Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Kruskopf, Sofia (2018)
    The purpose of this thesis is to get an insight in kindergarten teachers’ thoughts about children’s participation and how children can influence in kindergartens and pre-schools. The focus on this study is kindergarten teachers’ thoughts and experiences on children’s participation. The theoretical background discusses children’s participation and what it means to take a child’s perspective. National regulatory documents and previous research is also discussed. This study is a qualitative study with interviews as method. Five kindergarten teachers were interviewed, three of which work with 3 to 5-year-olds and two at pre-schools. The interviews were recorded and transcribed. The results indicate that the kindergarten teachers consider children’s participation to be important and are encouraging children to influence in kindergarten and pre-school. The age of a child is not an obstacle for them to influence, but the age affects on how they can influence. All interviewed kindergarten teachers work with projects where the theme is decided by the children. Furthermore, children’s participation can be seen in daily routines and spontaneous situations. The kindergarten teachers experience difficulties within both the child group and amongst staff when it comes to children’s participation.
  • Lang, Emilia (2019)
    The purpose with this study is to see how some kindergarten teachers are working with the theme children’s feelings and acting out behavior. The theory part is supported by the law, the national regulatory documents and scientific literature within the field. The thesis will also go deeper into the fundamental of the low arousal approach. This study is a qualitative study where the material is collected by an interview with four randomly picked kindergarten teachers. The interview questions are semi-structured and my informants have got the interview questions beforehand. The analysis of the material has been made by looking for similarities and differences between the informants’ answers. Through the analysis of the databases it did appear that the informants were thinking that the theme feelings is an important, but hard subject. The informants were largely working in the same way, but there were some differences though. One of the conclusions in the study is that kindergarten teachers perhaps could need more support and in-service training within this theme, in order to get the tools that are needed in order to work and support children’s emotional development in the best possible way.
  • Ruokonen, Maija (2020)
    Mål. Undersökningens syfte var att undersöka vad som påverkar kroppsuppfattningen bland barn i lågstadieåldern samt vad lärare kan göra för att stödja sina elevers kroppsuppfattning. Tidigare studier visar att medians utseendeideal och internaliseringen av dem påverkar barns kroppsuppfattning negativt. Barn blir lättare än någonsin tidigare utsatta för idealen och eftersom kroppsuppfattningen börjar utvecklas före tonåren är det viktigt att stödja den redan i lågstadiet. Det är här som klasslärarens roll träder fram. Kroppsuppfattning hos barn verkar dock vara ett så nytt forskningsområde att det ännu saknas vägvisning för att arbeta med detta tema i lågstadiet. Utan praktiska råd och tillräcklig information gällande kroppsuppfattning i läroplanen, är det svårt för lärare att veta hur de ska arbeta med temat i skolan. Metoder. Materialet för denna litteraturstudie bestod av aktuell och relevant forskning och litteratur kring kroppsuppfattning hos barn. Jag hittade en stor del av materialet via Helka.fi. Materialet kom från flera olika länder och gav därmed en bred helhetsbild av hur situationen med barns kroppsuppfattning ser ut i världen. Dock var det svårt att hitta finländskt material. Vid analysen av artiklarna använde jag mig av en tematisk innehållsanalys och uppmärksammade därmed vissa teman som förekom i artiklarna. Resultat och slutsatser. Media och andra människor påverkade barns kroppsuppfattning negativt. Också övervikt hade en negativ inverkan på hur mottagligt barnet var för negativ kroppsuppfattning. En normal vikt var ändå inte en skyddande faktor mot negativ kroppsupp-fattning eftersom största delen av normalviktiga barn också var missnöjda med sin kropp. Vid undervisningen i lågstadiet var arbetet för ett gott klassrumsklimat, uppskattning av den egna och andras kroppar samt nolltolerans mot all sorts retande viktigt för att stödja elevernas kroppsuppfattning. Däremot påverkade inte undervisningen i media barnens kroppsuppfattning. Samarbete mellan skola och familj kunde hjälpa i denna process. Vidare forskning behövs ändå för att bättre och effektivare kunna arbeta med kroppsuppfattning i skolan. Resultaten i denna studie är användbara för lärare och annan skolpersonal, utbildningsplanerare, vårdnadshavare och andra viktiga vuxna i barns liv.
