Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ahlfors, Aava"

Sort by: Order: Results:

  • Ahlfors, Aava (2024)
    Palautteenanto on karkeasti käsitelty suomalaisessa arviointi- ja palautteenanto-ohjeistuksissa eikä aikaisempi tutkimuskirjallisuus ei tarjoa konkretiaa palautteenannon tueksi opettajille. Samanaikaisesti oppilaat mieltävät koululiikunnan epämiellyttävänä, oppilailla ei ole halua osallistua koululiikuntatunneille. Liikuntakasvatuksen tavoitteiden edistämiseksi on tärkeää selvittää, miten konkreettisesti voitaisiin edistää motivaatiota ja halua liikkua. Tutkimuksessa pohditaan palautteen roolia osana liikuntakasvatusta: tutkimus havainnollistaa palautteen ominaisuuksia, jotka ovat merkittäviä oppilaan motivaatiolle liikuntakasvatuksen perspektiivistä. Osittaisena tavoitteena on herättää keskustelua palautteenannon tilanteesta erityisesti suomalaisessa koulukontekstissa. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä (9) vertaisarvioidusta artikkelista, jotka kerättiin kolmesta eri tietokannasta. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Tutkimusmenetelmänä käytettiin temaattista analyysia. Analyysissä muodostui kolme teemaa, jotka olivat merkittäviä suhteessa tutkimuskysymykseen. Teemoja olivat palautteeseen liittyvä itsesäätely, positiivisen palautteen merkitys kompetenssille sekä palautteen individualistisuus. Tuloksissa muodostui kolme teemaa, jotka olivat merkittäviä motivaatiolle: itsesäätelyn tukeminen palauteen saamista kontrolloiden, positiivisen palautteen vaikutus kompetenssiin sekä palautteen individualisointi. Palautteen ajoituksen kontrolli osoittautui tärkeäksi motivaation kannalta. Liian usein saatu palaute oli yhteydessä matalampiin minäpystyvyyden kokemuksiin kuin oikein ajoitettu palaute. Palautteen kontrollointi edistää itsesäätelyprosessia ja siten tukee motivaatiota. Lisäksi onnistumista havainnollistava palaute oli olennaista motivaatiolle. Palautteen antamisessa oli merkittävää huomioida henkilökohtaiset tavoitteet sekä kehittyminen irrallaan muista oppilaista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että motivaatiolle tärkeitä palautteen antoon liittyviä ominaisuuksia ovat ajankohta, määrä, onnistumisten havainnollistaminen, Individualistinen palautteenanto suhteessa oppilaan omiin tavoitteisiin sekä vertailun välttäminen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi osana liikuntakasvattajien pedagogista koulutusta.