Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Nivala, Juulia (2022)
    Tavoitteet. Tunnekasvatuksen tarkoituksena on tuoda oppilaalle keinoja käsitellä tunteitaan, ilmaista itseään sekä ymmärtää toisia. Tutkielma pyrkii rakentamaan monipuolisen kuvan alakoulun tunnekasvatuksesta. Tavoitteena on selvittää, mitä tunnekasvatuksen interventioista on tutkittu, miten tunnekasvatusta toteutetaan alakoulussa ja millaisia haasteita tunnekasvatukseen liitetään sekä millaisin argumentein tunnekasvatusta on perusteltu. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin vuoden 2022 keväällä kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Menetelmänä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on saada kattava kokonaiskuva tietystä aiheesta. Aineisto rajattiin maantieteellisesti pääosin suomalaisiin tutkimusiin. Ajallinen rajaus tehtiin 2000-lukuun ja tutkimuksista suurin osa oli toteutettu 2010-luvulla. Aineisto koostui yhteensä kahdestakymmenestä tutkimuksesta, joista puolet oli pro gradu -tutkielmia. Tulokset ja johtopäätökset. Jaoin tulokset kolmeen alalukuun tutkimuskysymysteni mukaisesti. Suurimmasta osasta interventiotutkimuksia löytyi positiivisia tuloksia. Vaikuttaa siltä, että erityisesti toiminnallisimmat interventiot saivat myönteistä palautetta ja toivottuja tuloksia aikaan. Tulosten mukaan tunnekasvatusta toteutettiin sekä spontaaneissa että suunnitelluissa tilanteissa. Suunnitellusti tunnekasvatusta toteutetaan oppiaineisiin integroimalla, tunnekasvatustuokiona ja toimintakulttuuria muovaamalla. Haasteina nähtiin käytössä olevien resurssien puute sekä aiheen abstraktius ja henkilökohtaisuus oppilaan osalta. Opettajat ja muut kasvatusalan asiantuntijat ajattelivat tunnekasvatuksen hyödyttävän oppilasta sekä nykyhetkessä että tulevaisuudessa. Tunnekasvatuksen koettiin tukevan luokan ilmapiiriä, kouluviihtyvyyttä, oppilaan mielenterveystaitoja ja tulevaisuudessa erityisesti työelämässä pärjäämistä. Tunnekasvatus vaikuttaa siis hyödylliseltä, mutta siihen sisältyy omat haasteensa. Tulevaisuudessa tarvitaan pidempiaikaista tutkimusta tunnekasvatuksen hyödyistä nimenomaan suomalaisessa alakoulussa. Lisäksi olisi mielenkiintoista tutkia, mitkä tunnekasvatuksen menetelmät ovat kaikista toimivimpia.
  • Rämä, Titta (2023)
    Tunnekasvatuksen tarve on noussut viime vuosina yhä enemmän osin maailmalla jyllänneen COVID-19 pandemian ja sittemmin Ukrainassa alkaneiden sotatoimien johdosta. Sosiaali- ja terveysministeriön lasten oikeuksia ja hyvinvointia koronaepidemian jälkihoidossa pohtinut työryhmä toi vuoden 2020 raportissaan esiin, että koronakriisillä on ollut huomattavia vaikutuksia lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada syvällistä tietoa tunnekasvatuksen tilasta Iitin kunnan esiopetuksessa, esiopettajien kuvaamana. Tutkimustehtävänä oli kuvata, millä tavoin Iitin kunnan esiopettajat toteuttavat tunnekasvatusta esiopetuksessa sekä, mitkä tekijät mahdollistavat ja vaikeuttavat laadukkaan tunnekasvatuksen toteuttamisen Iitin kunnan esiopetuksessa. Tutkimuskysymykset muotoutuivat seuraavanlaisiksi: (1) Millä menetelmillä Iitin kunnan esiopetuksessa toteutetaan tunnekasvatusta? Ja 2) Mitkä tekijät mahdollistavat laadukkaan tunnekasvatuksen toteuttamisen esiopetuksessa? Sekä (3) Mitkä tekijät vaikeuttavat laadukkaan tunnekasvatuksen toteuttamista esiopetuksessa? Tunnekasvatuksen tilaa ei ole aikaisemmin Iitin kunnan esiopetuksessa tutkittu, mutta tässä raportissa esiteltyjen aikaisempien tutkimusten valossa tunnekasvatuksella on positiivisia vaikutuksia lasten käyttäytymiseen ja kehittymiseen. Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen aineistona käytettiin ryhmähaastattelua, johon osallistui kolme Iitin kunnan esiopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulosten mukaan Iitin kunnan esiopettajat toteuttivat tunnekasvatusta aamukokoontumisissa, pienryhmähetkissä ja arjen tilanteissa, harvemmin systemaattisesti suunniteltuna. Esiopettajat kokivat, että heillä oli käytössään riittävä määrä tunnekasvatusmateriaaleja, ja lisäksi heillä oli käytössään kuraattorin palvelut. Tulokset osoittivat, että entistä laadukkaamman tunnekasvatuksen toteuttaminen mahdollistuisi, jos heillä olisi enemmän aikaa perehtyä materiaaleihin ja, jos he pääsisivät tunnekasvatuskoulutukseen. Laadukkaan tunnekasvatuksen toteuttamisen vaikeuttavana tekijänä esiopettajat kokivat SAK-työajan puutteen ja liian suuret ryhmäkoot. Esiopettajat kokivat tunnekasvatuksen tärkeänä jo pienestä pitäen ja askel systemaattisemmin toteutettua tunnekasvatusta kohti oli otettu uuden Ystävien eskari -materiaalin myötä.