  • Nyman, Elin (2020)
    Denna avhandling presenterar resultaten av en kvalitativt intervjustudie vars syfte är att utforska barnskyddssocialarbetares roll vid misstanke om sexuellt våld mot barn. Arbetets frågeställning lyder: Hur upplever socialarbetare sin roll vid fall av misstanke om sexuellt våld mot barn? Jag genomförde semistrukturerade intervjuer med två socialarbetare som jobbar inom barnskydd med fokus på deras erfarenhet och perspektiv i fall av misstanke om sexuellt våld mot barn. Genom att använda principerna för kvalitativ innehållsanalys indelade jag barnskyddsocialarbetares upplevelser i fyra kategorier: Kompetens för att hantera fall som rör sexuellt våld mot barn, interaktion och samarbete med familjer, skapa förtroende till och kontakt med barn och samarbete med andra aktörer. I jämförelse med tidigare forskning har respondenterna i denna studie relativt positiva upplevelser av sin roll vid misstanke om sexuellt våld mot barn. Resultaten tyder på att utbildningen i sexuellt våld mot barn är begränsad och att det ofta faller på socialarbetarnas axlar att själva fördjupa sig i ämnet. Resultaten visar även att socialarbetarna anser att det inte enbart är utredningsprocessen som är av betydelse utan även socialarbetarnas arbete med att hitta rätt vård och stöd för barn och familjer. Nyckelord: sexuellt våld mot barn, barnskydd, psykodynamiska riskfaktorer.
  • Anttila, Iris (2023)
    Barn har genom tiderna på ett naturligt sätt ställt frågor om liv, död, förluster och andra typ av livsfrågor. Olika teorier och tidigare forskning om hur barn förhåller sig till och hanterar olika fenomen i sin omvärld visar att barns livsfrågor är viktiga på flera sätt, barn utvecklas och deras unika livsåskådning bildas med hjälp av livsfrågor. Vuxnas förhållningssätt kring barns livsfrågor har en stor betydelse för hur barnen vill och vågar ställa olika typer av livsfrågor. Barns livsfrågor är ett relativt outforskat område inom småbarnspedagogiken men viktigt, detta gjorde att mitt intresse för pedagogers uppfattningar om barns livsfrågor och vilka är pedagogers arbetssätt kring barns livsfrågor vaknade. Mina egna erfarenheter av barns livsfrågor har gett mig osäkerhet, rädsla och försiktighet för hur jag som pedagog ska hantera barns olika livsfrågor, detta är också en orsak till att detta ämne blev intressant att studera. Eftersom intresset för föreliggande studie är att ta reda på pedagogers erfarenheter kring barns livsfrågor blev ansatsen i denna studie kvalitativ. Jag fick möjligheten att åka på nordiskt studentutbyte till Norge för att samla data inför studien. I studien deltog tre lärare som samtliga arbetar inom småbarnspedagogiken. Intervjuerna var semistrukturerade, de bandades in och transkriberades senare. Analysmetoden är innehållsanalys. Resultaten visar att informanterna är insatta i vikten av livsfrågorna inom småbarnspedagogiken. Informanterna hade erfarenheter om många livsfrågor och de ansåg att det är en del av vardagen. Resultaten visar att besvarandet av barns livsfrågor inte är simpelt. Det är en hel del aspekter pedagoger ska ta i beaktandet då de svarar på barns livsfrågor. Informanterna berättar att de fått bra stöd i svåra situationer, men i krissituationer kunde det vara meningsfullt med en utomstående expert som kunde hjälpa pedagoger och barn genom svåra situationer och diskussioner.
