Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Heiniö, Kirsi (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksessa tarkastellaan ympäristövastuullisen kulutuskeskustelun suhdetta Herbert Marcusen kriittiseen yhteiskuntateoriaan. Samalla tutkitaan Marcusen kriittisten ajatusten ajankohtaisuutta suhteessa tämän päivän suomalaiseen ympäristövastuulliseen kuluttajuuteen. Havainnollistavana esimerkkinä käytetään markkinatalouden ideologiaa tukevaa viherpesua. Marcuse on argumentoinut, että yksilöt ovat vieraantuneet omista todellisista tarpeistaan ja heidän tarpeensa ovat muokkaantuneet teollistumisen myötä yhdenmukaisiksi markkinataloutta edistävän yhteiskunnan tarpeiden kanssa. Täten on muodostunut yksiulotteinen yhteiskunta ja väärät tarpeet. Aiemmat tutkimukset ovat tulkinneet Marcusen kritiikille ja yksiulotteiselle yhteiskunnalle vastavoimana ympäristövastuullisen kulutuksen. Tämän tutkimuksen näkökulma tähän lähtökohtaan on kriittinen. Tutkimuksessa kuluttajia tulkitaan moniulotteisina ja kotitalouden muodostavina yksikköinä. Kuluttajan ja kotitalouden suhdetta ympäristöön selitetään Bubolz & Sontagin inhimillisen ekologian kautta: keskiössä ovat ihmisen aikaansaamien, käyttämien ja hallitsemien resurssien luova sopeuttaminen, kehittäminen ja niiden suhde eri ympäristöjen kestävyyteen. Menetelmät. Tutkimus on luonteeltaan kuvaileva, integroiva kirjallisuuskatsaus. Tarkoituksena oli kuvata valittua ilmiötä (ympäristövastuullinen kulutus ja viherpesu) kriittisessä valossa käyttäen valmista mallia (kriittinen yhteiskuntateoria) työkaluna. Aineiston hankinnassa käytettiin apuna systemaattiselle kirjallisuuskatsaukselle ominaista mallia, jossa tarkasteluun otettiin monipuolisesti kotimaista ja kansainvälistä aineistoa. Kirjallisuuskatsausta tukemaan suoritettiin pienimuotoinen tapaustutkimus, jonka aikana hankittiin valokuva-aineistoa viherpesuun ja ruskeaan kartonkipakkaukseen liittyvää esimerkkiä varten. Tämän tarkoituksena oli esimerkin kautta konkretisoida valittua teemaa. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tuloksena kuluttajaa riistävää viherpesua tulkittiin välineenä, joka muodostaa ympäristövastuulliseen kuluttajuuteen sitoutumisesta Marcusen kuvailemia vääriä tarpeita ja vieraantumista. Vieraantumisen estämiseksi ympäristövastuullisen kuluttajan tulee olla kriittinen, tietoinen, tiedostava ja vastuullinen. Tutkimuksen avulla haluttiin korostaa inhimillisen kuluttajan päätösten todellisia vaikutusmahdollisuuksia ilmastokriisin hillitsemiseksi.