  • Kyrö, Anni (2021)
    Tunnetaitoja pidetään nykytiedon valossa yksinä ihmisen tärkeimmistä taidoista, sillä tunteet ovat läsnä jokapäiväisessä elämässä. Tunnetaitoja aletaan harjoittelemaan jo varhaislapsuudesta lähtien. Näin ollen tunnekasvatus on myös noussut osaksi varhaiskasvatusta, jotta tunne-elämän ja -taitojen kehittymistä voidaan tukea jo varhaisessa vaiheessa. Varhaiskasvatuksessa toimivien kasvattajien tehtävä on luoda lapselle turvallinen ilmapiiri omien tunteidensa ymmärtämiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta, miten he toteuttavat tunnekasvatusta omassa lapsiryhmässään sekä millä tavoin tunnekasvatuksen toteuttamista voitaisiin heidän mielestään kehittää edelleen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin kyselyn avulla. Kyselylomake tehtiin Helsingin yliopiston E-lomakkeelle ja sen linkki jaettiin Varhaiskasvatuksen opettajat- Facebook-ryhmässä. Kyselyyn tuli yhteensä 34 vastausta, joista 17 käytettiin aineiston analyysissa. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksista käy ilmi, että tunnekasvatus koettiin tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta ja sen toteuttamisen katsottiin olevan monipuolista ja luontevaa. Varhaiskasvatuksen opettajat toteuttivat tunnekasvatusta sekä ennalta suunnitellusti tuokioiden avulla, että ennalta suunnittelemattomasti arjen tilanteissa. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat valmiiden materiaalien tuovan helpotusta tunnekasvatuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Arjessa tunnekasvatusta toteutettiin tunteiden sanoittamisen ja nimeämisen keinoin. Tunnekasvatuksen toteuttamisen kehittämisideat liittyivät tunnekasvatukselle tarkoitetun ajan lisäämiseen, henkilöstön koulutukseen ja tiimin työskentelyyn ja kommunikointiin.
  • Vakula, Viivi (2022)
    Koulun tehtävä on tuottaa yleissivistystä ja opettaa akateemisia taitoja, mutta näiden rinnalle lapset tarvitsevat myös elämisen taitoja. Tällaisia ovat esimerkiksi tunne- ja vuorovaikutustaidot. Niihin kuuluvat taito tunnistaa, säädellä, hallita ja käsitellä niin omia kuin muidenkin tunteita. Sosiaalinen kanssakäyminen edellyttää taitoa samaistua toisen ihmisen asemaan ja ymmärtää se, miltä hänestä tuntuu. Hyvät tunnetaidot usein ennustavatkin sosiaalista taitavuutta. Tunnetaidot ovat yhteydessä myös koulumenestykseen. Koulussa näitä taitoja voidaan harjoitella tunnekasvatuksen avulla. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena on selvittää, mitä tunnetaidot ovat, miten ja miksi niitä opetetaan, ja millaisia tunnetaitoja yhteiskunnassa toimiva kansalainen tarvitsee. Hain aineistoa erilaisilla aiheeseen liittyvillä hakusanoilla niin suomeksi kuin englanniksikin. Aiheen mukainen tutkimuskirjallisuus sisälsi tieto- ja oppikirjoja sekä tutkimustekstejä pääosin 2000-luvulta. Niiden avulla pyrin saamaan vastaukset tutkimuskysymyksiini, joita olivat 1) mitä tunnetaidot ovat? 2) mihin tunnetaitoja tarvitaan? sekä 3) miten tunnetaitoja opetetaan? Tunnetaitojen voidaan todeta olevan tärkeä osa nykyajan koulumaailmaa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) tunnekasvatus ja tunnetaidot mainitaan useassa kohdassa. Tunteiden huomioon ottaminen ja ymmärtäminen on asetettu esimerkiksi ympäristöopin, liikunnan, musiikin ja uskonnon oppiaineiden tavoitteiksi. Tunnetaitoinen oppilas osaa nimetä omia tunteitaan, ymmärtää niitä sekä niiden taustalla vaikuttavia syitä ja sovittaa käytöksensä niiden vaatimalla tavalla. Tunnekasvatusta voidaan toteuttaa koulussa monin eri tavoin esimerkiksi draaman tai lastenkirjallisuuden avulla. Myös erilaiset arjen tilanteet tarjoavat oivia tilaisuuksia tunnetaitojen harjoitteluun. Tavoitteena on kasvattaa empaattisia ja muut huomioon ottavia kansalaisia.
