Browsing by Title
Now showing items 4689-4708 of 6684
-
(2020)Elokuvia on tutkittu jo pitkään. Puvustuksen tehtävä on olla osana elokuvan kokonaisuutta ja rakentaa sitä osaltaan. Puvustuksen ja etenkin elokuvapuvustuksen tutkimuskenttä on hyvin laaja, eikä ajan ilmenemistä ole tutkittu yhtä paljon kuin esimerkiksi hahmojen persoonallisuuksia. Tulevaisuuden tarkastelu elokuvissa vaikuttaa monien katsojien omiin tulevaisuudennäkymiin ja siksi tulisikin pohtia, mitä pienetkin yksityiskohdat kertovat tulevaisuudesta. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä The Fifth Element -tieteiselokuvan puvustus kertoo elokuvan tulevaisuuskuvasta ja siten laajentaa puvustuksen näkökulmasta fiktiivisten elokuvien tulevaisuuskuvien tutkimusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siinä hyödynnettiin semioottista analyysia. Tutkimuksen aineisto koostui The Fifth Element -elokuvan puvustuksesta painottuen kolmen eri hahmon, Vito Corneliuksen, Zorgin ja Ruby Rhodin, asukokonaisuuksiin. Aineistoa analysoitiin erittelemällä asukokonaisuuksien osat ja niistä syntyneitä merkityksiä tulevaisuuskontekstissa. Lopuksi asukokonaisuuksista nousseita merkityksiä verrattiin toisiinsa. Aineistosta havaittiin etenkin materiaalivalintoihin, yhteiskunnalliseen asemaan sekä perinteiden ylläpitämiseen liittyviä piirteitä tulevaisuuden maailmassa. Elokuvan tulevaisuudessa eläinperäisten materiaalien käyttö ei ollut tavanomaista, vaikka samoihin ulkoisiin piirteisiin pyrittiinkin. Uusia vaatemateriaaleja oli myös havaittavissa. Eri ammattiryhmät pyrkivät pukeutumisellaan erottautumaan ja luomaan omia ryhmiä ulkoisten piirteiden avulla. Myös varakkuuden näkyminen asukokonaisuuksissa oli havaittavissa eli ulkomuodolla pyrittiin ilmaisemaan varallisuutta ja asemaa elokuvan tulevaisuudessa. Tulevaisuus rakentui kuitenkin monilta osin perinteiden varaan ja ne olivat vahva osa tulevaisuutta. Useat asukokonaisuuksien osat viestivätkin 1990-luvulle ja 2000-luvulle tyypillisiä piirteitä. Elokuvan tekohetki vaikuttaa kuitenkin elokuvan visuaaliseen ilmeeseen, joten oli täysin luonnollista, että valtaosa yksityiskohdista voitiin kytkeä tekohetkelle tyypilliseen ajatteluun.
Now showing items 4689-4708 of 6684