Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Källbacka, Mai"

Sort by: Order: Results:

  • Källbacka, Mai (2024)
    Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger ser på regler som en viktig del av förskolans vardag samt hur reglerna utformas i samarbetet med vårdnadshavarna. Regler är någonting oundvikligt på förskolor där gruppen består av flera barn och vuxna. Eftersom alla barn har en unik hemmiljö kan reglerna som finns hemma skilja sig från förskolans regler. Oavsett detta förväntas barn utveckla förmågan att anpassa sig till de regler som gäller på förskolan. För studien användes en kvalitativ forskningsansats i form av halvstrukturerade intervjuer. Intervju deltagarna bestod av tre pedagoger som jobbat inom samma enhet. Som analysmetod av det transkriberade intervjumaterialet användes innehållsanalys. Resultatet av studien visar att pedagogerna reflekterade och diskuterade reglerna utförligt både tillsammans med barnen och personalen. Reglerna strävades efter att göras till någonting positivt. Genom positiv förstärkning samt upprepning upplevdes barnen lära sig reglerna. Nya regler under verksamhetsårets gång infördes sällan utan noggrann diskussion. Vårdnadshavare informerades om reglerna och de erbjöds ett forum för att diskutera, men de har begränsat inflytande över reglernas utformning. Vidare visade resultatet att barnet påverkades av hemmiljön i form av hur mottagliga barnen är till förskolans regler. Respekt för både hemmets och förskolans regler uppfattades som viktigt. Resultatet indikerar att regler ute på gården inte utformas tillsammans med barnen, vilket kan vara ett utvecklingsområde för pedagogerna.