Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Bachour, Isabel"

Sort by: Order: Results:

  • Bachour, Isabel (2024)
    Tavoitteet Perusopetuksen opetussuunnitelman periatteena on tasa-arvon edistäminen (POPS, 2014). Tämä tutkielma on kasvatustieteiden kandidaatintutkielma, jonka tarkoituksena on selvittää liikunnanopetuksen seka- ja erillisryhmien hyödyistä ja haitoista oppilaan yhteenkuuluvuuden näkökulmasta. Tarkoituksena on myös selvittää, millaisia keinoja opettajalla on oppilaan yhteenkuuluvuuden tunteen tukemiseksi liikunnan opetuksen tapahtuvan sekaryhmissä. Menetelmät Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aihetta tutkittiin tuoreiden 2020-2023 julkaistujen vertaisarvioitujen artikkeleiden avulla. Aineistoksi valikoitui kahdeksan OECD maista olevaa vertaisarvioitua artikkelia, jotka käsittelivät liikunnanopetusta. Tuloksia tarkasteltiin yhteydessä toisiinsa sekä niitä peilattiin aikaisempaan tutkimukseen. Tulokset ja johtopäätökset Päätuloksena voidaan sanoa, että liikunnanopetuksen sekaryhmillä ja oppilaan yhteenkuuluvuuden tunteella on myönteisiä yhteyksiä. Myös kielteisiä yhteyksiä voidaan tulkita tuloksista, mutta usein ne perusteltiin koulun tasa-arvon ollessa heikkoa. Keinoja opettajana tukea oppilaiden yhteenkuuluvuuden tunnetta koululiikunnassa on aktiivinen kouluttautuminen tasa-arvoon ja yhteenkuuluvuuteen liittyvissä asioissa. Johtopäätöksenä on, että perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ovat osittain ristiriidassa käytännön koulumaailman kanssa, sillä liikunnan erillisryhmäopetusta toteutetaan edelleen peruskoulussa, vaikka tasa-arvoon liittyvät periaatteet eivät silloin toteudu.