luokan toimintaan ja jättäneet yksilön tarkastelun ulkopuolelle. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että oppituntien aikaisella fyysisellä aktiivisuudella on useita positiivisia yhteyksiä oppilaiden toimintaan. Kiinnostava tulos on myös se, että oppituntien aikaisella fyysisellä aktiivisuudella ei havaittu olevan negatiivisia yhteyksiä oppilaan tai luokan toimintaan. Tämä tutkimus esittää perusteluita oppituntien aikaisen fyysisen aktiivisuuden hyödyistä oppilaan toimintaan. Tutkimuksesta voivat hyötyä etenkin opettajat, jotka eivät vielä sisällytä fyysistä aktiivisuutta oppitunneillensa. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia, onko fyysisen aktiivisuuden integraation tavalla vaikutusta yhteyksiin, joita sillä havaitaan olevan oppilaan ja luokan toimintaan.
  • Nurmi, Venla (2020)
    Tavoitteet. Hyvin ennenaikaisena syntyneillä keskosilla voi olla kypsymättömyytensä vuoksi syömisvaikeuksia. Vaikeudet voivat hidastaa keskosen kehitystä ja pidentää heidän sairaalassa viettämäänsä aikaa, joten syömiseen voidaan alkuvaiheessa tarvita tukitoimia. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että oraalisella stimulaatiolla ja syömiseen liittymättömällä imemisellä voi olla positiivinen vaikutus keskosen varhaisiin syömistaitoihin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisilla oraalisen stimulaation interventioilla keskosten varhaisia syömistaitoja pyritään tukemaan ja miten interventiot vaikuttavat heidän syömistaitoihinsa. Menetelmät. Tutkielman menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Artikkelit haettiin Ovid Medline ja Scopus-tietokannoista. Hakulausekkeena oli: (preterm) AND (”feeding skill*” OR sucking) AND (intervention*) AND (non-nutritive OR “oral stimulation”) AND NOT (pain*). Aineistoksi valikoitui viisi vertaisarvioitua artikkelia, joiden sisältöä analysoitiin laadullisesti ja tuloksia vertailtiin keskenään. Tutkimusartikkeleista haettiin vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen: 1. Millaisilla oraalisen stimulaation interventioilla keskosten varhaisia syömistaitoja pyritään tukemaan? ja 2. Miten oraalisen stimulaation interventiot vaikuttavat keskosen syömiseen? Tulokset ja johtopäätökset. Oraalisella stimulaatiolla havaittiin positiivisia vaikutuksia keskosten syömiseen kaikissa viidessä tutkimuksessa. Heidän sairaalajaksonsa lyhentyivät, imeminen tehostui ja siirtyminen nenämahaletkusta itsenäiseen syömiseen nopeutui. Interventioilla näytti myös olevan positiivinen vaikutus keskosen imettämisen onnistumiselle sekä vanhemman ja keskosen vuorovaikutukselle. Oraalinen stimulaatio keskosten hoidon tukena on kustannustehokas ja helppo keino, joka ei vaadi erikoisvälineistöä. Sairaalajakson lyhentymisellä ja keskosten terveyden parantumisella on katsottu olevan myös kansantaloudellisesti merkitystä. Jatkossa olisi tarpeen tutkia varhaisvaiheen jälkeen jatkuvien interventioiden vaikutuksia keskosten syömisvaikeuksiin ja voitaisiinko niiden avulla vähentää keskosten myöhemmin tarvitsemia puheterapiajaksoja.