  • Eklund, Victoria (2017)
    I denna kandidatavhandling granskar jag barns och ungdomars erfarenheter av att bo på barnskyddsanstalter. Jag har avgränsat området till två begrepp som jag specifikt undersöker, delaktighet och kontroll. Syftet med min avhandling är att undersöka barns upplevda delaktighet i och med vardagsbeslut på barnhemmen samt upplevda erfarenheter av kontrollen som utförs av personalen som är en stor del av vardagen på barnhemmet. Metoden jag har använt i min avhandling är systematisk litteraturöversikt. Jag har granskat, läst och analyserat sju studier som handlar om barns och ungas liv på barnhem ur deras perspektiv. Dessa studier är från Sverige och Finland och är vetenskapliga artiklar, doktorsavhandlingar och pro-gradu arbeten. Alla studier omfattar intervjuer med barn och ungdomar. I studierna jag har tagit del av har barnen och ungdomarna intervjuats om specifika fenomen, dessa fenomen kan till exempel vara erfarenheter delaktighet och förhållandet med personalen. Min teoretiska referensram består av fyra begrepp. Dessa begrepp är barns perspektiv, delaktighet, barn som social aktör samt social kontroll. Resultaten av de sju studierna var mångsidiga, de upplevde vardagen och livet på barnhemmen som både positiv och negativ. De centrala resultaten var att barnen inte kände sig tillräckligt sedda, hörda och delaktiga då det handlade om beslut inom barnskyddet samt vardagsbeslut på barnhemmen. De kände att de inte togs på allvar och blev behandlade snarare som objekt än som självständiga individer. De upplevde att kontrollen, det vill säga reglernas och begränsningarnas existens var viktig men även orättvis. De barnen som hade positiva erfarenheter från barnhemmen kände sig även delaktiga och upplevde kontrollen, det vill säga reglerna och begränsningarna som rättvisa och viktiga. De som hade negativa erfarenheter kände sig inte delaktiga och de kände att de inte togs på allvar. Jag har på basis av resultaten kommit fram till att barn och ungdomar som har en allmänt positiv inställning till att bo på diverse barnskyddsanstalter även får känslan av att de blir hörda och sedda eftersom de inte endast tänker i negativa banor. Medan de som har en allmän negativ attityd gentemot barnskyddsanstalter och livet överlag inte heller ger en chans åt sig själv att forma en positiv upplevelse av barnhem, de anser att allting på dessa anstalter är negativt.
  • Bergström, Isa (2020)
    Syftet med denna kandidatavhandling är att beskriva, analysera och tolka svensk- och finskspråkiga barns språkattityder och förhållningssätt mot det andra inhemska språket och engelskan, i en flerspråkig verksamhet som tagit plats inom forsknings- och utvecklingsprojektet DIDIA. Studien grundar sig på teori om motivation och attityder med närmare fokus på negativa och positiva språkattityder och vilka faktorer som påverkar språkattityderna. Ytterligare söker studien svar på flerspråkiga arbetssätt i skolan som kan förändra språkattityden. Kandidatavhandlingen baserar sig på kvalitativa, tematiska och halvstrukturerade fokusgruppintervjuer kring språkanvändning, språkkunnande och språkattityder. I fokusgruppintervjuerna deltog totalt 17 elever från årskurs tre, var av tio elever från en svenskspråkig skola och sju elever från en finskspråkig skola, båda belägna i en tvåspråkig kommun i Finland. Data analyserades med hjälp av tematisk innehållsanalys och strävar till att demonstrera barns språkattityder och förhållningssätt mot det andra inhemska språket och engelskan på basis av intervjuer som utfördes år 2018 och 2020. Materialet bjöd på rikligt med resultat om barns språkattityder till det andra inhemska språket och engelskan. De ofta förekommande förhållningssätten till engelskan var att engelskan som språk värderades och eleverna hade i stor allmänhet en vilja att lära sig engelska. Främst bland de finska eleverna märkte man att engelskan värderades högre än det andra inhemska språket. Förhållningssätten till de andra inhemska språken var varierande bland eleverna. Ofta upplevde både de finsk- och svenskspråkiga eleverna att ifall språket var svårt att lära sig, tyckte eleverna automatiskt inte om språket. I allmänhet hade de finskspråkiga eleverna en negativare språkattityd mot det andra inhemska språket än vad de svenskspråkiga eleverna hade, men det fanns vissa undantag bland eleverna. De svenskspråkiga eleverna hade en vilja att prata och försöka lära sig finska även fast det ibland kändes utmanande, medan de finskspråkiga eleverna visade ett mindre intresse för svenskan.