  • Toivonen, Emmi (2019)
    This study is a rewiew of factors that support emotional education in primary school. Emotional education is an important topic for me because I will graduate as a classroom teacher in the future. It's also a current topic today. Research method of this study is descriptive literature review and more closely narrative review. The material of this study consists of previous research and scientific articles both in English and in Finnish. Based on this review can be said that current Finnish curriculum, interventions of emotional education and teachers' emotional skills support emotional education in primary schools. Emotional education is an important part of Finnish national core curriculum. In addition the interventions of emotional education increase and develop pupils' emotional skills. It's also important that teachers know their own emotional skills and their effect on pupils and the atmosphere of classroom.
  • Hartikka, Roosa (2018)
    Callous-unemotional (CU) traits (e.g. of lack of guilt, empathy and shallow affect) has shown to predict persistent antisocial behaviours and severe psychosocial disruptions. This review sought to examine the aetiological factors underlying the CU traits and whether CU traits can be prevented and treated. Research to date suggests that CU traits are developed in the interaction of genetic and environmental factors. Especially parenting factors, such as parental warmth and sensitivity has shown a great effect on protecting from development of CU traits and parent training interventions has shown a great potential in decreasing CU traits in children and adolescents. However, intervention outcome research to date has been very limited. In addition, recent studies have mainly examined the outcomes of interventions initially intended for treatment of conduct disorder: there is not many empirically tested interventions specifically developed for treatment of CU traits. Also, it remains unclear whether the effects of the interventions are persistent in the long run, is there any difference in the treatment of children of different age and how effective the interventions are on the children with a great genetic vulnerability. There is critical need for more research to enable more effective and valid interventions to be developed.
  • Rantala, Roosa-Maaria (2019)
    Objective. Early onset major depressive disorder is a serious and recurring illness. There is abnormal brain function associated with depression when processing emotional stimuli. However, we do not know how these abnormalities occur in very young children. The aim of this review is to study brain function abnormalities when processing emotional stimuli in depressed pre-schoolers and the stability of these abnormalities in school aged children. Methods. This thesis reviews studies on pre-school major depressive disorder (PO-MDD) and its effects on brain abnormalities when processing emotional stimuli. Also, studies on school aged children with PO-MDD are included to inspect the stability of the abnormalities apparent in PO-MDD. Studies were included in this review, if they assessed children’s depression at least once during the pre-school period, and children were shown emotional stimuli during a functional magnetic resonance imaging. Results and conclusions. Children with PO-MDD had elevated activation in the limbic system and in the cortical areas associated with the processing of emotional stimuli when compared to their healthy peers. This elevated activation did not differ between positive and negative stimuli. Also, school aged children with PO-MDD had enhanced limbic and cortical activation in the areas associated with the processing of emotional stimuli when compared to their healthy peers. This enhanced activation was associated with the negativity of the stimuli. The connection between the PO-MDD and brain abnormalities in school age may be caused by genetic and environmental factors or the PO-MDD induced changes in brain functions. Because the abnormalities in brain function are already visible in pre-school, early intervention plays an important role. By studying the brain abnormalities associated with PO-MDD, we can develop efficient interventions to support the normal development of childrens’ brains and reduce the frequency and severity of future depressive episodes.
