Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Friman, Tuula"

Sort by: Order: Results:

  • Friman, Tuula (2021)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan oppijan voimaantumista ja positiivisen pedagogiikan keinoja oppijan voimaantumisen välineenä. Tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä voimaantuminen ja positiivinen pedagogiikka ovat ja miten voimaantumista voidaan tukea positiivisen pedagogiikan avulla. Oletuksena tässä tutkielmassa on, että positiivisen pedagogiikan menetelmin voidaan vaikuttaa oppijan voimaantumiseen. Tässä tutkielmassa oppijalla tarkoitetaan lasta ja nuorta, jota koulussa ja toisen asteen koulutuksessa kasvatus- ja opetustyön avulla pedagogisesti opetetaan oppimaan. Voimaantumista tässä tutkielmassa tarkastellaan Juha Siitosen Voimaantumisteorian perusteiden hahmottelua- väitöskirjan viitoittamana, joka on siten tutkielmassa voimaantumisen teoreettisena viitekehyksenä. Positiivinen pedagogiikka vastaavasti määritellään siten, että se on positiivisen psykologian periaatteita ja menetelmiä oppijan opettamisessa soveltava pedagoginen suuntaus, jolloin opetuksessa korostuu oppijaa arvostava kohtaaminen ja hänen voimavarojen tunnistaminen ja hyödyntäminen oppimisessa. Keskiössä on erityisesti oppijaa arvostavan vuorovaikutuksen korostaminen. Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Voimaantuminen on yhteydessä oppijan hyvinvointiin. Voimaantuminen ei ole kuitenkaan pysyvä tila, joten sitä tulisi voida tukea erilaisilla toimenpiteillä. Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan tulkintana avarakatseisesti esittää, että positiivisen pedagogiikan menetelmiä käyttämällä voidaan vaikuttaa oppijan voimaantumiseen, jota vahvistaa turvallisuuden, luottamuksen ja tasa-arvoisuuden tunne. Myönteinen luokkailmapiiri, avoin ja oppijaa arvostava vuorovaikutus, oppijan minäkuvan vahvistaminen, myönteisten tunteiden herättely ja vaaliminen ystävällisyydellä, oppijoiden aktiivisen yhteistoiminaalisuuden vahvistaminen, oppijan ja toisten ominaisvahvuuksien tunnistaminen ja huomioiminen myönteisen palautteen avulla sekä saavutusten ja onnistumisten huomioiminen tukevat oppijan voimaantumista. Voimaantumisen voidaan tulkita vaikuttavan oppijan kokonaisvaltaiseen oppimiseen, elämänhallintaan ja hyvinvointiin.