Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ahlvik, Gabriella"

Sort by: Order: Results:

  • Ahlvik, Gabriella (2022)
    Syftet med avhandlingen är att undersöka huruvida man kan se skillnader i läsförståelse då man jämför läsning som sker digitalt med läsning som sker traditionellt på papper. Tidigare studier som tangerat ämnet har visat på varierande resultat. Under 2018 publicerades en stor studie där man konstaterade att de deltagare som läste på papper presterade bättre i läsförståelsetesten än de som läste texterna digitalt. Denna studie ämnar besvara följande forskningsfråga: Vilka potentiella skillnader kan ses i läsförståelseprestationer då man jämför digital och analog läsning? I denna narrativa litteraturöversikt har inklusions- och exklusionskriterier formulerats och utgående ifrån dem har nio artiklar valts. Artiklarna har hittats i databasen Helka med hjälp av utvalda sökord. Två artiklar har valts genom manuell sökning. Artiklarna har lästs igenom flera gånger och relevant information har sammanställts i en Excell tabell. Artiklarna är utgivna mellan åren 2013 – 2021. Av de nio valda artiklarna visade fem på skillnader i läsförståelse. I fyra av dem presterade de deltagare som läste på papper bättre än de som läste texterna digitalt. En studie kunde konstatera det motsatta och i de fyra resterande såg man ingen skillnad i deltagarnas läsförståelseprestationer. Resultatet är blandat och det går inte att ge ett entydigt svar på huruvida det förekommer skillnader i läsförståelse beroende på om texter läses digitalt eller traditionellt på papper.