Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Aula, Essi"

Sort by: Order: Results:

  • Aula, Essi (2020)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, kuinka kirjallisuudessa on kuvattu opettajankoulutuksen vetovoimaa ja siihen liittyviä tekijöitä. Tavoitteena oli myös tarkastella opettajankoulutukseen hakevien hakumotiiveja. Vuosina 2013–2019 opettajankoulutuksen hakijamäärät laskivat huolestuttavan paljon ja tilanteesta uutisoitiin ”hakijamäärien romahduksena”. Kuitenkin keväällä 2020 hakijoiden määrä kasvoi hieman. Opettajankoulutukseen hakiessa hakija pohtii koulutuksen lisäksi myös opettajan työtä, johon koulutus valmistaa. Tämän vuoksi käsittelin tutkielmassa opettajankoulutuksen vetovoimaa kokonaisuutena, johon kuului myös opettajan työ. Tässä katsauksessa menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Katsaukseen valikoitui sekä suomalaista että kansainvälistä kirjallisuutta. Aineiston haussa käytettiin erityisesti seuraavia sanoja: opettajankoulutus, opettajan ammatti, ammatin vetovoima, ammatin houkuttelevuus. Tämän katsauksen tulokset osoittivat, että opettajankoulutuksen vetovoimaan vaikuttavat muun muassa media, palkkaus ja yliopistotasoinen koulutus. Opettajankoulutuksen ja opettajan ammatin arvostus liittyy vahvasti alan vetovoimaan. Jos opettajan työtä arvostetaan yhteiskunnassa, alalle on enemmän hakijoita. Opettajankoulutukseen hakevien tärkeimpiä hakumotiiveja ovat opettajan ammatin luonne, ihmisläheinen työ, samaistuneisuus, soveltuvuus ja sattuma. Opettajan ammatin luonteeseen liittyvissä hakumotiiveissa korostuvat opettajan ammatin työajat, lomat ja palkkaus. Myös opettajan työn ihmisläheisyys sekä mahdollisuus työskennellä lasten ja nuorten kanssa toistuivat kirjallisuudessa. Suomalainen opettajankoulutus on edelleen vetovoimaista, mutta tilannetta tulee seurata, jotta mahdolliseen vetovoiman laskuun on mahdollista reagoida tarpeeksi nopeasti.