Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Jåfs, Alexandra"

Sort by: Order: Results:

  • Jåfs, Alexandra (2020)
    Familjer med en person med en grav intellektuell funktionsnedsättning är ofta tvungna att etablera kontakter med ett flertal professionella, vare sig de vill det eller inte. Dessa kontakter är avsedda att fungera som ett stöd för familjen men tidigare forskning har visat att de tvärtom ibland kan utgöra en extra börda. Syftet med denna avhandling är att ur ett relationellt och emotionellt perspektiv undersöka upplevelser av professionellt stöd bland föräldrar till personer med grav intellektuell funktionsnedsättning. Målet är att belysa vilka relationella faktorer som ger upphov till vilken typ av emotionellt gensvar och upplevelse av kontakten med de professionella. Därtill undersöks det professionella stödets eventuella inverkan på föräldraskapet. Undersökningen baseras på sju kvalitativa semistrukturerade intervjuer med nio föräldrar och det empiriska materialet har analyserats med hjälp av analysmetoden materialbaserad kvalitativ innehållsanalys. Avhandlingen utgår från teoretiska antaganden om mellanmänskliga möten och socialt stöd. Resultaten visar att professionellt stöd har potential att påverka föräldraskapet på ett emotionellt, materiellt och informativt plan samt när det gäller avlastning och ork. De relationella faktorer som visat sig vara avgörande för föräldrarnas känsloliv och upplevelse av kontakten med de professionella har delats in i sju kategorier som rubricerats som barnets bästa, barnets värde, engagemang, förståelse, partnerskap, professionalitet och flexibilitet. Utöver detta framkom också att processen föräldrarna går igenom i jakten på adekvat stöd kan innebära en inre konflikt som kan ge upphov till starka emotioner.