  • Langenskiöld, Jenny (2018)
    The purpose of this thesis is to provide an introduction to the subject of children’s stress in child care settings. The paper discusses the neuropsychological foundation to stress, as well as what this implicates for the educator’s work on reducing stress in child care settings. The research questions were as following. 1. How does the stress system work in a child? 2. How can the educator use current research on stress to help children improve their stress management skills and reduce stress in child care settings? The method that has been used in this thesis is a narrative literature review. The thesis arrives at the conclusion that educators need to broaden their knowledge on how the stress system works in a child. The thesis also identifies which aspects of the child care setting and the educator’s working method that are importiant in reducing children’s stress. The thesis argues that there is need for a working method that is more conciously focused on reucing stress.
  • Grönqvist, Emilia (2021)
    Mitt syfte med avhandlingen är att öka förståelsen för hur barn i familjevård upplever sin familj och sitt hem, genom att undersöka hur barn i familjevård talar om dessa ämnen. Avhandlingen utgår från ett barnperspektiv, och strävar efter att beskriva barns egna tankar och erfarenheter. Forskningsmetoden är litteraturöversikt, och materialet för översikten består av nio olika studier gjorda mellan åren 2010–2019 i vilka man utrett över 200 barns tankar och åsikter om familjevård. Analysmetoden för litteraturöversikten är materialbaserad innehållsanalys. Avhandlingen behandlar de centrala teman som stiger upp ur materialet, dvs. de saker som barn talar om och beskriver som viktiga. Barn talar om sina nya hem och familjevårdarna som trygga och pålitliga, men oberoende av hur bra de är beskrivs de väldigt sällan som viktigare än de biologiska föräldrarna. De biologiska föräldrarnas roll är unik, då de så gott som alltid anses som de viktigaste och närmaste relationerna i barns liv, även om relationerna till dem kan beskrivas som otrygga eller stridiga, eller barn kanske inte alls har kontakt med dem av olika orsaker. Hem beskrivs både som fysisk plats och som en känsla, och hem kan vara både där man officiellt bor eller har bott, eller hos de biologiska föräldrarna oberoende om de flyttat till ett nytt ställe. Resultaten ger en bra inblick i hur barn i familjevård tänker och talar om sin familj och de olika familjerelationerna samt om sitt hem. De centrala aspekterna är ambivalensen i beskrivningarna av familjerna och familjerelationerna, och känslan av tillfällighet som kan ses som en utmaning för familjevården – även om den egentligen är i linje med barnskyddslagen.
  • Kaskinen, Erica (2016)
    The purpose of this study is to give insight into, and to create a better understanding of children’s thoughts on bullying. Understanding the phenomenon from the children’s point of view is of immense importance for the educators working to prevent bullying in kindergartens. The theoretical premise for the study is bullying in kindergartens. The survey is made up of individual, qualitative interviews, conducted with the story crafting method. Ten pre–school children participated in the study. The interviews started with reading out loud from a children’s book in which the predominating theme was bullying. The children then proceeded to draw a picture of a confrontation between oppressor or oppressors and victim, together with an accompanying story. The discussion that followed was then recorded in order for it to be analyzed at a later stage. The study’s most important result implies that children mainly associate the phenomenon of bullying with verbal and physical abuse. There is also a notable difference between the children in nature of the bullying. Girls highlight verbal abuse while boys tend to focus on the physical side of it. The result also shows that bullying cause negative sentiments in the victim. The pictures that were drawn in order to illustrate their view of the phenomenon tend to employ mainly darker colors. From the study one can conclude that educators in kindergartens have an important role and a responsibility to create awareness of, and to take preventive measures against bullying.
