Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ahlblad, Mia"

Sort by: Order: Results:

  • Ahlblad, Mia (2023)
    Barn behöver näringsrik och allsidig kost för att utvecklas och lära sig. En förutsättning för att barn skall orka vara aktiva, nyfikna och mottagliga för nya saker är att barnens grundbehov är tillfredsställda, i detta fall näringen. Enligt grunderna för planen för småbarnspedagogik (2022) skall barn erbjudas en hälsosam, fullvärdig och lämplig kost som fyller barnets näringsbehov. Kosten bidrar till att barnet lär sig, växer och utvecklas hälsosamt. Alla barn har rätt till hälsosam mat som främjar välbefinnandet och leder till positiva måltidupplevelser Syftet med denna studie är att redogöra för varför det är viktigt att barn inom småbarnspedagogiken får ett välplanerat, näringsrikt och mångsidigt mellanmål samt diskutera mellanmålet som en pedagogisk aktivitet. Jag utgår i min studie från personalens tankar, erfarenheter och syn på mellanmålet som serveras inom småbarnspedagogiken. Med mellanmål menas här både mellanmålet som energikälla, näring, samt mellanmålet som en pedagogisk aktivitet. Min forskningsansats är kvalitativ då jag i första hand intresserar mig för hur personalen ser på mellanmålet och mellanmålsstunderna. I min studie har jag använt en enkät som riktade sig till personal inom småbarnspedagogik på både kommunala och privata daghem. Sammanlagt svarade 18 personer på enkäten. Av resultatet kan man se att mellanmålets innehåll skiljer sig till en viss del mellan olika daghem, medan själva mellanmålet som en pedagogisk aktivitet är rätt så lika på de olika daghemmen. Respondenterna på privata daghem beskrev mellanmålen som varierande och allsidiga medan respondenterna från den kommunala sidan här hade tudelade svar. Skillnader fanns också mellan privata och kommunala daghem angående servering av söta mellanmål.