Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Autio, Lotta"

Sort by: Order: Results:

  • Autio, Lotta (2022)
    Mål. Syftet med avhandlingen är att kritiskt granska om och hur erfarenhetsbaserade inlärningsmetoder stöder utveckling av globalt ledarskap i multinationella organisationer. Globala ledares otillräckliga globala kompetenser är ett hinder för multinationella organisationers utveckling och tillväxt. Den teoretiska bakgrunden baserar sig på Kolbs erfarenhetsbaserade inlärningsteori och Banduras sociala inlärningsteori. Ytterligare bygger teorin på de mest centrala begreppen inom temat bland annat; global kompetens, globalt ledarskap och erfarenhetsbaserad inlärning. Utgående från aktuella studier och den teoretiska bakgrunden analyseras erfarenheters påverkan på globala ledare i multinationella organisationer samt vilka faktorer som gör erfarenhetsbaserade inlärningsmetoder effektiva för global kompetensutveckling. Metoder. Avhandlingen utfördes som en beskrivande litteraturöversikt med en integrerande infallsvinkel. Metoden gav möjligheten för att skapa en mångsidig helhetsuppfattning och kritiskt granska materialet som analyserats. Det analyserade materialet består av 9 vetenskapliga studier. Resultat och slutsatser. Resultatet av analysen antyder att erfarenhetsbaserade inlärningsmetoder kan vara effektiva metoder för att utveckla global kompetens hos ledare i multinationella organisationer. Däremot visar samtliga studier även negativa inverkningar av interkulturella erfarenheter; ökat omoraliskt beteende samt diskriminering av sin kulturella in-grupp vilket leder till minskad sannolikhet att bli vald för ledarskaps positioner. Faktorer som påverkar effektiviteten av erfarenhetsbaserade inlärningsmetoder är erfarenheternas längd, kvalitet och kontaktnivå med andra kulturer. Dessutom påverkar individuella faktorer om och hur man gynnas av erfarenheter och resultaten visar att det är nödvändigt att anpassa metoderna enligt individuella behov. Strukturerad utbildning innan, under och efter erfarenhetsbaserad inlärning stöder utvecklingen av global kompetens.