  • Autio, Heidi (2016)
    The purpose of this thesis is to explore children´s perception of their possibilities to participate in and influence the daily activities and their learning in preschool. This study emphasizes the children´s perception by exploring the phenomenon from the children´s perspective. The theoretical background focuses on influence and participation as concepts, democratic rights and factors that have an impact on children’s possibilities to be able to affect the daily activities and their own learning. The study´s empirical part was executed as a qualitative interview with preschool children. Ten preschool children participated in the interview and the interviews were conducted in pairs at the preschool. The research approach for this study is phenomenographical, because I wanted to research children´s perceptions of their influence and participation at preschool. The study shows that children perceive limited possibilities to affect the daily activities of the preschool. An interesting result is that children perceive that it is mainly the educators who decide at preschool and that free play is the only activity in which the children feel that they can decide freely what to do. In the results differences in perceptions of the possibilities in the free play emerge since some children consider that they can decide independently while other children consider that they can decide almost independently. It is found that the children have a possibility to affect the planned daily activities to some degree. Though it is entirely depending on if the educators offers the children the opportunity. The results show that most of the children perceive that they can affect their own learning, with help from their own dedication the children can get assistance in learning.
  • Allamo, Krista (2017)
    The purpose of this study is based on the pedagogues point of view to find out how caregivers and pedagogues negotiate about children’s nap in kindergarten, what conflicts there are regarding nap and how pedagogues view the importance of the nap for children. I have studied how pedagogues experience cooperation with the caregivers about the nap at kindergarten and what importance the pedagogues feel that nap has for the child. The theory chapter deals with the basis for the study and give an idea of what the study is about. The study is qualitative in structure and was conducted by interviews and observation. In total, three different kindergartens in a small town in western Uusimaa took part. There interviews were conducted with pedagogues at the daycare department for children aged of 3–5 years and three observations of children’s nap in the same ward as the pedagogue worked. The result showed that the pedagogues agree that the nap is important for the child. One reason is that society is so stressful today that it is extra important for the child to be able to relax. The nap is needed for the child to grow normally and for their creativity, emotion, mood, concentration and immune system to develope properly. The nap is also important for the child's well-being and for strengthening. The study indicates that there are challenges in everyday life for both pedagogues and caregivers and cooperation is a tool in the work for the best interests of the child.
  • Walander, Sara (2018)
    Barn till föräldrar som lider av en psykisk sjukdom har en förhöjd risk för en skadlig utveckling och psykisk ohälsa. Det är viktigt att man identifierar barnens behov i ett tidigt skede och kartlägger skyddande faktorer, för att optimera en gynnsam utveckling hos barnen. Tidigare forskning har främst fokuserat på riskerna för barn till psykiskt sjuka föräldrar, men på senare tid har intresset för att stöda och stärka dessa barns psykiska hälsa vuxit fram inom såväl forskning som praktik. Syftet med denna avhandling är att på basis av tidigare forskning utreda hur relationer och relationsbaserade interventioner kan stöda barn med psykiskt sjuka föräldrar och därmed skydda barnen från skadliga konsekvenser. Avhandlingen är en litteraturstudie som huvudsakligen baserar sig på vetenskapliga journaler inriktade på skyddande faktorer för barn som växer upp med psykiskt sjuka föräldrar. Resultaten tyder på att välfungerande relationer inom och utanför familjen fungerar som skyddande faktorer. Relationer inom familjen innefattar föräldra-barn-relationer, syskonrelationer och relationen till den friska föräldern, medan relationer utanför familjen främst handlar om relationer till jämnåriga, anhöriga och professionella. Barnens och föräldrarnas deltagande i barn- och familjefokuserade interventioner stöder även barnen. Det visar sig att skyddande relationer främst baserar sig på tillit, öppen kommunikation, kunskap om och förståelse för föräldrarnas psykiska sjukdom, samt barnens förmåga att uttrycka och hantera sina känslor. Sammanfattningsvis kan man konstatera att det krävs aktivt samarbete mellan instanser som är involverade i den psykiskt sjuka förälderns, barnens och hela familjens liv, för att man ska kunna optimera möjligheterna att identifiera och stöda barnen. Dessutom bör professionella som arbetar med familjen främja en positiv och stödjande atmosfär, och inte undervärdera föräldrarnas föräldrakapacitet.