  • Pihlaniemi, Misa (2021)
    Mål. Mobbning i skolan är ett evighetsproblem. Under hösten 2020 har det i medierna rapporterats om mobbningsfall i Finland som har slutat i allvarliga våldshandlingar. Då eleverna befinner sig en betydande del av sin vardag i skolan är det viktigt att de trivs i skolan och vill gå dit. Därtill har skolan en lagstadgad skyldighet att genast ingripa ifall mobbning, våld, rasism eller annan diskriminering förekommer. Syfte med min studie var att utreda hur mobbning tar sig i uttryck i de nordiska grundskolorna. Därtill ville jag utreda ifall det skett någon slags utveckling eller förändring i mobbning under de senaste åren. Forskningsfrågorna var följande: 1) Hur tar mobbning sig i uttryck hos elever i grundskolan? 2) På vilket sätt har mobbning förändrats under åren 2010–2021 i grundskolor i Norden? Metoder. Jag har utfört min studie som en kvalitativ litteraturöversikt. Det utvalda artiklarna inkluderades enligt förbestämda urvalskriterier. Det slutliga forskningsmaterialet bestod av sju vetenskapliga artiklar som jag analyserade genom tematisk innehållsanalys. Resultat och slutsatser. Resultaten visar att mobbningsförekomsten är relativt låg i de nordiska länderna förutom på Grönland. Mobbning domineras fortfarande av traditionell mobbning och det ökar från lågstadieåldern till högstadieålder ochminskar därefter med stigande ålder. På grund av teknologiutvecklingen har nätmobbning uppstått som en nyare mobbningsform. Resultaten från min studie påvisar att det förekommer vissa skillnader igrundskolor i Norden gällande mobbningssätt och mobbningsfrekvensen. Resultaten från min studie visar ytterligare att faktorer såsom kön och invandrarbakgrund är kopplade ihop med utsättning för mobbning. Mobbning är ett fenomen som påverkar negativt den utsatta personens allmänna välmående även ännu i vuxenåldern. Det är således viktigt att forska vidare kring faktorerna som bidrar till mobbning för att kunna minimera detta oönskade beteende i skolorna.
  • Ylänne, Ilona (2021)
    Vastuullinen yritys toimii taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla. Tämän kandidaatin tutkielman lähtökohdaksi on valittu organisaation sosiaalisen vastuullisuuden (engl. Corporate Social Responsibility, CSR) ulottuvuus, joka voidaan määrittää liiketoimintaan nivoutuvaksi organisaation sidosryhmien hyvinvointia edistäväksi toiminnaksi. Tässä tutkielmassa mielenkiinto kohdistuu organisaatioiden työntekijöihin. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella ja arvioida organisaatioiden sosiaalista vastuullisuutta ja sen yhteyttä henkilöstön affektiiviseen sitoutumiseen. Tutkimuskysymyksenä esitettiin: Miten organisaation sosiaalinen vastuullisuus selittäähenkilöstön affektiivisen sitoutumisen kehittymistä ja sen seurausvaikutuksia? Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistoksi valittiin tieteellisiä artikkeleita, jotka olivat tutkineet näiden kahden muuttujan välistä yhteyttä henkilöstön näkökulmasta. Kirjallisuuskatsaukseen valittu lopullinen aineisto muodostui 12 artikkelista, joita analysoitiin teemoittelemalla. Tuloksena esitän, että sosiaalinen vastuullisuus vahvistaa yksilön ja organisaation koettua yhteensopivuutta, lisää koetun ulkoisen arvostuksen tunnetta ja tuottaa työnmerkityksellisyyden kokemusta. Nämä taas voivat vahvistaa erityisesti työntekijän affektiivista sitoutumista organisaatioon ja sitä kautta taas selittää sitoutumisen seurausvaikutuksia. Tutkimuksen tavoitteena oli koostaa käsitys organisaation sosiaalisesta vastuullisuudesta erityisesti organisaation työntekijöiden näkökulmasta, sillä aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että tätä aluetta ei ole vielä tutkittu kovinkaan paljoa. Tätä kirjallisuuskatsausta voidaankin luonnehtia keskustelun avaukseksi kasvatustieteelliselle työelämätutkimukselle, jonka mielenkiinto painottuu organisaatioiden työntekijöiden vastuullisuus kokemuksista lähtevään työelämän kehittämiseen. Tulevaisuudessa vastuullisuuden kaikki ulottuvuudet tulevat olemaan entistä merkittävämmässä osassa kaikenlaisten organisaatioiden toimintaa.