  • Pylvänäinen, Salli (2018)
    To interact with others in society, emotional intelligence is required. Emotional intelligence consists of skills that can be learned, but not all parents have the skills or interest to support their child's emotional development; this is when school plays important role. This thesis discusses emotional intelligence and emotion regulation, one crucial element in emotional intelligence. The research questions are 1) What is emotional intelligence? 2) How does emotion regulation develop? 3) How can the teacher support the student’s emotion regulation development? The purpose of this study was to research literature and recent studies on the teacher's possibilities to support the development of the student's emotion regulation. The research was based on theories, scientific articles and previous studies about emotional skills. The articles were found in Finnish and international databases, such as ARTO, ERIC and Google Scholar. In this study a synthesis was created based on previous studies. Emotional intelligence consists of awareness of your own feelings, emotion management and regulation, interpersonal skills and empathy and motivation. These areas include different emotional skills, such as the skill of perceive another’s feeling. Based on research, aspects that influenced emotion regulation development were nervous system, temperament and level of development, parental and environmental support and the emotional education of the school and teachers. The results confirm that the teacher can help the development of student’s emotion regulation by observing his own emotional skills, making the class atmosphere safe and using different interventions. In order to do that, the teacher needs emotional skills.
  • Kärppä, Linda (2023)
    Tässä kandidaatintutkielmassani tarkastelen tunnetaitojen merkitystä hyvinvoinnin tukemi-sessa. Tavoitteena oli selvittää tunnetaitojen käsitteenmäärittely sekä tunnetaitojen vaikutuksia psyykkiseen hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin sekä akateemiseen menestykseen. Katsauksessa tuotetaan yleiskatsaus monikäsitteisestä tunnetaitojen käsitekentästä. Lisäksi katsaus kokoaa yhteen tunnetaitojen hyötyjä hyvinvointiin eri näkökulmista. Tutkielman tarkoitus on saada ajankohtaista tutkimusperustaista tietoja ja tuloksia tunnetaidoista sekä esitellä niiden vaikutusta hyvinvoinnin tukijana. Tutkielma suoritettiin kuvallisen kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksen on juuri yleiskat-sauksen muodostaminen aiheesta pohjaten laajoihin tutkimuskirjallisuuksiin. Lähdeaineistona käytettiin sekä kotimaisia että englanninkielisiä tieteellisiä julkaisuja eri tukimusaloilta sekä muita julkaisuja. Tutkielman aihetta käsiteltiin kahden tutkimuskysymyksen kautta, jotka olivat: 1. Mitä ovat tunnetaidot? 2. Miten tunnetaidot tukevat hyvinvointia? Tutkimustulokset osoittavat tunnetaitojen käsitekentän olevan laaja ja moninainen, sekä si-sältävän useita eri limittäisiä käsitteitä, eikä yhteistä selkeää rajausta ja määritelmää ole. Tunnetaidot voidaan nähdä opittavissa olevina taitoina, älykkyyden lajina tai yksilön ominaisuutena. Käsitteenmäärittely riippuu sen kehittely- ja käyttötarkoituksesta. Tutkielman mukaan tunnetaitoja kuvaavat taidot tukevat yksilön hyvinvointia niin psyykkisestä, sosiaalisesta kuin akateemisen menestymisen näkökulmasta.
  • Keskinen, Netta (2020)
    Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, mitä tunnetaidot ovat, mitä hyötyä niiden opettamisesta vuosiluokilla 1-6 on, ja millä tekijöillä niiden kehitystä voidaan tukea. Käsittelin tunnetaitoja monipuolisesti eri näkökulmista. Tunnetaitojen opetuksen hyötyjä tutkiessani perehdyin etenkin koulukontekstissa esiintyviin hyötyihin. Käsitellessäni tunnetaitojen opettamista tukevia tekijöitä, otin huomioon oppiaineiden rajat ylittäviä oppimista edistäviä sosiaalisia ja toiminnallisia keinoja. Aiemmat tutkimukset osoittavat tunnetaitojen olevan monipuolinen kokonaisuus, joiden opettamisesta seuraa monenlaisia hyötyjä esimerkiksi oppimiseen, ihmissuhteisiin ja elämänhallintaan liittyen. Tunnetaitojen oppimista voidaan tukea erilaisin tavoin. Toteutin tutkielmani integroivana kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Perehdyin siis aiempiin tutkimustuloksiin etsien luotettavia ja tutkimuskysymysteni kannalta oleellisia tuloksia. Kansainvälinen tunnetaitojen tutkimus keskittyi selkeästi opetuksesta seuraaviin hyötyihin. Aiheesta löytyi myös jonkin verran suomalaista tutkimuskirjallisuutta, joka käsitteli aihetta monipuolisesti, mutta kenties hieman pintapuolisesti antaen aiheesta yleiskatsauksen. Tutkielmassa käytin yhteensä 40 lähdettä. Keräämäni aineisto ja sen analyysi ilmentävät tunnetaitojen olevan joukko sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja, joiden avulla on mahdollista toimia tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilan-teissa. Tunnetaidoilla on moninaisia psyykkisiä sekä sosiaalisia hyvinvointivaikutuksia, joiden merkitystä ei sovi unohtaa koulukontekstissa. Koulussa oppilaat ovat osa sosiaalista yhteisöä, jossa pärjääminen vaatii tunnetaitoja. Tunnetaitojen oppimisen systemaattisen tukemisen tärkeys tulisi ymmärtää koulunkäynnin ja oppimisen mielekkyyden sekä tuloksellisuuden, vuorovaikutustaitojen sekä oppilaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Tunnetaitojen systemaattisen tukemisen avuksi löytyy monia keinoja, joita opettajien tulisi toiminnassaan ottaa huomioon. Olennaista on tuen ja opetuksen jatkuvuus, sekä koulun eri toimijoiden välinen yhteistyö.