  • Hietala, Heini (2017)
    The aim of this thesis was to investigate how kindergarten teachers experience daycare start. Within the Swedish speaking daycare in Helsinki, the work is based on the "With the eyes of children" approach. This working model addresses following questions; how do kindergarten teachers perceive home visits, how do they experience the soft landing period in daycare and what thoughts do they have about the self-care model. The theoretical part focus on theories associated with the self-care model, previous research and hence emphasize national governing documents. A qualitative research method was used in this study and data was collected by using a semi-structured interview. Three kindergarten teachers participated in the study and the interviews were recorded, transcribed and analyzed. The results reveals that kindergarten teachers perceive the self-care model as one of the most important tools in the field. Home visits are seen as an important trust building link between families and teachers and therefore are home visits perceived to deepen the relationship between the teacher, parent and child. Soft landing as a method creates a safe foundation for a child to start daycare as the child and teacher already have a connection with each other. Some improvement suggestions concerning the soft landing method are addressed. One improvement suggestion could be to clarify parents’ participation in the self-care model. Additionally was pointed out, that a self-caregiver at the daycare start, is quite tied up and that the self-care model does not always work out in the best possible way. This means that as a self-caregiver you have to be flexible and be able to adapt the self-care model in a neat way.
  • Valtonen, Maria (2016)
    Pedagogical documentation is used as a tool to make children’s thinking and learning visible, both for the child itself and for others. As a method it helps us in understanding every child’s individual learning process. The purpose of the study is to find out which methods of pedagogical documentation kindergarten teachers use and what the aim of the documentation is. Pedagogical documentation, in the sense it will be described in the study, has its roots in the pedagogical philosophy in the city of Reggio Emilia in Italy. Therefore there also is an interest for how the philosophy is visible in the kindergartens. The study was executed by qualitative interviews. The informants were three kindergarten teachers all working in kindergartens with influence from the pedagogical philosophy in Reggio Emilia. The interviews were fully recorded and transcribed. In the transcribing process meaning condensation was used to make the analysing process more effortless. The result indicates that the most used methods for pedagogical documentation are taking notes and photographing. The documentation is used to make the child’s development, as well as the everyday life at the kindergarten, visible for the parents. It is also used to support the child’s learning process. The Reggio Emilia philosophy was visible in accenting the sense of community and the importance of participation. Even though the Reggio Emilia philosophy had similar characteristics in the kindergartens, it was pointed out that every kindergarten creates its own philosophy and the adaptation of Reggio Emilia-philosophy looks different in every kindergarten.
