Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Autio, Julia"

Sort by: Order: Results:

  • Autio, Julia (2021)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa selvitetään mistä esikouluikäisten lasten minäkuva muodos-tuu sekä minkälaisia vahvuuksia lasten puheesta voidaan tunnistaa. Minua kiinnosti erityisesti ne osatekijät jotka muodostavat 6-vuotiaiden lasten minuuden sekä lasten yleinen tietoisuus itsestään. Minäkuvalla tarkoitetaan ihmisen omaa käsitystä itsestään, ja se muodostuu sosi-aalisenvuorovaikutuksen sekä toiminnan seurauksena. Teoreettisessa viitekehyksessä toin esille etenkin Meadin näkemystä minuudesta. Lisäksi kuvasin vahvuuksien tunnistamista po-sitiivisen pedagogiikan valossa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimukseen osallistui yksi esikouluryhmä, jossa oli yhteensä 21 lasta. Jokainen lapsi osallistui ryhmähaastatteluun, sekä viisi lasta osallistui vielä yksilöhaastatteluun. Haastattelut olivat teemahaastatteluita ja aineis-ton analyysi tapahtui teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tulokset ja johtopäätökset. Lapset kuvasivat itseään ja minuuttaan tiedostettavien sekä tie-dostamattomien ominaisuuksien mukaan. Selkein lasten minuutta kuvaava piirre oli heidän kiinnostuksen kohteensa. Lasten on helppoa kertoa itsestään tekemisen kautta. Jos lapset osasivat kertoa omista vahvuuksistaan, niin ne kuvattiin usein hyvin konkreettisiksi taidoiksi. Lasten kerronnallisuudesta ja toimintatavoista kuitenkin pystyy tunnistamaan myös lasten luonteenvahvuuksia. 6-vuotiaiden lasten on vielä vaikeaa hahmottaa vahvuuden ja minkä-laisuuden termien tarkoitus.