Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hyvämäki, Tiina"

Sort by: Order: Results:

  • Hyvämäki, Tiina (2024)
    Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia sukupuolittavia käytäntöjä kouluissa voi esiintyä ja miten ne voivat vaikuttaa sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oppilaiden asemaan ja hyvinvointiin koulussa. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin kartoittamaan, millä tavoin koulun sukupuolittavia käytäntöjä voisi kehittää sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oppilaiden aseman edistämiseksi. Tutkimus asettuu osaksi sateenkaarivähemmistöjen koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta käsittelevää tutkimuskenttää ja diskurssia. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet sukupuolivähemmistöihin kohdistuvan erityistä haavoittuvuutta koulussa. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, joka oli tyypiltään ja tutkimusmetodiltaan integratiivinen. Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda kuvailevan kirjallisuuskatsauksen periaatteita noudattaen laaja kuvaus koulun sukupuolittavista käytännöistä, niiden taustatekijöistä sekä kyseisten käytäntöjen vaikutuksista sukupuolivähemmistöihin. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin käytäntöjä voisi kehittää. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui suomalaisesta ja kansainvälisestä, 2010- ja 2020-luvuilla julkaistusta tutkimuskirjallisuudesta, jossa käsiteltiin koulua tutkimuksen tutkimuskysymyksiin liittyvistä näkökulmista. Aineiston analyysissä hyödynnettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Aineisto jäsenneltiin ensin eri teemojen mukaisesti, jotka olivat tutkimuskysymysten kannalta keskeisiä. Aineiston tulkinnassa ja johtopäätösten tekemisessä hyödynnettiin tutkimuksen teoreettisia näkökulmia ja käsitteitä. Koulun sukupuolittavista käytännöistä muodostui tutkimuksessa kolme teema-aluetta, jotka olivat sukupuolen mukaan tapahtuvat tilalliset jaot, oppiaineiden ja oppimateriaalien sukupuolittuneisuus sekä opettajien ja muun koulun henkilökunnan kyvykkyys huomioida sukupuoleen liittyvää moninaisuutta. Lisäksi keskeiseksi nousi oppilaiden rooli koulun käytäntöjen ja heteronormatiivisuuden kyseenalaistajina. Koulun sukupuolittavat käytännöt tuovat näkyväksi koulun sukupuoli- ja heteronormatiivisia rakenteita. Sukupuolittavilla käytännöillä voi olla merkittävä vaikutus sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oppilaiden hyvinvointiin ja osallisuuteen. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajat ja muut kasvatusalan ammattilaiset tarvitsevat enemmän tietoisuutta ja koulutusta sukupuoleen liittyvistä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusteemoista, sukupuolen moninaisuudesta sekä koulun heteronormatiivisista, valtaapitävistä ja toiseutta tuottavista rakenteista. Lisäksi opettajien koulutuksessa olisi huomioitava, että opettajat saisivat käytännön tasoon tähtäävää tietämystä ja osaamista sukupuolen moninaisuuden huomioimista ajatellen, jotta koulun käytäntöjä voitaisiin kehittää sukupuolitietoisemmiksi ja koulua kaikkien oppilaiden yhdenvertaisuutta ja hyvinvointia tukevaksi.