  • Hellman, Lotta (2016)
    The purpose of this thesis was to find out what kind of experiences recently graduated kindergarten teachers have about developmental pedagogy and how they can practice it in activities with children. The study brings up kindergarten teachers attitudes to developmental pedagogy, its advantages and disadvantages, as well as how they use it in practice, if they do. The theoretical frame concentrates on where the developmental pedagogy theory has arisen from, what it involves and also discusses developmental psychology’s association to developmental pedagogy. It also emphasizes what the national regulatory documents consider about children’s development and learning, as well as previous research about developmental pedagogy. The study was qualitative and based on interviews. Four recently graduated kindergarten teachers participated in the study, which work both in municipal and private kindergartens in the metropolitan area of Helsinki. The interviews were executed individually at the respective teachers work places. My research approach is phenomenological. The results show that the teachers have a positive attitude towards developmental pedagogy and they find it to be a good tool for successful activities in the kindergarten. Developmental pedagogy enriches the child’s learning and the child constitutes understanding for its surrounding world. However, developmental pedagogy is very time-consuming and it assumes that all the colleagues share the same perspective on children and work similarly.
  • Etzell, Elsa (2017)
    This study aims to investigate the perceptions of pre-school teachers regarding multicultural education in pre-schools. Multicultural education is a topical issue in Finland because of the immigration to the country. This is a qualitative study and the method for data collection is interviews. By interviewing three pre-school teachers, I have gained insight into the perceptions of pre-school teachers regarding what multiculturalism is, what kind of challenges there are in multicultural education in pre-schools, and how pre-school teachers work with multicultural education. These interviews also shed light on the current state of multicultural education in Finland. However, as this study is conducted with only three interviewees, the conclusions regarding the perceptions of the pre-school teachers about multicultural education are somewhat limited. The results of this study indicate that most pre-school teachers perceive multicultural education in pre-schools as a continuous and natural presence in the interaction with children. Moreover, there is, at least to some extent, planned multicultural education in all pre-school groups. There are challenges in multicultural education, some of which emerge intermittently while others are present on a daily basis. Most of the pre-school teachers perceived multiculturalism as a situation. The pre-school teachers perceived that in multicultural education means paying attention to, accepting and respecting differing cultures, traditions and habits.
  • Aarnisalo, Carina (2018)
    The aim of this thesis is to find out how early childhood teachers experience well-being in the working community in the field of early childhood education and care, and how well-being can be promoted. This thesis helps to increase understanding of what early childhood teachers experience as a healthy working community. In addition, the thesis contributes to knowledge about how well-being can be promoted within a work team. The background to this thesis is changes in society, the new legislation that implies changes in daily activities of early childhood education and care, which bring new challenges to early childhood teachers. In this thesis, the following research questions are central: How would early childhood teachers define a well-functioning work community in early childhood education? In what ways can well-being be promoted? The theoretical point of departure in this study is psychosocial work environment, work culture and leadership. The methodology used in this thesis is qualitative research methods with a phenomenological approach to describe four respondents’ perceptions of well-being in the working community, in two different day-care centres. This, to gain a deeper understanding of the phenomenon this study focuses on and to gain an idea of how early childhood teachers perceive their everyday work life. The result of this study shows that communication has a central role in a healthy working community. Other important factors are social support, cooperation, evenly allocated work, sufficient human resources and leadership.
  • Södö, Helena (2018)
    The purpose of this study is to find out the factors that have influence on wellbeing of kindergarten teachers. When the new curriculum of early childhood education was adopted, the demands on kindergarten teachers increased. There are only a few earlier studies about the wellbeing of kindergarten teachers. The main questions of this study are: 1. Which factors have impact on wellbeing of kindergarten teachers? 2. How does the wellbeing of kindergarten teachers affect educational activity? 3. Which changes may increase the wellbeing of kindergarten teachers? The study uses phenomenography as research approach. Ten kindergarten teachers from five kindergartens in the capital area were interviewed. The results of the study show that the colleagues, the job assignment and the supervisor are important to wellbeing. There’s also a relationship between wellbeing of kindergarten teachers and educational activity. If you feel uncomfortable, you can’t develop and vary the activities. Good communication, more time and continuity in the job team would increase the wellbeing.
  • Hiltunen, Mikko