Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hyle, Oula"

Sort by: Order: Results:

  • Hyle, Oula (2021)
    Tilastokeskuksen vuonna 2019 julkaisema raportti osoittaa, että yli puolet Suomessa opiskelevista korkeakouluopiskelijoista käy opintojensa ohella töissä. Yliopisto-opiskelijoiden yleisimmät syyt käydä töissä opintojen ohella olivat vuoden 2019 Opiskelijatutkimuksen julkaiseman tutkimuksen mukaan työkokemuksen kartuttaminen ja toimeentulon varmistaminen. Opiskelijoiden kokema paine suoriutua opinnoista päästäkseen kiinni työelämään ja opintojen aikainen uupumus ovat olleet puheenaiheena mediassa sekä opiskelijoiden keskuudessa. Aihepiiri kaipaa opiskelijalähtöisempää lisätutkimusta, sillä toistaiseksi opintojen aikaista töissä käymistä on tutkittu lähinnä valtakunnallisten mittausten ja tilastojen tarpeisiin. Toteuttamani tutkimuksen tehtävänä on selvittää, miten töissä käyminen opintojen ohella vaikuttaa luokanopettajaopiskelijoiden arjen rakentumiseen ja siten heidän hyvinvointiinsa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitä keinoja luokanopettajaopiskelijoilla oli käytössään arjen hallitsemiseksi ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi opintojen ja työn värittämässä arjessa. Ennakko-oletukseni oli, että vastauksista tulisi nousemaan negatiivista puhetta töiden ja opintojen yhdistämiseen liittyen, mikä kertoisi opiskelijoiden kokemasta uupumuksesta. Laatimani kvalitatiivinen tutkimus perustui avoimista kysymyksistä koostuvan verkkokyselylomakkeen avulla kerättyyn aineistoon, joka käsitti 8 vastausta. Aineisto koostui Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa luokanopettajaksi opiskelevista opiskelijoista, jotka kävivät opintojensa ohella töissä. Vastanneiden ikäjakauma oli 18–26 vuotta, heistä kaksi olivat ensimmäisen vuoden opiskelijoita, yksi toisen vuoden opiskelija ja viisi neljännen vuoden opiskelijaa. Käytin analyysimetodina temaattista analyysimenetelmää. Teemoittelin aineistosta nostamani merkitykset kahteen pääteemaan arjen hallinta ja hyvinvointi. Arjen hallinnan teeman alle jaottelin kolme alateemaa opiskelu, työnteko ja ajankäyttö. Teemoittelin hyvinvoinnin teeman alle alateemat uni ja lepo, ruoka, liikunta, ihmissuhteet sekä vapaa-aika. Tutkimustyön perusteella luokanopettajaopiskelijoiden arki koostui töistä, opiskelusta, vapaa-ajasta, sekä perheen, ystävien ja mahdollisen puolison kanssa vietetystä yhteisestä ajasta. Opiskelijoiden kokemukset arjen rakentumisesta ja sen hallinnasta olivat lähinnä positiivisia. Pääasialliseksi syyksi töiden tekemiselle opintojen ohessa nousi elintason ylläpitäminen ja työkokemuksen kartuttaminen. Tuloksesta voidaan johtaa päätös, että opintotuki ei siis yksin riitä kattamaan kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden elämistä. Opiskelijoilla oli monia tapoja ylläpitää hyvinvointiaan ja jaksamistaan arjessa. Ratkaisevaksi tekijäksi opiskelijoiden jaksamisen kannalta nousi oman ajanhallinnan taito. Kyseinen taito itsessään tuki opiskelijoiden hyvinvointia ravinnon, ihmissuhteiden ylläpitämisen, levon, vapaa-ajan ja liikunnan kanssa.