  • Sullivan, Riikka (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa tunnekasvatuksen nykytilannetta Suomessa. Viime aikoina on monin paikoin alettu kiinnittämään huomiota lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoihin osana laajempaa pyrkimystä hyvinvointiin. Aikaisempien tutkimusten mukaan lapsen tunnetaitojen tukeminen saattaa vähentää negatiivisia tunteita sekä auttaa lasta ymmärtämään ja säätelemään tunteitaan (Denham ym., 2016). Lisäksi aikaisemmissa tutkimuksissa on todettu tunnekasvatuksella olevan positiivisia vaikutuksia sekä yksilötasolla että yhteiskunnallisella tasolla. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on kuvata tunnekasvatuksen keinoja ja työkaluja, sekä siitä saatuja hyötyjä tai sen muita mahdollisia seurauksia. Menetelmät. Tämä tutkimus oli laadullinen tutkimus. Tässä käytetty kuvaileva ja integroiva kirjallisuuskatsaus tarjosi mahdollisuuden sekä tutkimusten kriittiseen tarkasteluun että myös hyväksyi aineistoina käytettyjen tutkimusten erilaiset metodit ja lähestymistavat. Tässä tutkimuksessa käytetyn Integroivan kirjallisuuskatsauksen vaiheita olivat tutkimuskysymysten laatiminen, aineiston kerääminen, aineiston arviointi, aineiston analyysi ja tulkinta sekä tulosten esittäminen. Kirjallisuuskatsaus aloitettiin määrittämällä tutkimustehtävä, tutkimuskysymykset ja keskeiset käsitteet. Aineistona oli neljä alkuperäistä tutkimusta tunnekasvatuksesta, joissa oli käytetty sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tässä tutkimuksessa lähestymistapana oli teoriasidonnainen sisällönanalyysi. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Aineistosta nostettiin esiin tutkimustehtävän kannalta keskeisiä asiakokonaisuuksia, jotka luokiteltiin teemoittain. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa havaittiin tunnekasvatuksesta olevan selkeää hyötyä. Näitä hyötyjä löytyi yksilötasolta aina yhteiskunnalliselle tasolle saakka. Toisaalta havaittiin myös passiivisen tunnekasvatuksen haitallisia seurauksia. Passiivisessa tunnekasvatuksessa kasvattaminen tapahtui siirtämällä tiedostamattomia ja usein toimimattomia malleja eteenpäin eikä varsinaiseen tunnekasvatukseen kiinnitetty tietoista huomiota. Koska kaikilla tietoisen tunnekasvatuksen keinoilla ja työkaluilla oli selkeitä hyötyjä, johtopäätöksenä voidaankin pitää yleisesti tunnekasvatuksen tärkeyttä varhaiskasvatuksessa ja kouluissa. Myös henkilökuntaa tulee kouluttaa tunnekasvatuksen osaajiksi sekä turvata riittävät resurssit tunnekasvatuksen menestyksekkääseen toteuttamiseen.
