Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Jokinen, Pinja"

Sort by: Order: Results:

  • Jokinen, Pinja (2023)
    Varhaiskasvatusikäinen lapsi on merkittävimmässä ja keskeisimmässä vaiheessa hänen motorisessa kehityksessään. Tämä keskeisin vaihe on motoristen perustaitojen omaksumisen vaihe, joka on ikävuosina 3–8. Sen aikana lapset oppivat ja omaksuvat suurimman osan motorisista perustaidoista. Näin ollen varhaiskasvatuksessa olisi erityisen tärkeää kiinnittää huomiota lapsen motoristen perustaitojen säännölliseen ja tavoitteelliseen tukemiseen sekä kehittämiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on saada lisätietoa millaisin eri keinoin varhaiskasvattajat tukevat lasten motoristen perustaitojen kehitystä varhaiskasvatuksen toiminnassa ja arjessa. Tämän lisäksi tarkoituksena on saada lisätietoa, miten varhaiskasvattajat ja heidän oma toimintansa tukee, edistää tai mahdollisesti rajoittaa lasten omaa koettua fyysistä pätevyyttä, osana lapsen motorista kehitystä. Tutkimus toteutettiin keväällä 2023 laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin aineistonkeruumenetelmänä kyselomaketta, joka jaettiin varhaiskasvattajien Facebook-ryhmään. Kyselomakkeeseen vastasi (13) varhaiskasvattajaa eri puolilta Suomea. Tutkimuksessa käytettiin aineiston analyysinä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimustulokset osoittivat, kuinka varhaiskasvattajien vastaukset olivat hyvinkin yhteneväisiä. Varhaiskasvattajien vastauksissa toistui monia eri konkreettisia keinoja, jotka voitiin luokitella kuuteen eri luokkaan: ohjatut liikuntatuokiot, jokapäiväinen ulkoilu, monipuolinen retkeily eri ympäristöissä, siirtymien huomioiminen, lasten vapaa keskinäinen leikki sekä liikuntavälineiden saatavuus ja niiden vaikutus lasten motoristen perustaitoien tukemisessa ja kehityksessä. Lisäksi tulokset osoittivat, että varhaiskasvattajan omalla toiminnalla on merkitystä positiivisessa tai negatiivisessa suhteessa lapsen koettuun fyysiseen pätevyyteen. Tällaisia toimintoja olivat: lapselle tarpeellisen tilan antaminen, kannustavan ja rohkaisevan ilmapiirin luominen sekä varhaiskasvattajan oman toiminnan reflektoiminen kuten, asenteiden, rajoitteiden ja sääntöjen merkityksen sekä niiden olemassaolon pohtiminen.