Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Bengs, Paul"

Sort by: Order: Results:

  • Bengs, Paul (2019)
    Digitaliseringen har försett medierna med nya utmaningar och möjligheter. Att finnas och synas på sociala medier är vardag i det samtida medielandskapet och olika medier har olika strategier för att lyckas med det. Sportpubliken är en grupp med sina egna karaktäristiska särdrag och trots att det inte finns någon enskild rätt strategi för att nå och engagera denna grupp kan det tänkas finnas vissa faktorer som åstadkommer det på ett mer effektivt sätt. Syftet med denna kandidatavhandling är att undersöka hur public service-bolaget Yles svenskspråkiga sportredaktion som riktar sig till en specifik publik, Yle Sporten, använder sig av Twitter och vilka sportnyheter som är relevanta för publiken på denna plattform. I avhandlingen undersöks detta genom en kvantitativ dataanalys utifrån ett insamlat material bestående av Yle Sportens totalt 319 Twitterinlägg från november 2018. I analysen granskades bland annat sambandet mellan inläggens sportgren och engagemanget som genereras samt sambandet mellan användningen av hashtaggar i inlägg och genererat engagemang. Resultaten visar att vissa grenar, som till exempel handboll och skidsport, genererar ett större engagemang än andra. Dessutom gynnar användningen av hashtaggar inlägg med nästan en måttenhet av engagemang i medeltal. Ur undersökningen framkom också att Yle Sportens Twitterinlägg varierar i form och innehåll. Speciellt engagerande var inlägg om sport som utövas av många finlandssvenskar. Yle Sportens Twitteranvändning kan anses fortfarande bestå av den traditionella en-till-många-kommunikationen i en tid där sociala medier i allt större utsträckning innebär interaktion. Det spelar roll vad beträffar engagemang hurdana Twitterinlägg som publiceras. Med mer eftertanke bakom tweetarna och större hänsyn till statistiken kunde Yle Sporten generera även mer engagemang och därmed locka en större mängd läsare till sina artiklar.