  • Senja, Hirvelä (2020)
    Vuonna 2016 voimaan astuneessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa nostetaan vahvasti esiin tunnetaitojen rooli koulussa. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, mitä tunnetaidot ovat ja miten luokanopettaja voi tukea lasten tunnetaitojen kehit-tymistä alakoulussa. Aluksi tutkimuksessa pureudutaan tunnetaitojen määrittelyyn ja sii-hen, mitä osa-alueita tunnetaitoihin kuuluu. Tämän jälkeen kartoitetaan erilaisia menetel-miä oppilaiden tunnetaitojen tukemiseen luokanopettajan näkökulmasta. Valitsin katsauk-sen aiheen oman kiinnostukseni, mutta myös sen tärkeyden ja ajankohtaisuuden vuoksi. Tunnetaitojen vaikuttavuutta on tutkittu monipuolisesti sekä kouluhyvinvoinnin että oppi-miskyvyn kannalta, mikä lisäsi mielenkiintoani perehtyä aiheeseen. Menetelmänä tässä tutkimuksessa käytin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistoksi kat-saukseen valikoin sekä suomalaisia että ulkomaisia tutkimuksia. Lisäksi hyödynsin kirjalli-suutta sekä muita aihetta koskevia julkaisuja. Hain aineistoa Helsingin yliopiston Helka-tietokannasta sekä Google Scholarista. Katsauksessani havaitsin niin kirjallisuuden kuin tutkimusten kautta tunnetaitojen olevan laaja ja moniulotteinen ilmiö, johon kietoutuu monia muita käsitteitä. Tunnetaidot koostu-vat useista itsenäisistä taidoista, jotka täydentävät toisiaan ja joita voidaan vahvistaa har-joittelemalla. Niihin lukeutuu esimerkiksi kyky tunnistaa, tulkita ja ymmärtää omia ja mui-den tunteita sekä kyky säädellä ja ilmaista tunteitaan. Katsaukseni perusteella tunnetaitojen tukemisella on merkittäviä myönteisiä vaikutuksia lasten hyvinvointiin sekä oppimiseen. Tunnetaidot ovat esimerkiksi yhteydessä myönteisen tunneilmaston rakentumiseen. Luo-kanopettaja voi tukea oppilaiden tunnetaitoja monin eri tavoin esimerkiksi kehittämällä omia tunnetaitojaan ja hyödyntämällä tunnetaitojen edistämiseen luotuja ohjelmia sekä po-sitiivista pedagogiikkaa. Tunnetaidot ovat keskeinen osa opettajan ammattitaitoa.
  • Tolkki, Karoliina (2020)
    Tavoitteet. Tunnekasvatuksen tarkoituksena on opettaa lapsille erilaisia taitoja, joiden avulla he pysty-vät ohjaamaan omaa toimintaansa paremmin ja sopeutumaan erilaisiin tunteisiin ja niiden seurauksena syntyviin reaktioihin. Kun lapsi oppii tunnistamaan erilaisia tunnetiloja itsessään, pystyy hän vähitellen tunnistamaan niitä myös muissa. Varhaiskasvatuksessa näitä taitoja voidaan harjoitella systemaattisesti erilaisten menetelmien avulla sekä opittuja taitoja voidaan harjoitella vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella tunnetaitoja käsitteenä sekä minkälaisena var-haiskasvatuksen erityisopettajat näkevät tunnetaitojen tietoisen harjoittelun merkityksen. Tavoitteena on myös ottaa esille niitä piirteitä, joita hyvällä tunnekasvattajalla on sekä niitä menetelmiä, joita heillä on käytössään tunnetaitojen vahvistamiseen. Päädyin haastattelemaan varhaiskasvatuksen erityisopet-tajia sen takia, että he ovat erityispedagogiikan asiantuntijoita ja koen, että heillä on laaja tietopohja liittyen näihin teemoihin. Tutkimusongelmani olivat: 1) Miten varhaiskasvatuksen erityisopettajat määrittelevät tunnetaidot? 2) Minkälaisen merkityksen he näkevät tunnetaitojen tietoisella harjoitte-lulla? 3) Mikä on kasvattajan rooli näiden taitojen tukemisessa? 4) Mitä menetelmiä varhaiskasvatuk-sen erityisopettajilla on käytössään lasten tunnetaitojen vahvistamiseen? Menetelmät. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaas-tattelulla. Aineisto kerättiin erään suomalaisen kunnan neljästä integroidusta erityisryhmästä, haastat-telemalla niissä työskenteleviä varhaiskasvatuksen erityisopettajia. Valitsin teemoiksi tunnetaidot kä-sitteenä, tunnetaitojen merkitys, kasvattajan rooli sekä vahvistamisen menetelmät. Lajittelin haastatte-lukysymykset valmiiksi näiden teemojen alle. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyy-sillä, ensin redusoimalla eli pelkistämällä aineisto ja tämän jälkeen klusteroimalla eli etsimällä saadusta aineistosta eroja ja yhtäläisyyksiä. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat vastasivat tunnetaitoihin kuuluvan tun-teiden nimeämisen ja tunnistamisen. He myös kuvasivat tunnetaitoja kehittyvinä taitoina, joiden tie-toinen harjoittelu koettiin tärkeäksi. He pitivät myös tärkeänä sitä, että lapsi ymmärtää kaikkien tun-teiden olevan sallittuja. Tärkeimmiksi piirteiksi kasvattajilla he mainitsivat sensitiivisyyden, myötä-elämisen taidon sekä kyvyn tarjota lapselle tukea ja lohtua. Myös empaattisuus ja aito läsnäolo koros-tui. Tärkeänä nähtiin myös se, että kasvattaja havainnoi ja on tilanteen tasalla, jotta potentiaaliset op-pimistilanteet tulee huomioiduiksi. Tunnetaitojen vahvistamisen menetelminä käytetiin eniten kirjoja, kuvatukea, draamaa, musiikkimaalausta sekä sanoittamista ja nimeämistä. Voidaan todeta, että tunne-taitojen vahvistamisessa nähdään erityisen tärkeänä kasvattajan tarjoama emotionaalinen tuki sekä mo-nipuoliset menetelmät. Näitä hyödyntämällä voidaan tarjota lapsille rikas ja turvallinen ympäristö harjoitella näitä taitoja.