  • Lahti, Jatta (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus on käsitellä vieraskielisten kotien ja koulun välistä yhteistyötä. Vieraskielisiä ovat ne henkilöt, joiden äidinkieli on jokin muu kuin kotimaiset kielet, eli suomi, ruotsi tai saame. Kodin ja koulun välinen yhteistyö tapahtuu kolmen osallistujan, huoltajien, oppilaan ja koulun, välillä. Kodin ja koulun välinen yhteistyö on tärkeää oppilaan hyvinvoinnin, koulumenestyksen ja oppimistulosten kannalta. Vieraskielisten määrä on kasvanut Suomessa viimeisten vuosikymmenten aikana, ja lisääntynyt kielellinen ja kulttuurinen moninaistuminen on tuonut mukanaan uusia haasteita, joihin koulun ja koulujärjestelmän on täytynyt pyrkiä vastaamaan tasa-arvon ja tasavertaisten oppimistulosten toteutumisen mahdollistamiseksi. Koska suurin osa vieraskielisistä Suomessa on maahanmuuttajataustaisia, tässä tutkimuksessa keskityttiin vieraskielisiin maahanmuuttajataustaisiin perheisiin. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä oli selvittää, mitä erityisiä piirteitä vieraskielisten maahanmuuttajataustaisten kotien ja koulun välisessä yhteistyössä on sekä millaisia asenteita vieraskielisten maahanmuuttajataustaisten kotien ja koulujen yhteistyöhön osallistuvilla on toisistaan. Tämä tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvailevalle kirjallisuuskatsaukselle tyypillisesti tutkimuksessa pyrittiin käsittelemään aihetta ja sen keskeisiä piirteitä ja ominaisuuksia mahdollisimman laajasti ja tarkasti. Tutkimuksen aineisto kerättiin käyttämällä eri hakukoneita ja eri aiheeseen sopivia hakusanoja englanniksi ja suomeksi. Vieraskielisten maahanmuuttajataustaisten perheiden ja koulun henkilökunnan asenteet toisiaan kohtaan ovat pääasiassa positiivisia. Maahanmuuttajataustaiset vanhemmat ja oppilaat ovat alisteisessa asemassa verrattuna valtaväestöön, eikä koulun henkilökunta aina onnistu heidän tukemisessaan. Tiedonkulku kodin ja koulun välillä voi olla ajoittain katkonaista. Yhteistyö sujuu useimmiten ongelmitta, mutta keinot sen järjestämiseen, ylläpitämiseen ja parantamiseen eivät ole riittävän jäsennellyt, yhtenäiset ja selkeät. Jotta tasa-arvo ja yhdenvertaisuus voisi toteutua, koulujen ja koulutuksen järjestäjien tulisi kehittää keinoja ja työkaluja paremman yhteistyön järjestämiseksi. Aihetta tulisi tutkia lisää suomalaisessa koulukontekstissa.
  • Svensson, Kristian (2016)
    Forskningen handlar om skillnaderna mellan utrikesnyheterna i Tv-Uutisets och Tv-Nytts huvudsändningar klockan 20.30 och 19.30. Med hjälp av en kvantitativ innehållsanalys har jag kommit fram till att de viktigaste utrikesnyheterna oftast prioriteras på samma sätt i Tv-Nytt och Tv-Uutiset. Nästan hälften av de undersökta utrikesnyheterna var ändå unika för Tv-Nytt, vilket pekar på att innehållet också skiljer sig på många sätt. Bland annat har Tv-Nytt i genomsnitt längre inslag än Tv-Uutiset. TV-Uutiset hade ändå totalt sett fler utrikesnyheter än Tv-Nytt. När det gäller den geografiska spridningen finns det både likheter och skillnader. Tv-Nytt hade mer nyheter om Europa än Tv-Uutiset, men i båda fallen är Europa den kontinent som det rapporteras mest om. Jämfört med tidigare forskning är den största skillnaden att Mellanöstern får mera uppmärksamhet i både Tv-Nytt och Tv-Uutiset. Det här beror antagligen till stor del på att det syriska inbördeskriget fått stor uppmärksamhet i medierna. När det gäller ämnesval är politik samt krig och väpnade konflikter de ämnen som dominerar. Forskningsresultaten diskuteras bland annat utgåene från Galtungs och Ruges nyhetskriterier (1965). Också korrespondenternas betydelse i förhållande till nyhetsinnehållet diskuteras i avhandlingen. Forskningsresultatet pekar åtminstone delvis på att korrespondenterna bidrar till att det rapporteras mera om just den delen av världen där en korrespondent jobbar. Forskningsmetoden är kvantitativ innehållsanalys och materialet består av 40 stycken nyhetssändningar (20 stycken Tv-Uutiset 20.30 och 20 stycken Tv-Nytt 19.30) under fyra på varandra följande vardagsveckor i september och oktober 2016.
