Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Grönlund, Ella"

Sort by: Order: Results:

  • Grönlund, Ella (2023)
    Tavoitteet. Videopelien negatiiviset vaikutukset saavat usein mediassa enemmän huomiota kuin niiden positiiviset vaikutukset. Koivulan ja Mustolan (2015) tutkimusartikkeli osoitti pienempien lasten videopelaamisen kuitenkin moniulotteiseksi ja rikkaaksi. Kuitenkin yhä useampi lapsi saa kokemuksia erilaisista videopeleistä ja useammalta perheeltä löytyy kotoaan jokin videopelikonsoli. Videopelit mahdollistavat tämän päivän lapsille myös uudenlaisen leikkikentän, jossa lapsi pääsee itse leikkimään digitaalisilla leluilla erilaisine työkaluineen. Mediassa on kuitenkin puhuttu lasten perinteisen leikin vähenemisestä digitaalisen leikin tullessa sen rinnalle. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, millä tavoin videopelit vaikuttavat lasten leikkikulttuurissa ja lapsissa 2020-luvulla. Tavoitteena on selvittää lasten ja aikuisten näkökulmia lasten leikistä ja videopelien yhteydestä, sekä videopelien tuomista muista positiivisista ja negatiivisista vaikutuksista lapsiin. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin laadullisena fenomenologisena tapaustutkimuksena, jossa tarkasteltavana ilmiönä oli videopelien vaikutteet lasten leikkikulttuuriin ja lapsiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahta perhettä, joissa oli 5–8-vuotiaita lapsia, jotka pelaavat videopelejä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina, jotta lasten kanssa olisi helpompaa luoda keskustelunomaisuutta. Analyysimenetelmänä puolestaan toimi teoriaohjaava sisällönanalyysi, jossa teoria saatiin kytkettyä aineistosta tehtyihin havaintoihin, pää- ja alateemoihin. Aineiston analyysissä syntyi kolme pääteemaa: leikillisyys, luovuus ja pelaaminen. Tulokset ja johtopäätökset. Lasten leikeissä esiintyi videopeleistä tuttuja hahmoja ja kuviteltuja ympäristöjä. Tämän lisäksi havaittiin, että leikkiä oli olemassa, kun lapset pelasivat videopelejä. Videopelien havaittiin myös ruokkivan lasten leikki-ideoita sekä kehittävän mielikuvitusta ja luovuutta. Videopelit vaikuttavat siis lasten leikkikulttuurissa 2020-luvulla sekä digitaalisen, että perinteisen leikin muodossa. Videopelien havaittiin myös inspiroivan ja lisäävän mielikuvituksellisuutta. Lisäksi videopelit vaikuttivat lapsisiin sekä positiivisesti, että negatiivisesti. Positiiviset vaikutukset liittyivät arkisiin toimintoihin ja uuden oppimisen motivoimiseen. Negatiiviset vaikutukset puolestaan liittyivät videopelien tuomiin riskeihin sekä pelistä irtautumisen haasteisiin. Tuloksista voidaan huomata, että lasten leikkikulttuurissa esiintyy paljon videopelien teemoihin liittyviä asioita ja että videopelit vaikuttavat 2020-luvulla lapsuuttaan elävien leikkikulttuurissa.