Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hakala, Susanna"

Sort by: Order: Results:

  • Hakala, Susanna (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien ja varhaiskasvatuksen opettajien välistä yhteistyötä ja sen merkitystä varhaiskasvatuksen kentällä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui käsitteiden yhteistyö, moniammatillinen yhteistyö sekä varhaiskasvatuksen erityisopettaja ympärille. Tutkimuksen tavoitteena ei ollut teorianmuodostus, vaan tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä ilmiöstä, joka tulee olemaan merkityksellinen osa varhaiskasvatuksen opettajana työskentelyä. Tutkimuksen lähestymistapa oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineisto kerättiin syksyn 2020 aikana e-kyselylomakkeella, internetin varhaiskasvatuksen opettajien Facebook ryhmästä. Vastauksia lomakkeeseen saatiin 85 kpl ja saatu aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman avulla. Tutkimuksen tuloksia ei pienen aineiston vuoksi voi yleistää, mutta tämän aineiston mukaan kuitenkin varhaiskasvatuksen erityisopettajien ja varhaiskasvatuksen opettajien yhteistyötä toteutettiin ympäri Suomea, eikä tilastollisia merkittävyyksiä alueiden väliltä löytynyt. Yhteistyötä tehtiin usein, vähintään viikoittain puolessa vastauksista. Yhteistyön kokemus näyttäytyi eroavan alueiden välillä siten, että sielä missä yhteistyö koettiin toimivaksi sitä muun muassa hyödynnettiin enemmän, jolloin se myös näyttäytyi ryhmän toiminnassa enemmän. Yhteistyön kannalta merkittävämpänä asiana pidettiin varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saatavaa tukea.