  • Sinisalo, Sanna (2023)
    Suomalaiseen kulttuuriin on kuulunut pitkään lapsille kirjojen lukeminen. Kirjojen katseleminen sekä lukeminen harjaannuttavat lapsen kielitaitoa sekä tiedon käsittelyyn liittyviä taitoja. Las-tenkirjallisuudessa tunteet ovat nousseet suosituksi teemaksi. Yksi lastenkirjallisuuden moni-naisista tehtävistä on vaikeiden tunteiden käsittely. Lastenkirjat toimivatkin turvallisena harjoit-telualueena tunteiden kokemisessa. Kirjojen avulla lapsi pystyy harjoittelemaan empatiataito-jaan sekä huomion kääntäminen pois tunnekuohusta on helpompaa. Lastenkirjojen kautta lapsi pystyy pohtimaan omia tunteitaan ilman, että hänen tunteensa ovat tarkastelun keskipis-teenä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisia, nykypäiväisiä lasten kuvakirjoja, joissa keski-tytään vihan tunteeseen. Tarkastelen vihan tunteen näyttäytymistä sekä miten sen käsittelyä voidaan tukea. Tämä tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, joka on toteutettu käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistona toimii kymmenen kappaletta vuosina 2017–2022 julkaistua lasten kuvakirjaa. Analyysin kohteena ovat kirjojen tekstit ja kuvat. Analyysin perusteella aineistolle luotiin neljään kategoriaa, jotka ovat: lapsi tarvitsee apua tunteiden käsittelyyn, vihan tunteen ympärillä on paljon muitakin tunteita, aikuisetkin tuntevat vihaa sekä tunteiden käsittelyä voidaan tehdä lastenkirjojen avulla. Nykyään lastenkirjoissa näytetään vihan tunteita avoimesti. Lapsen lohduttajina nähdään muitakin kuin äitejä ja aikuis-ten vihan tunteita tuodaan selkeästi esille. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että lastenkirjallisuudessa vihan tunne voi näyttäytyä kenellä hahmolla tahansa. Lohduttaminen ei vaadi taikatemppuja. Kirjojen hahmo-jen sukupuolta ei pysty usein tulkitsemaan, mutta se ei vaikuta tunteista oppimiseen. Kirjojen tarinat sekä tehtäväsivut tarjoavat hyvän lähtökohdan tunteista keskustelemiselle.
  • Fagerudd, Vendla (2024)
    Mitt syfte med den här studien är att undersöka hur personer som arbetar inom vårdbranschen porträtteras i finlandssvenska nyhetsmedier. Studien görs som en kvalitativ textanalys där jag med stöd av den hermeneutiska teoritraditionen försöker ta reda på om det finns samband mellan hur vårdare tenderar att beskrivas i nyhetsmedia och hur de porträtteras i artiklar som behandlar social- och hälsovård. De analytiska verktyg jag utgår från i analysen är tilltal, representation, vilka formuleringar skribenten använder sig av och vilka latenta betydelser språkanvändningen kan ha för texternas budskap. För att avgränsa behandlar artiklarna frågor som rör respektive välfärdsområde som orterna där tidningarna ges ut hör till. De andra kriterierna för texterna är att de måste vara skrivna av skribenter som är anställda vid mediehusen och innehålla direkta eller indirekta citat från intervjupersoner. De här kraven ställer jag för att kunna studera representation – vilka grupper som kommer till tals i media när frågor som rör välfärdsområden behandlas – och för att se vilka mönster som kan synas i materialet trots att texten inte är argumenterande. Resultaten från analysen visar att det finns liknande mönster i den finlandssvenska medierapporteringen om vårdfrågor som tidigare forskning om vårdares roll i media visat. Det mest framträdande mönstret är att vårdare, här i avseendet sjukskötare, sällan intervjuas i nyhetsartiklar som rör vårdfrågor. Utöver det visar resultaten att vårdarnas arbetsvardag och syn på framtiden inom vårdbranschen har blivit mer oviss i samband med de förändringar som övergången till välfärdsområdena inneburit. Ännu ett gemensamt drag för artiklarna är att skribenterna använder sig av språkliga metaforer för att beskriva situationen inom välfärdsområdena. Skribentens formuleringar och de underliggande budskap som de kan signalera både upprätthåller och bidrar till det rådande samtalsklimatet om vården och välfärdsområdena inom media och i samhället överlag.