  • Tolkki, Karoliina (2020)
    Tavoitteet. Tunnekasvatuksen tarkoituksena on opettaa lapsille erilaisia taitoja, joiden avulla he pystyvät ohjaamaan omaa toimintaansa paremmin ja sopeutumaan erilaisiin tunteisiin ja niiden seurauksena syntyviin reaktioihin. Kun lapsi oppii tunnistamaan erilaisia tunnetiloja itsessään, pystyy hän vähitellen tunnistamaan niitä myös muissa. Varhaiskasvatuksessa näitä taitoja voidaan harjoitella systemaattisesti erilaisten menetelmien avulla sekä opittuja taitoja voidaan harjoitella vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella tunnetaitoja käsitteenä sekä minkälaisena varhaiskasvatuksen erityisopettajat näkevät tunnetaitojen tietoisen harjoittelun merkityksen. Tavoitteena on myös ottaa esille niitä piirteitä, joita hyvällä tunnekasvattajalla on sekä niitä menetelmiä, joita heillä on käytössään tunnetaitojen vahvistamiseen. Päädyin haastattelemaan varhaiskasvatuksen erityisopettajia sen takia, että he ovat erityispedagogiikan asiantuntijoita ja koen, että heillä on laaja tietopohja liittyen näihin teemoihin. Tutkimusongelmani olivat: 1) Miten varhaiskasvatuksen erityisopettajat määrittelevät tunnetaidot? 2) Minkälaisen merkityksen he näkevät tunnetaitojen tietoisella harjoittelulla? 3) Mikä on kasvattajan rooli näiden taitojen tukemisessa? 4) Mitä menetelmiä varhaiskasvatuksen erityisopettajilla on käytössään lasten tunnetaitojen vahvistamiseen? Menetelmät. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineisto kerättiin erään suomalaisen kunnan neljästä integroidusta erityisryhmästä, haastattelemalla niissä työskenteleviä varhaiskasvatuksen erityisopettajia. Valitsin teemoiksi tunnetaidot käsitteenä, tunnetaitojen merkitys, kasvattajan rooli sekä vahvistamisen menetelmät. Lajittelin haastattelukysymykset valmiiksi näiden teemojen alle. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, ensin redusoimalla eli pelkistämällä aineisto ja tämän jälkeen klusteroimalla eli etsimällä saadusta aineistosta eroja ja yhtäläisyyksiä. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat vastasivat tunnetaitoihin kuuluvan tunteiden nimeämisen ja tunnistamisen. He myös kuvasivat tunnetaitoja kehittyvinä taitoina, joiden tietoinen harjoittelu koettiin tärkeäksi. He pitivät myös tärkeänä sitä, että lapsi ymmärtää kaikkien tunteiden olevan sallittuja. Tärkeimmiksi piirteiksi kasvattajilla he mainitsivat sensitiivisyyden, myötäelämisen taidon sekä kyvyn tarjota lapselle tukea ja lohtua. Myös empaattisuus ja aito läsnäolo korostui. Tärkeänä nähtiin myös se, että kasvattaja havainnoi ja on tilanteen tasalla, jotta potentiaaliset oppimistilanteet tulee huomioiduiksi. Tunnetaitojen vahvistamisen menetelminä käytetiin eniten kirjoja, kuvatukea, draamaa, musiikkimaalausta sekä sanoittamista ja nimeämistä. Voidaan todeta, että tunnetaitojen vahvistamisessa nähdään erityisen tärkeänä kasvattajan tarjoama emotionaalinen tuki sekä monipuoliset menetelmät. Näitä hyödyntämällä voidaan tarjota lapsille rikas ja turvallinen ympäristö harjoitella näitä taitoja.
