Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Geitel, Saara"

Sort by: Order: Results:

  • Geitel, Saara (2024)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tehdä kokoava analyysi opettajan tunneälyn yhteydestä oppilaaseen. Tutkielmassa keskityttiin oppilaan kouluarkeen sekä -menestykseen. Opettajan tunneälyä on tutkittu jonkin verran aiemmin ja myös sen vaikutuksia oppilaisiin. Aiemmissa tutkimuksissa on löydetty selkeitä, merkittäviä yhteyksiä näiden asioiden välillä. Kuitenkaan kokoavaa tutkimusta tunneälyn yhteyksistä ei ole tehty. Opettajana olisi äärimmäisen tärkeää tietää oman tunneälynsä merkitys oppilaan näkökulmasta. Tämä katsaus toimii siis kokoavana tutkielmana, josta opettajat voivat lukea eri yhteyksistä. Menetelmät. Tämä tutkielma on menetelmältään systemaattinen laadullinen kirjallisuuskatsaus. Tutkielman aineisto on rakennettu yhdeksästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, joissa käsitellään opettajan tunneälyn erilaisia yhteyksiä oppilaisiin. Aineistohaku tehtiin Web Of Science sekä Scopus tietokannoista hakulausekkeella ”teacher’s emotional intelligence” OR ”emotional intelligence of teachers”. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielman päätulos oli se, että opettajan tunneälyllä on merkittävä yhteys oppilaan kouluarkeen ja -menestykseen. Löydöksiä opettajan tunneälyn yhteydestä oppilaan kouluarkeen olivat esimerkiksi tunneälyn yhteys konflikteihin sekä luokanhallintaan. Oppilaan koulumenestyksen ja opettajan tunneälyn yhteyksiä aineiston tutkimusten mukaan olivat esimerkiksi yhteys luovuuden opettamiseen sekä opettajan tuotteliaisuuteen. Tämän tutkielman tulosten valossa voidaan todeta, että opettajan tunneäly on äärimmäisen tärkeä osa koulumaailmaa ja oppilaiden kokonaisonnellisuutta.