Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ihanus, Johanna"

Sort by: Order: Results:

  • Ihanus, Johanna (2021)
    Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli tutkia seksuaalikasvatuksen osa-alueiden käsittelyä alkuopetuksen oppikirjoissa sekä sitä, miten eri kirjasarjat painottavat seksuaalikasvatuksen osa-alueita eri vuosiluokilla. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että jo vastasyntynyt on seksuaalinen olento, joten seksuaalikasvatusta on tärkeää antaa myös alkuopetusikäisille. Opetussuunnitelma on opetusta ohjaava asiakirja ja siihen on kirjattu tavoitteita ja sisältöjä, jotka kuuluvat seksuaalikasvatukseen. Oppikirjojen sisältöä ei kuitenkaan valvota, joten sisällön analysointi on perusteltua. Tutkimus toteutettiin oppikirja-analyysina, jossa tarkasteltiin kahden eri kirjasarjan ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppikirjoja. Oppikirja-analyysin pohjana käytetty analyysikehikko luotiin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014) kirjattujen opetuksen tavoitteiden ja sisältöjen sekä Maailman terveysjärjestön (2010) luoman seksuaalikasvatustaulukon avulla. Analyysikehikkoon muodostui seitsemän seksuaalikasvatuksen osa-aluetta, joita aineistosta lähdettiin etsimään. Oppikirjoista löytyneet seksuaalikasvatuksen osa-alueiden maininnat (virke tai kuvioselite) merkittiin taulukkoon, josta lopuksi laskettiin tutkimustulokset. Tutkimustuloksista havaittiin, että seksuaalikasvatuksen osa-alueiden mainintamäärät eivät ole tasapainossa, sillä osa-alueiden välillä oli suuria mainintamääräeroja. Kun tuloksia peilataan opetussuunnitelmaan, huomataan, että tiettyjen osa-alueiden käsittelyssä on puutteita, sillä joitakin osa-alueita käsitellään hyvin vähän. Tuloksissa selvisi myös, että eri kirjasarjat painottavat seksuaalikasvatuksen osa-alueita eri tavoin. Joitakin seksuaalikasvatuksen osa-alueita käsiteltiin vain ensimmäisen tai toisen luokan kirjassa ja joitakin osa-alueita käsiteltiin molempien vuosiluokkien kirjoissa. Opettajan tulee olla tietoinen opetussuunnitelman lisäksi myös oppikirjojen sisällöistä, jotta opetus on opetussuunnitelman mukaista eikä esimerkiksi kirjasarjan vaihdon myötä jokin seksuaalikasvatuksen osa-alue jää kokonaan pois.