Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Friman, Emilia"

Sort by: Order: Results:

  • Friman, Emilia (2021)
    Tavoitteet. Tutkielman tarkoituksena on selvittää miten varhaiskasvatuksen opettajien mukaan lasten yksinäisyys ja ulkopuolisuus näyttäytyy varhaiskasvatuksen arjessa ja kuinka niitä voidaan ehkäistä. Lasten kohtaamaa yksinäisyyttä on tutkittu jonkin verran lasten näkökulmasta, haastattelemalla ja havainnoimalla lapsia. Yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden tutkiminen on kuitenkin suhteellisen nuorta tai puuttuu lähes täysin. Yksinäisyys ja ulkopuolisuus ovat tutkimusten mukaan hyvin yksilöllisiä kokemuksia ja vaikuttaa hyvinvoinnin jokaiseen osa-alueeseen. Tässä tutkielmassa pääkäsitteinä ovat varhaiskasvatus, yksinäisyys ja ulkopuolisuus. Tutkielman tavoitteena on antaa alan kasvattajille lisää tietoa tästä ilmiöstä sekä mahdollisia apuvälineitä siihen, miten yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta voidaan ehkäistä. Menetelmät. Aineistona toimi neljän varhaiskasvatuksen opettajan haastattelut. Opettajien haastattelut toteutettiin puhelimen välityksellä marraskuun 2020 aikana. Opettajat työskentelivät eri puolella Suomea, eri ikäisten lasten parissa. Haastateltavat on löydetty pääosin Facebookista, varhaiskasvattajille suunnatusta ryhmästä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen. Analyysin tekeminen eteni seuraavien vaiheiden kautta: haastattelujen litterointi, koodaus, luokittelu ja teemoittelu sekä lopullinen pohdinta ja analyysi. Tulokset ja johtopäätökset. Tulosten perusteella yksinäisyys ja ulkopuolisuus on täysin yksilöllinen kokemus, jokainen kokee sen eri tavalla. Aineistosta nousi esiin, että yksinäisyys ja ulkopuolisuus näyttäytyy päiväkodin arjessa monin eri tavoin. Opettajat mainitsivat tähän muun muassa vetäytyvän lapsen, heikot kielelliset taidot sekä lapsen perhetaustan. Keinoiksi yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden ehkäisemiseen mainittiin muun muassa havainnointi, pienryhmätoiminta, oman opettajuuden tarkasteleminen sekä kaikki osaksi yhteisöä -periaate. Jo varhain aloitettu työ yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden ennaltaehkäisemiseksi takaa monelle lapselle paremman tulevaisuuden.