  • Biese, Micaela; Biese, Micaela (2020)
    Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena oli tarkastella Vihreä lippu -ympäristöohjelmasta tehtyjä opinnäytetöitä vuosina 2013–2020 ja selvittää niissä esiintyviä nä-kökulmia. Vihreä lippu -ohjelmaa on tutkittu Suomessa ainoastaan opinnäytteiden tasolla. Opinnäytetöissä esiintyviä näkökulmia on kartoitettu aikaisemmissa tutkimuksissa vähäisesti. Tässä tutkimuksessa esitellään Vihreä lippu -aiheiset opinnäytetyöt ja tutkitaan niissä esiintyviä tavoitteita, toteutustapoja sekä tuloksia, minkä pohjalta opinnäytetyöt on jaoteltu niille sopiviin näkökulmiin. Koska aineiston haku ei tuottanut tuloksia vuoden 2016 jälkeiseltä ajalta, tutkielman aineistona on käytetty vuosien 2013–2016 Vihreä lippu -ohjelmasta tehtyjä opinnäytetöitä. Opinnäytetöitä oli yhteensä yhdeksän kappaletta, joista yksi oli yliopistotasoinen pro gradu -tutkielma ja 8 ammattikorkeakoulussa suoritettua opinnäytetyötä. Teoriaosuuteen aineistoksi valikoitui tutkimuspohjaista kirjallisuutta sekä organisaatioiden in-ternet-sivut. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena nähtiin opinnäytetöissä esiintyvän viisi erilaista näkökulmaa, joita olivat lasten ja nuorten osallisuus, Vihreä lippu -toiminnan näkyvyys, kehittämishankkeet, ympäristöasenteiden muutokset sekä energian säästö. Lasten ja nuorten osallisuuden näkökulma näkyi lähes jokaisessa opinnäytetyössä, sillä se kuului osaksi Vihreän lipun periaatteita, mutta kahdessa työssä osallisuus oli otettu nimenomaan päätarkastelun kohteeksi. Vihreä lippu -toiminnan näkyvyyttä tarkasteltiin kahdessa opinnäytetyössä kartoittamalla osallistujien tapoja toteuttaa Vihreä lippu -ohjelman sisältöjä. Kolme henkilöä oli tehnyt opinnäytetyönsä kehittämishankkeena päiväkotien Vihreä lippu -toiminnalle. Heidän työnsä perustuivat Vihreä lippu -toiminnan suunnittelulle. Vihreä lippu -toimintaa tarkasteltiin ympäristöasenteiden muutosten näkökulmasta yhdessä opinnäytetyössä. Kyseisessä tutkielmassa selvitettiin, millaisia muutoksia oppilaiden ympäristöasenteissa tapahtuu Vihreä lippu -projektin aikana. Energian säästöä tutkittiin myös yhdessä opinnäytetyössä, jonka tavoitteena oli selvittää toimijoiden energian säästön määrää ja keinoja vuoden aikana. Energiansäästönäkökulma osoittautui muista näkökulmista eroavaksi, sillä tutkimuksen kohteena oli ilmiö ihmisten sijasta.
  • Ahonen, Jonna (2016)
    The ability to reason and to write argumentative texts are part of multiliteracies and genre skills, without which it is difficult to get along in the society. Teaching and development of the argumentation and genre skills form a continuum, in which the argumentative writing in primary school is typically practiced in the form of an argumentative text. At the end of the comprehensive school students are expected to have many kind of expertise related to the mentioned skills, so it is reasonable to find out how does the sense of genre appear at the beginning of the mother tongue teaching. Despite this and the concern about the students’ argumentation and writing skills, the research related to argumentative texts in the context of primary school is still narrow. The purpose of this study was to determine what kind of sense of genre the argumentative texts written by fifth graders reflect. I approached the subject from the perspective of the overall structure. I studied the general structure of the texts in respect of the formal and the functional parts and also how the functional parts are realized. The thesis was a qualitative case study. Research material consisted of 44 argumentative texts written by students on fifth grade. The material was analysed using structural analysis. The analysis of the structure within these texts was carried out for the part of formal and functional structure analysing the typography of the texts and the functions of the text parts. The analysis indicated that the fifth graders construct their texts on the general structure known from the traditional school essay, the main claim and the arguments. Heading and 1– 4 text paragraphs were separable as formal parts of the fifth graders’ argumentative texts. Most students constructed their text of one text paragraph in addition to the heading. Based on the analysis the texts consisted of functional parts that were referred to as heading, the start, the main claim, arguments and the end. From fifth graders’ perspective these parts appeared to be essential components of the genre, as they were found in almost every text. It is how these functional parts were carried out varied greatly. Prototypically the heading described the subject, the start contained an opinion, the main claim was found easily, the argument was based on comparison and the text ended with an advice or a request. The texts expressed sense of genre, but the overall structure of the texts was not fully established.
