Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ilmonen, Juulia"

Sort by: Order: Results:

  • Ilmonen, Juulia (2021)
    Globaalit tapahtumat koskettavat meitä kaikkia päivittäin. Paras muistuttaja siitä on tällä hetkellä Covid19-virus, joka on levinnyt melkein jokaiseen maailman kolkkaan. Kuinka hyvin eri kansat pystyvät yhteistyöhön tällaisessa tilanteessa jää nähtäväksi. Globaalikasvatuksen tavoite on kasvattaa maailmankansalaisia, jotka toimivat aktiivisesti ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden puolesta. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa luodaan perusta globaalikasvatukselle. Globaalikasvatusta voidaan toteuttaa eri menetelmiä käyttäen ja hyödyntäen kolmannen sektorin laajaa asiantuntemusta. Tässä kandidaatin tutkielmassa tavoitteenani oli tutkia globaalikasvatusta ja siihen liittyviä käsitteitä. Lisäksi tutkin, miten globaalikasvatusta toteutetaan perusopetuksessa ja mitä globaalikasvatusta tukevia menetelmiä siellä käytetään. Halusin myös selvittää miten kolmas sektori osallistuu globaalikasvatuksen toteuttamiseen. Tutkielmani toteutin kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen lähdemateriaalina olivat globaalikasvatuksen eri näkökulmia käsittelevät väitöskirjat ja pro gradu-tutkielmat sekä aiheeseen liittyvät opetusministeriön julkaisut. Lisäksi lähdemateriaaliin kuului globaalikasvatusta käsitteleviä artikkeleja, joita on julkaistu kootuissa teoksissa. Johtopäätöksenä voin todeta, että globaalikasvatuksen käsitteen sisältö on monelle opettajalle epäselvä johtuen käsitteen moninaisuudesta. Esille nousi, että monet opettajat tuntevat globaalikasvatuksen toteuttamismahdollisuudet ja siihen liittyvät aiheet varsin pintapuolisesti. Tämä vaikuttaa heidän tapaansa toteuttaa globaalikasvatusta omassa opetustyössään. Lisäksi ilmeni, että globaalikasvatuksen toteuttaminen jää osassa peruskouluja hyvin vähälle huomiolle. Opettajat kokivat globaalikasvatuksen sisältävän hyvin haastavia aiheita, joita heidän on vaikea työssään käsitellä. He kokivat myös globaalikasvatuksen irralliseksi aihekokonaisuudeksi, minkä toteuttaminen osana opetusta oli työlästä ja aikaa vievää. Kuitenkin globaalikasvatusta tulisi toteuttaa koulun jokapäiväisessä toiminnassa ja opetuksessa. Globaalikasvatuksessa käytettäviä menetelmiä on runsaasti, ja myös kolmas sektori toimii aktiivisena sisällöntuottajana ja kouluttajana.