  • Blom, Nana (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli pyrkiä lisäämään ymmärrystä organisaatiokulttuurista fuusion taustalla vaikuttavana mekanismina. Organisaatiokulttuuri on aikaisemmassa tutkimuksessa tyypillisesti määritelty organisaation sisällä jaetuksi todellisuudeksi, mutta sen muovaantumisesta työyhteisössä on esitetty kahdenlaisia näkemyksiä: sosiaaliskonstruktivistisessa mallissa organisaatiokulttuuri syntyy vuorovaikutuksessa ja heijastelee toimijoiden henkilökohtaisia identiteettejä, kun taas valtateorioihin perustuvassa mallissa vuorovaikutus on auktoritaarisesti kontrolloitua ja yrityksen strategisia painopisteitä ilmentävää. Olinkin tässä tutkimuksessa kiinnostunut siitä, miten nämä teoriat ilmenivät fuusiotilanteissa, joissa ryhmien roolit ja identiteettityö olivat voimakkaassa murroksessa, ja millaisia olivat toimijoiden kokemukset organisaatiokulttuurin eri merkityksistä. Tavoitteeni oli myös käsitellä konkreettisia haasteita, mitkä liittyvät fuusiotilanteen aikaiseen organisaatiokulttuuriin sekä sen olemattomuuteen tai muutoksiin. Tutkimuskysymyksiksi valikoituivat seuraavat kysymykset: 1. ’’Millaisia merkityksiä organisaatiokulttuuri saa artikkeleissa esiteltävien fuusioiden yhteydessä?’’ ja 2. ’’Mitä organisaatiokulttuurillisia haasteita fuusioiden yhteydessä ilmenee?’’. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena perustuen seitsemään (7) organisaatiokulttuuria käsittelevää artikkeliin. Alustava aineistohaku on tehty systemaattisia periaatteita hyödyntäen Helka- ja EBSCOhost -alustoilla, minkä jälkeen hakutuloksista on selektiivisesti valittu tarkastelukulmaltaan soveltuvimmat artikkelit. Analyysimenetelmänä käytettiin temaattista sisällönanalyysia, mikä pohjautui sosiaaliskonstruktivistisen mekanismien ja valta-teorioiden keskeisiin sisältöihin. Tulosten perusteella voitiin todeta, että organisaatiokulttuurin arvotus vaihteli kontekstisidonnaisesti ja näin ollen merkityksiä oli laaja kirjo. Organisaatiokulttuuri koettiin aineiston fuusioissa tärkeäksi ja sen kauaskantoiset vaikutukset tunnustettiin, mutta pääsääntöisesti organisaatiokulttuuri ei rakentunut täysin sosiaalisen konstruktivismin periaattein, vaan toimijuus ja kontrolli olivat yksittäisten korkealle hierarkiassa arvotettujen ryhmien käsissä. Kokonaisuudessaan aineiston perusteella voitiin todeta, että organisaatiokulttuuritutkimuksella on potentiaalia vastata fuusioiden ja integraation onnistumiseen liittyviin kysymyksiin ja haasteisiin, mutta sovellukset vaativat painopisteen siirtymistä fuusion toteutumista edeltävään aikaan sekä osallistavaa valmistelutyötä.
  • Hautamäki, Annika (2022)
    Työelämän tasa-arvo on paljon esillä julkisessa keskustelussa ja tasa-arvoon liittyvä tutkimus on tärkeä osa-alue monella eri tieteenalalla. Merkittävä tekijä työelämän tasa-arvoon liittyen on naisten ja miesten hoitovastuun epätasainen jakautuminen. Naisten suuremmat hoitovastuut ovat merkittävä työelämän epätasa-arvoon vaikuttava ongelma. Aiemman tutkimuksen perusteella työelämä on vieläkin perinteisen maskuliininen ja näkee isän useimmiten elättäjän asemassa. Tässä tutkielmassa tarkastelen miten organisaatiot suhtautuvat isyyteen aikaisemman tutkimuksen perusteella ja miten organisaatiot voivat vaikuttaa isyyden ja työn suhteeseen. Tutkin, onko organisaatiokulttuurilla merkittävä vaikutus siihen, miten isät sovittavat yhteen työelämän ja perhe-elämän. Selvitän, voidaanko tietynlaisella organisaatiokulttuurilla helpottaa tai vaikeuttaa isyyden ja työn yhteen sovittamista ja näin vaikuttaa työelämän tasa-arvoon. Toteutin tämän tutkielman kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto koostui kymmenestä artikkelista, jotka oli haettu eri tietokannoista. Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jonka avulla aineistosta voitiin nostaa esille keskeisimmät asiat, ensin tarkastelemalla aineistoa yleisesti ja sen jälkeen perehtymällä siihen yksityiskohtaisesti. Tutkimukset osoittivat, että organisaation tukevilla toimilla on merkitystä isyyden ja perheen yhteensovittamisen toteutumiseen, sekä sen, että isät kokevat työn ja perheen välisiä konflikteja niin kauan, kun organisaatiokulttuuri ei ole tarpeeksi kehittynyttä. Tutkimuksissa ilmeni myös, että organisaatiot näkevät isät vieläkin perheen elättäjinä, vaikka muutosta tähän onkin ollut nähtävissä jo pitkään. Vaikka organisaatiokulttuuri olisi perheystävällinen, kohdistuvat käytännöt kuitenkin enemmän äiteihin, kuin isiin.