  • Tepponen, Terhi (2022)
    Kotitaloustieteen yhtenä tarkastelukohteena on arjen toiminnot, joihin asumiseen liittyvät taidot kuuluvat. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten viihtyisää kotia kuvaillaan vuosina 1929 ja 2019 julkaistuissa Kotiliesi-lehdissä. Esteettisyys on tässä viihtyisää kotia määrittelevänä elementtinä. Sisustaminen toimii esteettisyyden kuvaajana. Näitä tarkastellaan vuosien 1929 ja 2019 Kotiliesi-lehtien kuvista ja artikkeleista. Tutkimuksessa kuvataan molempien aikakausien ajankuvaa ja tarkastellaan eroja ja yhtäläisyyksiä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimuksen aineistona käytettiin Kotiliesi-lehden vuosikertoja vuodelta 1929 ja 2019. Vuoden 1929 lehdistä sisustukseen liittyviä kuvia ja artikkeleita löytyi yhteensä 39 kpl ja vuoden 2019 lehdistä yhteensä 56 kpl, joista varsinaisia sisustusartikkeleita oli 18 kpl. Aineiston analyysin menetelmänä käytettiin sisällön analyysia, hyödyntäen kuvantulkintaa. Vuoden 1929 lehtikuvien ja artikkeleiden yleiskuva oli käytännöllisyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta korostava. Sisustuksen elementteinä usein toistuivat räsymatto, viherkasvit ja ryijy. Asumisen tasoerot korostuivat maaseudun ja kaupungin välillä. Vuoden 2019 kuvat ja artikkelit esittelivät pääasiassa valoisia ja harmonisia kodin sisustuksia, joissa huonekalut ja esineet oli harkiten aseteltu ja sävyt sointuivat toisiinsa. Usein kuvissa toistuvia elementtejä oli keittiö, viherkasvit ja leikkokukat, sohva, tv-taso tai lipasto. Yhteistä molempien aikakausien sisustuskuville oli luonnonmateriaalien käyttö, viherkasvit ja leikkokukat, siisteys ja luonnonsävyt sisustuksen väreissä. Vuoden 2019 sisustuskuvista puuttuu vuoden 1929 kuville tyypilliset räsymatto ja ryijy. Vuoden 2019 kuvissa on havaittavissa elintason kohoaminen, sisustus on näyttävämpää, eri materiaaleja on runsaammin käytössä ja tunnettuja sisustusbrändejä on tunnistettavissa.
  • Koskela, Marja (2018)
    This is a study about one evening’s gathering with handcrafts. Marttaliitto and työväenopisto arrange multiple similar gatherings with handcraft. My aim was to arrange an evening with handcrafting such as any other evening with women, but everyone has their own crochets or knitting with them. I arranged the gathering to my four friends. Everybody did not know each other but some of them had met before. My aim was to research the atmosphere of the evening and co-teaching. My aim was not to generalize, and I did not make hypothesis. The research was descriptive. Research questions were: 1. What is the meaning of other mem-bers of the team when doing your own handcraft? 2. How is the peer education mediated in the gathering? My research was a qualitative research. My methodological approach was an ethnographic case study. The data was concise because I dealt that one night with a point of view of communality. I videoed the evening and used it as a supporting data for the questionnaire which I conducted to the participants the day after. Questions were open. There were four participants in my research. I divided the answers in to themes and analyzed the themes so that they answered into my research questions. The data shows that communality and being together was meaningful and handcrafts brought easiness to spend time with strangers. The handcrafts brought nice addition to gathering contrary to my expectation that the gathering would brought something extra to participants’ handcrafts. There was peer education among the conversation and it has been given lone and by jointly to person in need. The participants felt peer education and peer support pleasant and challenging. The participants felt pleasant to have support and self-confidence to handcraft. Some of them did not feel that they were enough talented. Overall the evening contained both deep conversations and lots of happiness and laugh.