  • Krohn, Siiri (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä tunteilla ja tunnetaidoilla tarkoitetaan ja miten tunnetaitojen kehitystä voidaan tukea alkuopetuksessa. Tunnetaitojen ja tunnekasvatuksen tutkimus on lisääntynyt merkittävästi 1900-luvun loppupuolella ja 2000-luvulla. Tunnekasvatuksen asema osana peruskoulujemme kasvatusta on vahvistunut huomattavasti. Tunnetaitojen oppiminen on hyödyllistä yksilön kannalta, mutta myös yhteiskunnallisesti tunnetaidoista voidaan huomata selkeitä hyötyjä. Tutkimukseni tarjoaa lukijalleen tietoa tunteista ja tunnetaidoista sekä osoittaa konkreettisia keinoja tukea lasten tunnetaitojen kehitystä alkuopetuksessa. Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimus on laaja yleiskatsaus omaan aiheeseensa. Aineisto koostu 30:sta eri tieteenalojen lähteistä. Lähteistö sisältää tieteellisiä tutkimuksia, artikkeleita, monografioita sekä oppikirjoja. Lisäksi tarkastelin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita vuodelta 2014 ja varhaiskasvatussuunnitelmaa vuodelta 2018. Katsaus osoitti, että tunnetaitojen opettaminen tulisi olla alkuopetuksesta jokapäiväistä ja tavalliseen arkeen integroitua. Kouluyhteisön, kodin, luokkayhteisön ja opettajan tulisi kaikkien olla tietoisia tunnetaitojen opettamisesta ja niiden oppimisen tulisi olla kaikkien yhteinen tavoite. Alkuopetuksen aikana tunnetaitojen opettamisen päävastuu on opettajalla. Hänen tulee olla jatkuvasti tietoinen ryhmänsä tunneilmapiiristä ja strategisesti pyrkiä opettamaan oppilailleen erilaisia tunnetaitoja.
  • Vilkman, Minna (2019)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tutkielmani tavoitteena oli tarkastella Beverley Skeggsin lähestymistapoja yhteiskuntaluokkaan ja luokkaeroihin sekä havainnollistaa käsitteiden sovellusmahdollisuuksia suomalaisessa kasvatussosiologisessa tutkimuksessa. Aiemmat luokan ja koulutuksen välistä suhdetta tarkastelleet tutkimukset ovat käsitelleet muun muassa koulutuksen periytyvyyttä tilastotietojen pohjalta, joten halusin perehtyä teoriapohjaiseen näkökulmaan. Tavoitteenani oli myös esittää, että luokkanäkökulma on antoisa tapa tarkastella yhteiskunnallisia ilmiöitä. Tutkimuskysymykseni ovat 1) miten Beverley Skeggs lähestyy luokan käsitettä, ja 2) millä tavoilla suomalainen kasvatussosiologia voi soveltaa Skeggsin luokkateoriaa? Toteutin tutkielman systemaattisena käsiteanalyysina, jossa lähestyin luokkaa kattokäsitteenä esittelemällä kolme Skeggsin keskeistä käsitettä: legitimaatio, kirjaaminen ja arvostus. Mainittujen käsitteiden avulla avasin sosiaalisen position ja identiteetin, individualismin, omistamisen ja poliittisuuden näkökulmia yhteiskuntaluokkaan. Lopuksi esittelin viisi artikkelia (Tarja Toloselta kaksi ja Mari Käyhköltä kolme), jotka soveltavat Skeggsin käsitteitä, sekä laadin yhteenvedon kaikkien kolmen teksteistä. Tutkielmani pääteokset olivat Skeggsin kaksi kirjaa: Formations of class and gender: becoming respectable (1997) sekä Class, Culture, Self (2004). Tutkielman artikkelit löysin hakemalla Google Scholarista ja ohjaajani suosituksen myötä. Tulosten mukaan luokkataustalla oli merkitystä konkreettisten tekijöiden (kuten koulutus tai avioituminen) lisäksi muun muassa käsitykseen itsestä ja omasta toimijuudesta sekä omanarvontuntoon. Keskiluokan asema universaalina ihanteena asetti työväenluokan toissijaiseksi, mikä aiheutti väheksytyksi tulemisen tunteita ja häpeää. Eriarvoisuuden vähentämiseksi olisi tunnistettava luokkaerot ja niiden taustamekanismit.