Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Öhrnberg, Jonna"

Sort by: Order: Results:

  • Öhrnberg, Jonna (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, toteutuvatko varhaiskasvatuksen suunnitelmaan ja esiopetuksen suunnitelmaan kirjatut tavoitteet liikuntakasvatusta koskien liikuntarajoitteisen lapsen kohdalla sekä millä tavoin kirjattujen tavoitteiden toteutumisesta huolehditaan. Aiempaa tutkimusta aiheesta varhaiskasvatuksen kontekstissa velvoittavan varhaiskasvatuksen suunnitelman voimaan tulemisen jälkeen on niukasti. Menetelmät. Tutkimus on toteutettu laadullisena, eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, jonka kysymykset oli jaoteltu huoltajalle osoitettuihin kysymyksiin sekä lapselle itselleen osoitettuihin kysymyksiin. Tutkimuslomake jaettiin vastaajille verkkolomakkeella. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Saatuja vastauksia analysoitiin teemoittelun avulla, pyrkien löytämään yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa ilmeni, että liikuntarajoitteisten lasten kokemukset varhaiskasvatuksessa tapahtuvasta liikuntatoiminnasta vaihtelevat suuresti. Joidenkin lasten kohdalla varhaiskasvatuksen suunnitelman perusteissa sekä esiopetussuunnitelmassa mainitut tavoitteet ohjatusta liikuntatoiminnasta eivät toteudu lainkaan. Tutkimuksessa selvisi, ettei liikuntarajoitteisen lapsen varhaiskasvatusyksikössä välttämättä ole ohjattua liikuntatoimintaa lainkaan. Tutkimustulosten mukaan kaikkien tutkimukseen vastanneiden kohdalla ei myöskään tueta lapsen motorista kehitystä ohjaavissa asiakirjoissa mainittujen keinojen avulla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että aihetta olisi syytä tutkia lisää.