  • Myllymäki, Saga (2020)
    Kandidaatintutkielmani tavoitteena oli tarkastella organisaatiokulttuurin ilmenemistä eräässä monikansallisessa virtuaalitiimissä. Tutkielmassa ilmiötä lähestyttiin Scheinin (2010) kolmitasoinen organisaatiokulttuuriteorian avulla. Ensimmäiseksi tutkimuskysymykseksi muodostui: (1) Millä tavoin Scheinin (2010) organisaatiokulttuuriteorian tasot esiintyvät tutkittavassa virtuaalitiimissä ja sen toiminnassa? Virtuaalitiimissä esiintyvän kulttuurin ohella tutkielmassa perehdyttiin koronavirusepidemiasta seuranneeseen pakonomaiseen etätyöhön siirtymiseen ja sen vaikutuksiin tutkittavassa tiimissä. Tutkielman toinen tutkimuskysymys on: (2) Mikä on etätyöpakon vaikutus virtuaalitiimin toimintaan kolmen tutkittavan näkökulmasta? Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena tutkijan omassa työyhteisössä. Pääasiallinen tutkimusaineisto hankittiin eräässä IT -alan pörssiyhtiössä haastattelemalla kolmea samassa virtuaalitiimissä työskentelevää henkilöä. Puolistrukturoitujen haastatteluiden ohella osa aineistosta koostui tutkijan kentällä tekemistä ilmiöön liittyvistä havainnoista. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä oli tematisointi, jossa hyödynnettiin koodausta merkiten tutkittavien antamat vastaukset sekä toisiinsa liittyvät teemat ja ilmiöt värikoordinoidusti. Analyysin tarkoituksena ei ollut etsiä haastatteluvastauksista oikeita ja vääriä vastauksia, vaan pyrkiä tutkimaan itse ilmiötä tutkimusongelman ja edellä esitettyjen tutkimuskysymysten valossa. Tutkittavassa virtuaalitiimissä esiintyneet organisaatiokulttuuriteorian tasot näyttäytyivät tutkimuksessa osittain limittäisinä kulttuurin osa-alueina. Ensimmäisellä tasolla esiin nousseet artefaktit heijastelivat organisaation arvoja, jotka puolestaan kytkeytyivät osaksi organisaation perimmäisiä perusolettamuksia. Organisaatiokulttuurin ohella tutkitut pakonomaisen etätyön vaikutukset esiintyivät tutkimuksessa muun muassa kodin ja työelämän artefaktien sekoittumisena sekä haasteina verkkoyhteydessä. Kokoaikainen etätyöskentely ei tutkimustulosten perusteella ole vaikuttanut tutkittavan virtuaalitiimin jäsenten työntehtäviin. Tässä tutkimuksessa esitetyillä tuloksilla ja niiden tulkinnoilla on yleistettävyyden sijaan pyritty näkökulman siirrettävyyteen muihin samankaltaisiin tilanteisiin.
