Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kämäräinen, Virpi"

Sort by: Order: Results:

  • Kämäräinen, Virpi (2023)
    Tavoitteet Koulukiusaaminen on tänä päivänä hyvin yleistä nuorten keskuudessa. Kiusaaminen on muuttunut yhä fyysisemmäksi ja psyykkinen kiusaaminen on siirtynyt myös sosiaaliseen mediaan. Kiusaamisesta puhutaan paljon ja kiusaamista on myös varhaiskasvatuksessa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet kiusaamisen määrittelemisen ja kiusaamisen tunnistamisen voi varhaiskasvatusikäisten lasten keskuudessa olla haastavaa varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Tutkimukseni tarkoitus on tuoda varhaiskasvatuksen henkilöstön tietoisuuteen mitä kiusaaminen on varhaiskasvatuksessa, miten se ilmenee ja mitä kiusaamismenetelmiä tutkimukset toivat esiin ja miten esimerkiksi sukupuoli vaikuttavat kiusaamien ilmenemiseen. Yhtenä tärkeimpänä ja yleisimpänä yksittäisenä kiusaamismuotona halusin nostaa poissulkemisen vertaisryhmässä, mikä on yleisin yksittäinen kiusaamismuoto. Halusin myös tutkia miten haasteet vertaisvuorovaikutuksessa näkyvät kiusaamisen ilmenemisessä. Menetelmät. Tämä tutkimus on laadullinen integroiva kirjallisuuskatsaus, mikä menetelmänä tiivistää kuvauksen aineiston sisällöstä. Aineiston hankinnassa käytin hakupalvelimina Google Scholaria, Helsingin yliopiston kirjastoa, Helmet-kirjastoa, Finnaa, E-thesis ja Jultikkaa. Hakusanoina käytin muun muassa kiusaaminen, varhaiskasvatus, vertaissuhteet, bullying AND daycare Aineiston analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällön analyysiä, jossa ensin koodasin aineiston ja jonka jälkeen käytin teemoittelua löytääkseni vastauksia tutkimusongelmaani. Analysoitava aineisto muodostui kuudesta julkaisusta, jotka olivat artikkeleja ja väitöskirjoja. Tulokset Tutkimuksen tuloksissa käy ilmi kiusaamisen määrittelyn haasteet, kiusaamisen esiintyvyys ja muodot varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimuksissa vertailtiin eri sukupuolten eroja kiusaamisen ilmenemisessä sekä kiusaamista ryhmäilmiönä. Erillisenä nostona toin esiin poissulkemisen lasten välisessä vuorovaikutuksessa. Haasteet lasten vertaisvuorovaikutuksessa näkyivät tutkimuksessa kiusaamisen ilmenemiseen. Kiusaaminen varhaiskasvatuksessa on erittäin vakava asia ja se tulee tunnistaa ja siihen pitää puuttua mahdollisimman pian. Lasten vertaisvuorovaikutuksen haasteellisiin tilanteisiin ehkäisevästi puuttumiseen, havainnointiin ja kiusaamiseen puuttumiseen tarvitaan varhaiskasvatuksen henkilöstölle konkreettisia menetelmiä ja koulutusta..