  • Uotila, Eino (2016)
    This review focuses on the relationships between the Big Five personality traits and phishing susceptibility online. Phishing is defined as an act where the phisher attempts to gather delicate information, such as passwords or bank credentials. Online phishing happens usually by the means of e-mail or social media. Phishing is a common occurrence and people spend a lot of time on the internet. Therefore it is important to examine how personality traits might be linked to how susceptible different people are to phishing. In addition to the Big Five personality traits, the principles of social manipulation discussed in literature are within the framework of this review. Social manipulation is a key component of phishing, as the phisher’s aim is to get the victim to give out their information. No single trait alone exposes anyone to phishing. Phishing susceptibility is always dependent on the context. However, agreeableness, conscientiousness and extraversion seem to be most related to higher phishing susceptibility. These connections are somewhat dependent on the principles of social manipulation that the phisher takes advantage of. Still, the foregoing traits might in some cases be connected to lower phishing susceptibility, thus protecting people from phishing. In addition, neuroticism and openness can sometimes be connected to higher phishing susceptibility. Personality is only a part of the concept of phishing susceptibility. Regardless, the relationships between personality and phishing susceptibility have been examined to some extent. Personality can also be taken into account when training users against phishing. Training in cybersecurity is found to be a worthwhile remedy against phishing online.
  • Peltonen, Tuulimaria (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksessa tutkitaan esikouluopettajien käsityksiä kaksivuotisesta esiopetuksesta. Kaksivuotinen esiopetus on tällä hetkellä Suomessa ilmiönä varsin ajankohtainen ja tuore, minkä vuoksi siihen kohdistuvaa tutkimusta on niukasti. Aiheen ajankohtaisuus, opettajien erilaisten ajattelutapojen esiin nouseminen sekä oma kiinnostukseni innoittivat tämän tutkimuksen asettelua. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata esikouluopettajien käsityksiä kaksivuotisen esiopetuksen vaikutuksista lasten oppimista tukevaan pedagogiikkaan. Lisäksi tarkasteltiin opettajien käsityksiä liittyen viisivuotiaiden pedagogisen toiminnan muutokseen. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin fenomenografisen tutkimussuuntauksen piirteitä. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla sosiaalisen median, Facebookin alustalla syksyllä 2019. Tutkimukseen osallistui yhteensä 32 esikouluopettajaa eri puolilta Suomea. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Kaksivuotisen esiopetuksen suhde oppimisen pedagogiikkaan jakoi eriäviä ajattelutapoja. Suurin osa opettajista näki esiopetuksen laajentumisen myönteisenä. Etuihin lukeutui tuen lisääntyminen, oppimismahdollisuuksien yhdenvertaistuminen ja turvallisen oppimisympäristön jatkuvuus. Vaikka esiopetuksen pedagogiikassa korostettiin lasta aktivoivien menetelmien merkitystä, silti koulumaisuus nähtiin kaksivuotisen esiopetuksen huolenaiheena. Tämän perusteella nykyinen kuusivuotiaiden esiopetus koetaan enemmän koulumaisena opetuksena kuin viisivuotiaiden pedagoginen toiminta. Lisäksi esiopetuksen laajentamisen pelkoja aiheuttivat riittävien resurssien määrä sekä toiminnan järjestelyt. Sen sijaan viisivuotiaiden pedagogista toimintaa haluttiin kehittää yhtenäisemmäksi sekä lasten keskinäisiä vertaissuhteita tukevaksi. Osa opettajista ei puolestaan kokenut muutokselle tarvetta. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan pohtia kaksivuotisen esiopetuksen perimmäisiä tavoitteita ja sen edellyttämiä resursseja. Lisäksi tutkimuksen avulla voidaan kehittää esiopetuksessa toteutettavaa pedagogiikkaa sekä edistää varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen jatkumoa.