  • Sahala, Ida (2021)
    Tämän kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää organisaatiopoliittisen toiminnan taustalla olevia motiiveja sekä organisaatiopolitiikan mahdollisia vaikutuksia työympäristöön. Organisaatiopolitiikka on yksi vallan käytön muoto, jolloin vallan käyttäminen ylittää toimijan virallisesti määritellyn roolin rajoja. Organisaatiopolitiikkaa on aiempien tutkimusten mukaan sekä hyödynnetty että käytetty usealla eri tavalla. Lisäksi organisaatiopolitiikan kokeminen on melko yksilöllistä. Tästä kiinnostuneena tutkimuskysymykseni ovat 1) millaisia motiiveja organisaatiopolitiikan taustalta on raportoitu ja 2) millaisia vaikutuksia organisaa-tiopolitiikalla on ympäristöönsä. Aineistonani toimi viisi organisaatiopolitiikkaa ja sen vaikutuksia raportoivaa kvantitatiivista tutkimusta, kaksi kvalitatiivista tutkimusta sekä yksi teoreettinen tutkimus. Osa tutkimuksista kuvaili tutkittavien näkemyksiä havaitusta organisaatiopolitiikasta. Osassa tutkimuksissa lisäksi lähestyttiin organisaatiopolitiikkaa eri ilmiöiden, kuten esimerkiksi sen vaikutuksista työhyvinvointiin ja yksilön käyttäytymiseen ympäristössään. Aineistot olivat otoskooltaan 14–428 henkilön välillä. Kaikki kirjallisuuskatsauksessa käytetyt tutkimukset olivat englanninkieli-siä, joiden alkuperä oli useasta eri valtioista. Analyysimenetelmänä käytin tyypittelyä. Keräsin ilmiöstä raportoituja havaintoja yhteen, ja pyrin muodostamaan organisaatiopolitiikasta kuvailua yleisellä tasolla. Tyypittelyn tuloksena organisaatiopolitiikan motiiveiksi nousi oman tai ryhmän edun tavoittelu organisaatiossa sekä sosiaalinen vaikuttaminen ympäristöön. Oman edun tavoittelua kuvasi esimerkiksi avun saaminen kollegoilta. Sosiaalinen vaikuttaminen piti sisällään esimerkiksi muutoshalukkuutta. Organisaatiopolitiikan vaikutukset ympäristöön jakautuivat positiivisiin ja negatiivisiin, joista jälkimmäisiä raportoitiin enemmän. Etenkin havaitun organisaatiopolitiikan negatiivinen vaikutus työtyytyväisyyteen nousi tässä tutkimuksessa. Toisaalta osa kuvaili organisaatiopolitiikkaa tehokkuutta lisääväksi ilmiöksi, ja näkivät sen erottamattomana osana organisaatiota. Näin ollen saadut moniulotteiset tulokset kuvaavat ilmiön laajuutta, eikä niinkään ole yleistettävissä.
  • Karppinen, Maiju (2021)
    Elinvoiman ja tehokkuuden varmistamiseksi organisaatioiden tulee suunnitella, miten tietopääomaa houkutellaan ja saadaan pysymään yrityksessä. Sitoutuminen organisaatioon on käsite, joka tarkastelee suhdetta työntekijän ja organisaation välillä. Tämän tutkielman tarkoituksena on käyttää aikaisempaa tieteellistä tutkimusta kartoittamaan 1) mitkä tekijät vaikuttavat henkilöstön sitoutumiseen organisaatioon ja 2) millaisia seurauksia sitoutumisella on. Tutkielmassa tarkastellaan myös etätyön vaikutuksia henkilöstön organisaatioon sitoutumiseen. Etätyön voidaan ajatella olevan yleistymässä informaatio- ja viestintäteknologian kehityksen myötä. Myös vallitseva koronavirus-pandemia on lisännyt etätyöskentelyä huomattavasti. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jonka ensisijaisina lähteinä käytetään aikaisempia tutkimuksia. Tuloksissa käy ilmi, että organisaatioon sitoutuminen on moniulotteinen käsite ja että useat erilaiset organisatoriset ja psykososiaaliset tekijät vaikuttavat sitoutumiseen. Organisatorisia vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa johtamisen laatu, yksilön kokemus oikeudenmukaisesta kohtelusta, työhön liittyvä autonomia sekä mahdollisuus osallistua päätöksentekoon. Psykososiaalisessa kontekstissa tärkeiksi tekijöiksi muodostuvat esimerkiksi positiiviset sosiaaliset suhteet työpaikalla sekä kokemukset, jotka yksilö kokee antoisiksi. Organisaatioon sitoutumisella voi olla useita seurauksia sekä yksittäiselle työntekijälle että työnantajalle. Yksilölliset seuraukset voivat ilmetä esimerkiksi psykologisessa hyvinvoinnissa kuten itsetunnossa sekä uupumisessa. Organisaatioiden näkökulmasta voidaan todeta, että sitoutumisen eri asteet voivat johtaa muutoksiin esimerkiksi työntekijöiden työsuorituksissa sekä henkilöstön vaihtuvuudessa. Etätyön yhteyttä organisaatioon sitoutumisessa on tutkittu vain vähän. Tämän yhteyden syvempi ymmärtäminen edellyttää lisätutkimusta aiheesta. Yhteenvetona voidaan todeta, että syvempi ymmärrys organisaatioon sitoutumisesta voi tehostaa yritysten toimintaa sekä parantaa yksittäisten työntekijöiden hyvinvointia.
