Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Autio, Henni"

Sort by: Order: Results:

  • Autio, Henni (2020)
    Tavoitteet. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista yhteistyötä esi- ja alkuopettajat tekevät koulusiirtymän aikana sekä miten koulusiirtymä on määritetty. Kiinnostukseni aiheeseen heräsi esi- ja alkuopetuksen perusopintojen opintokokonaisuuden aikana, sillä huomasin varhaiskasvatuksen ja luokanopettajan opiskelijoiden oppimista ja opettamista koskevan ajattelu erilaisuuden. Tutkielmassa tehdään kansainvälisten tutkimusten varassa katsaus siihen, millaista yhteistyötä esi- ja alkuopettajat tekevät sekä miten koulusiirtymä on määritetty. Menetelmät. Käytin tutkielman tutkimusmenetelmänä systemaattista kirjallisuuskatsausta. Keräsin aineistoksi 8 vertaisarvioitua, tieteellistä tutkimusta. Käytin aineiston keruussa hakutermejä, jotka kuvasit esi- ja alkuopetusta, yhteistyötä sekä siirtymää. Tutkimuksien tuli olla vertaisarvioitu, kokonaan saatavilla, 2010-2020-luvulta, suomen- tai englanninkielisiä sekä opettajan näkökulmasta. Aineistoon päätyneet tutkimukset valitsin viime kädessä otsikoiden ja abstraktien perusteella. Tulokset ja johtopäätökset. Lähes kaikissa tutkimuksissa oli käytetty Bronfenbrennerin ekologista mallia koulusiirtymän määrittelyssä. Koulusiirtymän aikainen esi- ja alkuopettajien yhteistyö oli määrällisesti vähäistä, vaikka opettajat pitivät erilaisia siirtymän toimintoja hyvinä ideoina. Yhteistyö on tärkeää, oppimisen ja opettamisen jatkuvuus säilyisi.