Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Juvonen, Eveliina"

Sort by: Order: Results:

  • Juvonen, Eveliina (2020)
    Opettajien työhyvinvointi on aiheena ajankohtainen, sillä se on jatkuvasti esillä, esimerkiksi uutisissa ja alan tutkimuskirjallisuudessa. 15.5.2018 julkaistusta OAJ:n työolobarometristä käy ilmi, että opettajat voivat työssään entistä huonommin: opettajien työhyvinvointi on huonontunut edelleen viimeisen kahden vuoden aikana. Opettajat ovat uupuneita ja vaihtavat alaa työn kuormittavuuden vuoksi. Tässä tutkimuksessa keskitytään erityisesti sellaisiin tekijöihin, jotka lisäävät opettajien työhyvinvointia, sillä suurin osa tuoreista tutkimuksista käsittelee opettajien työpahoinvointia. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä tavoin työyhteisö vaikuttaa opettajien työhyvinvointiin, koska viimeaikaisen tutkimuskirjallisuuden mukaan opettajan työn sosiaaliset ulottuvuudet ovat avainasemassa opettajien työhyvinvointia tarkasteltaessa. Työyhteisöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa koulun opettajia sekä rehtoria. Tämän vuoksi tarkastelen myös rehtorin toiminnan ja johtamistyylin vaikutusta opettajien työhyvinvointiin. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukseen valikoitui neljä englanninkielistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia vuosilta 2006-2017. Kaikki artikkelit löytyivät ERIC-tietokannasta. Tutkimuksen analyysivaiheessa käytettiin värikoodausta, jonka avulla aineistosta löydetyt vastaukset jaettiin teemoittain ensin kahteen pääluokkaan ja edelleen useampaan alaluokkaan. Näiden menetelmien avulla saatiin vastaukset molempiin tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työyhteisö vaikuttaa opettajien työhyvinvointiin positiivisesti. Tutkimustuloksissa korostuu työyhteisössä ilmenevien kollegoiden tuen ja työilmapiirin merkitys työhyvinvoinnille. Työyhteisön vaikutus opettajien työhyvinvointiin on merkityksellisintä silloin, kun opettajalla on työssään haasteita. Tämän lisäksi myös rehtorin toiminnalla sekä johtamistyylillä on vaikutusta opettajien työhyvinvointiin. Rehtorilla on suuri rooli ja vastuu toimivan työyhteisön luomisessa ja toimiva työyhteisö puolestaan lisää opettajien työhyvinvointia. Myös rehtorin antama tuki ja demokraattinen johtamistyyli edistävät opettajien työhyvinvointia. Tutkimus-tulosten mukaan rehtorin toiminnalla on siis sekä suora että epäsuora vaikutus opettajien työhyvinvointiin.