  • Salonen, Anette (2018)
    Organisationer kan ha välstrukturerade verksamheter och strategier, men deras viktigaste resurs är människorna inom organisationen, de anställda. För att de anställda ska trivas, jobba effektivt och ha intresse för att stanna kvar, strävar man efter organisatoriskt engagemang. Med organisatoriskt engagemang avses relationen som individen har till sin arbetsplats. Det psykologiska bandet påverkar hur motiverad den anställda är och hur individen identifierar sig med organisationens värderingar. Då den anställda känner sig sammansvetsad med organisationen kommer hen också att bli mera engagerad och prioritera sin anställning. Syftet med denna studie är att se hur individens identifikation och motivation på arbetsplatsen påverkas av starkt organisatoriskt engagemang. Tidigare forskning visar att organisationer gynnas av den starka relationen och därför intresserar jag mig för individens perspektiv i fenomenet. Studier visar att organisatoriskt engagemang ofta påverkar personalomsättningen och de anställdas trivsel på arbetsplatsen. Med identifikation och motivation i samband med organisatoriskt engagemang syftar jag på hur individen upplever organisationens värderingar och mål som sina egna samt hur mycket individen är redo att jobba för dessa gemensamma mål. Avhandlingen kommer också att behandla organisationens ansvar och beskriva vad organisationer kan göra för att befrämja en stark relation. Resultaten visar att en anställd som engagerar sig och är motiverad i sitt arbete oftast kommer att trivas bättre i sin anställning. Organisatoriskt engagemang kan dock också bli skadligt då det går för långt eller man anknyter av ångestladdade skäl. Sammanfattningsvis blir individen mer motiverad och identifierar sig starkare med arbetsplatsen om organisationen har möjlighet att ge individen önskat stöd. Det är viktigt att skapa en hälsosam relation till organisationen för att organisationen och individen gynnas på önskat sätt. För att uppnå detta, läggs det stort ansvar på organisationens ledning, som bör ge sina anställda verktygen för att bygga upp en stark relation till arbetsplatsen.
  • Lindén, Vera Zinaida Sofia (2022)
    The Organization of Anti-racist Activities in Swedish Speaking Schools in Helsinki a bachelor’s thesis in political science that aims to investigate how anti-racist activity is being implemented in Swedish speaking schools of basic education in Helsinki. Many reports show that anti-racism has not been implemented in the Finnish education system and that school staff lacks tools for identifying and dismantling racism in their everyday life. Who takes the responsibility for distributing information about racism and how it can be prevented through anti-racist work in Finnish schools? Did the activities that have been offered to the school have any impact on the school practices and values? The method is a quantitative analysis of 13 responses from a survey that was sent out to the management team in every school. The survey consisted of questions about anti-racist activity that has been organized in the school during the school year 2021. The theoretical perspectives of this study are anti-racist discourse, non-performative anti-racism as well as theory of organization and the hybridization of organizations. Some of the most important results of this study are following; The activity that has been arranged in the schools of this study was not accessible for everybody. There was especially a lack of activity directed to students. The anti-racist events that were taking place were mostly organized in collaboration with external actors such as the City of Helsinki, experts from Helsinki University and non-governmental organizations. There was no impact on the school culture, procedures, and values as a result from the anti-racist activities that had been organized. This study suggests continued research within this field.
