Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Eteläsaari, Laura"

Sort by: Order: Results:

  • Eteläsaari, Laura (2016)
    Aiempien tutkimusten mukaan itsetunnolla on yhteys ihmisen hyvinvointiin, käyttäytymiseen ja oppimiseen. Myönteisen minäkäsityksen tukeminen on mahdollista hyvin toteutetussa liikunnan opetuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä seikoista luokanopettajat tunnistavat heikkoitsetuntoisen oppilaan liikuntatunneilla sekä millaisia keinoja he ovat käyttäneet liikunnallisesti heikkojen oppilaiden itsetunnon tukemiseen. Teoreettisena taustana tarkasteltiin itsetuntoon liittyviä teorioita ja malleja sekä liikuntakasvatusta ja koululiikuntaa. Tutkimusta ohjaavaksi teoriaksi valittiin Borban viisiulotteinen itsetuntomalli. Tutkimukseen osallistui 19 liikuntaa opettavaa luokanopettajaa. He vastasivat internet-kyselylomakkeeseen, jossa oli sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Tutkimuksessa analysoitiin laadullisesti kyselylomakkeen avoimia kysymyksiä käyttäen metodina teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimus osoitti, että luokanopettajien tunnistamia oppilaan heikon itsetunnon ilmenemismuotoja liikuntatunneilla olivat luottamuksen puute omiin kykyihin, syrjään vetäytyminen, sääntöjen vastainen käytös, riippuvuus muista sekä vaikeus vastaanottaa ohjeita ja palautetta. Luokanopettajien käyttämistä keinoista liikunnallisesti heikkojen oppilaiden itsetunnon parantamiseen tutkimuksessa tulivat esille positiivinen huomiointi ja palaute, oppilaaseen tutustuminen, tavoitteiden helpottaminen, tilanteiden ennakoiminen, harjoittelun merkityksen korostaminen, itsearviointiin kannustaminen ja kilpailun välttäminen. Saadut tulokset sopivat hyvin Borban itsetuntomallissa esitettyihin heikon itsetunnon ilmentymiin sekä kasvattajan keinoihin vaikuttaa niihin. Tuloksista voi olla hyötyä luokanopettajien pohtiessa keinoja tukea oppilaiden itsetuntoa liikuntatunneilla.