Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Grönvall, Franciska"

Sort by: Order: Results:

  • Grönvall, Franciska (2022)
    Mål En del lärare känner inte till gränsdragningen mellan deras sekretess skyldighet och deras rätt att be om konsultation och i samband med det berätta sekretessbelagd information så att konsultation kan ske. I avhandlingen kartlägger jag reglerna om lärares konsultation och målet är att förtydliga klasslärare konsultation genom att utreda vilka problem som finns då klasslärare ber om konsultation. Syftet med denna forskning är att utreda vilka hinder och lättnader som finns vid klasslärares konsultation i Finland ur ett lärarperspektiv. Jag vill utreda hur lärarnas kunskap påverkar konsultationen och vilka yttre faktorer påverkar lärarnas möjlighet till konsultation. Metoder Forskningen gjordes som en allmän integrerad litteraturöversikt. Forskningsmaterialet analyserades genom en innehållsanalys. Forskningsuppgiften besvarades med hjälp av åtta vetenskapliga artiklar. Resultat och slutsatser Resultaten tyder på att lärarnas kunskap påverkar om de vet när de får be om konsultation. Det finns lärare som pga. osäkerhet om korrekt praxis angående sekretess och konsultation inte har mod att be om konsultation. De sakkunnigas tidsbrist påverkar negativt på lärarnas möjlighet till konsultation. Tidigare samarbete och utrymme för konsultation påverkar positivt på lärarnas möjlighet till konsultation. Detta tyder på att man borde tydliggöra och synliggöra möjligheten till konsultation för lärare samt öka resurserna inom elevvården.