Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hytönen, Minna"

Sort by: Order: Results:

  • Hytönen, Minna (2023)
    Tämän tutkielman tavoitteena on kartoittaa ja kuvata niitä tapoja ja menetelmiä, joilla varhaiskasvatuksen henkilöstö voi tukea lasten sosioemotionaalista kompetenssia. Halusin tutkia millä eri tavoin tunnetaitoja opetetaan suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Kiinnostus aiheeseen syntyi töissä päiväkodissa. Huomasin, että useat lapset tarvitsevat tukea sosiaalisissa ja emotionaalisissa taidoissa. Tunnetaidot ovat tällä hetkellä yhteiskunnassa keskustelun aiheena ja se edisti kiinnostustani aiheeseen. Tutkielman tutkimuskysymys on: Millä tavoin lasten sosioemotionaalista kompetenssia tuetaan suomalaisessa varhaiskasvatuksessa? Tämä tutkielma toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, tarkemmin yleiskatsauksena, joka on laadullinen tutkimusmenetelmä. Narratiivinen kirjallisuuskatsaus antaa tutkittavasta aiheesta laajan näkemyksen ja sen tavoitteena on tiivistää aiemmat tutkimukset ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi (Salminen, 2011, s. 6–8). Kirjallisuuskatsauksessa tutkimusaineistona toimii aiemmin tehdyt tutkimukset. Tässä tutkielmassa tutkimusaineisto koostui seitsemästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Aineisto kerättiin eksplisiittisesti yhdestä hakupalvelusta (finna.fi) toukokuussa 2023. Tutkimusaineiston järjestämisen apuvälineenä käytettiin sisällönanalyysin keinoja. Tutkimusaineistosta nousi sisällönanalyysin keinoin neljä yläluokkaa, jotka ovat 1) aikuisten väliset vuorovaikutussuhteet, 2) aikuisen ja lapsen välinen vuorovaikutussuhde, 3) lasten väliset vuorovaikutussuhteet ja 4) oppimisen välineet. Nämä neljä yläluokkaa jakautuivat useampaan eri alaluokkaan, jotka voidaan nähdä tapoina ja menetelminä, joilla varhaiskasvatuksen henkilöstö voi tukea lasten sosioemotionaalista kompetenssia. Nämä alaluokat ovat: 1a) henkilöstön ammattimaisuus, 1b) yhteistyö huoltajien kanssa, 2a) lapsen kannustaminen, 2b) lapsen havainnointi, 2c) aikuisen ja lapsen laadukas vuorovaikutus, 2d) lapsen tunteiden käsittely yhdessä, 2e) syli ja fyysinen läsnäolo, 2f) sosioemotionaalisten taitojen tukemisen oikea ajoittaminen, 3a) lasten välisten vuorovaikutussuhteiden tukeminen, 3b) lasten tukeminen vertaiskonflikteissa ja emotionaalisesti haastavissa tilanteissa, 3c) hyvä ryhmähenki, 4a) leikki, 4b) tarinat, mielikuvitus, pelit ja konkreettiset apuvälineet ja 4c) oppimateriaalit.