Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Emilia, Jordan"

Sort by: Order: Results:

  • Emilia, Jordan (2021)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Lasten fyysisen aktiivisuden määrästä ollaan huolestuneita ja varhaiskasvatuksen liikuntaolosuhteiden on huomattu vaihtelevan suuresti. Fyysisellä aktiivisuudella sekä liikuntaolosuhteilla on merkitystä lasten motorisiin taitoihin, joilla on seurauksia lapsen fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle kehitykselle. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkökulmia motoristen perustaitojen harjoitteluun ohjatun toiminnan aikana sekä vapaan toiminnan aikana päiväkodin sisätiloissa. Tarkoituksena on erityisesti tutkia, miten motoristen perustaitojen harjoittelu toteutuu ohjatun toiminnan aikana ja tukevatko liikuntatuokioiden sisällöt perustaitojen harjoittelua. Toisena tutkimuskohteena ovat päivänkodin sisätilojen liikuntaolosuhteet, kuten ympäristöt ja asenteet, ja kuinka ne mahdollistavat motoristen perustaitojen harjoittelua vapaan toiminnan aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruussa hyödynnettiin kyselylomaketta. Tutkimukseen osallistuminen tapahtui varhaiskasvatuksen ammattilaisten omasta aloitteesta ja vastauksia saatiin yhteensä 47 kappaletta. Aineiston analyysinä toimi sisällönanalyysi ja tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita vastaajien näkemyksistä liittyen motoristen perustaitojen harjoitteluun. Tutkimusasetelmana toimi fenomenografia. Motoristen perustaitojen harjoittelu toteutui ohjatun toiminnan aikana liikuntatuokioiden sisällöissä. Liikuntatuokioiden määrät rajoittuvat kuitenkin suurimmassa osassa vastauksia vain yhteen kertaan viikossa. Motoristen perustaitojen harjoittelu mahdollistui myös vapaan toiminnan aikana, mutta sitä saattoivat rajoittaa ahtaat sisätilat, tilat, joissa turvallisuusehdot eivät täyty sekä aikuisen asenteet tai aikuisten liian vähäinen lukumäärä. Suurimmassa osassa vastauksia liikkumiseen tarkoitetut välineet olivat saatavilla ryhmätilassa. Joissakin vastauksissa välineiden käyttöä rajasi se, etteivät ne olleet ryhmässä lasten saatavilla. Tämän tutkimuksen perusteella perustaitojen harjoittelu on mahdollista suurimassa osassa vastauksia. Merkittävää on muokata ympäristöjä ja muuttaa asenteita, jos motoristen perustaitojen harjoittelu ei toteudu.