Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Eskelinen, Saara"

Sort by: Order: Results:

  • Eskelinen, Saara (2022)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on luontokasvatuksesta varhaiskasvatuksessa ja miten varhaiskasvatuksen opettajien luontosuhde näkyy opettajuudessa, vaikuttaen lasten kehittyvään luontosuhteeseen. Tutkimustehtävänäni on tutustua, millainen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan luontosuhteella on lapsen kehittyvään luontosuhteeseen. Tutkimus on tärkeä, sillä hyvä luontosuhde luo pohjaa kestävän elämäntavan mukaan toimimiselle ja luonnonympäristöjen kunnioittamiselle. Aiemmat tutkimukset tuovat myös esille, miten luonto antaa meille fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia, sillä luonto vähentää stressiä ja kohentaa mielialaa. Myös motorinen kehitys ja luovuus lisääntyvät luonnossa. Menetelmät. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajina toimivien käsityksiä ja kokemuksia luonnosta ja luontokasvatuksesta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden ja havainnoinnin avulla vapaaehtoisilta tutkimushenkilöiltä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysissa hyödynnettiin teoriasidonnaista analyysia, jolloin teoria tuki aineiston analyysia. Sisällönanalyysissa sovellettiin teemoittelua, jolloin kyselystä esille nousseita teemoja ryhmiteltiin. Ryhmittelystä muodostui viisi alateemaa, joita tarkasteltiin vielä niiden yhteneväisyyksien ja erojen kautta. Näin ollen saatiin muodostettua kolme pääteemaa, jotka vaikuttavan luontokasvatuksen kokemiseen varhaiskasvatuksessa. Teemoiksi syntyivät luonnon hyödyt, luontosuhteen kehittymiseen vaikuttavat tekijät ja luontoarvot opettajuudessa. Jokaisen teeman alla on myös alaluokkia, jotka kuvastavat teemoja. Aineistosta esille nousseita teemoja tarkasteltiin aiempien tutkimusten valossa. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa löydettiin teemoittelun kautta kolme teemaa. Luonnon hyödyt teema kattoi alleen terveysvaikutuksen ja motorisen kehityksen. Luontosuhteen kehittyminen sisälsi niin edistäviä kuin heikentäviä tekijöitä. Luontoarvot opettajuudessa alateema sisälsi jokaisen lapsen oikeuden luontokasvatukseen. Teemoittelun kautta aineistosta saatiin nostettua teemoja, jotka olivat läsnä luontokasvatuksen kokemisessa varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaineiston perusteella voidaan tulkita, että varhaiskasvatuksen opettajina työskentelevien oma luontosuhde vaikuttaa heidän luontoarvoihinsa ja nämä puolestaan vaikuttavat luontokasvatuksen toteuttamiseen ryhmissä. Hyvä luontosuhde ilmeni tutkimuksessa haluna tarjota lapsille luontokokemuksia ja laadukasta luontopedagogiikkaa.