Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Biström, Iida"

Sort by: Order: Results:

  • Biström, Iida (2024)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia työntekijöiden perehdytystä ja sitoutumista työhön kaupan alalla. Tutkimuskysymys oli ”millainen yhteys perehdyttämisellä on työntekijän sitoutumiseen työhön”. Tutkimuksen teoria pohjautuu Allenin ja Meyerin sitoutumisen kolmen komponentin teoriaan, jotka koostuivat affektiivisesta sitoutumisesta, jatkuvuussitoutumisesta ja normatiivisesta sitoutumisesta. Aikaisemman tutkimuksen mukaan perehdytys antaa pohjan sille, että työntekijä sitoutuu työhönsä sekä tutustuu työyhteisöön. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksen kyselylomakkeen väittämät pohjautuivat Kjelinin ja Kuusiston perehdyttämisen arviointilomakkeeseen sekä Allenin ja Meyerin tutkimukseen sitoutumisesta liittyvään kyselylomakepohjaan. Kysely toteutettiin sähköisellä lomakkeella kolmessa päivittäistavarakaupassa pääkaupunkiseudulla. Kysely lähetettiin 82 työntekijälle, joista 36 työntekijää vastasi kyselyyn. Tutkimuksen aineistoa kuvailtiin esittämällä keskiarvoja, keskihajontoja ja prosenttiosuuksia. Tutkimuskysymykseen vastattiin tarkastelemalla yksittäisistä väittämistä muodostettujen keskiarvosummamuuttujien välisiä yhteyksiä sekä korrelaatioita. Tulokset osoittivat, että suurin osa vastanneista koki saaneensa perehdytystä työn alussa. Lisäksi suurin osa vastaajista koki tunteneensa vahvaa sitoutumista työhönsä. Tutkimustuloksista ilmeni, että affektiivinen sitoutuminen ja perehdyttäminen olivat melko voimakkaasti yhteydessä toisiinsa. Mitä enemmän työntekijä saa laadukasta perehdytystä, sitä vahvempi hänen tunneperäinen sitoutumisensa on. Puolestaan jatkuvuussitoutumisella ja perehdyttämisellä ei ollut yhteyttä. Tästä voidaan päätellä, että perehdytys yksin ei selitä työntekijän jatkuvuussitoutuneisuutta. Normatiivisella sitoutumisella ja perehdyttämisellä oli positiivinen yhteys. Perehdyttäminen näyttää heijastuvan siihen, miten vahvasti työntekijä kokee esimerkiksi velvollisuudentunnetta työpaikkaa kohtaan. Tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa päivittäistavarakauppojen perehdyttämiskäytännöissä. Lisäksi tuloksia voidaan käyttää systemaattisen perehdyttämismallin luomisessa.