  • Ilonen, Sonja (2017)
    The goal of this this literary review is to examine Finnish sports culture and organized sports as a social exclusion prevention point of view. Both sports and social exclusion are widely researched topics. It has been studied what predicts exclusion and what factors there are behind the phenomenon. About sports and movement there are for example studies about how does sports affect to health and how much children and young people spend time doing sports. In organized sports there is a lot of elements which supports children and young people growth. The material of this literary review based mainly Finnish research literature and Finnish researches. In addition sports clubs` websites was used in this bachelor thesis. As the result of this literary review, sports clubs` had still strong place in Finnish society. In 2014 over half (51%) of the 9–15 children living in Finland took actively a part in sports clubs` free time activities. Taking a part in sports clubs` was more popular among younger children and doing sports decreased with the age. The activities of sports clubs` seemed to be focused on serious doing. Social exclusion in turn seemed to be a complex phenomenon and hard to define. It was important to recognize the factors behind the disadvantageous development of a child. Sports clubs` had unofficial educational tasks and they also had possibilities to affect children well-being. Icehearts –model was a good practical example of sports clubs` possibilities to prevent exclusion.
  • Kiiski, Heta Katriina (2018)
    I den här kandidatavhandlingen analyserar jag orsaker till anmälningar om äldre personers servicebehov i Helsingfors. Jag tar också reda på om social exkludering syns i anmälningar om äldre personers servicebehov och därför använder jag social exkludering som teoretisk referensram i denna kandidatavhandling. Mina forskningsfrågor är, hurdana orsaker finns det bakom anmälningar om äldre personers servicebehov i Helsingfors och hur dessa orsaker återspeglar social exkludering. Jag analyserade 181 anmälningar om äldre personers servicebehov, som Helsingfors stads Seniorinfo hade samlat in i april 2018. Jag hittade sex olika orsaksgrupperingar i mitt forskningsmaterial: behov av hemservice eller serviceboendeplats, hälsa och funktionsförmåga, ekonomi, boende, städning och frågor om service. Vid sidan av dessa fanns det också tre mindre orsaksgrupper i mitt forskningsmaterial: alkoholproblem, vistelseort okänd och ensamhet eller behov av vänverksamhet. Sammanfattningsvis kan man säga, att orsaker bakom anmälningar om äldre personers servicebehov var ganska olika. I mitt forskningsmaterial var behov av hemservice eller serviceboendeplats och hälsa och funktionsförmåga helt dominerande orsaker bakom anmälningar om äldre personers servicebehov. Den vanligaste formen av anmälan innehöll information om fysiska hälsoproblem och önskan om bedömning av servicebehov. I mitt forskningsmaterial var antalet anmälningar som innehöll information om psykisk ohälsa betydligt mindre än antalet anmälningar som innehöll information om fysiska sjukdomar. Vissa fenomen, till exempel ensamhet, syntes i mitt forskningsmaterial nästan inte alls. Mitt forskningsmaterial visade, att det finns sådana äldre människor i Helsingfors, som har brist på olika slags resurser och service. Det finns också sådana äldre människor, som på grund av olika sjukdomar och försvagad funktionsförmåga inte kan upprätthålla sociala förhållanden eller ta del i olika slags aktiviteter i samhället. Man kan säga, att social exkludering syntes i mitt forskningsmaterial, men inte i alla anmälningar som Seniorinfon hade fått.
  • Sarlin, Maria (2018)
    Sociala medier har gjort det lättare än någonsin för oss att konstant följa våra vänner och bekantas liv. Detta har lett till att vi upplever en känsla av oro över att vi går miste om något roligt och intressant. Fenomenet Fear of Missing Out, även kallat FoMO, tas upp som problematiskt i denna litteraturstudie. Fenomenet FoMO har ökat i samband med att sociala medier har blivit en del av fleras vardag och möjligheten att följa sina vänner i realtid då man inte är med, skapar en känsla av utanförskap. Syftet med avhandlingen är att ur ett socialpsykologiskt perspektiv och tidigare studier ta reda på vilken negativ inverkan sociala medier har på ungdomars liv i åldern 15–18 år, med fokus på FoMO. Hänvisningar till Przybylski, Murayama, DeHaan och Gladwell (2013) görs när det gäller FoMO i och med att det var Przybylski som definierade begreppet och menar att det är en slags rädsla och oro över att de i ens närhet har mer givande och roligare upplevelser än en själv. Självbestämmandeteorin samt teorin om social identitet används i denna avhandling för att förstå fenomenet FoMO. Resultaten visar på att sociala medier och FoMO har negativa konsekvenser som t.ex. att de unga blir mera ensamma, blir beroende både av nätforumen och personerna de interagerar med, de upplever stress, depression samt ångest och dessutom kan deras identitetsutveckling påverkas. Sociala medier och FoMO går starkt hand i hand och vi är online för att få bekräftelse, social interaktion och se vad man möjligen går miste om. För att förminska känslan av FoMO skall man träffa vänner ansikte mot ansikte och uppskatta kvaliteten av våra upplevelser.
