Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Jokiniemi, Heidi"

Sort by: Order: Results:

  • Jokiniemi, Heidi (2024)
    Tavoitteet: Tutkimuksessa tarkastellaan konfliktinratkaisua varhaiskasvatus- ja esiopetusikäisten lasten näkökulmasta. Konfliktinratkaisu ja etenkin rakentavien ratkaisustrategioiden hallinta on tärkeä taito osata, sillä jokainen kohtaa elämänsä aikana konfliktitilanteita, ja rakentavien keinojen käytöllä on merkittäviä positiivisia vaikutuksia lapsen sen hetkiseen ja tulevaan elämään. Konfliktinratkaisu on kuitenkin suhteellisen nuori tutkimusaihe, minkä vuoksi tutkimusta tarvitaan lisää. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä konfliktinratkaisustrategioita varhaiskasvatus- ja esiopetusikäiset lapset käyttävät vertaiskonfliktitilanteissa ja mitkä niistä ovat rakentavia ja mitkä taas haitallisia keinoja. Menetelmät: Tässä narratiivisessa kirjallisuuskatsauksessa koottiin yhteen tietoa lasten käyttämistä konfliktinratkaisustrategioista. Tutkimusaineistoksi valikoitui kuusi kansainvälistä tutkimusartikkelia, joiden valikoitumiseen vaikuttivat käytetyt valintakriteerit. Tutkimukset olivat väliltä 2012-2023. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa oli teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tulokset ja johtopäätökset: Tutkimuksen aineiston analyysin perusteella muodostui teorian ohjaamana syvällisempi ymmärrys rakentavista ja haitallisista konfliktinratkaisustrategioista. Lisäksi analyysin tuloksena muodostui tilannesidonnaiset strategiat. Rakentaviin strategioihin kuului toisen huomioon ottaminen sekä kompromissi lopputuloksena, haitallisiin strategioihin toisen huomioon ottamattomuus sekä aggressiivinen käytös ja tilannesidonnaisiin strategioihin omien tarpeiden puolustaminen, toisen tahtoon alistuminen sekä nonverbaaliset ja verbaaliset keinot. Johtopäätöksenä on, että jako rakentaviin ja haitallisiin konfliktinratkaisustrategioihin ei aina ole selvärajaista, sillä strategioihin vaikuttaa paljon konfliktitilanne ja lasten välinen vuorovaikutus. Strategiat ovat dynaamisia, jolloin sama strategia voi olla rakentava tai haitallinen eri tilanteessa. Tulosten avulla pystytään entistä paremmin tunnistamaan lasten käyttämät strategiat sekä mitkä niistä ovat rakentavia ja joita aikuisten tulee ohjata lapsia käyttämään.