Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Jäntti, Katja"

Sort by: Order: Results:

  • Jäntti, Katja (2024)
    Frågan om sexuella- och könsminoriteter har fått mycket plats i samhällsdebatten under de senaste åren. Forskning visar att regnbågsunga i snitt mår sämre än heterosexuella och cis-elever. För att öka kunskapen om och förståelse för regnbågstematiken genomförde Helsingfors stad år 2023 ett projekt, där bland annat regnbågsverkstäder riktades till elever i årskurserna 6–9. Syftet med denna avhandling är att studera vad lärare ansåg om dessa regnbågsverkstäder. Forskningsmaterialet baserar sig på svar från en nätenkät för lärare som deltog i verkstäderna riktade till eleverna. Som ett kompletterande bakgrundsmaterial ingår också en informell diskussion med de tre smågruppsdragna som ledda verkstäderna i de svenskspråkiga skolorna. Nätenkäten riktad till lärarna består av både strukturerade och öppna frågor. Det kvantitativa materialet har jag analyserat med hjälp av statistiska metoder och det kvalitativa genom en innehållsanalys. Min studie visar att lärarna var positivt inställda till att regnbågstemat togs upp. De uppskattade smågruppsdragarnas kompetens och förmåga att förmedla informationen till eleverna. Trots detta påpekar många lärare att förhållandena var ogynnsamma. De nämner, till exempel att elevgrupper var för stora. Flera tar upp frågan om otrygga inlärningsmiljöer som är en all-varlig utmaning för elevernas möjligheter att ta till sig informationen som gavs under verkstäderna. Studiens resultat visar på både positiva och negativa erfarenheter bland lärarna rörande verk-städerna. Avhandlingen avslutas därför med förslag på aspekter värda att beakta vid framtida planering av verkstäder riktade till elever i skolmiljö.