Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Autio, Mira"

Sort by: Order: Results:

  • Autio, Mira (2020)
    Tämän tutkimuksen tehtävä on analysoida, tulkita ja kuvailla, millä tavoin varhaiskasvatuksen opettajien kirjavalintojen taustalla vaikuttaa intersektionaalinen osaaminen heidän valitessaan kirjoja varhaiskasvatusryhmänsä käyttöön. Tutkimus on noussut tarpeesta selvittää varhais-kasvatuksen opettajien osaamista liittyen moninaisuuteen ja lastenkirjallisuuteen. Valitsin in-tersektionaalisen lähestymistavan osaksi tutkimukseni teoriaa ja taustalla vaikuttavaksi näkö-kulmaksi, sillä itse olen löytänyt sen kautta keinoja ja työkaluja tarkastella varhaiskasvatuksen monimutkaisia käytänteitä liittyen moninaisuuteen ja sen rakenteisiin, joiden tiedostaminen vaatii kriittistä tarkastelua. Aiempien tutkimusten mukaan opettajat kokevat epävarmuutta mo-nikulttuurisuuskasvatuksessa sekä yhdenvertaisten ja sosiaalisesti oikeudenmukaisten mate-riaalien löytämisestä. Lastenkirjallisuus voi kyseenalaistaa vallan rakenteita sekä haastaa normeja, mutta myös uusintaa niitä ja tuottaa toiseutta. Tutkimuksen tarkoitus on kuvata ja tulkita ilmiötä varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimus on laadullinen. Sen aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen opettajille suunnatulla sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui kuusi varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen analyysin menetelmin. Tutkimukseen osallistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla oli eri tasoista intersektionaalista osaamista. Toisaalta valtasuhteita, stereotypioita, rooleja ja yhteiskunnan rakenteita tunnistettiin hyvin. Toisaalta taas kaikkien osaamisessa ilmeni myös puutteita. Tulkitsin tämän viittaavan tarpeeseen luoda yhtenäisiä keinoja varhaiskasvatuksen kontekstiin tunnistaa lastenkirjallisuuden syrjiviä rakenteita ja normeja sekä kyseenalaistaa vallitsevia valtasuhteita.