Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ilkka, Anni"

Sort by: Order: Results:

  • Ilkka, Anni (2022)
    Tämän kvalitatiivisen tapaustutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten kolmiportaisen tuen mallia sovelletaan yksilöllisesti ja yhteisöllisesti 0–3-vuotiaiden lasten ryhmissä. Tavoitteena on selvittää, millaisin tukijärjestelyin kolmiportaista tukea annetaan ja miten näitä käytäntöjä sovelletaan pienten lasten opetuksessa tutkimuksen tekohetkellä voimassa olevien lakien ja määräysten pohjalta. Lisäksi tarkastellaan sitä, miten kasvatuksen ammattilaiset havaitsevat sekä puuttuvat varhain ilmenneisiin tuen tarpeisiin. Tutkimuksen teoria pohjautuu yhdysvaltalaiseen Response To Intervention -malliin sekä suomalaiseen kolmiportaisen tuen malliin. Näiden rinnalla tuodaan esille myös varhaisen puuttumisen ja interventioiden teorioita. Tutkimus pohjautuu opetusalan suunnalta nousseeseen kritiikkiin siitä, että kolmiportaisen tuen mallin tarjoama tuki ei ole toiminut toivotulla tavalla. Lisäksi tutkimus pohjautuu eduskunnan vuonna 2021 tekemään esitykseen varhaiskasvatuslain muuttamisesta niin, että kolmiportainen tuki sisällytettäisiin myös varhaiskasvatuslakiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimukseen osallistuneen kaupungin varhaiskasvatuksen johtajan ohjaamana tutkimukseen valikoitui kaksi kunnallista päiväkotia, joissa on käytössä kolmiportaisen tuen malli. Tutkimus toteutettiin haastattelumenetelmällä etänä Teams-sovelluksen avulla tutkimuksen teon aikana vallinneen COVID-19-pandemian vuoksi. Haastattelut litteroitiin ja analysointiin laadullisen ja määrällisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia kolmiportaisen tuen mallin käytöstä arjessa ja siihen osallistui kahdeksan varhaiskasvatuksen ammattilaista. Tutkimus osoitti, että kolmiportaisen tuen mallia sovelletaan monipuolisesti haastatteluun osallistuneiden ammattilaisten yksiköissä ja ryhmissä hyödyntämällä erilaisia inklusiivisia, pedagogisia, ympäristöllisiä, rakenteellisia ja hyvinvoinnillisia järjestelyjä. Malliin liittyvien yleisen, tehostetun ja erityisen tuen nähdään olevan osa arjen pedagogiikkaa ja se kulkee mukana päivittäisessä toiminnassa. Tuen kannalta tärkeäksi näkökulmaksi nousi yhteistyö eri ammattilaisten ja vanhempien kanssa erityisesti silloin, kun tukea havainnoidaan, dokumentoidaan, toteutetaan ja arvioidaan. Kattavalla yhteistyöllä mahdollistetaan lapselle monipuolinen ja oikeanlainen tuki yhdessä eri alojen ammattilaisten avulla. Vaikka haastateltavat yleisesti kokivat kolmiportaisen tuen mallin tuoneen mukanaan paljon hyvää, niin he totesivat myös, että mallin toteuttamisessa on joitakin haasteita, kuten resurssien hallinta koskien aikataulutusta ja henkilöstörakennetta. Kaiken kaikkiaan kolmiportaisen tuen mallin voidaan kuitenkin nähdä olevan toimiva arjen työväline, jonka käyttöönottaminen 0–3-vuotaiden lasten ryhmissä vaatii yhteistyötä sekä yhteisiä sopimuksia ja arvoja