Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Häkämies, Maya"

Sort by: Order: Results:

  • Häkämies, Maya (2023)
    Tavoitteet. Perustoimintotilanteet ovat keskeisessä asemassa pienten lasten varhaiskasvatuspäivää ja otollisia pedagogisille hetkille. Aikuisen tulee olla herkkä aistimaan pienten lasten yrityksiä olla vuorovaikutuksessa ja tarttumaan pedagogisiin hetkiin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, ettei perustoimintotilanteiden pedagogisia mahdollisuuksia hyödynnetä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä perustoimintotilanteissa ilmenevien pedagogisten hetkien luonteesta, sekä kartoittaa tekijöitä, jotka vaikuttavat pedagogisen hetken toteutumiseen. Menetelmät. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella, joka jaettiin varhais-kasvatuksen opettajina työskenteleville suunnatuissa suljetuissa sosiaalisen median ryhmissä. Vastauksia kertyi 20 kappaletta, joiden analyysimenetelmänä hyödynsin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittavat, että pedagogiset hetket ovat perustavanlaatuinen osa perustoimintojen pedagogiikkaa ja tärkeitä tilanteita pienten lasten oppimiselle. Pedagogiset hetket syntyvät aikuisen ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa ja niiden toteutumisen edellytyksiksi mainittiin riittävät resurssit, kiireettömyys, opettajan pedagoginen taju sekä yhteiset toimintatavat. Tutkimustulokset myös osoittavat, että puutteelliset resurssit ja kiire estävät pedagogisen hetken toteutumisen ja ovat yhteydessä myös opettajien jaksamiseen ja heidän läsnäoloonsa lasten kanssa. Tutkimustulokset auttavat ymmärtämään perustoimintotilanteiden sekä pedagogisten hetkien kokonaisvaltaisuutta ja mahdollisuuksia alle 3-vuotiaiden oppimiselle.