  • Källman, Amanda (2022)
    Mål. Internationella och nationella jämförelser i matematikresultat har visat att finländska elevers resultat sänks. Matematik har en viktig roll i vårt samhälle och därför är det oroväckande att resultaten i ämnet sänks Orsakerna bakom sänkningarna har kunnat vara många och därför har syftet med denna undersökning varit att ta reda på vilka orsaker som ligger bakom sänkningen i matematikresultaten och hur läraren i skolan kan arbeta för att motverka sänkningen. Forskningsfrågorna var tre till antalet och löd:  1. Vilka faktorer påverkar att elevernas resultat försämras i matematik?  2. Hur ska man som lärare arbeta i klassen för bästa resultat av matematikundervisningen?  3. Vad kan den enskilda läraren göra för att motverka försämringen?    Metoder. Undersökningen har varit en litteraturöversikt där teorin främst har bestått av undersökningsresultat av olika slag. Databaserna som har använts för att hitta relevant teori har varit Google scholar och Helka. För att hitta relevanta artiklar har olika sökord som besvarar forskningsfrågorna använts. Som analysmetod har författaren använt sig av innehållsanalys och noggrant granskat källorna. Undersökningen har utförts på ett kvalitativt sätt.    Resultat och slutsatser. Under undersökningens gång fann författaren framför allt fyra stora orsaker bakom den sänkning som har skett under många år inom matematikresultaten. Dessa var motivationsbrist hos eleverna, bristande undervisningsmetoder, differentiering på fel sätt och socioekonomisk status hos elevernas föräldrar. De slutsatser som kunnat dras är att lärare i skolorna bör höja motivationen hos eleverna till exempel genom undervisning som anknyter mer till eleven själv, ojämlikheten bör fås bort bland annat genom att fördela resurserna lika mellan könen och samarbete över språkgränserna mellan lärarna, undervisning och uppgifter på rätt nivå för alla elever och mer stöd åt elever med låg socioekonomisk status.
  • Lackman, Charlotte (2022)
    Våld i intima parförhållanden är ett globalt hälsoproblem som kan förekomma i alla parförhållanden oberoende partnernas kön, sexuella inriktning eller ålder. Partnervåld drabbar oftast kvinnor och forskning hittills har därför haft fokus på intima olikkönade parförhållanden där kvinnan är offret och mannen förövaren. Syftet med denna litteraturöversikt är att utgående från tidigare forskning och litteratur granska orsaker bakom partnervåld, lyfta fram skillnader i partnervåld mellan samkönade och olikkönade parförhållanden och vilka konsekvenser våldet har. Resultaten tyder på att trots att man i tidigare undersökningar fokuserat på våld mot kvinnor av en manlig partner, finns det studier som argumenterar att partnervåld förekommer oftare i samkönade förhållanden. Speciellt bisexuella kvinnor befinner sig i den största riskzonen för att bli utsatt för partnervåld. Orsaker bakom partnervåld varierar på mellan sam- och olikkönade förhållanden. I samkönade parförhållanden är orsaker bland annat minoritetstress, internaliserad homofobi och fusion. I olikkönade parförhållanden är orsaker däremot bland annat skillnader i inkomst- och utbildningsnivåer, alkoholmissbruk och ojämlika maktpositioner i förhållandet. Allmänna orsaker för partnervåld är normer, internaliserade könsroller och våld i familjen i barndomen. Konsekvenserna kan placeras på både en individuell och samhällelig nivå, hälsoriskerna kan vara både kort- och långvariga psykiska eller fysiska skador. De flesta organisationer som arbetar för att hjälpa offer riktar sig endast mot kvinnor som blivit offer för våld i ett olikkönat parförhållande. Mer information och forskning behövs om män som offer för partnervåld och våld som förekommer i samkönade parförhållanden, speciellt förhållanden mellan två män, för att förstå dynamiken i förhållandet och ge offren den hjälp de behöver.