Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Björklöf, Jessica"

Sort by: Order: Results:

  • Björklöf, Jessica (2023)
    Mål. Varje elev har rätt till en trygg lärmiljö. Det framkommer i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. Som svar på det här ville jag ta reda på hur klassläraren gör för att uppnå det målet. Syftet med denna undersökning är således att klargöra och konkretisera bilden av det trygga klassrummet. Forskningsfrågan är följande: Hur skapar läraren ett tryggt klassrum där var och en känner sig välbemött? Metoder. Undersökningen gjordes som en kvalitativ studie av hur klassläraren skapar ett tryggt klassrum genom bemötande. I undersökningen deltog fyra klasslärare från finlandssvenska lågstadium. Datainsamlingen skedde genom semistrukturerade intervjuer med dessa lärare. Insamlingen av data gjordes under en månads tid, i november 2022. Materialet analyserades genom hermeneutisk meningstolkning som tillåter ett mångfald av tolkningar. Resultat och slutsatser. Resultaten av undersökningen visade på en korrelation mellan en lugn arbetsmiljö och ett tryggt klassrum. Klasslärarnas utlåtanden tydde på att strategierna för skapandet av det trygga klassrummet inte är lika essentiella som förmågan att tillämpa dessa strategier. De intervjuade lärarna beskrev att de hade utarbetat egna metoder för skapandet av det trygga klassrummet.
  • Björklöf, Jessica (2019)
    Avhandlingen behandlar programledarens roll i ett magasinprogram för barn i åldern 3–7. Jag har med hjälp av innehållsanalys analyserat en månad av BUU-klubbens sändningar (24.9.2018–19.10.2018). Sammanlagt analyserades 20 programavsnitt, var programledarna har en aktiv roll under 5–10 minuter per program. Innehållsanalysen är tudelad. I den kvalitativa delen granskar jag programmets mål och värdegrund för 2018. Jag synar de fyra sista punkterna som specifikt berör programledarens roll. Dessa är: BUU-klubbsledarna är barnens vuxna kompisar, BUU-klubbsledarna har auktoritet utan att vara auktoritära, BUU-klubbsledarna är medvetna om sin makt och sitt ansvar som medfostrare och BUU-klubbsledarna har ingen personlig agenda (personliga övertygelser får inte genomsyra det som görs). I den kvantitativa delen har jag använt mig av fem stycken variabler för att kartlägga de metoder programledarna använder sig av för att förstärka sin roll i studion. Variablerna jag använt är: upprepningar, barnen involverade, egna erfarenheter, exemplifiering, tips/råd. Resultatet av innehållsanalysen visar att programledarna vill väcka diskussioner hemma hos sin publik. De tar upp olika ämnen och uppmuntrar sedan barnen att fortsätta diskussionen hemma. Deras roll är att möta barnen i programmet och att bidra till barnens tidiga utbildning. De framhäver sin roll med hjälp av enkla och tydliga metoder, samtidigt som de strävar efter att locka fram barnens nyfikenhet för olika ämnen i vårt samhälle.