Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Guled, Mariam"

Sort by: Order: Results:

  • Guled, Mariam (2024)
    Tutkimuksessani tarkastellaan kotiopetusta Suomen ja Euroopan kontekstissa. Kotiopetuksen valitsevien perheiden määrä on tilastojen mukaan kasvussa, mutta aihetta käsittelevää tutkimuskirjallisuutta on Suomessa niukasti. Kotiopetuksen suosion taustalla vaikuttavat syyt voivat liittyä perheen arvoihin, oppimistuloksiin ja huoliin kouluympäristön turvallisuudesta. Tämän työn tarkoituksena oli jäsentää olemassa olevaa tutkimustietoa kotiopetuksesta. Tutkimuksessani keskityn vanhempien motiiveihin valita kotiopetus sekä yhteiskunnan huoliin kotiopetukseen liittyen. Vertailen tilannetta Suomen ja Yhdistyneen kuningaskunnan näkökulmista. Tavoitteenani on koostaa kattava katsaus saatavilla olevasta vertaisarvioidusta kirjallisuudesta. Tutkimusaineisto kerättiin Google Scholarista, jossa valikoin tutkimuskysymyksiini parhaiten soveltuvia artikkeleita. Analyysissä painotettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen mahdollistamaa laajaa näkökulmaa aiheeseen. Kotiopetuksen suosio vanhempien keskuudessa perustuu moniin motiiveihin, kuten haluun tarjota yksilöllistä opetusta ja saada tiiviimpi suhde lapseen erityisesti tilanteissa, joissa koulujen puuttuminen kiusaamiseen koetaan puutteelliseksi. Lisäksi usko siihen, että kotiopetus tarjoaa paremman oppimisympäristön, erityistarpeita tukevan opetuksen ja mahdollisuuden ohjata lapsen omaa oppimista, vaikuttaa päätöksiin poiketa perinteisestä koulujärjestelmästä. Yhteiskunnan huolenaiheet kotiopetukseen liittyen keskittyvät lasten sosiaalisten taitojen kehittymiseen ja eristäytymisen riskiin. Erityisesti Yhdistyneessä kuningaskunnassa korostuu huoli turvallisuuden ja valvonnan puutteista kotiopetuksessa. Suomalaisen kotiopetustutkimuksen niukkuus luo haasteita ymmärtää ilmiön monimuotoisuutta Suomessa. Ulkomaiset tutkimukset antavat näkökulmia aiheeseen, mutta ne eivät ole suoraan verrattavissa kotiopetuksen tilaan Suomessa. Kotiopetuksen syvällisemmin tutkiminen olisi oleellista, jotta voisimme laajentaa käsitystämme siitä, poistaa siihen liittyviä ennakkoluuloja ja parantaa kotioppijien asemaa.