  • Sandholm, Brunella (2018)
    In teaching children who use sign language, they have used communication methods, signs and sign language. As medicine evolved, they have reverted back to communication methods and developed hearing rehabilitation methods. This change can also be seen in early childhood ed-ucation. However, many studies have shown that the effect of sign language on the identity and the linguistic minority is significant. Despite this, the rights of the minority who use sign lan-guage are not taken into account in the early childhood education law even though the sign lan-guage act requires it and children who use sign language are noted in the early childhood edu-cation plan. The purpose of this study was to find out how a family using sign language is en-countered in early childhood education and how the children's mother tongue is taken into ac-count in kindergarten. The aim of the research was to find out how kindergarten co-operates with the parents and how the mother tongue of the child is taken into account in early child-hood education. The study was conducted as a case study. Six parents from five different families who all use sign language, were interviewed with half-structured interviews. Some of the children were hearing and some deaf or hard of hearing. Interviews done in sign language were recorded and transcribed. The interviews were analyzed by content analysis and compartmentalization. The results showed small differences between kindergartens, for example in support measures, but many parents had similar concerns about how their child's sign language develops and how it is taken into account in kindergarten. There were also differences between hearing and deaf or hard of hearing children. Sign language for hearing children was not seen as necessary in kindergarten as to deaf or hard of hearing children. All parents emphasized the importance of sign language to the child's identity regardless of their hearing. Most parents were not aware of the concrete measures done in kindergarten to support language. Parents had mostly good expe-riences of interaction with kindergarten personnel, but some felt that their concerns about lan-guage were not heard. According to the parents, personnel with past experiences with deaf people and sign language had a positive impact on the interaction between parents and person-nel. Based on the results sign language as a child’s first language should be taken into account in kindergartens in more concrete measures and the early childhood education act should be changed as the sign language act requires.
  • Pihlainen, Saara (2018)
    The aim of the study was to trace early childhood education teachers’ experiences about supporting language identity development with children who use sign language as their native or first language. The aim was also to discover what kind of support the teachers consider required. In this study people who use sign language as their native or first language are considered from a socio-cultural perspective as a language and a culture minority. The data of this study was collected via electronic survey. There were a total of 18 respondents. The research method was a theory-led analysis, where the researchers former knowledge led the analysis. Based on the analysis, five different themes of support were formed. The five themes included 1) using sign language and sign or picture supported speech, 2) the factors that have impact on planning activities, 3) signing equals, 4) using signs in specific situations and 5) education and peer support for families, children and for the teachers. In addition to the five themes, an interesting discovery occurred, when the respondents used the term hearing-impaired instead of the term sign language user, which was used in the survey. In the future it would be important to reflect what kind of effects the used terms have in the early childhood education or even in the level of the society.
  • Grünthal, Alva (2019)
    Objectives. Sign languages are perceived and produced by different modalities compared to spoken languages. This has lead to different viewpoints regarding the status of sign languages: are they human languages at all or are they fully comparable to spoken languages? Modality differences have been an interesting topic in the research of the brain mechanisms of sign languages. For spoken languages, the brain mechanisms are mainly based on the left hemisphere and especially on its perisylvian areas. Particularly the role of the left posterior superior temporal sulcus and the left inferior frontal gyrus have been researched. In this review the similarities and differences between the brain mechanisms of sign language and spoken language are discussed based on the current research. Methods. The method of this review was literature review. The studies and books were found from Google Scholar and Helka Finna using, for example, search term sign language brain. Some references for the introduction were searched also from Google. In addition, the suggestion and citation functions were used in Google Scholar, and articles were discovered also by conducting a manual search from the reference lists of the found studies. Results and conclusions. In the studies on the brain mechanisms of sign language it was consistently found that similarly to spoken language, the processing of sign language is mainly based on the left hemisphere and especially on its perisylvian areas. The left inferior frontal gyrus was engaged in production of both spoken and signed languages. In comprehension, the left superior temporal sulcus, the left superior temporal gyrus and the left inferior frontal gyrus were engaged. Results suggested that auditory cortex in the temporal lobe is a constituent part of brain mechanisms despite that sign languages are not perceived auditorily. On the other hand, the relevance of the visuospatial component for the brain mechanisms of sign language was noted in the studies and it was observed that sign language was perceived more bilaterally than spoken language. The more spatial processing was required, the more the activation in the right hemisphere and in the parietal lobes increased. More research is needed about the distinction and overlap of sign language and gesture. Also, the role of the basal ganglia should be studied more in languages of different modalities. The similarities between the brain mechanisms of sign language and spoken language suggest that language is not just a bunch of sensomotor mechanisms but has a deeper neural function in the brain.