Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kaasinen, Heidi"

Sort by: Order: Results:

  • Kaasinen, Heidi (2023)
    Tavoitteet: Leikki tunnustetaan lapselle ominaiseksi tavaksi toimia ja oppia ja se on nostettu näkyvästi esiin varhaiskasvatusta ja esiopetusta ohjaavissa asiakirjoissa. Lasten osallisuus ja toimijuus toteutuu parhaiten lapselle ominaisten tapojen kuten leikin kautta. Aikuisen rooli lasten osallisuuden ja toimijuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksessa on merkittävä ja siksi aikuisen leikkiin osallistumista pidetään tärkeänä. Varhaiskasvatuksen arjessa tämä ei aina kuitenkaan ole näin, vaan usein aikuiset tekevät leikkiin osallistumisen sijaan muita asioita. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksessa työskentelevien aikuisten roolia leikissä. Tutkimuksessa keskityttiin leikkiin osallistumista edistäviin ja estäviin tekijöihin varhaiskasvatuksen kontekstissa. Menetelmät: Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti, narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Aineistoista löytyneet tulokset ryhmiteltiin kolmeen eri ulottuvuuteen, joita olivat: asenteellinen, rakenteellinen ja toiminnallinen. Aineistona tutkimuksessa olivat seuraavat alkuperäistutkimukset: Jonna Kankaan ja Annu Brotheruksen tutkimus: Osallisuus ja leikki varhaiskasvatuksessa – ”Leikittäisiin ja kaikki olis onnellisia!” (2017) sekä VKK- Metron (Pääkaupunkiseudun kuntien yhteinen varhaiskasvatuksen kehittämis- ja yhteistyöverkosto) hankkeeseen liittyvää Saija Turusen tutkimus ”Nyt me tiedetään, että aikuisten kuuluukin leikkiä.” Kasvattajan rooli leikkiä edistävissä ja rajoittavissa tekijöissä (2016).  Tulokset ja johtopäätökset: Tuloksissa nousi esiin sekä edistäviä että estäviä tekijöitä aikuisen leikkiin osallistumiselle kaikissa kolmessa ulottuvuudessa. Aikuisen oma asenne leikkiä ja leikillisyyttä kohtaan, ryhmien rutiineihin ja päiväjärjestykseen sekä vuorovaikutukselliseen toimintaan ja toiminnan vetämiseen liittyvät asiat näkyivät tuloksissa sekä edistävinä että estävinä tekijöinä. Toiseen alkuperäistutkimukseen (Turunen, 2016) liittyvän kehittämishankkeen myötä moniin estäviin tekijöihin pystyttiin vaikuttamaan yksilön, ryhmän ja/tai työyhteisön tasolla muokaten nämä tekijät leikkiä, lasten osallisuutta ja aikuisen leikkiin osallistumista edistäviksi.