Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hakala, Jemina"

Sort by: Order: Results:

  • Hakala, Jemina (2020)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Tavoitteet. Varhaiskasvatuksen henkilöstö työskentelee moniammatillisessa yhteistyössä organisaation sisällä, että sen ulkopuolella. Organisaation sisäisessä moniammatillisessa yhteistyössä eri ammatillisen asiantuntijuuden omaavat henkilöt muodostavat kasvattajatiimin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että moniammatillisen yhteistyön taustalla tulee olla yhteinen päämäärä ja tavoite, jota tavoitellaan. Moniammatillisuus on tutkimuksissa kiteytetty tarkoittamaan jotain sellaista, johon ihminen ei yksin pystyisi. Tämän tutkimuksen tehtävänä on tuoda esille se, miten varhaiskasvatuksen opettajat kokevat oman roolinsa moniammatillisessa tiimityöskentelyssä ja mitä asioita he nostavat kokemansa kautta moniammatillista tiimityöskentelyä edistäviksi ja haittaaviksi tekijöiksi. Uusi varhaiskasvatuslaki korostaa varhaiskasvatuksen opettajan pedagogista vastuuta ja näin ollen heidän kokemuksensa esiin tuominen on tärkeää. Tutkimuskysymykseni olivat: 1) Miten varhaiskasvatuksen opettajat kokevat moniammatillisen tiimityöskentelyn ja oman roolinsa tiimissä? 2) Mitkä asiat edistävät toimivaa tiimityötä päiväkodissa? 3) Mitkä asiat haittaavat toimivaa tiimityötä päiväkodissa? Menetelmät. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin sähköisesti lähetettävällä kyselylomakkeella. Aineisto kerättiin erään suomalaisen kunnan varhaiskasvatusyksiköissä työskenteleviltä varhaiskasvatuksen opettajilta. Vastaajia oli kymmenen. Tutkimukseni teemat jakautuivat kolmeen: varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset omasta roolistaan tiimissä, varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset moniammatillista tiimityöskentelyä edistävistä tekijöistä sekä heidän kokemuksensa moniammatillista tiimityöskentelyä haittaavista tekijöistä. Kyselylomakkeen kysymykset lajittelin näiden teemojen alle. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineisto redusoitiin eli pelkistettiin ja sen jälkeen klusteroitiin ja etsittiin siten aineistosta yhtäläisyyksiä ja eroja. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatuksen opettajat korostivat oman roolinsa olevan pedagogisen johtajan rooli sekä tiimivastaava, joka pitää pedagogiikan lisäksi huolta myös tiiminsä kuormittavuudesta. Edistäviksi tekijöiksi nousi erityisesti vuorovaikutuksen, itsereflektoinnin ja työnjaon merkitys. Haittaavia tekijöitä olivat joustamattomuus, vuorovaikutuksen puute, toiminta ilman pedagogisia perusteluja ja ”aina on tehty näin” -ajattelu. Edistävät ja haittaavat tekijät kietoutuvat toisiinsa, ja näin ollen voidaan todeta, että varhaiskasvatuksen opettajat reflektoivat toimintaansa ja löytävät toimintakulttuurinsa edistävät ja haittaavat tekijät, jolloin heidän kykynsä kehittää toimintaansa mahdollistuu. Varhaiskasvatuksen opettajan rooli nähdään moninaisena ja siihen on yhteydessä työkokemus sekä moniammatillisen tiimin henkilöstörakenne.